بوی بد دهان + دلایل و راه‌های پیشگیری

بوی بد دهان- دکتر مهدی کریمی

بوی بد دهان یا هالیتوزیس(Halitosis) یکی از ناهنجاری‌های شایع دهان و دندان است و امکان دارد بسیاری از افراد به دلیل بوی بد و نامطبوع دهان خود، در نزدیک شدن به افراد یا حضور در اجتماعات با چالش جدی مواجه شوند و همین موضوع باعث کاهش اعتماد به نفس آنها شده و در روابط اجتماعی افراد تاثیر منفی بگذارد. اگرچه مشکل بوی بد دهان غیرقابل تحمل است ولی قابل درمان می‌باشد.

شاید این یک سؤال همگانی است دلایل بوی بد دهان چیست؟ بوی بد دهان تحت تاثیر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود و در بیشتر از 90% مواقع دلیل جدی برای این چالش وجود ندارد و با اقدامات ساده مثل تغییر سبک زندگی، اصلاح رژیم غذایی و ترک برخی از عادات غلط می‌توان آن را برطرف کرد اما گاهی اوقات بوی نامطبوع دهان دلیلی بر وجود مشکلات جدی در بدن است و باید اقدامات جدی درمانی برای رفع آن انجام گیرد.

همانطور که گفته شد بوی بد و نامطبوع دهان دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. به عنوان مثال برخی از افراد به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خود همواره دچار بدبویی دهان هستند و برخی نیز به خاطر ابتلا به عفونت‌هایی در ناحیه بینی، گلو، حلق، سینوس‌ها و حتی اختلالاتی در ریه و معده با این چالش مواجه هستند.

خشک شدن دهان، استرس، اضطراب و افسردگی، روزه‌داری، مصرف الکل، استعمال دخانیات و حتی مصرف برخی از داروها نیز می‌توانند عامل بوی بد دهان باشند. در ارتباط با چالش بوی نامطبوع دهان، ابتدا باید منشاء این بوی نامطبوع شناسایی شده و سپس برای رفع آن اقدام شود.

جهت آشنایی هرچه بیشتر با این معضل، علل آن و راهکارهایی برای پیشگیری از آن در این مطلب همراه ما باشید.

دلایل بوی بد دهان

• بهداشت ضعیف دهان و دندان(شایع‌ترین علت)

• تجمع جرم و پلاک روی دندان‌ها

• بیماری‌های پریودنتال (عفونت و التهاب لثه)

• برونشیت مزمن

• عفونت در سینوس‌ها، عفونت گلو(عفونت لوزه‌ها و ترشحات پشت حلقی) و یا بینی

• مصرف الکل و استعمال دخانیات

• اختلالات معده مثل میکروب معده، رفلاکس معده و عفونت آن

• خالی ماندن معده

• خشکی دهان(کاهش ترشح بزاق به علت مصرف برخی داروها، اضطراب، استعمال دخانیات، افزایش سن و …)

• پوسیدگی دندان

• زخم‌های جراحی حاصل از جراحی در دهان یا کشیدن دندان

• مصرف برخی از داروها(داروهای ضد حساسیت و ضد افسردگی)

• مصرف برخی از غذاها

• مصرف بعضی از خوراکی‌های تند مانند پیاز و سیر

• دیابت کنترل نشده

در صورتی که بهداشت دهان و دندان‌تان را کاملا رعایت می‌کنید اما همچنان با مشکل بوی بد دهان مواجه هستید، برای تشخیص علت آن باید به دندانپزشک مراجعه کرده تا وضعیت سلامت لثه و دندان‌ها بررسی شوند و در صورت وجود بیماری‌های لثه و دندان اقدامات درمانی لازم صورت گیرد.

اما اگر پس از معاینه دندانپزشک منشاء مشکل از ناحیه دهان و دندان نبود باید برای بررسی بیشتر علل بوی بد دهان به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه‌های پیشگیری از بوی بد دهان

قبل از اینکه با مشکل بوی بد دهان مواجه شویم به راحتی می‌توانیم با رعایت برخی نکات و ترک برخی از عادات اشتباه از بروز این مشکل جلوگیری کنیم. برخی از راهکارهای پیشگیری از بوی بد دهان عبارتند از:

• رعایت بهداشت دهان و دندان

• مسواک زدن منظم و مکرر در شبانه‌روز و استفاده از نخ دندان

• تعویض هر سه ماه یک‌ بار مسواک

• استفاده از مسواک مخصوص پاک کردن پرزهای سطح زبان

• پرهیز از استعمال دخانیات

• نوشدن آب کافی در طول شبانه‌روز

• پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های الکلی

• استفاده از آدامس‌های بدون قند

• اقدام برای درمان در صورت ابتلا به مشکلات گوارشی

• درمان به موقع مشکلات دهان و دندان مانند التهاب لثه، عفونت و پوسیدگی دندان

• تخلیه و تمیز کردن سینوس‌ها در صورت داشتن سینوزیت

• تمیز کردن پروتزهای متحرک دندانی(مثل دست دندان مصنوعی)

• خوردن صیفیجات و سبزیجات تازه

• داشتن مراجعات منظم به دندانپزشک جهت حفظ سلامتی دهان و دندان

عوارض جدی و خطرناک بوی بد دهان

منشاء بوی بد دهان همواره از بهداشت ضعیف دهان و دندان نیست و گاهی اوقات مشکل کمی جدی‌تر شده و باید ریشه‌یابی شده و اقدامات لازم برای برطرف کردن آن انجام شود. در زیر به برخی بیماری‌ها که ممکن است علایم خود را به شکل بوی نامطبوع دهان نشان دهند اشاره شده است:

سرطان معده

سرطان ریه

• بیماری دیابت

نارسایی کلیوی

نارسایی کبدی

جرم گیری دندان چیست؟

بوی بد دهان چالش آزاردهنده‌ای است که اغلب افراد با آن مواجه هستند. این مشکل ممکن است به دلایل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، بیماری‌های دهان و دندان و… ایجاد شود. در برخی موارد رفع این مشکل راهکارهای ساده‌ای دارد و در بعضی اوقات هم باید اقدام درمانی اساسی برای آن انجام شود. در این مطلب پس از بررسی دلایل بوی نامطبوع دهان، راه‌کارهایی را هم برای پیشگیری از آن ارائه دادیم.

سوالات متداول بوی بد دهان

1. داروهای رایج برای درمان بوی بد دهان کدام‌ها‌ هستند؟

دندانپزشکان بر اساس شرایط بیمار و تشخیص عامل اصلی بوی بد دهان در صورت نیاز داروهای مختلفی را برای برطرف کردن بوی بد دهان داروهایی مانند کلرهگزیدین، دی‌اکسید کلرین، لیسترین، تری کلوزان، فلورایدآمین، پراکسید هیدروژن و … تجویز می‌کنند.

2. آیا رفع بوی بد دهان برای همیشه امکان‌پذیر است؟

در حالت کلی این امر امکان‌پذیر نیست. مثلا برخی از نمونه‌های آن مثل بوی بد دهان هنگام صبح بعد از بیدار شدن روزمره، طبیعی و مقطعی می‌باشد.

3. آیا قرص برای رفع بوی بد دهان ناشی از معده مؤثر است؟

اگر بر اثر رفلاکس اسید معده با بد بویی روبرو شده باشید احتمالا با مصرف دارو قابل رفع باشد که آن هم در حوزه تشخیص و تخصص پزشک متخصص می‌باشد. توصیه می‌شود در چنین مواردی از خود درمانی و مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.