عوارض ایمپلنت دندان + روش‌های پیشگیری

عوارض ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

همانطور که می‌دانیم ایمپلنت دندان بهترین و موثرترین راهکار درمانی برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. ضریب موفقیت این روش درمان بی‌دندانی، بسیار بالاست ولی مشابه اکثر درمان‌‌های دندانپزشکی، احتمال بروز برخی مشکلات و عوارض در حین و بعد از اجرای آن وجود دارد.

منظور از عوارض ایمپلنت دندان ناراحتی و مشکلات احتمالی است که افراد بعد از کاشت ایمپلنت ممکن است با آن روبرو شوند. عوارض ایمپلنت‌ دندان را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد.

برخی از آنها در کوتاه مدت خودشان را نشان داده و جزء عوارض طبیعی، شایع و زودگذر هستند و به مرور زمان رفع می‌شوند و برخی هم در درازمدت آثار خود را نشان می‌دهند که باید راهکارهای اصولی را برای برطرف کردن آنها به کار گرفت. روند مدیریت این عوارض به این صورت است که در هر حالت بایستی دندانپزشک ایمپلنتولوژیست خود را در جریان امور قرار دهید تا اقدامات لازم و مؤثر در اسرع وقت انجام شود.

عوارض ایمپلنت دندان

جهت آشنایی با عوارض احتمالی ایمپلنت دندان، علل آن، نحوه مدیریت و روش‌های پیشگیری از آنها در این مطلب با ما همراه باشید.

عوارض ایمپلنت دندان در کوتاه مدت

منظور از عوارض کوتاه مدت کاشت دندان مشکلاتی است که فرد آنها را در روزهای اولیه بعد از جراحی ایمپلنت تجربه می‌کند که معمولا طبیعی بوده و اغلب حالت زودگذر دارند. معمولا این عوارض عبارتند از:

درد در ناحیه ایمپلنت

تورم و التهاب

خونریزی در ناحیه ایمپلنت

کبودی و ورم صورت

توجه شود که با طولانی شدن مدت زمان این عوارض یا تشدید آنها، حتما موضوع را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

عوارض ایمپلنت دندان در بلند مدت

عوارض بلند مدت ایمپلنت به مشکلات و ناهنجاری‌هایی اشاره دارد که مدت زمان طولانی بعد از عمل کاشت دندان بروز می‌کنند و منشاء بسیاری از آنها به عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی از ایمپلنت برمی‌گردد. این نوع عوارض عبارتند از:

پری ایمپلنتیت(بیماری لثه)

پس زدن ایمپلنت دندان(بسیار نادر)

عفونت ایمپلنت

شکستگی در یکی از اجزای ایمپلنت

لقی ایمپلنت

افتادن روکش ایمپلنت

ورود پایه ایمپلنت(فیکسچر) در حفره سینوس

مشکلات سینوسی

آسیب عصبی یا بافتی

تحلیل لثه در ناحیه ایمپلنت

واکنش آلرژیک به تیتانیوم

در ادامه به تشریح برخی از عوارض ایمپلنت دندان در دراز مدت می‌پردازیم:

پری ایمپلنتیت

پری ایمپلنتیت نوعی بیماری لثه است که منشاء آن بروز التهاب مزمن در ناحیه کاشت ایمپلنت بوده و باعث تحلیل استخوان فک که حمایت‌کننده اصلی ایمپلنت است، می‌شود. گاهی ممکن است تا چند سال پیشرفت و ظهور علائم این بیماری طول بکشد. این بیماری علائمی مانند خونریزی و تورم در ناحیه نزدیک ایمپلنت دارد.

پس زدن ایمپلنت

پس زدن ایمپلنت یکی از بدترین عوارض کاشت دندان است و معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که بدن انسان، ایمپلنت را به عنوان یک عامل خارجی شناسایی کرده و آن را پس می‌زند. شکست ایمپلنت دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد که برخی از آن‌ها قابل پیشگیری هستند، ولی برخی دیگر خود به خود رخ می‌دهند.

مهمترین علل شکست ایمپلنت دندان عبارتند از:

بیماری لثه

تحلیل استخوان فک

بیماری‌های خود ایمنی

دیابت کنترل نشده

بهداشت ضعیف دهان و دندان

عدم مهارت و تجربه دندانپزشک معالج

عدم رعایت مراقبت‌های بعد از ایمپلنت

عفونت ایمپلنت دندان

عفونت یکی از عوارض شایع و بلند مدت بعد از جراحی ایمپلنت است که بر روی عمر ایمپلنت دندان تاثیر منفی دارد. بیماری پریودنتال و دیابت کنترل نشده، می‌توانند باعث عفونت ایمپلنت شوند.

نحوه مواجهه با عفونت ایمپلنت دندان بستگی به موقعیت و شدت عفونت دارد و در موارد جزئی‌تر با تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک و در موارد حادتر با تشخیص دندانپزشک راهکار مقابله با عفونت اتخاذ می‌شود.

از مهم‌ترین علائم مرحله به مرحله عفونت ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ادامه‌دار بودن درد و قرمزی ناحیه ایمپلنت

خونریزی لثه هنگام غذا خوردن و مسواک زدن

احساس طعم بد در دهان به خاطر تخلیه عفونت و خونریزی در دهان

درد ایمپلنت دندان

مهم‌ترین عواملی که باعث عفونت ایمپلنت دندان می‌شوند عبارتند از:

مصرف سیگار و دخانیات

عدم رعایت مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان

دیابت

لثه مستعد بیماری

ابتلا به پوکی استخوان

تضعیف سیستم ایمنی

بعد از عمل جراحی کاشت ایمپلنت در استخوان فک، یک بازه زمانی 2 الی 3 ماهه برای جوش خوردن پایه ایمپلنت(فیکسچر) با استخوان فک لازم است تا بعد از آن مراحل بعدی ایمپلنت دندان پیگیری شود.

ولی در موارد نادر بنا به دلایلی مانند حرکت‌های بسیار جزئی(در حد میکرون) پایه ایمپلنت، وجود عفونت و کیفیت پایین متریال خود ایمپلنت فرایند جوش خوردگی پایه ایمپلنت با استخوان فک با موفقیت انجام نمی‌‌شود و لقی ایمپلنت دندان باعث پس زده شدن آن می‌شود در این صورت دندانپزشک مجددا برای کاشت دندان اقدام می‌کند.

آسیب عصبی یا بافتی

آسیب عصبی بیشتر در ناحیه فک پائین شایع است. گاهی ایمپلنتولوژیست به طور ناخواسته ایمپلنت را نزدیک یک بافت عصب قرار می‌دهد. در این شرایط ممکن است فرد دچار احساس درد، سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی در ناحیه موردنظر شود.

در صورت ادامه‌دار بودن این شرایط بایستی دندانپزشک معالج خود را در جریان قرار دهید تا اقدامات لازم را انجام دهد. آسیب به عصب ناحیه فک پائین با علائمی مثل بی‌حسی در اطراف ایمپلنت مخصوصا در نزدیکی چانه و لب پایین و احساس گزگز در لثه همراه است.

مشکلات سینوسی

اغلب کف سینوس‌های ناحیه فوقانی فک بالا، می‌تواند به ریشه دندان‌های فک بالا نزدیک باشند. به همین دلیل است که برخی افراد هنگام ابتلا به عفونت سینوسی، دندان درد را نیز تجربه می‌کنند. گاهی ممکن است ایمپلنت در ناحیه فک بالا حفره‌های سینوسی را تحت تاثیر قرار دهد. این شرایط منجر به عفونت سینوس‌ها شده که به آن سینوزیت می‌گویند.

علائم سینوزیت شامل موارد زیر بوده و در صورت بروز این نشانه‌ها باید به دندانپزشک مراجعه کرد:

درد، حساسیت و تورم اطراف گونه‌ها، چشم یا پیشانی

ترشح مخاط بینی سبز یا زرد رنگ

گرفتگی بینی

سردردهای سینوسی

دندان‌درد

ورود پایه ایمپلنت در حفره سینوس

ایمپلنت دندانی ممکن است حفره سینوس را هنگام کاشت در استخوان فک بالا سوراخ کند. اگر دندانپزشک احتمال دهد یا مطمئن شود که سینوس سوراخ شده است، قبل از قرار دادن ایمپلنت عمل لیفت سینوس را انجام می‌دهد.

لیفت سینوس- دکتر مهدی کریمی

واکنش آلرژیک به تیتانیوم

ماده اصلی ایمپلنت‌های دندانی از فلز تیتانیوم است. در صورت آلرژی به تیتانیوم، علائمی مانند کهیر، تورم در حفره دهان و التهاب بافت اطراف ایمپلنت ممکن است رخ دهد. در این صورت باید ایمپلنت برداشته شود.

روش‌های پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان

جهت پیشگیری از عوارض ایمپلنت دندان توجه به نکات زیر می‌تواند کارساز باشد:

کاهش مصرف یا ترک دخانیات

مصرف سیگار و دخانیات زمینه را برای بروز انواع عفونت و التهاب در دهان فراهم می‌کند. مخصوصا در درمان‌هایی مثل ایمپلنت که دارای پروسه طولانی‌تری بوده و شاید در کنار آن برخی جراحی‌های تکمیلی نیز انجام ‌شود، احتمال عفونت بیشتر است. لذا توجه به کاهش یا عدم مصرف دخانیات نتایج موثرتری را در پی خواهد داشت.

ترک سیگار

مراجعه به ایمپلنتولوژیست مجرب و حرفه‌ای

بعضی از افراد برای کاهش هزینه‌های ایمپلنت، توجه‌شان را به تبلیغات زرد در رسانه‌ها متمرکز کرده و از میزان تخصص و تجربه دندانپزشک مجری ایمپلنت غافل می‌شوند. لذا مراجعه به دندانپزشک حرفه‌ای و متخصص در زمینه کاشت دندان، بهره‌مندی شما را از یک ایمپلنت دائمی و مادام‌العمر ضمانت می‌کند.

استفاده از برندهای باکیفیت ایمپلنت

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که عامل اصلی شکست ایمپلنت در طولانی مدت، عدم استفاده از ایمپلنت‌های با برند معتبر است. استفاده از بهترین مارک‌های ایمپلنت‌ دندان(مانند اشترومن سوئیس) علاوه بر ضمانت طولانی مدت این راهکار درمانی، به علت سازگاری با ساختار لثه و استخوان فک موجب کاهش میزان التهاب، تورم و عفونت در دهان و لثه می‌گردد.

رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از ایمپلنت

رعایت نکات و اصول مراقبتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه برای جلوگیری از بروز عوارض ایمپلنت دندان می‌باشد. نکات مراقبتی شامل موارد پیش و بعد از عمل جراحی ایمپلنت می‌باشند که هر کدام به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در صورت رعایت این موارد، از ایجاد عوارض کوتاه مدت و بلند مدت ایمپلنت جلوگیری می‌شود.

عمر ایمپلنت دندان + موفقیت و موانع آن

ایمپلنت دندان در کنار همه مزایا و ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد، می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد. در این مطلب به صورت جامع، عوارض ایمپلنت دندان و روش‌های پیشگیری از آنها را مرور کردیم.

برخی عوارض مانند درد، خونریزی، تورم و عفونت شایع و طبیعی بوده و با مصرف دارو بعد از چند روز برطرف می‌شوند اما برخی از عوارض جدی‌تر بوده و نیاز به معاینه، بررسی و اقدام توسط دندانپزشک دارند.

فراموش نکنیم که بهترین و منطقی‌ترین راه برای جلوگیری از مواجه شدن با عوارض کاشت ایمپلنت، انتخاب یک دندانپزشک حرفه‌ای متخصص و مجرب در زمینه کاشت ایمپلنت دندانی است.

سوالات متداول عوارض ایمپلنت دندان

1. عفونت ایمپلنت دندان با چه علائمی همراه است؟

معمولاً عفونت ایمپلنت با درد، تورم، التهاب و خونریزی همراه است. بنابراین در صورت مشاهده هریک از این علائم به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

2. آیا ایمپلنت دندان با گیر غذایی همراه است؟

اصولا نباید ایمپلنت دندان عارضه‌ای به نام گیر غذایی داشته باشد. ولی اگر به دلایلی با این مشکل مواجه بودید باید به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا آن را رفع کند.

3. بهترین راه پیشگیری از بروز عوارض ایمپلنت چیست؟

انتخاب ایمپلنتولوژیست متخصص، پرهیز از استعمال دخانیات، اصلاح سبک زندگی، ایجاد عادات سالم و در آخر رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی جزو اقدامات مهم در این مسیر هستند.

4. بعد از لق شدن ایمپلنت دندان چه کنیم؟

در صورت بروز چنین عارضه‌ای باید سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

5. میزان موفقیت ایمپلنت دندانی چقدر است؟

احتمال موفقیت این روش درمانی بسیار بالاست.

6. علائم نشان دهنده مشکلات ایمپلنت دندان چیست؟

درد هنگام جویدن، التهاب لثه و بافت، تحلیل لثه، تورم و تحرک ایمپلنت از علائم رایج در این مورد هستند.