دندانپزشکی زیبایی چیست؟ + دندانپزشک زیبایی

دندانپزشکی زیبایی- دکتر مهدی کریمی

اگر احساس ناخوشایندی به دندانهای لکه‌دارتان دارید و تغییر رنگ، ساییدگی، شکستگی، بدشکلی و ناهماهنگی دندان‌ها روی ظاهر لبخندتان تاثیر منفی گذاشته است، بد نیست با دندانپزشکی زیبایی آشنا شوید.

تغییر لبخند و ظاهر دندانهای شما طی یک الی چند جلسه بهبود می‌یابد و دندانپزشکان از روش‌های مختلفی با استفاده از متریال‌های متنوع می‌توانند روی تغییر رنگ دندان‌ها و ظاهر آنها تمرکز کنند.

دندانپزشکی زیبایی چیست؟

این شاخه دندانپزشکی بر بهبود ظاهر و زیبایی لبخند شما تمرکز دارد و از روش‌های مختلف دندانپزشکی شامل بلیچینگ(سفید کردن دندان) و روکش دندان در راستای طراحی لبخند استفاده می‌کند.

دندانپزشکی زیبایی

بیشتر اقدامات زیبایی دندان با هدف مرتب‌سازی و زیبایی بیشتر ظاهر دندان‌ها طراحی شده‌اند و انجام آنها به سلیقه و نیاز فرد بستگی دارد. البته این روزها اقدامات زیبایی علاوه برای تغییر ظاهر دندان‌ها موجب افزایش استحکام و مقاومت دندان‌ها نیز می‌شود.

دندانپزشک زیبایی چه کسی است؟

دندانپزشک زیبایی کسی است که با هدف زیباسازی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند خدمت رسانی می‌کند و در عین حال به ترمیم و بازسازی دندان‌های آسیب دیده نیز می‌پردازد.

معمولا این دسته از دندانپزشکان در یادگیری تکنیک‌های زیبایی موفق بوده‌اند و ضمن گذراندن دوره‌های زیبایی، با کسب مدارک تخصصی و حرفه‌ای در این زمینه تمرکزشان را روی زیبا شدن دندان‌ها می‌گذارند.

یکی دیگر از ویژگی‌های دندانپزشکان زیبایی این است که تلاش می‌کنند علاوه بر اینکه روش زیبایی تداوم و ماندگاری ایده‌آلی داشته باشد، دندان‌ها از استحکام و مقاومت بالایی هم برخوردار باشند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

انواع روش‌های دندانپزشکی زیبایی

سفید‌کردن دندان

سفیدکردن دندان‌ها یا بلیچینگ یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راهکارها برای بهبود لبخند است که دندانپزشکان با کمک محصولات مختلف، دندان‌ها را حدود چند درجه نسیت به قبل سفید‌تر می‌کنند.

بلیچینگ-سفید کردن دندان

همچنین محصولات متنوع مانند قالب و ژل سفیدکننده برای سفید کردن راحت دندان‌ها در خانه در دسترس است. استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده و نوارهای سفیدکننده نیز روی این موضوع تاثیر شگفتی می‌گذارد.

هرچند که هزینه سفید کردن دندان‌ها در مطب دندانپزشکی بالاست ولی کیفیت و ماندگاری بلیچینگ در مطب خیلی بالاتر از روش‌های خانگی آن است.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
بلیچینگ دندان | روش‌ها، مزایا و معایب آن

روکش‌های دندان

روکش‌های دندانی یکی دیگر از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که  همرنگ دندان است و تاج دندان را می‌پوشانند.

پس از برداشتن بخشی از دندان(تراش دندان)، روکش روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و با کمک سمان‌های رزینی(چسب‌های مخصوص) روی دندان نصب می‌شود.

روکش دندان چیست؟- دکتر مهدی کریمی

هرچند که انتخاب روکش‌ها بر اساس رنگ، شکل و اندازه امکان‌پذیر است ولی امروزه ونیرها(لمینت‌ها) پرطرفدارترین روش زیبایی برای دندان‌ها هستند که در آنها حدود سه‌دهم تا پنج‌دهم میلی‌متر از مینای دندان تراش داده می‌شود و با نام دندان‌های هالیوودی شناخته می‌شوند و با قیمت‌های مختلف در اختیار مخاطبین قرار می‌گیرند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
لمینت دندان | 5 نوع + مزایا و معایب آن‌ها

لمینت دندان-دکتر مهدی کریمی

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان همان رزین هم رنگ دندان طبیعی است که از متریال با دوامی ساخته می‌شود و روی دندان قرار می‌گیرد.

این ماده با کمک نور روی دندان‌ها فرم داده شده و محکم می‌شود و سپس دندانپزشک در صورت نیاز برای اصلاح، تغییراتی بر روی آن می‌دهد.

عمر کامپوزیت دندان

کامپوزیت می‌تواند دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک‌خورده یا بدشکل را ترمیم کند و جایگزین عالی برای پرکردن دندان به جای ماده‌هایی همچون آمالگام یا نقره است.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
کامپوزیت دندان + 4 نوع آن + مزایا و معایب

ایمپلنت‌های دندانی

ایمپلنت‌های دندانی از پایه یا ریشه دندان تیتانیومی(فیکسچر) ساخته می‌شوند که داخل استخوان فک قرار گرفته و بعد از مدتی با استخوان فک جوش می‌خورد. در مرحله نهایی هم روکش دندان بر روی اباتمنت(جایگزین تاج دندان) که واسط بین فیکسچر و روکش است، قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان

ارتودنسی

در مواردی که ناهنجاری‌هایی مثل فواصل بین دندانی، بی‌نظمی و ناهماهنگی بین دندان‌ها بیشتر از حد معمول بوده و با روش‌های زیبایی رایج مثل لمینت، کامپوزیت و … قابل رفع نیست، دندانپزشک زیبایی شما را به یک متخصص ارتودنسی ارجاع می‌دهد تا اقدامات تخصصی بر روی دندان‌های شما صورت گیرد.

ارتودنسی

تفاوت بین دندانپزشکی زیبایی و دندانپزشکی عمومی چیست؟

دندانپزشکی عمومی معمولاً برای مراقبت‌های اولیه دندانی متمرکز است و شامل مراقبت‌های پیشگیری، مانند جرم‌گیری دندان و درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی مانند درمان ریشه(عصب‌کشی)، پر کردن تاج دندان و ساخت بریج دندانی می‌باشد.

اکثر درمان‌های دندانپزشکی، ظاهر سلامت و عملکرد دندان را بازیابی می‌کند. با این حال دندانپزشکانی هستند که در زمینه زیبایی برای طراحی و اصلاح لبخند شما فعالیت دارند و درمان‌هایی با هدف زیبایی و بهبود ظاهر دندان‌ها و لثه‌ها ارائه می‌دهند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

چه کسانی می‌توانند از دندانپزشکی زیبایی استفاده کنند؟

این دسته از اقدامات زیبایی دندان زمانی قابل استفاده است که از مشکلات گفته شده در زیر رنج می‌برید:

دندان‌های شکسته یا ترک خورده

شکاف یا فضای کوچک بین دندان‌ها

تغییر رنگ و لکه‌دار شدن دندان‌ها

بد شکل بودن دندان‌ها

داشتن دندان‌های نامرتب

آیا روش‌های ترمیمی دندان مزایای زیبایی نیز دارند؟

روش‌های ذکر شده در دندانپزشکی زیبایی، کاملا جنبه زیبایی دارند، اما گاهی اوقات درمان‌های دندانپزشکی ترمیمی با روش‌های زیبایی ادغام می‌شود و می‌تواند ظاهر لبخند شما را نیز بهبود بخشد.

برای مثال، اگر دندان ترک خورده را با روکش دندان ترمیم کنید، نه تنها سلامت و عملکرد لبخند شما را بهبود می‌بخشد بلکه ظاهر دندان نیز زیباتر می‌شود.

به طور مشابه، بریس‌های دندانی در ارتودنسی با هدف بهبود بایت(درست قرار گرفتن دندان‌ها روی هم) و سلامت کلی دهان انجام می‌شود، اما زیبایی لبخند شما را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
ایمپلنت دندان چیست؟ 5 دلیل محبوبیت ایمپلنت

محبوب‌ترین روش زیبایی دندان

بلیچینگ(سفید کردن دندان) رایج‌ترین روش زیبایی دندان است که به افراد اجازه می‌دهد بدون انجام درمان‌های تهاجمی، زیبایی لبخند خود را دوباره به دست آورند.

مزایای دندانپزشکی زیبایی

خدمات دندانپزشکی زیبایی مزایای فوق‌العاده‌ای دارد که در موارد زیر با آنها آشنا می‌شوید:

لبخند خود را تقویت می‌کنید.

دندان‌های کدر و لکه‌دار شما روشن می‌شود.

شکل دندان‌ها بهبود می‌یابد.

ترک‌ها و شکستگی‌ها پنهان می‌شود.

تقارن و تعادل میان دندان‌ها ایجاد می‌شود.

اعتماد به نفس شما تقویت می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

معایب دندانپزشکی زیبایی چیست؟

اقدامات دندانپزشکی زیبایی توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود، به این دلیل، شرکت‌های بیمه، درمان‌های زیبایی را از نظر سلامت ضروری نمی‌دانند و تعهدی در قبال پرداخت خدمات ان ندارند.

از دیگر معایب دندانپزشکی زیبایی می‌توان به غیرقابل برگشت‌پذیری برخی از درمان‌ها مانند روکش‌ها، لمینت‌ها و … اشاره کرد. بنابراین قبل از اجرای هرکدام از روش‌های زیبایی دندانپزشکی کسب آگاهی در مورد شرایط آن ضروری است.

دوره نقاهت درمان‌های زیبایی دندان چقدر است؟

مدت زمان بهبودی بعد از اقدامات زیبایی به تعداد دندان‌ها و نوع درمان بستگی دارد. برای مثال، فردی که تنها برای یک دندان، روکش یا کامپوزیت دندان انجام می‌دهد، می‌تواند بلافاصله به فعالیت‌های عادی خود رسیدگی کند.

با این حال، فردی که لیفت یا کانتورینگ لثه(اصلاح خط لثه) دارد ممکن است برای بهبودی یک الی دو روز استراحت کند و از انجام فعالیت‌های سخت پرهیز نماید.

البته دندانپزشک به شما می‌گوید چگونه دوره بهبودی را سپری کنید و چه اقداماتی نیاز است تا برای گذراندن این دوره انجام دهید.

چه زمانی نیاز است به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید؟

اگر دندان‌های ترک خورده، کج یا تغییر رنگ داده در احساسات شما تاثیر منفی می‌گذارد و باعث می‌شود در حس اعتماد به نفس شما خللی وارد شود، همچنین از لبخند زدن و دیده شدن دندان‌هایتان خودداری می‌کنید خوب است در مورد گزینه‌های دندانپزشکی زیبایی با دندانپزشک صحبت کنید.

راه‌های مختلفی برای بهبود ظاهر لبخند وجود دارد که دندانپزشک با توجه به اهداف زیبایی شما و شرایط، بهترین برنامه درمانی را تنظیم می‌کند.

در عین حال، باید به دندانپزشک عمومی خود برای مراقبت‌های معمول مانند چکاپ و تمیز کردن دندان مراجعه کنید. زیرا مراجعه منظم به حفظ سلامت دندان لثه‌ها و بهداشت دهان و دندان کمک بزرگی می‌کند.

کلام آخر

دندانپزشکی زیبایی با درمان‌های زیادی موجب زیبایی بیشتر دندان‌ها و لبخند می‌شود و از ساده‌ترین روش‌ها تا پیچیده‌ترین‌ها را شامل می‌شود. این روش‌ها با اهداف زیبایی خاص طراحی شده‌اند و طی برنامه کاملا دقیقی متناسب با بودجه و سبک زندگی انتخاب و انجام می‌شوند.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =