پوسیدگی دندان روکش شده

پوسیدگی روکش دندان- دکتر مهدی کریمی

روکش دندان یکی از رایج‌ترین و مؤثر ترین روش‌های ترمیمی دندانپزشکی است ولی با عدم رعایت اصول بهداشتی دهان و دندان ممکن است با پوسیدگی دندان روکش شده مواجه شوید.

همه ما می‌دانیم اگر به دندان‌های خود اهمیت ندهیم و اصول مراقبت از آنها را رعایت نکنیم، احتمال پوسیدگی آنها بالا می‌رود. اما آیا این موضوع برای روکش‌ها نیز صدق می‌کند؟ بیشتر کسانی که روکش دندان دارند، ممکن است این سؤال برایشان ایجاد شده باشد که آیا روکش باعث پوسیدگی می‌شود یا خیر؟

تصور این که دندان‌های زیرین روکش هیچ وقت دچار پوسیدگی نمی‌شود، دور از واقعیت است. دندان‌های ترمیمی هنوز هم در معرض خطر پوسیدگی قرار دارند که برای جلوگیری از این موضوع رعایت نکات بهداشتی بسیار مهم است.

روکش‌ دندان چیست؟

روکش دندان یکی از محبوب‌ترین اقدامات دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی است که به بهبود لبخند و ترمیم دندان آسیب دیده کمک می‌کند. روکش‌ها پوسته‌ کلاهکی شکل هستند که بر روی تاج تراش داده شده دندان قرار گرفته و آن را می‌پوشانند.

دندانپزشکان به کمک لابراتوارهای دندان سازی و با استفاده از متریال‌هایی مانند سرامیک و… روکش شبیه دندان‌های طبیعی می‌سازند و روی دندان قرار می‌دهند.

روکش دندان

از جمله مشکلات قابل رفع با این راهکار زیبایی می‌توان به دندان‌های با سطح تخریب شدید، شکستگی و بدرنگی‌های خیلی شدید اشاره کرد. همچنین می‌تواند راهکاری برای تغییر شکل و طول دندان‌ها باشد. بعد از اجرای روکش، دندان‌ها ظاهر مرتب و طبیعی خود را بدست می آورند و موجب اعتماد بنفس شما می‌شوند.

با مراقبت‌های بهداشتی و اصولی لازم، روکش‌ها سال‌ها دوام می‌آورند و هیچ خطری دندان طبیعی را تهدید نمی‌کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
روکش دندان چیست؟ 4 نوع رایج+ مزایا و معایب

آیا پوسیدگی دندان روکش شده عادی است؟

در شرایط اصولی و عادی دندان‌ها نباید زیر روکش‌های دندانی دچار پوسیدگی شوند. اگر دندانپزشک با تجربه و مهارت کافی این راهکار را ارائه دهد دندان‌های طبیعی به خوبی محافظت می‌شوند. البته موارد دیگری نیز روی این موضوع اثرگذار است و ممکن است باعث پوسیدگی تاج زیرین روکش شود.

مهمترین عامل بعد از مراقبت‌های بهداشتی، رژیم غذایی نامناسب است. مصرف غذاهای سرشار از قند و عدم رعایت اصولی بهداشت دهان و دندان می‌تواند دندان‌های دارای روکش را تحت تأثیر قرار دهد و باعث پوسیدگی آنها شود.

اگر تردید دارید دندان‌های زیر روکش‌ها دچار پوسیدگی یا دیگر مشکلات شده، بهتر است به دندانپزشک خود مراجعه کرده و توصیه‌ها و نکات مراقبتی را با دقت رعایت کنید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

تشخیص پوسیدگی دندان روکش شده

اگر میزان پوسیدگی خیلی کم باشد تشخیص ظاهری آن کار سختی است و معمولا هیچ علامت قابل مشاهده‌ای از خود نشان نمی‌دهد. در چنین مواردی دندانپزشک با انجام معاینه و به کمک عکس رادیوگرافی دندان می تواند متوجه آن بشود.

در زیر با علائم پوسیدگی دندان روکش شده آشنا می‌شوید:

لق یا شل شدن روکش‌ها

احساس ناراحتی یا حساسیت دندان

مشاهده لثه‌های متورم

خونریزی لثه

احساس درد هنگام گاز گرفتن یا جویدن

مشاهده علائم عفونت مانند چرک اطراف لثه یا دندان

گیر غذایی در اطراف و زیر روکش 

هنگام مشاهده هر کدام از علائم بالایی بهتر است فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت تشخیص پوسیدگی دندان لازم است روکش برداشته شود و بعد از برطرف کردن پوسیدگی، روکش دیگری جایگزین روکش قبلی شود.

برخی مواقع شدت پوسیدگی دندان زیر روکش به قدری بالا است که امکان ترمیم مجدد آن وجود ندارد و لازم است دیگر راهکارهای درمانی جایگزین شود.

ترمیم پوسیدگی دندان روکش شده

با مراجعه به دندانپزشک و معاینه شرایط، بهترین راهکار درمانی برای شما پیشنهاد می‌شود. ممکن است در این مواقع برای بررسی دقیق وضعیت دندان‌ها، رادیوگرافی دندان تجویز شود و با توجه به شدت پوسیدگی، بهترین روش درمانی انتخاب شود.

رایج‌ترین روش درمانی برای پوسیدگی دندان‌های روکش شده، برداشتن روکش اولیه، درمان ریشه(در صورت لزوم) به همراه ترمیم دندان و نصب روکش جدید است. ولی در موارد شدیدتر کشیدن دندان و استفاده از بریج یا ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته توصیه می‌شود.

بریج یا پل دندانی

اما اگر پوسیدگی در مراحل اولیه تشخیص داده شود با کمک درمان‌های ترمیمی ساده و رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان به خوبی این مشکل مدیریت می‌شود.

آیا امکان استفاده از روکش برای هر دندان وجود دارد؟

در مواقعی که میزان آسیب یا پوسیدگی دندان کم یا متوسط باشد، صرفا دندان ترمیم می‌شود و نیازی به روکش نمی‌باشد. روکش در مواقعی تجویز می‌شود که ساختار دندان خیلی تضعیف شده باشد و یا از نظر زیبایی امکان انجام لمینت برای دندان وجود نداشته باشد.

برای اینکه دندان ظاهری مناسب داشته باشد مجبور به انجام روکش می‌شوید وگرنه انجام روکش برای هر دندان پوسیده و آسیب دیده، منطقی و علمی نمی‌باشد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

آیا روکش‌ها به دندان آسیب می‌رسانند؟

اگر روکش دندان توسط دندانپزشک دارای مهارت،تجربه و تخصص بالا انجام گیرد، این راهکار هیچ آسیبی به دندان وارد نمی‌کند. دندانپزشک در اولین مرحله پروسه درمان، گرفتن عکس رادیوگرافی را توصیه می‌کند تا از سلامتی و یا میزان پوسیدگی دندان مطمئن شود.

در ادامه قبل از این که روکش را روی دندان‌ها قرار دهد ابتدا لایه نازکی از سطح دندان را برمی‌دارد. این کار تنها با هدف آماده‌سازی برای ایجاد فضای مناسب روکش انجام می‌شود. نهایتا پس از قرار گرفتن روکش بر روی تاج تراش داده شده، دندان کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

مراحل روکش دندان

لازم به ذکر است که با مراقبت‌های بهداشتی کافی از دندان‌های طبیعی و روکش‌ شده می‌توانید سالیان طولانی از دندان‌های خود استفاده کنید.

دوام روکش‌های دندان چقدر است؟

روکش‌ها با مراقبت مناسب سالیان طولانی دوام می‌آورند. طول عمر آنها با توجه به تخصص و مهارت دندانپزشک، نوع مواد مصرفی، نحوه مراقبت و دیگر شرایط فردی متغیر است. به طور متوسط روکش‌های سرامیکی دارای ماندگاری ده سال یا بیشتر هستند. اگرچه این راهکار اثربخش دارای ماندگاری بالایی است و از مواد مقاوم ساخته می‌شود ولی آسیب‌پذیر بوده و باید در شرایط ایده‌آل همانند دندان‌های طبیعی از آنها مراقبت شود.

راهکارهای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ روکش شده

خوشبختانه مراقبت‌های بعد از روکش دندان بسیار ساده و تنها لازم است چند نکته ضروری گفته شده در موارد زیر رعایت شود:

پوسیدگی دندان روکش شده

رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن روزانه و کشیدن نخ دندان به حذف ذرات غذا یا پلاک‌های تجمع شده در لبه روکش‌ها و بین دندان‌های طبیعی کمک می‌کند. ضمنا بهتر است از خمیر دندان‌های مناسب بدون مواد ساینده و محصولات سفید کننده استفاده کنید تا آسیبی به روکش وارد نشود.

محدودیت غذایی

نوشیدنی‌های حاوی قند، رنگدانه و … مانند نوشابه‌ها باعث فرسایش مینای دندان و یا تغییر رنگ آن می‌شوند و دندان را مستعد پوسیدگی می‌کنند. پس هنگام مصرف آنها بلافاصله دندان‌های خود را تمیز و تا حد امکان مصرف آنها را محدود کنید.

معاینات دندانپزشکی

بهتر است در زمانبندی‌های منظم برای بررسی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید. جرم‌گیری و تمیز کردن دندان‌ها کمک می‌کند تا رسوباتی که ممکن است باعث ایجاد لکه و تغییر رنگ دندان‌ها شود از بین برود. همچنین دندانپزشک با تشخیص هرگونه آسیب دیدگی یا پوسیدگی، بررسی‌های دقیق‌تر را انجام می‌دهد.

عدم استعمال دخانیات

استعمال دخانیات یکی از عادات نامناسب بسیاری از افراد است که اثرات نامطلوبی روی سلامتی لثه، دهان و دندان می‌گذارد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
تفاوت روکش با ترمیم دندان + مزایا و معایب

کلام آخر

روکش دندانی گزینه‌ای عالی برای ترمیم دندان‌های با پوسیدگی شدید و حفظ لبخند است که کمک می‌کند دندان‌ها کاملا یکدست و با پوششی زیبا کنار یکدیگر قرار گیرند.

اگرچه این راهکار درمانی برای دندان‌های پوسیده است، اما انجام مراقبت از دهان و دندان همچنان پابرجا باقی می‌ماند. در غیر این صورت با مشکلات مختلفی و خطر پوسیدگی مواجه می‌شوید.

پس حتماً روزانه 2 بار مسواک بزنید، نخ دندان بکشید و مراجعه منظم به دندانپزشک را جدی بگیرید. همچنین برای پیشگیری از پوسیدگی دندان از خوردن غذاها و نوشیدنی‌های دارای قند و اسید خودداری کنید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 20 =