مراقبت های بعد از ایمپلنت- دکتر مهدی کریمی

آیا قصد دارید ایمپلنت دندان انجام دهید؟ اگر چنین است باید اطلاعاتی در مورد مراقبت‌‌ های بعد از ایمپلنت داشته باشید. دندانپزشکان دستورالمعل‌های خاصی برای مراقبت‌ های بعد از ایمپلنت به شما توصیه می‌کنند، اما دانستن دقیق اینکه چه کاری را انجام دهید و از انجام چه کارهایی باید دوری کنید بسیار اهمیت دارد.

در ابتدای پروسه کاشت دندان، دندانپزشک با معاینه کامل از دهان شامل رادیوگرافی یا اسکن فک به ارزیابی شکل و وضعیت استخوان‌ها می‌پردازد تا تشخیص دهد نحوه و امکان قرارگیری ایمپلنت‌ها در طول درمان چگونه خواهد بود.

ایمپلنت دندان

پس هنگامی که مشخص شد ایمپلنت دندانی برای شما مناسب و قابل انجام است، پس از اتمام مراحل کاشت ایمپلنت، بایستی مراقبت‌های لازم و مستمر بعد از اجرای آن را رعایت کنید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت در هفته اول

پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان، احساس درد کاملا طبیعی است و معمولا صورت و دهان شما متورم می‌شود. همچنین مقداری خونریزی را نیز تجربه خواهید کرد. بنابراین برای گذراندن این دوره بهتر است نکات مراقبت های بعد از ایمپلنت را رعایت کنید:

یک کیسه یخ روی این ناحیه قرار دهید. انجام این کار به کاهش علائم کمک می‌کند.

مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک را فراموش نکنید.

مصرف داروهای ضددرد به عنوان بخشی از مراقبت‌ های بعد از ایمپلنت دندان به حساب می‌آید.

در شب‌های اولیه بعد از جراحی حتما از یک مسواک نرم استفاده کنید، اما ناحیه تحت درمان را مسواک نزنید. زیرا این ناحیه کاملا حساس است و ممکن است با خونریزی مواجه شوید.

برای کاهش احتمال عفونت استفاده از محلول آب و نمک توصیه می‌شود. در طول روز چند بار از آن استفاده کنید که این کار موجب کاهش التهاب و درد دندان ایمپلنت شده نیز می‌شود.

در طول درمان مراقب تغذیه باشید و از غذاهای بیش از حد داغ یا سرد را استفاده نکنید.

توصیه می‌شود غذاهای نرم بخورید.

از سیگار و الکل طی دوره درمانی استفاده نکنید. این دو گزینه احتمال عفونت را افزایش می‌دهد و باعث عدم ترمیم یا ترمیم کند ناحیه جراحی می‌شود.

انواع ایمپلنت دندان+بهترین برندهای ایمپلنت

مراقبت های بعد از ایمپلنت در هفته دوم و سوم

پروسه درمانی ایمپلنت دندان زمان‌بر است. پس باید اطمینان داشته باشید که مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان را تا زمانی که محل جراحی به طور کامل بهبود یابد ادامه می‌دهید. برای اطمینان از بهبودی خوب و بدون عارضه درمان بهتر است مراحل گفته شده در زیر را دنبال کنید:

هرگز زخم ناحیه را با انگشت یا دندان خود فشار ندهید.

محل کاشت دندان را مسواک نزنید.

از غذاهای سفت استفاده نکنید. دندانپزشک توصیه می‌کند طی دوره درمانی حدود چند هفته غذاهای نرم میل کنید.

داروهای تجویز شده را با دقت کامل مصرف کنید.

در جلسات ویزیت توسط دندانپزشک را طبق برنامه حضور داشته باشید.

در صورت مشاهده خونریزی بیش از حد یا علائم غیر عادی فوراً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از ایمپلنت برای یک عمر

مراقبت روزانه از ایمپلنت دندان بسیار شبیه به مراقبت از دندان‌های طبیعی است. با این حال، بسیار مهم است که اقدامات بهداشت دهان و دندان در بالاترین سطح انجام شود و از بروز بیماری‌ها در ناحیه ایمپلنت دندان جلوگیری شود تا شاهد افزایش طول عمر آن باشید.

نخ دندان کشیدن

با مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می‌توانید دندان جدید خود را برای سالیان متمادی حفظ کنید و از عملکرد آن مشابه دندان طبیعی بهره‌مند شوید:

ایمپلنت باید دوبار در روز با استفاده از کشیدن نخ دندان تمیز شود.

دندانپزشک ممکن است برای کمک به حفظ سلامت ایمپلنت دندان، استفاده از ابزارهای تمیز کننده تخصصی مانند برس‌های بین دندانی را پیشنهاد دهد.

هر چند وقت یکبار برای کنترل و معاینه منظم دندان کاشته شده، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

مراحل ایمپلنت دندان + 0 تا 100 سه مرحله آن

بهترین برنامه غذایی بعد از جراحی ایمپلنت دندان

پس از جراحی از هر نوع غذای نرمی که نیاز به جویدن زیاد ندارد استفاده کنید. تنها باید غذاهای بسیار نرم یا مایع را در دوره درمان مصرف کنید. پس از جراحی خوردن ماست، بستنی، سیب رنده شده، پوره سیب زمینی، سوپ و دیگر غذاهای نرم توصیه می‌شود.

بعد از حدود یک هفته می‌توانید به سراغ غذاهایی بروید که به جویدن بیشتری نیاز دارد.

پس از یک الی دو هفته احتمالاً می‌توانید دوباره غذاهای سفت و جویدنی مانند گوشت و سبزیجات را به رژیم غذایی اضافه کنید. با این حال، انجام این کار به سرعت بهبودی ناحیه تحت درمان بستگی دارد.

دیگر نکات برای مراقبت های بعد از ایمپلنت

مدت زمان بهبودی از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است و به رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان بستگی دارد. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد که می‌تواند کمک کند سریعتر دوره بهبودی را سپری کنید:

پرهیز از حذف وعده‌های غذایی

مخصوصاً در روزهای اولیه که درد زیادی احساس می‌کنید یا با حالت تهوع روبرو می‌شوید، ممکن است بخواهید وعده‌های غذایی را حذف کنید. اما داشتن تغذیه مناسب برای سالامت بدن ضروری است. بنابراین تلاش کنید تا هر وعده غذایی، تغذیه کافی دریافت کنید.

نوشیدن مقدار کافی آب

هیدراته ماندن بدن به سالم نگه داشتن آن کمک می‌کند و موجب می‌شود بعد از جراحی احساس بهتری داشته باشید.

مراقبت از دهان

حدود ۲۴ ساعت پس از جراحی بعد از هر وعده غذایی و قبل از خواب دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

عدم استفاده از اشیاء تیز

برای تمیز کردن ایمپلنت دندان از اشیا تیز مانند خلال دندان استفاده نکنید. این کار موجب آسیب دیدگی بافت نرم لثه اطراف ایمپلنت می‌شود.

سوالات رایج مراقبت های بعد از ایمپلنت

1. آیا بعد از کاشت ایمپلنت دندان، دچار درد می‌شویم؟

اکثر بیماران از اینکه چقدر درد تجربه می‌کنند نگران هستند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از روش‌های نوین، درد حاصل از کاشت دندان بسیار ناچیز است و با مصرف چند قرص مسکن درد در طول روز به راحتی رفع می‌شود.

2. خطرات و عوارض ایمپلنت دندان چیست؟

اکثر خطرات و عوارض ایمپلنت دندان ناچیز و قابل پیشگیری می‌باشد و در صورتی که همه بررسی‌ها و مراحل درمان به خوبی انجام شود، معمولا مشکل خاصی اتفاق نمی افتد و احیانا در صورت بروز آن، مشکلات قابل حل و درمان می‌باشد.

3. بعد از جراحی ایمپلنت دندان چگونه بخوابیم؟

یکی از سوالات رایج مراقبت‌های بعد از ایمپلنت نحوه خوابیدن است. توصیه می‌شود در روزهای اولیه به طرف ناحیه تحت درمان نخوابید.

4. درد و تورم بعد از ایمپلنت دندان تا چه زمانی طول می‌کشد؟

مدت زمان بهبودی بیمار به شرایط آن بستگی دارد که معمولاً درد و تورم تا 4 روز بعد از جراحی ادامه دارد.

1. سلام
    واقعا اونطوری که در مطلب بالایی گفته شده میشه از ایمپلنت بطور دایمی استفاده کرد یا بالاخره ایمپلنت دندان دارای عمر محدودیه؟

1. با سلام و احترام
      ایمپلنت دندان یکی از بهترین و موفق ترین راهکارهای درمان بی دندانی در دندانپزشکی است و در صورت رعایت اصول و انجام مراقبت های بهداشتی، به صورت مادام العمر می توانید از آن استفاده کنید.

2. سلام
    اگه بخواهیم ایمپلنت کنیم کلا چقدر طول می کشه تا از آن استفاده کنیم؟

1. با سلام و احترام
      معمولا از لحظه کاشت فیکسچر ها یا پایه ایمپلنت در استخوان فک، 2 الی 3 ماه برای استفاده کامل از آن زمان نیاز است که این زمان هم برای افراد مختلف می تواند متفاوت باشد.

1. با سلام و احترام
      ایمپلنت های دندانی از لحاظ عملکرد کاملا دندان های طبیعی را شبیه سازی می کنند و از لحاظ مکانیسم جویدن و خوردن غذا همانند دندان های طبیعی عمل کرده و محدودیت خاصی ندارند.

3. مگه ایمپلنت هم پوسیده میشه که باید مرتبا مسواک زد و نخ دندان کشید؟

1. با سلام و احترام
      تاج ایمپلنت یک پروتز مصنوعی است و به هیچ وجه قابلیت پوسیدگی ندارد ولی جهت بالا بردن عمر و ماندگاری ایمپلنت و جلوگیری از بروز برخی عوارض ناخواسته، حتما باید نکات بهداشتی و مراقبتی آن را رعایت کرد و آن هم صرفا با مسواک زدن مرتب و نخ دندان کشیدن میسر می شود.

4. سلام دکتر بعد از ایمپلنت تا چه مدت باید برا بررسی شرایط ایمپلنتا به مطب مراجعه کنیم؟

1. با سلام و احترام
      مراجعات کنترلی بعد از ایمپلنت، پروسه زمانی خاصی ندارد ولی اگر نکات مراقبتی و بهداشتی لازم به طور کامل رعایت شود، مراجعات منظم سالیانه در کنار آن جهت بازدید توسط دندانپزشک به تضمین نتیجه کار می افزاید.