بهترین درمان بی دندانی با ایمپلنت

بهترین درمان بی دندانی- دکتر مهدی کریمی

اگر تجربه از دست دادن دندان را دارید، مطمئنا می‌دانید آسیب‌های حاصل از آن به ظاهر لبخند و اعتماد به نفس‌تان چقدر آزار دهنده است. دندان‌های از دست رفته با طیف وسیعی از گزینه‌های درمانی مانند پروتزهای متحرک کامل یا پارسیل و بریج‌ها قابل رفع است، اما هیچکدام همانند ایمپلنت دندانی نمی‌تواند به خوبی جایگزین دندان از دست رفته شود، لذا کاشت دندان بهترین درمان بی دندانی محسوب می‌شود.

ایمپلنت برخلاف بریج و پروتزهای متحرک معمول، از استخوان فک نیز محافظت می‌کند و در صورت رعایت نکات بهداشتی سالیان طولانی و حتی مادام العمر دوام می‌آورد.

بهترین درمان بی دندانی

ایمپلنت دندان چیست؟

این روش بهترین راهکار برای جایگزینی دندان است که کل ساختار و رفتار یک دندان طبیعی را تقلید می‌کند. پایه تیتانیوم(فیکسچر) آن همانند ریشه دندان در استخوان فک جاساز می‌شود و از تاج دندان پشتیبانی می‌کند. در ظاهر نیز همانند دندان طبیعی به نظر می‌رسد و شباهت زیادی با عملکرد دندان دارد؛ به گونه‌ای که به راحتی می‌توانید غذا بخورید، صحبت کنید، لبخند بزنید و نگرانی بابت لق شدن آن نداشته باشید.

ایمپلنت‌های دندان به دلیل داشتن مزایای فراوان، بهترین راهکار برای اکثر بیماران بی دندان هستند. مهم‌ترین مزیت این روش، پشتیبانی قوی از پروتز دندان است که با مراقبت‌های مناسب می‌تواند تا پایان عمر دوام بیاورد.

ایمپلنت بهترین درمان بی دندانی

امروزه ایمپلنت‌های دندانی جایگزین مؤثر برای پروتزهای متحرک هستند. زمانی که ریشه دندان را از دست می‌دهیم این ابزار به عنوان جایگزینی مطمئن و کارا پیشنهاد می‌شود و شباهت زیادی با دندان واقعی دارد. در اینجا به ۵ دلیلی که مراکز دندانپزشکی، ایمپلنت را به عنوان بهترین انتخاب برای جایگزینی دندانهای از دست رفته برمی‌گزینند، می‌پردازیم.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مزایای ایمپلنت دندان

طبیعی به نظر می‌رسند.

اصولا تفاوت بین دندان طبیعی و کاشته شده قابل تشخیص نیست. ایمپلنت‌ها قدرت فوق‌العاده‌ای دارند و به خوبی عملیات جویدن را تقلید می‌کنند. به دلیل پایه‌گذاری آن داخل استخوان فک ساختاری محکم دارد و نسبت به دیگر روش‌ها، قوی‌تر ظاهر می‌شود.

ماندگاری طولانی مدت

برخلاف پروتزهای مصنوعی متحرک و بریج‌ها، در صورتی که مراقبت‌های لازم انجام شود، ایمپلنت‌ها می‌توانند حتی مادام العمر ماندگاری داشته و به عنوان یک درمان دائم در نظر گرفته شوند.

دندان‌های دیگر را تحت تاثیر قرار نمی‌دهند.

پروتزهای معمولی مثلا بریج باید در دو طرف فضای ایجاد شده توسط دندان‌های از دست رفته به دندان‌های سالم متصل شود. در حالی که ایمپلنت‌ها نیازی به دندان‌های مجاور ندارند و برای ثابت ماندن روی دندان‌های دیگر سوار نمی‌شوند.

از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند.

با از دست رفتن دندان، استخوان فک نیز شروع به تحلیل می‌کند. اگر دندان با ایمپلنت جایگزین نشود طی یک سال حجم قابل توجهی از فک از دست می‌رود، اما با جایگذاری ایمپلنت‌های دندان و شبیه سازی ریشه دندان طبیعی، استخوان سالم باقی می‌ماند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مزایای ایمپلنت دندان + ۱۰ مزیت برتر

معایب ایمپلنت دندان

در کنار این که به مزایای و ویژگی‌های مثبت آن می‌پردازیم، بد نیست در مورد معایب ایمپلنت دندان نیز صحبت کنیم. هر روش درمانی یا زیبایی با جنبه‌های منفی روبرو است و بی‌تردید برای رسیدن به ساختار مستحکم و عالی کاشت دندان باید صبور باشیم و روند اجرای آن را طی کنیم:

در این راهکار نسبت به دیگر روش‌های جایگزینی دندان، بدون انجام جراحی امکان جایگذاری آن وجود ندارد.

هزینه بالایی دارد.

در برخی مواقع نیاز است درمان‌های دیگری به عنوان پیش زمینه کاشت دندان انجام شود. برای مثال، در صورت نبودن استخوان کافی، پیوند استخوان انجام شود.

اجرای این روش با درصد موفقیت بالا نیازمند طی کردن دوره درمانی طولانی مدت است. باید منتظر بمانید تا شرایط لازم برای قرارگیری دندان جدید مهیا شود.

تقویت استخوان فک

ایمپلنت دندان چگونه کار می کند؟

اگر توده استخوانی فک کافی برای حمایت از ایمپلنت داشته باشید این راهکار طی چهار مرحله قابل اجراست:

قراردادن پایه ایمپلنت(فیکسچر)

پیوند استخوان با ایمپلنت

قراردادن اباتمنت(پایه تاج)

قرار دادن روکش(دندان جدید)

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

عوارض احتمالی ایمپلنت

قبل از تصمیم‌گیری برای اجرای این روش بهتر است در مورد عوارض مربوط به آن نیز  آگاه شوید:

عفونت

شایع‌ترین عارضه مرتبط با این روش، عفونت است. در محل کاشت دندان یا بافت اطراف آن این عارضه اتفاق می‌افتد و در صورت عدم درمان به موقع عفونت، منجر به تحلیل استخوان می‌شود.ولی در صورت درمان به موقع مشکلی پیش نمی‌آید.

آسیب عصبی

اگر ایمپلنت خیلی نزدیک به عصب قرار گیرد یا در حین جراحی، به اعصاب آسیب وارد شود این عارضه اتفاق می‌افتد. از نشانه‌های آسیب عصبی می‌توان به بی‌حسی، سوزن سوزن شدن یا احساس درد ناگهانی در ناحیه آسیب دیده اشاره کرد.

خونریزی

از دیگر عوارض احتمالی کاشت دندان خونریزی است. این اتفاق حین یا بعد از جراحی رخ می‌دهد و در برخی مواقع غیرقابل کنترل است. اگر خونریزی بیش از حد باشد فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

واکنش‌های آلرژیک

برخی از افراد با واکنش‌های آلرژیک حین اجرای ایمپلنت روبرو می‌شوند. این واکنش‌ها در دوز خفیفی اتفاق می‌افتد و با مصرف دارو قابل درمان است. در برخی موارد نادر نیز به صورت شدید و تهدید کننده رخ می‌دهد که در صورت وقوع آن حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از ایمپلنت

هزینه ایمپلنت دندان

هزینه این راهکار با توجه به تعداد دندان‌های از دست رفته و نوع ایمپلنت مشخص می‌شود. برای مثال، اگر چندین دندان از دست رفته داشته باشید برای اجرای آن به پشتیبانی از چند پروتز دندان نیاز دارید. علاوه بر این، نوع متریال و برند انتخابی برای کاشت دندان روی هزینه تاثیرگذار است.

پرداخت هزینه ایمپلنت دندان یک سرمایه گذاری بلند مدت است که با رعایت نکات بهداشتی می‌توانید تا پایان عمر از این امکان استفاده کرده و بهره‌مند شوید.

دیگر روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته

همیشه دندان از دست رفته چالش‌های زیادی به دنبال دارد؛ از برهم زدن زیبایی چهره گرفته تا ناتوانی در غذا خوردن. دندانپزشکان حداکثر تلاش خود را برای حفظ دندان‌های آسیب دیده انجام می‌دهند، اما گاهی اوقات کار از ترمیم گذشته و چاره‌ای جز جایگزین کردن آن وجود ندارد.

ایمپلنت تنها روش جایگزین دندان نیست، راهکارهای دیگری هم برای پرکردن جای خالی دندان از دست رفته وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

بریج یا پل دندانی

بریج یا پل دندانی زمانی انتخاب می‌شود که دندان‌های اطراف آن سالم و استحکام کافی را داشته باشند. برای اجرای این روش نیاز است دندان‌های کناری کمی تراش داده شوند تا پروتز به خوبی روی آنها قرار گیرد و از حمایت آنها برخوردار شود. پروتزهای دندانی نیز در کنار دندان‌های سالم حضور دارند و همانند پلی مستحکم نصب می‌شوند. دندان‌های سالم نیز به عنوان عامل حمایت کننده ایفای نقش می‌کنند و حامی پروتزهای دندانی هستند.

در این روش حذف مینای دندان در اثر تراش، برگشت‌ناپذیر است و احتمال این که به عصب دندان آسیب وارد شود وجود دارد. از طرفی، دندان‌های حمایت کننده به مرور زمان دچار پوسیدگی می‌شوند و استخوان پریودنتال کاهش پیدا می‌کند.

بریج یا پل دندانی

پروتز متحرک(دندان مصنوعی)؛ قدیمی‌ترین روش جایگزینی

راهکار پروتزهای متحرک کامل و پارسیل از گذشته برای رفع بی دندانی پیشنهاد می‌شود. انجام آن به طور همزمان برای هر دو فک بالا و پایین امکان‌پذیر است و به صورت متحرک در جای خود نصب می‌شود.

طراحی دندان مصنوعی بسیار راحت است و با طی کردن مرحله قالبگیری دندان ساخته شده روی فک قرار می‌گیرد. اما استفاده از آن داخل دندان کمی ناخوشایند است و بیشتر بیماران حس خوبی نسبت به لغزش یا تحرک آن ندارند. مخصوصا مجبور می‌شوند هر شب پروتز را از دهان خارج کرده و تمیز کنند.

یکی دیگر از مشکلات اساسی دندان مصنوعی، ناتوانی در خوردن غذاهای سفت و گاز زدن برخی میوه‌هاست. زیرا احتمال خارج شدن پروتز از دهان وجود دارد. البته مزیت اصلی این روش، هزینه کم آن نسبت به دیگر روش‌ها است و با کمترین مشکلی نصب می‌شود. اما هرگز حس راحتی و عملکرد فوق‌العاده کاشت دندان را ندارد.

پروتز متحرک

کلام آخر

ایمپلنت دندان راهکاری عالی برای بازسازی لبخند و افزایش اعتماد به نفس است و اجرای آن تقریباً ساده است، چراکه با کمترین مشکل و حداقل‌ترین عوارض به نتیجه می‌رسد. علاوه بر این، درصد موفقیت ایمپلنت‌های دندانی با رعایت نکات بهداشتی و مراقبت بسیار بالاست و به شما این امکان را می‌دهد از آن به مدت بسیار طولانی و حتی مادام العمر بهره‌مند شوید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
بهترین مارک های ایمپلنت دندان

سوالات رایج بهترین درمان بی دندانی با ایمپلنت

1. آیا می‌توانم بعد از گذشت چند سال از بی دندانی، ایمپلنت دندان انجام دهم؟

این روش حتی برای افرادی که چندین سال است دندان از دست رفته دارند نیز مناسب است و با کمک پیوند استخوان یا لیفت سینوس قابل اجراست.

2. کدام روش برای جایگزینی دندان از دست رفته بهتر است؟

ایمپلنت دندان به عنوان بهترین راهکار جایگزین دندان انتخاب می‌شود و کسانی که بودجه کافی برای انجام آن دارند، حتما برای آن اقدام کنند چون نسبت به بقیه درمانها ارجحیت دارد.

3. آیا ایمپلنت کامل فک‌ها منطقی است؟

اگر تمام دندان‌ها را از دست داده اید، این روش به راحتی عملکرد کلی دهان را باز می‌گرداند.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.