تفاوت روکش و ایمپلنت دندان

تفاوت روکش و ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

لبخند زیبا بخش جدایی‌ناپذیر از یک چهره زیباست و داشتن چهره جذاب و زیبا موجب افزایش اعتماد‌به‌نفس در فرد می‌شود. یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی چهره، داشتن دندان‌های زیبا، سالم و مرتب است. وجود یک یا چند دندان خراب یا بی‌دندانی می‌تواند علاوه بر زیبایی چهره افراد، سلامت دهان و دندان آنها را نیز با چالش مواجه کند.

اما امروزه با وجود تکنیک‌های دندانپزشکی زیبایی این گونه چالش‌ها به آسانی قابل رفع است. یکی از مهم‌ترین راهکارهای درمانی و ترمیمی که در دندانپزشکی ارائه می‌شود ایمپلنت دندان و روکش دندان است به موازات بهبود سلامت دهان و دندان، تاثیر بسزایی در اصلاح طرح لبخند فرد دارند. آگاهی از تفاوت روکش و ایمپلنت دندان شما را در انتخاب بهترین راهکار درمانی کمک بسیاری می‌کند.

در پاسخ به این سؤال که کدام یک از دو روش را انتخاب کنیم؟ جواب قطعی وجود ندارد بلکه باید گفت انتخاب بهترین روش درمانی کاملا وابسته به سن بیمار، شرایط بیمار، نوع مشکل دندانی، سطح تخریب دندان و … دارد. بنابراین نمی‌توان گفت کدام روش بر دیگری برتری کلی دارد و هر یک در نوع خود می‌توانند مفید و کارساز باشند.

بارزترین تفاوت روکش و ایمپلنت دندان در نوع درمان ساختار دندانی است. به این صورت که در روکش دندان فقط تاج دندان بعد از تراش دادن توسط یک روکش کلاهکی شکل پوشش داده می‌شود و عمدتا ریشه دندان بدون تغییر در جای خود باقی می‌ماند ولی در ایمپلنت دندان، کل دندان شامل ریشه و تاج از اول بازسازی می‌شوند.

تفاوت روکش و ایمپلنت دندان

برای آشنایی بیشتر با تفاوت روکش و ایمپلنت دندان و مزایا و معایب هر روش در این مطلب ما را همراهی کنید.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت یکی از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته و درمان بی‌دندانی است. هنگام از دست دادن دندان، جای خالی آن علاوه بر ایجاد مشکلاتی در جویدن و تکلم فرد در زیبایی لبخند فرد هم می‌تواند تاثیرگذار باشد.

ایمپلنت‌های دندانی از چند قسمت تشکیل شده‌اند و قسمت پایه آن(فیکسچر) که در واقع حکم ریشه‌ دندان را دارد از جنس تیتانیوم بوده که با بافت دهان و استخوان فک کاملا سازگار بوده و در استخوان فک قرار می‌گیرد و بعد از مدت زمان معینی کاملا با استخوان فک جوش می‌خورد.

قسمت دوم ایمپلنت، اباتمنت است که در نقش تکیه‌گاه روکش(پروتز دندانی) عمل کرده و به فیکسچر متصل می‌شود. پس از مرحله جوش خوردن پایه ایمپلنت دیگر مراحل آن نیز به مرور زمان انجام می‌شوند. این روش با آنکه هزینه زیادی دارد اما بهترین راهکار درمانی برای درمان انواع بی‌دندانی است و ماندگاری بسیار بالا و حتی مادام‌العمر دارد.

روکش دندان

در مواردی که بافت تخریب شده دندان به حدی نیست که کل دندان را از دست بدهیم، روکش دندان پس از انجام مراحل آماده‌سازی دندان، به عنوان بهترین راهکار درمانی می‌باشد. در این روش ساختار دندان حفظ شده و برای بازسازی تاج، پس از تراش تاج دندان از روکش استفاده می‌کنند.

علاوه بر این روکش می‌تواند برای دندان‌هایی که عصب‌کشی شده‌اند نیز انتخاب مناسبی باشد و عملکرد دندان را بازیابی کند. بنابراین از این روش درمانی در مواقعی که ریشه دندان سالم است و تنها بخشی از تاج یا کل آن در اثر پوسیدگی یا به هر علت دیگری از دست رفته، استفاده می‌کنند و روکش نقش تاج مصنوعی را ایفا می‌کند.

روکش‌های دندانی نوعی پروتز دندانی هستند که می‌توانند با رفع مشکلات دندان باعث افزایش زیبایی آن شده و در جنس‌های مختلفی مانند تمام سرامیکی(فول سرام)، سرامیک-فلز(PFM)، تمام فلزی و … به سفارش دندانپزشک و توسط لابراتوار پروتزهای دندانی تولید می‌شوند که هرکدام با توجه به متریال مورد استفاده در ساخت آنها، ماندگاری و هزینه متفاوتی دارند.

در حالت کلی روکش‌های دندانی در صورت رعایت کامل نکات بهداشتی و مراقبتی پس از آن، ماندگاری 10 تا 15 سال و حتی بیشتر را دارند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

موارد تفاوت روکش و ایمپلنت دندان

دندان‌های هر فردی ممکن است به دلایلی دچار پوسیدگی یا شکستگی شود و جهت بازیابی فرم، عملکرد و زیبایی مجدد دندان از روکش دندان استفاده کنید. البته در برخی از مواقع میزان این تخریب به حدی زیاد است که علاوه بر تاج دندان ممکن است ریشه دندان نیز دچار آسیب‌دیدگی شده باشد و مجبور به جایگزینی دندان خود با یکی از روش‌های درمان بی‌دندانی مثل ایمپلنت دندان شوید.

با توجه به تفاوت روکش و ایمپلنت دندان و بررسی شرایط بیمار، دندان‌پزشک تصمیم می‌گیرد که از کدام روش بهتر است استفاده کند. از شاخص‌ترین تفاوت‌های این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نحوه اجرا و نوع درمان

در کاشت دندان، ساختار کلی دندان از اول بازسازی شده و به جای ریشه دندان، پایه تیتانیومی(فیکسچر) ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می‌گیرد و تاج دندان هم توسط اباتمنت و پروتز دندانی که روی آن قرار می‌گیرد بازسازی می‌شود. پس از مدتی که پایه با استخوان فک جوش ‌خورد، ادامه مراحل درمانی انجام می‌شود. اما در روش روکش، دندانپزشک صرفا یک روکش کلاهکی شکل را روی تاج تراش خورده دندان قرار می‌دهد.

نوع کاربرد

از دیگر تفاوت‌های روکش و ایمپلنت دندان می‌توان به کاربرد آنها اشاره کرد. ایملپنت در شرایطی کاربرد دارد که دندان اصلی از دست رفته باشد. اصطلاحا ایمپلنت جزء درمان‌های بی‌دندانی است ولی روکش، پروتزی مخصوص درمان‌های ترمیمی است و صرفا تاج دندان را برای بازیابی عملکرد و زیبایی آن، بازسازی می‌کند. اصولا روکش‌ها برای رفع مشکلاتی مانند ترمیم دندان‌های پوسیده و شکسته، اصلاح رنگ دندان‌های تغییر رنگ داده و رفع شکاف بین دندان‌ها و … استفاده می‌شوند.

هزینه اجرا

با توجه به نحوه اجرا و جنس متریال ایمپلنت دندان، یکی از تفاوت‌های مهم این دو روش در هزینه اجرایی آنها می‌باشد. هزینه تمام شده روکش‌های دندانی از هر نوعی که باشند در مقایسه با هزینه ایمپلنت دندان خیلی پائین است.

پروسه زمانی اجرا

مدت زمان لازم برای اجرای ایمپلنت معمولا تا 4 الی 6 ماه طول می‌کشد که در این مدت چندین جلسه باید به دندانپزشک خود مراجعه داشته باشید ولی پروسه اجرایی روکش دندان طی 2 الی 3 جلسه مراجعه در یک بازه زمانی حداکثر یک‌ماهه قابل اجراست.

مزایا و معایب روکش دندان

مزایا:

• محافظت از دندان در برابر پوسیدگی بیشتر

• بازیابی عملکرد اولیه دندان

• مشابهت با دندان طبیعی

• داشتن زیبایی بالا

• داشتن استحکام بالا

• هزینه پائین نسبت به ایمپلنت

• دوره درمانی کوتاه‌تر نسبت به ایمپلنت

• عدم نیاز به جراحی

• حفظ ساختار کلی و ریشه دندان

معایب:

• درمان‌ غیرقابل برگشت به علت نیاز به تراش تاج دندان

• احتمال شکستگی و لب‌پریدگی روکش

• احتمال عفونت دندان زیر روکش

• احتمال پوسیدگی دندان زیر روکش

• احتمال افتادن لقی یا افتادن روکش به علت از دست رفتن سمان(چسب مخصوص نصب روکش)

• طول عمر پائین نسبت به ایمپلنت

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
انواع جنس روکش دندان + مزایا و معایب

مزایا و معایب ایمپلنت دندان

مزایا:

• بهترین روش درمانی برای جایگزینی دندان یا دندان‌های از دست رفته

• جلوگیری از تحلیل استخوان فک با تحریک کردن آن

• داشتن استحکام خیلی بالا

• داشتن ماندگاری خیلی بالا

• عملکرد و ظاهر مشابه به دندان طبیعی

• بازیابی عملکرد کامل دندان از دست رفته

• عدم آسیب رساندن به سایر دندان‌ها

• پایداری بالا نسبت به پروتزهای متحرک کامل(دست دندان مصنوعی)

• سازگاری کامل با بافت استخوان فک و دهان

معایب:

• هزینه بالا نسبت به روکش دندان و سایر درمان‌های بی‌دندانی

• دوره درمان و نقاهت طولانی نسبت به روکش دندان

• نیاز به جراحی

• نیاز به سلامت استخوان فک و استحکام آن

• احتمال نیاز به پیوند استخوان

• نیاز به نکات مراقبتی زیاد

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مراقبت‌های پس از روکش

با مراقبت از روکش‌های دندانی، شما می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن‌ها بهره‌مند شوید. از جمله مراقبت‌هایی که دندانپزشکان رعایت آن‌ها را برای محافظت از روکش دندان توصیه می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

با مسواک زدن دوبار در روز و نخ دندان کشیدن علاوه بر ارتقای بهداشت دهان و دندان از روکش‌های خود نیز مراقبت کنید.

از اعمال فشار بیش از حد به روکش پرهیز کنید که امکان شکستگی یا لب‌پر شدن آن وجود دارد.

مراجعات منظم 6 ماهه برای انجام معاینات دوره‌ای به دندانپزشک خود داشته باشید.

در صورت شکستگی، لق شدگی و یا افتادن روکش در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجع کنید.

در صورت التهاب لثه ناحیه روکش و عفونت یا پوسیدگی دندان زیر روکش به دندانپزشک خود مراجعه کرده تا اقدامات درمانی لازم را برای شما شروع کند.

مراقبت‌های پس از ایمپلنت دندان

ایمپلنت مطمئن‌ترین و بهترین جایگزین دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود و رعایت نکات مراقبتی از آن‌ها برای آنکه طول عمر بیشتری داشته باشند کاملا ضروری است. برخی از این نکات عبارتند از:

با مسواک زدن دوبار در روز و نخ دندان کشیدن علاوه بر ارتقای بهداشت دهان و دندان از ایمپلنت‌های دندانی خود نیز مراقبت کنید.

مراجعات منظم 6 ماهه برای انجام معاینات دوره‌ای به دندانپزشک خود داشته باشید.

در بروز هرگونه درد، تورم، التهاب، عفونت و خونریزی در ناحیه ایمپلنت حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

تا حد امکان از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید.

کلام آخر

هرچند که در انتخاب روش‌های جایگزینی دندان از دست رفته و یا ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته و آسیب دیده دارای آزادی عمل هستید اما بهترین فرد و مشاور برای انتخاب بهترین راهکار درمانی برای شما دندانپزشک است. اکنون که با تفاوت روکش و ایمپلنت دندان آشنا شدید می‌توانید بهتر تصمیم‌گیری کرده و با مشاوره دندانپزشک خود و انتخاب روشی مناسب برای حفظ و درمان دندان‌های آسیب دیده خود اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مزایای ایمپلنت دندان + ۱۰ مزیت برتر

سوالات متواول تفاوت روکش و ایمپلنت دندان

1. بهتر است دندان خودم را ایمپلنت کنم یا روکش؟

انتخاب هر کدام یک از این روش‌های درمانی به شرایط دهان و دندان شما بستگی دارد و تصمیم نهایی اتخاب آن بر عهده شما و با مشاوره و راهنمایی دندان‌پزشک‌تان خواهد بود.

2. نصب روکش دارای درد کمتری است یا دندان؟

به علت وجود فرایند جراحی در ایمپلنت دندان، معمولا درد آن نسبت به روکش دندان بیشتر است که البته پروسه جراحی با تزریق بی‌حسی کامل انجام می‌شود.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 9 =