پیشگیری از پوسیدگی دندان + 6 راهکار

پیشگیری از پوسیدگی دندان- دکتر مهدی کریمی

آیا می‌دانستید حفره‌های دندانی محصول فرآیند پوسیدگی دندان است که در طولانی مدت اتفاق می‌افتد؟ آیا با راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان آشنا هستید تا در طول زندگی از پوسیدگی دندان‌ها جلوگیری کنید؟

روزانه با رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان به راحتی می‌توانید از پوسیدگی آنها جلوگیری کرده و لبخندی طبیعی را تجربه کنید. روش‌های مراقبتی دهان و دندان بسیار ساده است و با از بین بردن زمینه فعالیت باکتری‌های چسبنده به نام پلاک از گسترش آسیب دیدگی به راحتی می‌توان جلوگیری کرد.

با نکات گفته شده در این مطلب سعی کنید قدمی برای لبخند زیبا و طبیعی خودتان بردارید و نگرانی بابت پرداخت هزینه‌های درمانی نداشته باشید.

6 راهکار ارزشمند برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

تا به حال فکر کرده‌اید پوسیدگی دندان چگونه اتفاق می‌افتد تا برای پیشگیری از بروز آن به دنبال راهکار باشید؟ حفره‌های دندانی همانند سوراخ‌های ریزی هستند که روی سطح سخت دندان ایجاد می‌شود. آنها توسط باکتری‌ها روی سطح دندان گسترش پیدا کرده و در صورت عدم از بین بردن باکتری‌ها، به مرور زمان عمیق‌تر می‌شوند.

زیرا باکتری‌ها با تولید اسید، باعث شروع پوسیدگی دندان می‌شوند و این فرسایش در لایه عاج زیر مینای دندان گسترش می‌یابد. سپس با تشکیل حفره مشکلات مختلفی برای دندان به وجود می‌آید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

با وجود این که پوسیدگی دندان بسیار راحت اتفاق می‌افتد، ولی خیلی ساده می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد. در حقیقت داشتن دندان سالم و عاری از هر گونه بیماری دهان در دستان شماست، تنها با انجام مراقبت‌های صحیح از دهان و دندان می‌توانید راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان را امتحان کنید:

دندان‌های خود را در طول روز حداقل دو بار مسواک بزنید.

از خمیر دندان حاوی فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان استفاده کنید.

از نخ دندان استفاده کنید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مراقبت‌های جدی از دندان

یکی از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان، مسواک زدن کامل دندان‌ها در شب و حداقل یک بار در روز با خمیر دندان است. سطوح داخلی و خارجی دندان را در امتداد خط لثه با مسواک تمیز کنید. مسواک زدن باید بیش از ۲ دقیقه طول بکشد.

ضمنا استفاده از نخ دندان، به حذف پلاک بین دندان‌ها و محل برخورد آنها با لثه کمک می‌کند. در حالی که مسواک‌های معمولی این قابلیت را ندارد.

مسواک زدن صحیح

کاهش مصرف مواد قندی و کربوهیدرات

غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کمتر مصرف کنید. از خوردن میان وعده‌های ناسالم بین وعده‌های غذا خودداری کنید تا تعداد دفعاتی که دندان‌های شما تحت حمله پلاک قرار می‌گیرد را محدود کنید.

جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا، می‌تواند به تولید بزاق بیشتر دهان کمک کرده و به از بین بردن اسیدها بپردازد. ضمنا به دلیل این که هنگام خواب بزاق کمتری تولید می‌شود و بدون تولید بزاق احتمال پوسیدگی دندان افزایش پیدا می‌کند لذا مسواک زدن قبل از خواب شبانه را در برنامه روزانه خود داشته باشید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
پوسیدگی دندان روکش شده

کاهش مصرف نوشیدنی‌های اسیدی

از دیگر راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان، عدم مصرف نوشیدنی‌های اسیدی است. سطح دندان که همان مینای محافظ است توسط اسید فرسایش پیدا می‌کند. بیشتر مواقع سایش اسیدی غیرقابل جبران است و مینای از دست رفته را نمی‌توان به آسانی بازسازی کرد.

باکتری‌های دهان در محیط‌های اسیدی رشد بهتری دارد. برای این که اجازه ندهید این موضوع باعث پوسیدگی دندان شود باید مراقب خوردن و نوشیدن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی مانند آب پرتقال، آبلیمو، نوشابه و غیره باشید.

ترک سیگار 

سیگار مستقیماً روی پوسیدگی دندان تاثیر نمی‌گذارد، اما موجب وارد شدن سموم بد به دهان می‌شود و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیماری‌های شدید لثه در افراد سیگاری بسیار شایع است و این موضوع به مرور منجر به از دست دادن دندان‌ها و فرسایش آنها می‌شود.

مرطوب نگهداشتن دهان

خشکی دهان ناشی از هر چیزی، از دارو گرفته تا انسداد مجرای بینی موجب رشد بهتر باکتری‌ها و اسیدی شدن بزاق دهان می‌شود. دهان هر فردی به بزاق نیاز دارد، زیرا ذرات غذا از روی دهان پاک می‌شود و باکتری‌های سطح دندان را از بین می‌برد.

بنابراین سعی کنید با روش‌های تحریکی مانند جویدن آدامس بدون قند سطح بزاق دهان خود را افزایش دهید. حتی اگر خشکی دهان را تجربه نمی‌کنید نوشیدن آب زیاد به حفظ سلامتی کلی دهان و افزایش بزاق کمک می‌کند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مراجعه منظم به دندانپزشک

اگر دندان درد دارید به این معناست که مشکلی وجود دارد و احتمال بروز عفونت و پوسیدگی دندان به مرور زمان افزایش می‌یابد. بنابراین برای پیشگیری از این موضوع منتظر درد نباشید و ایجاد درد در هر ناحیه را نادیده نگیرید.

با مراجعه منظم به دندانپزشک از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌شود، زیرا دندانپزشکان قبل از جدی شدن شرایط دندان، درمان را انجام می‌دهند.

مراحل پوسیدگی دندان

چه افرادی دچار پوسیدگی دندان می‌شوند؟

پوسیدگی دندان می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد. پوسیدگی در کودکان شایع‌تر است، زیرا آن‌ها به دلیل عدم درست مسواک زدن و خوردن و آشامیدن مواد غذاهای شیرین با این مشکل مواجه می‌شوند، اما بزرگسالان نیز دچار پوسیدگی می‌شوند.

پوسیدگی دندان کودک

گاهی اوقات پوسیدگی جدید در اطراف ترمیم‌های انجام شده در دوران کودکی شکل می‌گیرد.

انواع حفره‌های پوسیدگی

برای امتحان کردن راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان خوب است با مدل‌های مختلف این مشکل دردسرساز آشنا شوید. پوسیدگی دندان می‌تواند تمام لایه‌های عاج دندان را تحت تاثیر قرار دهد. حدود سه سال طول می‌کشد تا یک حفره در لایه بیرونی مینای دندان ایجاد شود، بعد از آن پوسیدگی سریع‌تر از طریق لایه میانی به پالپ می‌رسد.

پالپ بخش مهمی از دندان را تشکیل می‌دهد که حاوی عصب و منبع خون دندان است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

انواع پوسیدگی دندان

پوسیدگی سطح دندان

این حفره آهسته مینای دندان را از بین می‌برد که در صورت مسواک زدن صحیح و نخ دندان کشیدن به صورت روزانه می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

پوسیدگی حفره و عمیق

حفره‌هایی که در سطح فوقانی دندان شکل پیدا می‌کنند دندان‌های خلفی را تحت تاثیر قرار می‌دهند و با ایجاد شکاف به سرعت پیشرفت می‌کنند. این مشکل در سال‌های نوجوانی بسیار مشاهده می‌شود.

پوسیدگی ریشه

افراد مسن دچار به تحلیل لثه بیشتر از دیگر افراد، مستعد پوسیدگی ریشه هستند. تحلیل رفتن لثه، ریشه‌های دندان را در معرض پلاک و اسید قرار می‌دهد و پیشگیری و درمان آن نسبت به دیگر پوسیدگی‌ها مشکل است.

تحلیل رفتن لثه

کلام آخر

راه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان تنها بر پایه معاینات منظم و بهداشت خوب دهان بیان می‌شود. علاوه براین، درمان‌های دندانپزشکی جدیدتر مانند فیشورسیلنت احتمال پوسیدگی در کودکان و نوجوانان را کاهش می‌دهد. پس می‌توانید برای محافظت از سلامتی دهان و دندان و کاهش احتمال پوسیدگی، از دندانپزشک‌تان کمک بگیرید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 16 =