ایمپلنت دندان در بارداری + خطرات آن

ایمپلنت دندان در بارداری- دکتر مهدی کریمی

همچنان که می‌دانید ایمپلنت دندان بهترین و موثرترین راهکار درمانی برای بازیابی دندان‌های از دست‌ رفته با بهترین عملکرد، بالاترین استحکام و زیبایی چشمگیر است.

پروسه ایمپلنت دندان پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و این راهکار درمانی نیاز به اقداماتی نظیر تصویربرداری با اشعه ایکس(رادیوگرافی دندان یا سی‌تی اسکن) از ساختار استخوانی فک، بی‌حسی موضعی و در موارد نادر بیهوشی عمومی دارد. لذا ایمپلنت دندان در بارداری به خاطر شرایط حساس و ویژه این دوران، می‌تواند چالش‌های خود را داشته باشد.

ایمپلنت دندان به خودی خود خطری را متوجه جنین و سلامتی آن نمی‌کند اما طبق مطالعات انجام‌شده، استرس روحی بیش‌ از حد مادر باردار، تزریق مواد بی‌حسی و بیهوشی، قرار گرفتن در معرض پرتوهای اشعه ایکس در رادیوگرافی دندان احتمال بروز جهش ژنتیکی در DNA جنین را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به بروز اختلالات ژنتیکی و مادرزادی در آن شود.

از نظر علم پزشکی، سه ماهه اول و سوم بارداری نسبت به سه ماهه دوم، مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره‌های رشد جنین محسوب می‌شوند. لذا قرار گرفتن در معرض خطرات محیطی می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر جنین و سلامتی آن داشته باشد.

ایمپلنت دندان در بارداری

اکثر دندانپزشکان و پزشکان متخصص زنان و زایمان، به خانم‌های باردار توصیه اکید دارند که از انجام اقدامات دندانپزشکی نظیر ایمپلنت دندان، لمینت دندان، روکش دندان و … اجتناب کرده و آن را تا زمان بعد از زایمان به تعویق بیندازند.

از دست دادن دندان در دوران بارداری می‌تواند چالش برانگیز باشد. اگر در دوران بارداری هستید و می‌خواهید درباره ایمپلنت دندان در بارداری اطلاعات مفیدی کسب کنید، در این مطلب ما را همراهی کنید.

مشکلات شایع دهان و دندان در بارداری

خونریزی لثه و التهاب آن

خونریزی و التهاب لثه یکی از مشکلات رایج دوران بارداری است که منشاء آن تغییرات هورمونی است. با افزایش ناگهانی ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن مادر باردار، بافت نرم دهان و لثه‌ها بیش از پیش مستعد ابتلا به التهاب و انواع عفونت می‌شوند.

پوسیدگی دندان

یکی دیگر از مشکلات شایع در دوران بارداری پوسیدگی دندان است که منشاء آن اسیدی بودن محیط دهان به علت استفراغ‌های مکرر بخصوص در سه ماهه اول بارداری است. لذا توجه ویژه به رعایت نکات و مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان در این دوره و در کنار آن برنامه‌ریزی برای داشتن رژیم غذایی مفید جهت جذب مواد معدنی کافی و ویتامین‌های مورد نیاز دوران بارداری، می‌تواند بسیار حیاتی باشد.

خشکی دهان

خشکی دهان یکی از مشکلات رایج خانم‌های باردار در دوران بارداری است که می‌تواند مشکلاتی از قبیل عفونت، پوسیدگی دندان‌ها را به همراه داشته باشد. مشکل خشکی دهان در این دوران را می‌توان با نوشیدن مستمر آب کافی و جویدن آدامس‌های بدون قند برطرف کرد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان در بارداری

اولا اگر مشکلات دندانی دارید یا نیاز به اقدامات درمانی دندانپزشکی دارید، بهتر است قبل از دوران بارداری برای رفع آن‌ها اقدام کنید. ثانیا اگر در طول دوره بارداری با مشکلات دندانی مواجه شدید، حتماً به دندانپزشک مراجعه کرده و با آگاه کردن وی از شرایط خود، اقدامات لازم را انجام دهید.

حفظ بهداشت دهان و دندان‌ در دوره بارداری اهمیت بسیاری دارد؛ لذا جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان و عوارض آن در این دوره حساس، نکات زیر را رعایت فرمایید:

روزانه حداقل دو بار مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

پس از هر بار تهوع و استفراغ ناشی از بارداری، دهان خود را با آب کاملا شستشو داده تا محیط دهان که در اثر رفلاکس اسید معده، حالت اسیدی پیدا کرده، پاکسازی شود.

با اصلاح رژیم غذایی و کاهش یا عدم مصرف غذاهای شیرین، قندی و کربوهیدرات مانع پوسیدگی دندان‌ها شوید.

بهداشت دهان در بارداری

خطرات انجام ایمپلنت دندان در بارداری

قرارگیری در معرض تابش اشعه ایکس

از آنجا که ایمپلنت دندان در درون استخوان فک قرار می‌گیرد لذا ایمپلنتولوژیست برای بررسی وضعیت تراکم، شکل و ضخامت استخوان فک، موقعیت ریشه دندان‌های مجاور و تعیین جایگاه کاشت ایمپلنت‌ها نیاز به انجام رادیوگرافی تشخیصی دهان و دندان با اشعه ایکس دارد.

مصرف مسکن و داروهای ضد درد

اصولا پس از جراحی ایمپلنت، جهت تسکین درد بیمار، به مدت 2 تا 3 روز داروی ضددرد، ضدالتهاب یا مسکن مصرف می‌شود تا کمی درد تسکین پیدا کند. ولی خانم‌های باردار با منع مصرف انواع داروهای مسکن در دوره بارداری مواجه هستند و استفاده از این داروها بدون هماهنگی با دندانپزشک و پزشک معالج زنان ممکن است سلامتی جنین را تهدید کند.

استفاده از بی‌حسی موضعی یا بیهوشی

هرچند که ایمپلنت دندان نیاز به یک جراحی ساده دارد و در بیشتر موارد تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود اما اگر بنا به دلایلی نیاز به بیهوشی باشد، احتمال آسیب رسیدن به جنین بالا می‌رود. برای مثال ممکن است در اثر مصرف مواد بیهوشی، جنین دچار افت ضربان قلب و تنگی نفس شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مزایای ایمپلنت دندان + ۱۰ مزیت برتر

استرس و اضطراب

ایمپلنت دندان به خاطر داشتن پروسه جراحی ممکن است برای بعضی افراد مخصوصا خانم‌ها استرس‌زا باشد. از نظر متخصصین زنان و زایمان هرگونه استرس و فشار روانی برای مادران باردار خصوصا در سه ماهه اول و سوم بارداری خطرناک است و علاوه ‌بر آسیب رساندن به مغز جنین، خطر افزایش فشار خون بارداری یا حتی سقط جنین را نیز به همراه دارد.

حتی تحقیقات اخیر نیز نشان داده است که اضطراب و استرس زیاد مادر در دوران بارداری، با تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم یا بیش‌فعال رابطه دارد.

بروز عفونت ایمپلنت دندان

امروزه ضریب موفقیت ایمپلنت‌های دندانی بسیار بالاست و معمولا بدون هیچ مشکلی پروسه درمانی آن تکمیل می‌شود. اما در موارد نادری بنا به دلایلی مثل عفونت، ایمپلنت دندان با شکست مواجه می‌شود.

ضعیف شدن نسبی سیستم ایمنی بدن در دوران بارداری(جهت جلوگیری از پس زدن بافت بیگانه جنین) به موازات وجود عفونت در لثه و بروز عفونت ایمپلنت دندان می‌تواند مشکلاتی را در دوران بارداری به وجود آورد و این دوره را با خطراتی مواجه کند.

معمولا سیستم ایمنی بدن مادران باردار به‌صورت خودکار برای پیشگیری از پس‌زدن بافت بیگانه جنین، کمی ضعیف می‌شود. در صورت انجام ایمپلنت در بارداری، این مساله می‌تواند باعث عدم کنترل التهاب لثه‌ها و تاخیر در بهبودی استخوان فک شود.

عفونت ایمپلنت علاوه بر آسیب رساندن به بافت لثه و دهان، درصورت پیشرفت ممکن است از طریق جفت و بند ناف به جنین منتقل شود و عوارضی مانند زایمان زودرس برای مادر و نارسایی قلبی برای جنین را به همراه داشته باشد.

عفونت ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

دلایل شکست ایمپلنت دندان در بارداری

در حالت کلی شکست ایمپلنت دندان یک پدیده نادر اما محتمل است. انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست و ممکن است بنا به دلایلی که در پایین ذکر شده است، ایمپلنت دندان با شکست مواجه شود و توصیه می‌شود اقدام برای ایمپلنت دندان را به دوره بعد بارداری موکول کنید.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی پدیده‌ای شایع در دوران بارداری است و می‌تواند بر روی بهبودی و واکنش بدن به بافت و یا اشیاء خارجی همانند ایمپلنت دندان تأثیر منفی بگذارد. زنان در طول دوره بارداری نوسانات هورمونی قابل توجهی را تجربه می‌کنند که منجر به افزایش ناگهانی سطح استروژن و پروژسترون در خون می‌شود.

در نتیجه این تغییرات، بافت نرم دهان مخصوصا لثه‌ها در برابر التهاب و عفونت آسیب پذیرتر می‌شوند. لذا با وجود این شرایط جراحی ایمپلنت در طی دوره بارداری و بعد از آن ممکن است منجر به افزایش خونریزی بافت لثه و افزایش خطر عفونت بافت نرم و استخوان فک و در ادامه شکست ایمپلنت دندان شود.

کاهش سطح کلسیم مادر

پروسه ایمپلنت دندان به این صورت است که پایه ایمپلنت(فیکسچر) درون استخوان فک قرار می‌گیرد و طی دوره‌ای 2 تا 3 ماهه، فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان با استخوان فک تکمیل می‌شود.

جنین در دروان بارداری برای رشد، تقاضای زیادی برای جذب کلسیم و ویتامین D دارد و اگر رژیم غذایی مادر در این دوره عاری از کلسیم کافی و … باشد، در این صورت جنین آن را از بافت استخوانی بدن مادر خود جذب می‌کند. این مسئله می‌تواند جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک را مختل کرده و چالش‌هایی را در سر راه مسیر بهبودی قرار دهد.

تضعیف سیستم ایمنی

به طور معمول، در طی دوران بارداری سیستم ایمنی مادران باردار به خاطر عدم پاسخگویی فیزیولوژیک به جفت جنین، تحت یک تضعیف طبیعی قرار می‌گیرد تا آن را پس نزند. در راستای همین استراتژی دفاعی بدن، ممکن است سیستم ایمنی مادر باردار به فرایند جوش خوردگی پایه ایمپلنت با بافت استخوان فک پاسخ منفی داده و ایمپلنت را با شکست مواجه کند.

تغییرات در فرایند خونرسانی

به تبع تغییرات هورمونی در دوران بارداری، تغییراتی در سیستم گردش خون و خونرسانی ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث افت یا افزایش خونرسانی به ناحیه کاشت ایمپلنت شود. این تغییرات ممکن است بر روی فرآیند ترمیم و جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک تأثیر منفی بگذارد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از ایمپلنت

بهترین زمان انجام ایمپلنت دندان در بارداری

بهترین زمان برای انجام ایمپلنت دندان بعد از زایمان و 6 ماه بعد از آن است و در صورت داشتن آمادگی کافی، می‌توانید برای آن اقدام کنید. البته در شرایط حاد می‌توان در سه ماه دوم بارداری با مشاوره پزشک متخصص زنان و تحت نظر یک ایمپلنتولوژیست مجرب آن را انجام دهید. همچنین پس از زایمان در صورتی که در دوران شیردهی هستید، معمولا انجام ایمپلنت دندان ممنوعیتی ندارد.

پروتز جایگزین ایمپلنت در بارداری

همچنان که متوجه شدید به طور کلی انجام ایمپلنت دندان در دوران بارداری توصیه نمی‌شود زیرا عمل جراحی ایمپلنت و استفاده از برخی مواد ممکن است برای سلامتی جنین مضر باشد. اما برای درمان بی‌دندانی می‌توانید از روش‌های دیگری غیر از ایمپلنت استفاده کنید.

یکی از این روش‌ها استفاده از پروتزهای موقت دندان است که می‌توانند به شما کمک کنند تا در طول دوران بارداری، عملکرد و ظاهر طبیعی دندان خود را بازیابی کنید تا در وقت مناسب اقدام به راهکار درمانی اصلی خود بکنید.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی ایمپلنت دندان در بارداری و خطرات آن برای سلامتی مادر و جنین پرداخته شد. بر اساس تحقیقات و توصیه‌های پزشکی، بهتر است ایمپلنت دندان در طی نه ماهه بارداری انجام نشود. زیرا طی این فرآیند ممکن است مادر با خطراتی نظیر تابش اشعه ایکس، استفاده از داروهای بی‌حسی و … مواجه شده و منجر به بروز مشکلاتی جدی در سلامتی و فرایند رشد جنین شود.

بهترین زمان برای ایمپلنت دندان پس از زایمان و بهبود کامل وضعیت بدنی مادر است. ولی در صورتی که اجرای فوری ایمپلنت لازم باشد، مشاوره با پزشک متخصص زنان و ایمپلنتولوژیست حرفه‌ای قبل از اقدام به درمان ضروری است.

سوالات متداول ایمپلنت دندان در بارداری

1. آیا امکان شکست ایمپلنت دندان در دوران بارداری وجود دارد؟

بله. در این دوران بنا به دلایلی همچون تغییرات هورمونی، کاهش سطح کلسیم مادر، تغییرات در نحوه خونرسانی و تضعیف سیستم ایمنی بدن مادر امکان شکست ایمپلنت دندان بالاست.

2. بدون اینکه از بارداری خود اطلاعی داشته باشم اقدام به ایمپلنت دندان کرده‌ام؟

به طور کلی انجام ایمپلنت دندان در سه ماه اول و سوم بارداری خطرات بیشتری دارد و بهتر است در این مورد با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

3. بعد از چه مدت از زایمان می‌توان کاشت ایمپلنت دندان را انجام داد؟

به طور معمول، پس از زایمان و پایان دوره شیردهی به عنوان زمان مناسب برای انجام کاشت دندان در نظر گرفته می‌شود.

4. آیا بارداری می‌تواند روی ایمپلنت دندان تاثیر بگذارد؟

بله در دوران بارداری عواملی در بدن مادر باردار حاکم هستند که زمینه را برای شکست ایمپلنت دندان مستعد می‌کنند.

5. در سه ماهه دوم بارداری می‌توان به دندانپزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن شرایط ویژه، سه ماهه دوم ایمن‌ترین سه ماهه‌ای است که در آن درمان دندانپزشکی انجام می‌شود.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 20 =