10 تا از ناهنجاری های شایع دهان

ناهنجاری های شایع دهان- دکتر مهدی کریمی

همه ما دندان‌ها و لثه‌های سالم را برای تجربه لبخندی زیبا، داشتن نفس تازه و افزایش اعتماد بنفس نیاز داریم. اما بروز انواع ناهنجاری های شایع دهان ما را از رسیدن به این هدف دور می‌کند. مثلا برخی از بزرگسالان با بوی بد دهان مواجه هستند که این مشکل نشانه‌ای از مشکلات رایج دندانی است.

در این مطلب تصمیم داریم با چند مشکل رایج دندانی و گزینه‌های درمانی برای هرکدام آشنا شویم که برای داشتن لبخندی زیبایی از بروز آنها پیشگیری کنید یا در صورت مواجه شدن با آنها هر چه سریع‌تر تشخیص دهید.

ناهنجاری های دهان

برخی از ناهنجاری های شایع دهان

از بروز بعضی ناهنجاری‌های شایع دهان به راحتی می‌توان پیشگیری کرد. با دو بار مسواک زدن به صورت روزانه و استفاده از نخ دندان لبخندی زیبا و بدون مشکل را تجربه خواهید کرد. همچنین در ادامه راه هم، رعایت رژیم غذایی سالم و معاینات منظم دندانپزشکی، شما را به این هدف نزدیک‌تر می‌کند.

اولین مشکل، پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان به عنوان رایج‌ترین مشکل دندان شناخته می‌شود. به گفته دندانپزشکان، اکثر بیمارانی که به مطب مراجعه می‌کنند قصد درمان پوسیدگی دندان را دارند. تمام افراد در مراحلی از زندگی با مشکل پوسیدگی دندان مواجه می‌شوند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

باکتری‌ها از قندهای موجود در غذا تغذیه کرده و اسید تولید می‌کنند. این اسید می‌تواند مینای دندان یا لایه بیرونی آن را از بین ببرد و به آن آسیب وارد کند. سپس اسیدها به مینای دندان نفوذ کرده و درصد آسیب دیدگی دندان را افزایش می‌دهد. از علائم پوسیدگی دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیر غذایی

لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای روی دندان‌ها

دندان درد

درمان پوسیدگی با توجه به میزان آن آغاز می‌شود که ممکن است شامل مواردی همچون ترمیم تاج یا کانال ریشه باشد و در برخی موارد مرگ دندان اتفاق می‌افتد که فرد مجبور می‌شود جای خالی آن را با ایمپلنت دندان یا پروتز دندان پر کند.

شما می‌توانید با مسواک زدن منظم روزانه ۲ بار، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک از احتمال پوسیدگی دندان بکاهید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
پیشگیری از پوسیدگی دندان + 6 راهکار

بیماری لثه

یکی از انواع ناهنجاری‌های شایع دهان، بیماری لثه یا همان پریودنتال است که خفیف‌ترین حالت آن به نام ژنژیویت نام دارد و بر اثر عفونت باکتریایی و تجمع پلاک ایجاد می‌شود. علائم شایع این بیماری شامل تورم، قرمزی و خونریزی است که با بوی بد دهان خودش را نشان می‌دهد.

همچنین هنگام جویدن غذا با احساس درد و ناراحتی همراه است. بیماری‌های لثه بر اثر نادیده گرفتن مسواک و نکات بهداشتی رخ می‌دهد. از دیگر عوامل اثر گذار بر بروز بیماری لثه می‌توان به مصرف دخانیات، بارداری و دیابت نیز اشاره کرد.

بیماری لثه ای

توجه داشته باشید در برخی موارد التهاب لثه بدون درد است. همین موضوع موجب می‌شود از بروز بسیاری از مشکلات لثه باخبر نباشید. بنابراین معاینه منظم دهان و دندان توسط دندانپزشک ایده خوبی برای پیشگیری از بروز این مشکل است.

پریودنتیت نیز یکی دیگر از بیماری‌هایی است که در صورت عدم درمان ژنژیویت، رخ می‌دهد. هنگام عفونی بودن پلاک‌های لثه، آسیب دیدگی استخوان و بافت نگهدارنده دندان‌ها افزایش پیدا می‌کند. همچنین می‌تواند منجر به عقب نشینی لثه‌ها، حس ناخوشایند در دهان و بوی بد آن شود.

بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی دیگر از ناهنجاری‌های شایع دهان، بسیار آزار دهنده است که بر اثر عوامل مختلف گفته شده در زیر رخ می‌دهد:

بهداشت ضعیف دندان

دهان خشک

مصرف برخی داروها و وجود عفونت

رفلاکس اسید معده

از آنجایی که دلایل بوی بد دهان بسیار متنوع است، دندانپزشک ارزیابی کاملی انجام می‌دهد و بر اساس نتایج آن، بهترین روش درمانی را تجویز می‌کند.

کامپوزیت و بوی بد دهان

دندان‌های حساس

حساسیت دندان یکی از نشانه‌های رایج از بین رفتن مینای دندان است که به دلیل از بین رفتن مینای دندان و نمایان شدن لثه، هنگام نوشیدن و مصرف غذاهای سرد و گرم با حساسیت دندان‌ها مواجه می‌شوید.

عاج دندان از مجراهایی تشکیل شده است که به عصب عمیق داخل دهان متصل می‌شود. هنگام برخورد مواد سرد یا گرم این احساس به سمت عصب حرکت می‌کند و موجب ایجاد درد شدید می‌شود. همچنین حساسیت دندان می‌تواند ناشی از پوسیدگی دندان نیز باشد. دیگر عوامل احتمالی عبارتند از:

بیماری لثه

دندان ترک خورده و شکسته

فرسودگی پرکننده‌ها

فرسایش مینای دندان

عقب رفتگی لثه

برخی افراد نیز به طور طبیعی دارای لایه نازک مینای دندان هستند که در این شرایط دندان‌های حساسی را تجربه می‌کنند. با استفاده از خمیردندان و دهانشویه‌های مختلف می‌توان از دندان‌های حساس مراقبت کرد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دندان‌های ترک خورده یا شکسته

شکستگی دندان‌ها بیشتر مواقع به دلایلی همچون ضربه، جویدن غذاهای سفت، دندان قروچه هنگام خواب و … رخ می‌دهد که میزان بروز این مشکل می‌تواند درد زیادی برای شما ایجاد کند. صرف نظر از این که ترک خوردگی چقدر دردناک است، باید در اسرع وقت دندان هدف را توسط دندانپزشک معاینه و درمان کنید.

معمولا دندانپزشکان از روش‌های مختلفی مانند روکش یا پرکننده‌های همرنگ دندان برای رفع ترک خوردگی و شکستگی استفاده می‌کنند.

تحلیل لثه

عقب نشینی لثه از دیگر ناهنجاری های شایع دهان است که مشکل جدی‌تری مانند از دست دادن دندان را به دنبال دارد. این بیماری موجب پدیدار شدن ریشه ضعیف دندان می‌شود و آن را در معرض آسیب دیدگی قرار می‌دهد. اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر عقب رفتگی لثه می‌تواند موارد زیر باشد:

بهداشت ضعیف دهان

استفاده از مسواک بیش از حد سخت

سیگار کشیدن

تحلیل رفتن لثه

لثه‌ها ممکن است به صورت ژنتیکی نیز ملتهب باشند و دچار تحلیل شوند. در صورتی که این بیماری در خانواده شما وجود دارد، مراقبت‌های لازم را حتما انجام دهید و در صورت نیاز از یک متخصص دندانپزشکی کمک بگیرید، اما در موارد شدید، تنها پیوند لثه یا دیگر جراحی‌ها این مشکل را رفع می‌کند.

عفونت ریشه

پایه یا ریشه دندان به دلیل تجمع باکتری دچار عفونت و تورم می‌شود. در بیشتر مواقع این اتفاق به دلیل ایجاد حفره، ترک و شکستگی دندان رخ می‌دهد. عفونت ریشه به بافت‌ها و اعصاب دندان آسیب وارد می‌کند و در نهایت منجر به ایجاد آبسه دندان می‌شود.

دندان درد طولانی و مداوم یکی از نشانه‌های عفونت ریشه دندان است که هنگام جویدن و گاز گرفتن دندان این درد شدت پیدا می‌کند. همچنین دندان مورد نظر به غذا و نوشیدنی‌های سرد و گرم حساسیت زیادی نشان می‌دهد و در برخی موارد بخشی از صورت فرد در اطراف دندان متورم می‌شود.

عفونت ریشه دندان

درمان عفونت ریشه از راه کانال ریشه است. این روش با کمترین درد و در شرایط کاملا ایمن قابل اجراست، زیرا دندانپزشکان حین انجام کار در کانال ریشه از بی‌حس کننده استفاده می‌کنند.

فرسایش مینای دندان

آسیب مینای دندان یکی دیگر از ناهنجاری های شایع دهان است که به مرور زمان اتفاق می‌افتد. طی مراحل آن دندان دچار تغییر رنگ می‌شود و ساختار اصلی خود را از دست می‌دهد. اصلی‌ترین دلایل فرساش نیز مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و اسیدی مانند انواع شیرینی‌ها و نوشابه و مسواک نزدن بیش از حد طی طولانی مدت است.

این مشکل موجب حساسیت بیش از حد و ضعیف‌تر شدن دندان‌ها می‌شود و از دست دادن بیش از حد مینای دندان احتمال درمان آن را بسیار کاهش می‌دهد.

با این حال، می‌توان با کاهش مصرف غذاهای شیرین از آسیب مینای دندان تا حدود زیادی پیشگیری کرد و استفاده از مسواک‌های دارای موهای نرم روی این مشکل اثر گذار است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

خشکی دهان

خشکی دهان برای هر فردی اتفاق می‌افتد. اگرچه این مورد بخش طبیعی از افزایش سن نیست، اما میان افراد مسن شایع‌تر است. علل خشکی دندان شامل مواردی همچون داروها و بیماری‌های غدد بزاقی، آسیب دیدگی عصبی و دیابت است که با مصرف دارو خشکی دهان و گلو ایجاد می‌شود.

با نوشیدن مقداری آب در طول روز خشکی دهان و گلو تسکین می‌یابد و با عدم مصرف برخی عوامل خشک کننده دهان مانند الکل، تنباکو و کافئین می‌توان از بروز آن تاحدودی پیشگیری کرد.

دندان قروچه

دندان قروچه یکی از اصطلاحات رایج دندانپزشکی است که معمولا هنگام خوابیدن اتفاق می‌افتد. افراد مبتلا به این مشکل دندان‌هایشان را روی هم می‌سایند و حین خواب هیچ فشاری را احساس نمی‌کنند. البته این مشکل می‌تواند هنگام بیداری هم مشاهده شود. در صورت ادامه دار بودن دندان قروچه و عدم درمان آن، دندان‌ها به مرور زمان دچار آسیب دیدگی می‌شوند و احساس درد فک، سردرد و گوش درد از نشانه‌های رایج آن است.

دندان قروچه

کلام آخر

بروز انواع ناهنجاری‌ های شایع دهان می‌تواند اعتماد به نفس و سلامت عمومی و کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. پس هنگام مواجهه با هر یک از علائم گفته شده به دندانپزشک مراجعه و درمان را در اسرع وقت آغاز نمایید. همچنین مراقبت‌های منظم دندان‌ها از بروز مشکلات رایج جلوگیری می‌کند.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =