مراقبت های پس از روکش دندان

مراقبت های پس از روکش دندان- دکتر مهدی کریمی

روکش دندان یک ساختار کلاهکی شکل و از جنس‌های مختلفی است که روی تاج تراش خورده دندان قرار گرفته و کل سطوح آن را می‌پوشاند تا شکل، اندازه، استحکام و عملکرد طبیعی آن را بازسازی و بازیابی کند. انواع روکش‌های دندانی همچنین می‌توانند با پشتیبانی دندان‌های مجاور ناحیه بی‌دندانی، جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته شوند که این حالت پیاده‌سازی آنها، بریج(پل دندانی) نام دارد.

روکش‌ها پس از قرار گیری روی دندان‌ها نیاز به مراقبت ویژه دارند لذا پس از انجام روکش دندان باید با مراقبت‌ های پس از روکش دندان مخصوصا اقدامات لازم برای حفظ بهداشت دهان و دندان آشنایی کامل داشته و با پیاده‌سازی آنها ماندگاری هرچه بیشتر و عملکرد طبیعی آنها را تضمین کنید.
خوشبختانه روش‌های مراقبتی از روکش‌های دندانی نسبتاً ساده بوده و مشابه نگهداری از دندان‌های طبیعی است. برای آشنایی بیشتر با دستورالعمل‎‌های نگهداری و مراقبت‌ های پس از روکش دندان در این مطلب ما را همراهی کنید.

مراقبت های پس از روکش دندان

مشکلات رایج پس از روکش دندان

احساس درد و بروز حساسیت

دندان‌های تازه روکش شده ممکن است بلافاصله پس از رفع اثر تزریق بی‌حسی، نسبت به دما حساس شود. اگر دندانی که روکش شده عصب‌کشی نشده باشد، ممکن است در برابر گرما و سرما حساس باشد.

بلندی روکش

هرچند دندانپزشک در آخرین مرحله نصب روکش، تنظمیات لازم برای ارتفاع روکش را انجام می‌دهد و در حین این عمل دائما نظر بیمار را جویا می‌شود، ولی بعضا بنا به دلایلی مثل وجود بی‌حسی در دهان بیمار، تشخیص و اعلام نظر بیمار از دقت کافی برخوردار نبوده و ممکن است ارتفاع روکش بلندتر از حد معمول خود شود. در این صورت با مراجعه مجدد به دندانپزشک باید این مشکل را حل کرد.

لب‌پر شدن و ترک خوردگی روکش

گاهی اوقات روکش‌ دندان مخصوصا روکش‌های فول سرام(تمام سرامیکی) دچار ترک می‌شوند. اگر میزان ترک خوردگی شدید باشد باید برای تعویض روکش اقدام شود.

لقی روکش دندان

بعضی اوقات به خاطر کیفیت نامناسب سمان(چسب مخصوص نصب روکش) استفاده شده، فشار بیش از حد به دندان روکش شده، طراحی بد روکش، سمان زیر روکش خاصیت چسبندگی خود را از دست می‌دهد و موجب لقی روکش و احتمالا افتادن روکش می‌شود.

افتادن روکش دندان

گاهی روکش دندان بنا به دلایلی که در بالا اشاره شده از مرحله لقی عبور کرده و کنده می‌شود. معمولا در اینصورت با مراجعه به دندانپزشک روکش چسبانده شده یا روکش جدید طراحی و ساخته شده و جایگزین روکش قبلی می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مراقبت های پس از روکش موقت

روکش موقت معمولاً برای یک دوره چند روزه تا آماده‌شدن روکش دائمی ‌استفاده می‌شود و با استفاده از سمان موقت بر روی دندان تراش خورده نصب می‌شود. روکش موقت نیز همانند روکش دائمی به مراقبت‌هایی نیاز دارد و با وجود استحکام پائین آن، اگر مراقبت از آن به درستی انجام شود باید تا زمان قرارگیری روکش دائمی بر روی دندان، دوام بیاورد.

فرد باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از قرار دادن روکش موقت از خوردن و آشامیدن خودداری کند تا سمان خشک و محکم شود. فراموش نشود که در ساعات اولیه از جویدن آدامس یا خوردن غذاهای جویدنی، سفت یا چسبنده خودداری شود، زیرا این مواد ممکن است باعث لق شدن یا کنده شده روکش موقت شوند.

بهتر است تا حد امکان با سمت مخالف دهان که روکش ندارد غذا را بجوید. توصیه می‌شود مسواک زدن به آرامی ‌انجام شده و استفاده از نخ دندان به طور مستقیم در اطراف روکش موقت انجام نشود. با این حال، اگر روکش موقت شکست یا افتاد، باید در اولین فرصت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا در صورت نیاز دندانپزشک از روکش دندان موقت جدیدی استفاده کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
تعویض روکش دندان + 5 علت آن

مراقبت های پس از روکش دندان دائمی

مراحل مراقبت‌ های پس از روکش دندان در مرحله اول مربوط به چند روز اول پس از انجام روکش و در مرحله بعد که شامل مهم‌ترین مراقبت‌ها می‌شود، در دراز مدت جهت بالا بردن ماندگاری و طول عمر روکش بوده و در راستای آن باید یک سری اصول بهداشتی دهان و دندان به صورت مستمر رعایت شوند. برخی از نکات مؤثر در مراقبت از روکش دندان عبارتند از:

• روز اول سعی کنید از ایجاد فشار بیش از حد در طول شبانه روز مخصوصا با جویدن غذاهای سفت که منجر به لقی یا کنده شدن روکش شود، خودداری کنید.

• اگر پس از ترک مطب احساس کردید که ارتفاع روکش از حد متعارف بلندتر است و هنگام غذا خوردن تحت فشار و درد قرار دارد حتما مجددا به مطب مراجعه کرده تا دندانپزشک اقدامات لازم را انجام دهد.

• اگر دندان روکش شده عصب کشی نشده باشد، ممکن است در روزهای اولیه نسبت به غذاهای سرد و گرم حساسیت نشان دهد. این احساس موقتی است و به مرور زمان رفع خواهد شد.

• رعایت بهداشت دهان و دندان تاثیر بسیاری در افزایش عمر روکش‌های دندانی دارد. دوبار مسواک زدن در طول شبانه روز و استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی سلامت دهان و دندان و در کنار آن روکش‌های دندانی را ضمانت می‌کند.

• هنگام استفاده از نخ دندان در محدوده روکش دندان، این کار را به آرامی و با احتیاط انجام دهید.

• از خوردن مواد غذایی بیش از حد سفت و چسبنده پرهیز کنید.

• در فاصله‌های زمانی منظم(6 ماهه یا یکساله) جهت انجام معاینات دوره‌ای حتما به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید.

• در صورت عفونت یا پوسیدگی دندان زیر روکش حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و اقدامات درمانی لازم را شروع کنید.

• اگر از روکش دندان در قالب بریج دندان(پل دندانی) که شامل چند روکش دندان به هم متصل شده می‌باشد استفاده می‌کنید، در کنار مسواک زدن از نخ دندان مخصوص زیر بریج برای تمیز کردن ناحیه زیر بریج استفاده کنید.

بریج یا پل دندانی

عوامل مؤثر در طول عمر روکش دندان

طول عمر روکش دندان در افراد مختلف با توجه به عوامل زیر می‌تواند متفاوت باشد:

نوع روکش و کیفیت متریال آن

سلامت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان

نحوه اجرای مراحل روکش

کلام آخر

برای افرادی که در راستای ترمیم دندان‌های خود و بازیابی عملکرد دندان‌هایشان از روکش دندان استفاده می‌کنند، دستورالعمل‌ها و‌ مراقبت‌ های پس از روکش دندان اهمیت زیادی دارد. مراقبت و نگهداری از روکش، ماندگاری آن و بهره‌مندی از لبخندی زیبا را برای شما تضمین می‌کند.

به یاد داشته باشید که رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان مانند مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی و پرهیز از خوردن غذاهای سفت، می‌تواند به سلامت و حفظ روکش شما کمک کند.

اگر مشکلی در روکش خود دارید، مهم است که در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا قبل از تشدید آن، مشکل را برطرف کنید. همچنین هرگز از مراجعه منظم به دندانپزشک برای انجام معاینات دوره‌ای دندان غافل نشوید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
پوسیدگی دندان روکش شده

سوالات متداول مراقبت های پس از روکش دندان

1. میانگین عمر روکش‌های دندانی چند سال است؟

نوع روکش، جنس آن و نحوه اجرا و انجام مراقبت‌های بهداشتی از آن عمر و مدت زمان ماندگاری روکش را تعیین می‌کنند. بنابراین عدد دقیقی را نمی‌توان گفت ولی در صورت تحقق کامل شرایط بالایی، به راحتی بالای 15 سال دوام دارند.

2. چه مدت بعد از نصب روکش دندان می‌توانم غذا بخورم؟

بهتر است که حدود یک تا دو ساعت پس از چسباندن روکش، از خوردن غذا پرهیز شود و روز اول از غذاهای سفت، چسبناک، سرد و گرم استفاده نشود.

3. آیا بعد از نصب روکش دندان، درد یا ناراحتی عادی است؟

ممکن است بعد از نصب روکش، در چند روز اول احساس حساسیت یا کمی درد داشته باشید. این درد معمولاً طبیعی است و باید به تدریج کاهش یابد. اگر درد شدید بود یا ادامه‌دار شد، با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

4. چه زمانی باید برای بررسی روکش دندانم به دندانپزشک مراجعه کنم؟

توصیه می‌شود که برای بررسی و انجام معاینات دوره‌ای، حداقل یک بار در سال به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =