انواع جنس روکش دندان + مزایا و معایب

انواع جنس روکش دندان- دکتر مهدی کریمی

آیا می‌دانستید در مطب‌های دندانپزشکی و لابراتوارهای پروتز دندانی، برای ساخت روکش از انواع جنس روکش دندان استفاده می‌شود؟ آشنایی کامل با جنس روکش دندان و مقایسه استحکام آنها نسبت به یکدیگر کمک می‌کند بهترین نوع روکش را انتخاب کنید و دندان‌های زیبا و لبخندی جذاب داشته باشید.

هنگامی که صحبت از انواع روکش دندان به میان می‌آید گزینه‌های متعددی پیش روی شما قرار می‌گیرد. مواد مختلفی مانند روکش‌های تمام سرامیکی(فول سرام)، روکش‌های فلز-سرامیک یا PFM، روکش‌های تمام فلزی و غیره وجود دارد که هر کدام بسته به شرایط انتخاب می‌شوند.

انواع جنس روکش دندان

انواع جنس روکش دندان

روکش‌های دندانی مختلف در صنعت دندانپزشکی وجود دارد که انتخاب مدل مناسب با توجه به تشخیص دندانپزشک، وضعیت دندا‌ن‌ها، بودجه و غیره بستگی دارد. با کسب اطلاعات در مورد انواع روکش‌ها و متریال‌های ساخت، انتخاب برای شما آسا‌ن‌تر می‌شود و با اطمینان کاملی برای انجام این روش زیبایی و درمانی اقدام می‌کنید.

در اینجا لیستی از انواع روکش‌های دندانی از لحاظ جنس متریال آورده شده است که هنگام تصمیم‌گیری، انتخاب هرکدام را برای شما آسان‌تر می‌کند:

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
تفاوت روکش با ترمیم دندان + مزایا و معایب

روکش‌های دائمی

روکش‌های دائمی همان روکش‌های غیرقابل برگشت هستند. این دسته از روکش‌ها برای مدت طولانی روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و استحکام آن‌ها را تقویت می‌کنند.

قیمت آن‌ها نسبت به دیگر مدل‌ها گران‌تر است، اما با دوام بیشتری استفاده می‌شوند و از نظر ظاهری طبیعی‌تر جلوه می‌دهند.

در موارد زیر با رایج‌ترین روکش‌های دائمی آشنا می‌شوید:

روکش تمام سرامیکی(فول سرام): بسیار شفاف و طبیعی، ماندگاری بالای ۱۰ سال

روکش فلز- سرامیکی(PFM): ظاهر شفاف و طبیعی، ماندگاری بالای ۱۰ سال

روکش تمام فلزی: زیبایی پایین، ماندگاری بسیار بالا

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

روکش‌تمام سرامیکی(فول سرام)؛ زیباترین

از رایج‌ترین و محبوب‌ترین جنس روکش دندان، روکش‌های تمام سرامیکی است که به وفور در کلینیک‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. این دسته از روکش‌ها از پرسلن کاملاً طبیعی ساخته شده‌اند که از نظر ظاهری، ماده بسیار شفافی هستند و ظاهری بسیار طبیعی به دندان‌ها می‌بخشد.

از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد روکش‌های سرامیکی این است که به راحتی لکه نمی‌پذیرد و تغییر رنگ نمی‌دهند. به همین دلیل ماندگاری طولانی‌تری نسبت به دیگر روکش‌ها دارند.

روکش تمام سرامیکی

مزایای روکش تمام سرامیکی

• دوام طولانی مدت با کمک مراقبت‌های مداوم دندان

• ظاهر طبیعی و بسیار زیبا

• ضد لک

• بادوام و مقاوم

معایب روکش تمام سرامیکی

• روند درمانی و آماده‌سازی نسبتا طولانی مدت

• هزینه نسبتا بالا

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
بهترین روکش دندان

روکش فلز-سرامیکی؛ مقاوم و ماندگار

این نوع روکش‌ها با نام روکش پی اف ام (PFM) نیز شهرت دارند و برای افزایش استحکام و مقاومت روکش‌های تمام سرامیکی طراحی و ساخته می‌شوند. در زیر لایه سرامیک، یک لایه از متال(فلز) قرار می‌گیرد که توسط سرامیک پوشش داده شده‌است.

بنابراین از نظر ظاهری و زیبایی تقریباً مشابه روکش تمام سرامیکی است ولی از نظر استحکام از روکش تمام سرامیکی قوی‌تر است.

روکش‌های PFM رایج‌ترین نوع روکش‌ها هستند که بخش داخلی آنها از فلز و سطح خارجی آنها از سرامیک(چینی) ساخته شده است. به مرور زمان ممکن است به دلیل سایش لبه‌های فلزی، تیره شده و نمای بدرنگی در لثه ایجاد نماید.

روکش فلز-سرامیک

به‌طور کلی رنگ سرامیک در این نوع روکش شفافیت کمتری نسبت به ساختار طبیعی و واقعی دندان دارد. دوام و ماندگاری این روکش‌ها در صورتی که وضعیت بهداشت دهان و دندان بیمار خوب باشد، مطلوب است.

مزایای روکش فلز-سرامیک

• استحکام و مقاومت بالا در مقایسه با روکش‌های فول سرام

• داشتن هزینه نسبتا پائین نسبت به دیگر روکش‌ها

معایب روکش فلز-سرامیک

• احتمال ترک یا لب پر شدن لایه سرامیک روی آن

• احتمال نمایان شدن تیرگی رنگ فلز زیر سرامیک در صورت ضخامت کم سرامیک

• احتمال ظاهر شدن فلز زیر سرامیک در طوق روکش(به ویژه بعد از تحلیل لثه)

روکش تمام فلزی؛ مقاومت عالی

از گذشته، روکش‌های فلزی ساخته شده از آلیاژ فلزات برای افزایش استحکام دندان استفاده شده است. از جمله فلزات مورد استفاده برای ساخت روکش می‌توان به فلزاتی نظیر طلا، تیتانیوم، نیکل، کروم و برلیوم اشاره کرد که همگی دوام و مقامت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارند.

روکش تمام فلز

مزایای روکش تمام فلزی

• قابلیت شکل پذیری

• عدم ساییدگی دندان‌ها

معایب روکش تمام فلزی

• از نظر زیبایی برای دندان‌های جلویی مناسب نیستند.

• احتمال بروز حساسیت به فلزاتی همچون نیکل و کروم وجود دارد.

روکش‌های موقت

از آنجا که روکش‌های موقت به‌صورت موقت(مثلا 2 الی 3 هفته) کاربرد دارند، لذا جنس و متریال آنها با جنس روکش‌های دائمی متفاوت است. معمولا روکش‌‌های موقت از مواد اکریلیک و … ساخته می‌شوند. این روکش‌ها که ساختار کلاهکی شکل دارند با سمان(چسب) موقت روی تاج دندان تراش خورده نصب می‌شوند. علت استفاده از سمان موقت این است که در مرحله گذاشتن روکش دائم، روکش موقت به آسانی از دندان جدا شود.

ضمنا روکش‌های موقت، معمولا توسط خود دندانپزشک در مطب ساخته می‌شوند، در صورتی‌که روکش‌های دائمی لزوما در لابراتوارهای پروتز دندانی ساخته و پالیش داده می‌شوند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

کدام روکش دندان بهتر است؟

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که مردم علاقه دارند از این روش در ترمیم‌های دندانی استفاده کنند، طبیعی بودن ظاهر آن است. خوشبختانه مجبور نیستید به تنهایی تصمیم بگیرید که بهترین روکش دندان کدام است. چرا که می‌توانید با دندانپزشک زیبایی خود مشاوره داشته تا او با بررسی شرایط، راه حل مناسبی به شما پیشنهاد دهد. همچنین می‌توانید با در نظر گرفتن چندین فاکتور اصلی، روکش مناسب برای لبخندتان انتخاب کنید.

با مشخص شدن بودجه و نیازهای دندانی، به راحتی می‌توانید با کمک دندانپزشک خود شکل، رنگ، اندازه و جنس روکش‌های دندان را تعیین کنید.

قبل از هر کاری، مطمئن شوید مشکلات دندانی خود را با دندانپزشک‌تان در میان گذاشته‌اید تا بتوانید در مورد لبخند بی عیب و نقص آینده خود مشاوره حرفه‌ای دریافت کنید.

در هر صورت هر کدام از مواد روکش دندان برای پنهان کردن مشکلات دندان مانند ترک خوردگی، لکه‌دار بودن، نامرتب بودن مناسب است و حتی ممکن است فاصله بین آنها قابل رفع باشد.

بهترین جنس روکش دندان چیست؟

هر نوع روکش مزایای متفاوتی دارد. با این حال، روکش‌های سرامیکی بهترین گزینه برای پوشش دندان‌ها هستند. آن‌ها ماندگاری طولانی دارند، شفاف هستند و به معنای واقعی با دندان‌های طبیعی مطابقت دارند. همچنین هرگز غیرعادی به نظر نمی‌رسند. از دیگر ویژگی‌های بارز روکش سرامیکی می‌توان به عدم لکه‌پذیری و دوام طولانی مدت آن اشاره کرد که به خوبی برای مدت‌ها ظاهر خود را حفظ می‌کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
پوسیدگی دندان روکش شده

کلام آخر

هنگام تغییر ظاهر دندان و کاهش استحکام آن، دندانپزشک استفاده از روکش دندان را پیشنهاد می‌دهد. جنس روکش دندان تاثیر مستقیم بر بازسازی ساختار دندان دارد و موجب می‌شود ظاهر لبخند شما در حالت ایده‌آل باشد.

با مشورت دندانپزشک با تجربه و حرفه‌ای به راحتی می‌توانید دوباره دندان طبیعی خود را بازسازی کنید و با اجرای روکش مناسب از زیبایی ظاهری آن لذت ببرید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

4 پاسخ

    1. با سلام و احترام
      لطفا جهت اطلاع از تعرفه خدماتی که در مطب ارائه می شوند با شماره تلفن های معرفی شده در سایت، تماس بگیرید.

    1. با سلام و احترام
      با توجه به جنس متریال استفاده شده در این روکش ها در صورتی که کار از ابتدا به‌صورت اصولی انجام شده باشد و در ادامه بهداشت دهان و دندان توسط شخص رعایت شود، بالای 10 سال و حتی بیشتر می توانند ماندگاری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + هجده =