تعویض روکش دندان + 5 علت آن

تعویض روکش دندان- دکتر مهدی کریمی

روکش دندان یکی از پرکاربردترین روش‌های ترمیمی و زیبایی در دندانپزشکی است که برای حفظ دندان آسیب دیده استفاده می‌شود. در این روش، روکش به عنوان تاج به‌صورت کلاهک روی دندان تراش داده شده قرار می‌گیرد و ظاهر و ساختار دندان را به طور کلی بازسازی می کند.

تعویض روکش دندان نیز زمانی اتفاق می‌افتد که ترمیم انجام شده قبلی با شکست یا پوسیدگی همراه شده باشد و دندان مورد هدف به شدت تضعیف شده و روکش توانایی محافظت از مابقی ساختار را در برابر عوامل بیرونی ندارد.

امروزه روکش‌ها نه تنها از دندان ترمیم شده یا شکسته محافظت می‌کنند، بلکه باعث تغییر شکل و ظاهر طبیعی آنها نیز می‌شوند. همچنین به عنوان تکیه‌گاه یا لنگر برای بریچ ثابت جهت بازیابی دندان از دست رفته یا کمک به نگه داشتن پروتز متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای افزایش ماندگاری روکش دندان، همانند دندان طبیعی به مراقبت و نگهداری مناسب نیاز دارد که در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان برای مدت طولانی دوام می‌آورد.

تعویض روکش دندان

آیا می‌توان روکش دندان را جایگزین کرد؟

اکثر روکش‌های دندان در صورت لزوم قابل تعویض هستند، به شرط این که ساختار دندان باقی‌مانده به اندازه کافی سالم باقی مانده باشد تا از روکش جدید پشتیبانی کند. گاهی اوقات برخی اقدامات اضافی مانند از بین بردن پوسیدگی و درمان ریشه ضروری است و تا زمانی که ساختار دندان باقی است، برای حمایت از آن باید روکش جدید جایگزین شود.

با این حال، برخی مواقع آسیب‌های وارد شده به دلیل پوسیدگی، شکستگی یا ضربه به اندازه‌ای است که دندان، دیگر قابل ترمیم نیست و روش دیگری برای جایگزینی تاج دندان، مانند ایمپلنت یا بریج دندان پیشنهاد می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

نشانه‌های رایج تعویض روکش دندان

پنج مشکل اصلی در مورد روکش‌های قدیمی دندان وجود دارد که نیاز شما را برای جایگزین کردن آن نشان می‌دهد:

شکستگی تاج دندان

روکش دندان می‌تواند مانند خود دندان طبیعی، شکسته یا ترک بردارد. برای مثال، اگر در اثر ضربه شدید یا برخورد غیر منتظره جسم سختی به دندانتان روکش دندان شکسته شود، مجبور هستید برای افزایش عمر و حفظ موفقیت ترمیم دندان به تعویض روکش دندان اقدام کنید.

روکش دندان دیگر زیبا به نظر نمی‌رسد

یکی از متداول‌ترین دلایل تعویض روکش دندان، تغییر ظاهر روکش است. با گذشت زمان، افزایش سن و تغییر حالات لثه و دندان ممکن است به روکش دیگری نیاز داشته باشید. علاوه براین ممکن است مواد به کار رفته در روکش دندان، ظاهر و زیبایی خود را به گذشت زمان از دست دهند.

این تغییرات ممکن است به دلیل تغییر رنگ دندان اتفاق بیفتد. ممکن است روکش‌های قدیمی، زیبایی روکش‌های جدید را نداشته باشند و دیدن ظاهر تیره و کدر آنها در لبخند، ناخوشایند به نظر رسد؛ مخصوصا زمانی که از مواد ترمیمی فلزی استفاده شده است.

پوسیدگی دندان

از دیگر عوامل مؤثر بر تعویض روکش دندان، پوسیدگی دندان روکش شده است. در صورتی که دندان زیر روکش پوسیده شده باشد، نیاز به تعویض دارد و بعد از برداشتن روکش قدیمی باید روند درمانی برای رفع پوسیدگی طی شود و سپس روکش جدید بر اساس ساختار جدید دندان ساخته و نصب شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
پوسیدگی دندان روکش شده

احساس درد و ناراحتی

در صورت لق شدن، شکستگی یا ترک خوردگی روکش احتمالا احساس درد و ناراحتی را در اطراف آن تجربه می‌کنید. بروز هر کدام از این عوامل احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد و گسترش پوسیدگی موجب آسیب دیدگی بیشتر دندان زیر روکش می‌شود و جهت پیشگیری از ان باید به تعویض روکش اقدام کنید.

تحلیل لثه

اگر روکش دندان به خوبی نصب نشده باشد یا نسبت به نگهداری آن مراقبت‌های لازم را نکرده باشید، باعث عقب رفتن یا تحلیل لثه می‌شود و این مواقع تعویض آن ضروری است.

نحوه تعویض روکش دندان؛ از حذف تا نصب دوباره

ترمیم روکش دندان بسیار شبیه به جایگذاری روکش اولیه است، جدا از این که ابتدا روکش قدیمی باید برداشته شود، دندان نیز پس از برداشتن روکش قبلی، باید آمادگی لازم برای نصب روکش جدید را داشته یاشد. در صورت بروز پوسیدگی، روند درمانی برای حفظ سلامتی دندان ضروری است.

گاهی اوقات تعویض و نگهداری، شامل درمان ریشه و بازسازی قسمت زیرین دندان است که تمام این موارد باید توسط دندانپزشک بررسی و مشخص شود.

در سومین مرحله ، فرایند قالب‌گیری برای ساخت روکش انجام می‌شود و دندانپزشک نیز با کمک اسکن و قالبگیری دندان، ویژگی‌های ساختاری روکش را مشخص می‌کند.

طی این مرحله رنگ و مواد مورد استفاده برای ساخت روکش جدید نیز انتخاب شده و قالب گرفته شده به همراه سفارش‌های مورد نیاز به لابراتوار پروتزهای دندانی ارسال شده تا روکش به‌صورت سفارشی ساخته شود. تا زمان ساخت روکش جدید، روکش موقت روی دندان قرار می‌گیرد.

تعیین رنگ روکش دندان

ساخت روکش دندان به یک الی دو هفته زمان نیاز دارد که برخی مواقع، برای ایجاد تغییر و اصلاحات جزئی مانند تغییر رنگ، شکل و عملکرد نیاز به انجام تست روکش در دهان بیمار است؛ به ویژه اگر قرار است روکش برای دندان‌های جلویی بیمار ساخته شود.

چند راهکار برای پیشگیری از تعویض روکش دندان

اجرای روکش دندان موجب پیشگیری از آسیب دیدگی دندان‌ها می‌شود که برای حفظ و افزایش ماندگاری آن باید برخی نکات را جدی بگیرید. با دانستن چند نکته کلیدی، احتمال تعویض این ابزار درمانی کاهش پیدا می‌کند:

• رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی یکی از مهم‌ترین راه‌های حفظ سلامتی روکش دندان است.

• داشتن برنامه غذایی سالم به ماندگاری بهتر آن بسیار کمک می‌کند.

• در صورت مواجه شدن با مشکل دندان قروچه حتما برای رفع آن اقدام و از روش‌های درمانی یا نایت گارد(محافظ شبانه) استفاده کنید.

• سعی کنید از جویدن غذاهای سفت وسخت با دندان روکش شده بپرهیزید.

• هنگام فعالیت‌های ورزشی مخصوصا ورزش‌های رزمی از روکش خود در برابر ضربه محافظت کنید.

• یکی از مشکلات رایج روکش دندان، ترک خوردگی است که بدلیل ایجاد فشار بیش از حد در اثر عادات بد اتفاق می‌افتد برای جلوگیری از آن باید از عادات بد پرهیز کنید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

آشنایی با انواع روکش‌های دندانی پرطرفدار

روکش‌ها برای بهبود ظاهر کلی دندان‌ها طراحی شده‌اند که دندانپزشک مستقیما آن را روی دندان می‌چسباند و به‌طور کلی در سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

تمام سرامیکی(فول سرام)؛ با ظاهری طبیعی و خاص

روکش‌های سرامیکی یکی از محبوب‌ترین روکش‌های دندانی است که همانند دندان طبیعی به نظر می‌رسند و برای کسانی مناسی است که به زیبایی دندان‌هایشان اهمیت فراوانی می‌دهند.

همچنین انتخاب مناسبی برای دندان‌های جلویی است. از دیگر ویژگی‌های بارز این مدل روکش می‌توان به عدم استفاده از هرگونه آلیاژ فلزی در ساختار آن اشاره کرد، پس نیاز به نگرانی از بابت تغییر رنگ لثه نیست.

روکش تمام سرامیکی

فلز-سرامیکی؛ مستحکم

این نوع روکش‌ها به روکش‌های پی اف ام(PFM) نیز شهرت دارند و برای افزایش استحکام و مقاومت روکش‌های تمام سرامیکی طراحی و ساخته می‌شوند. این روکش‌ها از یک لایه فلزی زیرین ساخته می‌شوند که برای پوشاندن قسمت فلزی آن، از یک لایه سرامیک بر روی آن استفاده می‌کنند.

بنابراین از نظر ظاهری و زیبایی تقریباً مشابه روکش تمام سرامیکی است ولی از نظر استحکام از روکش تمام سرامیکی قوی‌تر است.

روکش فلز-سرامیک

تمام فلزی؛ بالاترین استحکام

از جمله فلزات مورد استفاده برای ساخت روکش می‌توان به فلزاتی نظیر طلا، تیتانیوم، نیکل، کروم و برلیوم اشاره کرد که همگی دوام و مقامت بالایی در برابر نیروهای فشاری و جویدن دارند.

معمولا روکش‌های فلزی دارای استحکام و ماندگاری بیشتری هستند و در برابر فشار و ضربه مقاومت بیشتری دارند، اما ممکن است برخی افراد نسبت به آلیاژ یا فلز آن حساسیت نشان دهند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
بهترین روکش دندان

کلام آخر

تعویض روکش دندان برای حفظ استحکام و ظاهر دندان‌ها پیشنهاد مناسبی است. در غیر اینصورت طول عمر طبیعی دندان کاهش پیدا می‌کند و در صورت آسیب دیدگی، احتمالا استفاده از آن برایتان سخت خواهد شد.

سوالات رایج تعویض روکش دندان

1. روکش دندان هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟

اگرچه روکش‌های امروزی بسیار قوی و با دوام می‌باشند ولی گاهی به خاطر مشکلات زیبایی و یا مشکلات پوسیدگی و شکستگی، نیاز به تعویض روکش می‌باشد.

2. تا چه زمانی نیاز به تعویض روکش دندان نداریم؟

تا زمانی که مشکلات زیبایی، پوسیدگی و یا شکستگی برای روکش ایجاد نشده و لثه سالم است، نیاز به تعویض روکش دندان نیست.

3. آیا روکش دندان قابل ترمیم است؟

دندانپزشک می‌تواند روکش شکسته را ترمیم یا جایگزین کند. در صورتی که قابل ترمیم باشد، تکنیک‌هایی مانند باندینگ برای احیای آن وجود دارد.

4. آیا برداشتن روکش دندان دردناک است؟

برداشتن روکش دندان روشی دردناک نیست و مدت زمانی طولانی برای رفع آن نیاز ندارید. با این حال، دندانپزشک از ماده بی‌حسی برای راحتی بیشتر بیمار استفاده می‌کند.

5. هزینه تعویض روکش دندان چقدر است؟

هزینه این روش درمانی به متریال انتخابی، نوع دندان و مهارت و تجربه دندانپزشک بستگی دارد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 3 =