عوامل مؤثر در هزینه روکش دندان

هزینه روکش دندان- دکتر مهدی کریمی

روکش دندان نوعی پروتز دندانی است که در دندانپزشکی زیبایی برای بازیابی عملکرد، استحکام و فرم دندان‌هایی که حالت‌های مختلفی از آسیب‌دیدگی و تخریب را متحمل شده‌اند به کار می‌رود. روکش به صورت یک کلاهک بر روی تاج تراش خورده دندان قرار گرفته و با سمان(چسب مخصوص) بر روی دندان نصب می‌شود.

شاید شما هم در خصوص هزینه روکش دندان کنجکاو هستید و برایتان سؤال شده که روکش کردن دندان به ازای هر واحد دندانی چقدر هزینه دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که هزینه روکش دندان بسته به جنس، مهارت دندانپزشک و … متغیر بوده و از هزینه یکسانی برخوردار نیست.

روکش‌های دندانی علاوه بر اینکه در سلامتی دهان و دندان شما مؤثر هستند، از جنبه زیبایی نیز برخوردار بوده و در طراحی لبخند یا اصلاح طرح لبخند نقش موثری را ایفا می‌کنند. اگر می‌خواهید در مورد روکش دندان، قیمت آن و عوامل مؤثر بر هزینه آن اطلاعاتی را کسب کنید، در این مطلب همراه ما باشید.

هزینه روکش دندان

عوامل تاثیرگذار در هزینه روکش دندان

عوامل متعددی بر هزینه روکش دندان تاثیر دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

جنس روکش دندان

شاخص‌ترین عامل در هزینه روکش دندان، جنس آن است. همانطور که می‌دانید روکش‌های دندانی در جنس‌های مختلف مانند سرامیکی، سرامیکی-فلزی، تمام فلزی و … ساخته می‌شوند. هرچند که روکش‌های سرامیکی و زیرکونیایی در مقایسه با روکش‌های دیگر گران‌تر هستند ولی در عوض، روکش‌های سرامیکی ظاهر طبیعی‌تری داشته و شباهت زیادی به دندان‌های طبیعی دارند و اغلب برای دندان‌های قدامی(جلویی) استفاده می‌شوند.

از طرف دیگر، روکش‌های سرامیکی-فلزی دوام بیشتری داشته و معمولا برای دندان‌های آسیاب(دندان‌های خلفی) که نیاز به ملاحظات زیبایی کمتر و تحمل نیروهای فشاری بیشتری دارند، استفاده می‌شوند.

نیاز به درمان‌های جانبی

در برخی موارد در کنار روکش دندان، برخی درمان‌های اضافی و جانبی مانند عصب کشی دندان(درمان ریشه دندان)، پست کور و … هم انجام می‌گیرد. این اقدامات درمانی باعث افزایش قیمت تمام شده روکش دندان می‌شوند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

تجربه و مهارت دندانپزشک

تجربه و مهارت دندانپزشک یکی از عوامل تضمین کننده ماندگاری روکش است. هرچه تخصص و تجربه دندانپزشک بیشتر باشد تعرفه خدمات دندانپزشکی هم بالا خواهد بود.

تعرفه خدمات لابراتوار

روکش‌های دندانی به سفارش دندانپزشکان و توسط لابراتوار پروتزهای دندانی ساخته می‌شوند. دندانپزشکان مجرب و متخصص معمولا لابراتوارهای با کیفیت کار بالا را به عنوان همکار انتخاب می‌کنند. طبیعتا تعرفه خدمات چنین لابراتوارهایی بالا بوده و باعث افزایش قیمت تمام شده روکش دندان می‌شوند.

استفاده از دندانپزشکی دیجیتال

در بعضی از مطب‌ها و لابراتوارهای مجهز که با دانش روز کار می‌کنند، از دندانپزشکی دیجیتال استفاده می‌شود. کاربرد فناوری‌های نوین و دیجیتال مانند CAD-CAM به علت نوع متریال مواد مصرفی و تکنولوژی استفاده شده در آنها می‌تواند باعث افزایش قیمت روکش دندان شود.

تعداد روکش

هرچه تعداد واحد دندان‌هایی که قرار است روکش شوند بیشتر باشد طبیعتا هزینه روکش دندان هم بالا می‌رود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
انواع جنس روکش دندان + مزایا و معایب

کلام آخر

روکش دندان یکی از گزینه‌های رایج برای حفظ دندان‌های آسیب دیده و پوسیده است. این پروتز دندانی در جنس‌های متفاوتی طراحی و ساخته می‌شود. طبیعتا یکی از چالش‌های پیش روی مخاطبان این راهکار ترمیمی هزینه روکش دندان است.

در این مطلب عوامل تاثیرگذار در هزینه روکش دندان را برای شما بیان کردیم تا در انتخاب نوع روکش با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری کنید.

سوالات متداول هزینه روکش دندان

1. آیا قیمت بالای روکش دلیل بادوام بودن آن است؟

هرچند که روکش‌های با کیفیت بالا هزینه بالایی دارند و طبیعتا عمر مفید بالایی خواهند داشت ولی الزاما همیشه اینطور نیست و نحوه مراقبت و رعایت بهداشت و دندان حرف اول را در دوام وماندگاری روکش می‌زنند.

2. آیا سازما‌های بیمه‌گر هزینه روکش دندان را پوشش می‌دهند؟

نحوه پوشش خدمات دندانپزشکی در بیمه‌های مختلف یکسان نیست. معمولا بیمه‌های پایه اکثر خدمات دندانپزشکی را پوشش نمی‌دهند ولی بیمه‌های تکمیلی بسته به میزان تعهداتی که دارند بخش‌هایی یا تمام هزینه را پرداخت می‌کنند.

3. آیا قیمت روکش دندان برای دندان‌های جلو و عقب متفاوت است؟

بله تا حدودی هزینه روکش دندانی بسته به محل قرارگیری دندان می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، روکش دندان‌های جلویی ممکن است به دلیل در نظر گرفتن ملاحظات زیبایی گران‌تر باشد.

4. کدام روکش دندانی برای من مناسب‌تر است؟

اگر قصد روکش کردن دندان‌های خود را دارید در انتخاب نوع روکش آزاد هستید اما تشخیص و نظر دندانپزشک نیز در تصمیم نهایی شما قطعا مؤثر خواهد بود. اگر زیبایی دندان نیز برایتان از اهمیت بالایی برخوردار است طبیعتا انتخاب روکش‌های تمام سرامیکی(فول سرام) و زیرکونیا بهترین گزینه برای شما هستند.

5. آیا هزینه‌های مرتبط با روکش دندان به هزینه کل اضافه می‌شوند؟

بله، هزینه‌های مرتبط مانند عصب‌کشی و … به هزینه کل اضافه می‌شوند.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + 9 =