تفاوت روکش با ترمیم دندان + مزایا و معایب

تفاوت روکش با ترمیم دندان- دکتر مهدی کریمی

برای آشنایی با تفاوت روکش با ترمیم دندان باید گفت روکش و ترمیم دندان یکی رایج‌ترین روش‌های دندانپزشکی است که برای بازگرداندن ظاهر و عملکرد دندان‌ها استفاده می‌شود. بسته به وضعیت و موقعیت دندان ونظر دندانپزشک، هر دو روش روکش و ترمیم دندان بخش ضروری از روند درمانی را تشکیل می‌دهند.

اگرچه هر دو روش روکش و ترمیم دندان راهکاری مؤثر در دندانپزشکی است، اما هدف، عملکرد و نحوه اجرای هر کدام با یکدیگر متفاوت است و اجرای آن‌ها کاملا به نظر دندانپزشک بستگی دارد. برای آشنایی بیشتر با تفاوت روکش با ترمیم دندان در این مطلب ما را همراهی کنید.

تفاوت‌ روکش با ترمیم دندان در شکل ظاهری

تفاوت روکش با ترمیم دندان

شرایط لازم برای ترمیم یا روکش دندان

تغییر رنگ دندان

خوردگی، ایجاد ترک و شکستگی دندان

پوسیدگی دندان‌ها یا ضعیف شدن آن‌ها

دندان‌های کج

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

تفاوت روکش با ترمیم دندان

ترمیم دندان چیست؟

در مواقعی که میزان تخریب یا پوسیدگی دندان، کم یا متوسط باشد با توجه به نظر دندانپزشک، دندان موردنظر ترمیم می‌شود. به این صورت که پوسیدگی برداشته شده و یا تخریب موجود با ترمیم و پرکردن دندان برطرف می‌شود.

ترمیم دندان

همچنین دندانپزشکان با کمک ابزار و راهکارهای پیشرفته برای پیدا کردن پوسیدگی دندان استفاده می‌کنند. برای مثال، با کمک تصویربرداری تشخیص پوسیدگی در بخش‌های مختلف مانند کناره‌های دندان، عاج و زیر مینا بسیار راحت است.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
دندانپزشکی ترمیمی + 6 روش موثر آن

انواع ترمیم دندان

آمالگام

این ماده که از جنس فلز می‌باشد از قدیم به عنوان یکی از مهم‌ترین مواد ترمیمی استفاده شده است ولی کم‌کم به خاطر مشکلاتی از قبیل نازیبا بودن(سیاه بودن)، احتمال ایجاد ترک در دندان، عدم مقاوم‌سازی دندان و تیره کردن دندان خیلی کم استفاده می‌شود.

ترمیم دندان با آمالگام

کامپوزیت

این ماده رزینی که همرنگ دندان می‌باشد برای پرکردن و ترمیم دندان‌هایی با تخریب کم و متوسط استفاده می‌شود و به خاطر مزایایی از قبیل زیبایی و مقاوم‌سازی دندان بیشتر مورد توجه می‌باشد.

اما برای انجام این ترمیم باید دندانپزشک مهارت و علم کافی داشته باشد. چون انجام آن از لحاظ تکنیکی دارای ملاحظات خاصی می‌باشد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

سرامیک

این مواد از جنس و پایه شیشه می‌باشند و برای ترمیم دندان‌هایی با تخریب متوسط تا شدید استفاده می‌شوند. سرامیک‌ها دارای استحکام و زیبایی بالا می‌باشند ولی به خاطر اینکه نیاز به مراحل لابراتواری دارند، از نظر هزینه کمی بالاتر می‌باشند. ترمیم‌های اینله و آنله نمونه‌ای از ترمیم‌های سرامیکی می‌باشند.

اینله - آنله

روکش دندان چیست؟

در مواردی که تخریب دندان شدید باشد و با ترمیم دندان، نتوان استحکام و عملکرد دندان را تضمین کرد، از روکش دندان استفاده می‌شود. روکش به صورت یک کلاه، بعد از ترمیم و تراش دندان، روی دندان قرار می‌گیرد و باعث محافظت دندان در برابر نیروهای وارد شده می‌شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
روکش دندان چیست؟ 4 نوع رایج+ مزایا و معایب

روکش از طرفی باعث زیبا شدن دندان نیز می‎‌شود و اکثر مواقع از جنس سرامیک می‌باشد.

روکش دندان چیست؟- دکتر مهدی کریمی

مزایا و معایب روکش دندان

از دیگر تفاوت روکش با ترمیم دندان، مزایا و معایب خاص هر روش است. مزایای روکش دندان فوق‌العاده بوده و طرفداران زیادی را برای اجرای آن جلب کرده است.

مزایای روکش دندان

روکش‌ها باعث پخش نیرو و مانع تمرکز نیرو روی یک نقطه دندان شده و دوام و ماندگاری دندان را تضمین می‌کنند.

روکش‌ها علاوه بر پروسه درمانی، باعث زیبایی دندان‌های تیره و بدرنگ می‌شوند.

در مواقعی که دندان بیمار به صورت ژنتیکی و مادرزادی، کوتاه و یا دارای نواقص مینایی است و امکان انجام ونیر نمی‌باشد، می‌تواند یک درمان ایده‌آل باشد و عملکرد و زیبایی را همزمان برای بیمار به ارمغان بیاورد.

معایب روکش دندان

از آنجا که برای انجام روکش باید دندان تراش داده شود، لذا در مواقعی هم می‌تواند باعث تضعیف دندان شده و عمر دندان را کاهش دهد.

در مواقعی که روکش به طور صحیح و با مواد مناسب ساخته نشود، می‌تواند باعث مشکلات لثه‌ای از قبیل تحلیل یا التهاب لثه شود.

کلام آخر

حال که با تفاوت روکش با ترمیم دندان آشنا شدید، راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید برای رفع مشکلات خود کدام گزینه بهتر است.

روکش یکی از راهکارهای محبوب دندانپزشکی زیبایی است که نسبت به ترمیم استحکام بیشتری دارد و برای رفع مشکلات ظاهری استفاده می‌شود، در حالی که ترمیم دندان برای درمان پوسیدگی دندان استفاده می‌شود و به راحتی حفره‌های ایجاد شده روی آن را پر می‌کند.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

8 پاسخ

    1. با سلام و احترام
      خیر. کامپوزیت ماده اولیه برای ساخت روکش دندانی نیست بلکه از آن برای ترمیم ها و ونیر کامپوزیت(لمینت کامپوزیتی) استفاده می شود.

  1. دندانی که قراره روکش بشه را میتوان ترمیم کرد و ازش استفاده کرد یا حتما باید روکش بشه؟

    1. با سلام و احترام
      دندانی که قرار است روکش شود حتما قابل ترمیم با مواد پرکننده نیست و بخش اعظم تاج دندان از بین رفته است. چون اگر قابلیت ترمیم داشت نیاز به مرحله روکش نبود. البته در این مورد نظر نهایی با دندانپزشک معالج شماست.

  2. سلام
    ترمیم دندان های جلویی از بابت رنگ و هماهنگی با رنگ دندان های اصلی چقدر قابل تضمین هستش؟

    1. با سلام و احترام
      اصولا ترمیم دندان های جلویی در قالب روکش می تواند انجام شود و تعیین رنگ روکش های دندانی با استفاده از شید گاید و مطابقت دقیق آن با رنگ دندان های واقعی مجاور فرد تعیین می شود بنابراین رنگ جدید از بابت مطابقت با رنگ دندان های طبیعی قبلی کاملا تضمین شده است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 10 =