جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان چیست؟ - دکتر مهدی کریمی

جرم گیری دندان چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟ این راهکار مؤثر و کاربردی یکی از روش‌های تمیز کردن عمیق زیر خط لثه دندان است که برای درمان بیماری‌های لثه و سفیدتر شدن نسبی دندان‌ها کاربرد دارد.

بیماری‌های لثه به دلیل چسبندگی لایه‌ای از باکتری به نام پلاک روی دندان‌ها ایجاد می‌شود و در صورت عدم برطرف شدن آن، التهاب لثه رخ می‌دهد. هنگامی که این امر اتفاق می‌افتد، لثه‌ها از دندان جدا شده و فضایی برای ایجاد پلاک‌ها زیر لثه به وجود می‌آید.

پلاک‌های محبوس شده زیر لثه هرگز با مسواک زدن معمولی از بین نمی‌روند و در صورت عدم رفع آن احتمال بروز بیماری‌های لثه و حتی از دست دادن استخوان فک و دندان افزایش می یابد.

انواع مختلفی از جرم‌ گیری دندان وجود دارد که همگی آنها با هدفی یکسان انجام می‌شود، اما میزان اثربخشی آنها با یکدیگر متفاوت است. برای دانستن این که جرم گیری دندان چیست؟ و مزایا و معایب آن، در این مطلب حتما همراه ما باشید.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان

جرم‌گیری یکی از روش‌های درمانی رایج دندانپزشکی برای بیماران مبتلا به بیماری لثه است. این راهکار به تمیز کردن دندان‌ها پرداخته و از تجمع بیش از حد پلاک‌ها روی دندان و زیر خط لثه جلوگیری می‌کند.

فرآیند اجرایی آن اغلب به عنوان تمیز کردن عمیق دندان شناخته می‌شود که دندانپزشکان با معاینه منظم و ویزیت سالانه، انجام آن را هر چند وقت یکبار توصیه می‌کنند.

چه زمانی جرم‌ گیری دندان ضروری است؟

همه افراد با تجمع پلاک روی دندان‌ها رو به رو شده‌اند. زیرا بزاق طبیعی دهان باکتری‌ها و پروتئین‌های داخل دندان را به لایه نازک روی آن‌ها تبدیل می‌کند و همیشه روی دندان‌ها حضور دارد. زمانی که غذا می‌خورید ذرات ریز، اسیدها و قندها به این لایه می‌چسبد و کم‌کم تجمع پلاک‌ها افزایش می‌یابد.

بیشتر مواقع باکتری‌هایی که در پلاک فعالیت می‌کنند موجب بیماری لثه و پوسیدگی دندان می‌شوند. در حالی که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مرتب به راحتی می‌توان از تجمع پلاک‌ها و بروز مشکلات جدی پیشگیری کرد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

اگر لثه‌های سالمی دارید، به خوبی دور اطراف دندان قرار دارند و تنها 1 تا 3 میلی‌متر از دندان را می‌پوشانند. اما لثه‌های ملتهب فضای عمیقی کنار دندان‌ها ایجاد می‌کنند که با پر شدن پلاک‌های دور دندان، مشکلات بیشتری ایجاد شده و با علائمی مانند بوی بد دهان روبه‌رو می‌شوید.

روش‌های جرم گیری دندان

برای حذف جرم‌های انباشته شده چند روش اساسی وجود دارد:

ابزارهای دستی

جرم دندان با کمک ابزار دستی از روی دندان کنار زده می‌شود و دندانپزشک با کمک آن به زیر خط لثه دسترسی پیدا می‌کند و جرم‌های ایجاد شده در نواحی زیر خط لثه را از بین می‌برد. او با کمک حس لامسه تجمع جرم‌ها را تشخیص می‌دهد و هیچ دید مستقیمی نسبت به آن‌ها ندارد.

ابزار اولتراسونیک

روش دیگر جرم گیری با کمک ابزار اولتراسونیک انجام می‌شود. این ابزار دارای نوک فلزی ارتعاشی با اسپری آب خنک است که هنگام قرارگیری روی دندان برای خنک سازی دستگاه اسپری آب انجام می‌شود.

جرم گیری دندان با اولتراسونیک

سپس روند جرم گیری با کمک دستگاه انجام می‌شود که طی انجام آن، درد مختصری خواهید داشت. معمولا مدت زمان جرم گیری حدود 45 دقیقه است که در صورت عدم جدی بودن بیماری لثه، جرم‌گیری در یک جلسه به اتمام می‌رسد.

صیقلی کردن دندان

این روش با Airflow راهکاری مؤثر برای رفع لک‌ها و تغییر رنگ دندان‌هاست که پلاک‌های دندان را کاملا از بین می‌برد. کسانی که به دلیل مصرف بیش از حد چای، قهوه، سیگار و قلیان دچار تغییر رنگ دندان‌ها شده‌اند، با استفاده از این روش، می‌توانند ظاهر دندان‌ها را بهبود بخشند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مقایسه بلیچینگ و جرم گیری + 4 تفاوت اصلی

مراحل انجام جرم گیری دندان

مدت زمان جرم‌ گیری دندان به میزان لایه جرم و التهاب لثه بستگی دارد که مراحل اصلی آن را در ادامه توضیح می‌دهیم:

معاینه اولیه 

قبل از شروع، یک معاینه کوتاه دندان برای تعیین وسعت جرم، پلاک یا سایر تجمعاتی که سلامتی دهان و دندان را تهدید می‌کند انجام می‌شود. با کمک این مرحله نواحی مشکل‌دار که نیاز به تمرکز بیشتری دارد نیز قابل تشخیص است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

استفاده از بی حسی موضعی

دندانپزشکان گاهی از بی‌حس کننده سبک مانند ژل موضعی و تزریق در ناحیه تحت درمان استفاده می‌کنند.

شروع جرم گیری 

دندانپزشک با کمک ابزارهای جرم‌گیری تمام جرم داخل لثه یا روی سطح دندان را از بین می‌برد و با اعمال ابزاری به نام کورت، لبه‌های ناهموار ریشه دندان را صاف می‌کند. این کار به این معناست که لثه‌ها می‌توانند خیلی راحت‌تر و بدون تجمع مواد مضر به موقعیت اولیه بازگردند.

جرم‌گیری در قسمت لثه‌ها بسیار سخت است و به دلیل آسیب‌دیدگی لثه، احتمال ورود باکتری به جریان خون وجود دارد. به همین خاطر، برای مقابله با این موضوع دندانپزشک استفاده از دهانشویه مخصوص و مصرف برخی داروها را توصیه می‌کند.

بروساژ دندان

چرا انجام جرم گیری دندان اینقدر اهمیت دارد؟

ضرورت جرم‌ گیری دندان به نگهداری منظم دهان و دندان مرتبط است و اجرای آن گزینه خوبی برای افرادی است که با بیماری لثه و دیگر مشکلات دندانی مواجه هستند.

از دیگر مزایای جرم‌‌ گیری دندان می‌توان به کاهش خطر بروز دیگر مشکلات دندانی اشاره کرد که موجب می‌شود با درمان‌های پرهزینه و دردناک همچون درمان کانال ریشه، روکش و حتی کشیدن دندان جایگزین شود.

آیا جرم گیری به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند؟

خیر، خیلی‌ها نسبت به عوارض جرم‌گیری دندان و تحت تاثیر قرار گرفتن سلامتی دهان و دندان نگران هستند. در حالی که این روش راهکاری مطمئن و تضمین شده است و هیچ آسیبی به دندان‌ها وارد نمی‌کند.

اگرچه احساس ناراحتی‌های کوچک و درد بعد از جرم گیری کاملاً طبیعی است، اما اجرای آن به حفظ سلامتی دندان‌ها و کاهش بروز مشکلات دندان و لثه کمک می‌کند و موجب بی‌نیازی از پرداخت هزینه‌های درمانی بالاتر می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

نکات مراقبتی بعد از آن

• بعد از تمیز کردن عمیق ممکن است از یک الی دو روز احساس درد داشته باشید و حساسیت دندان‌ها تا یک هفته کاملا طبیعی است. همچنین لثه‌های اطراف دندان کاملا متورم شده و نباید از احساس حساسیت و خونریزی آنها بهراسید.

• حتماً نکات مراقبتی توصیه شده توسط دندانپزشک خود را جدی بگیرید.

• بعد از جرم گیری برای پیشگیری از تجمع پلاک‌ها روزانه دو بار مسواک بزنید و در هر بار برای تمیز کردن دندان‌ها حدود ۲ تا ۳ دقیقه زمان بگذارید.

• انجام این روش تنها برای بزرگسالان توصیه نمی‌شود. گاهی کودکان نیز نیاز به جرم‌گیری دارند که برای مشخص شدن این موضوع باید هر چند وقت یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید.

فواید جرم گیری دندان

کاملا واضح است که در صورت حذف نکردن جرم‌های روی دندان احتمال بروز بسیاری از مشکلات افزایش می‌یابد. بهترین راه برای مراقبت از دندان‌ها، جرم‌گیری به موقع است. اجازه ندهید جرم‌ها روی دندان انباشته شوند و کم‌کم پوسیدگی دندان شکل گیرد.

در موارد زیر با مزایای این اقدام دندانپزشکی بیشتر آشنا می‌شوید و بهتر متوجه می‌شوید جرم گیری دندان چیست و چکار انجام می‌دهد:

• حذف هرگونه پلاک یا جرم از مناطقی که مسواک به آنها دسترسی ندارد.

• پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه

• جلوگیری از تشکیل پلاک‌ها

• کاهش احتمال پوسیدگی دندان

• بهبود و پیشگیری از تورم و التهاب لثه

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

هزینه جرم گیری و درمان لثه چقدر است؟

برای مشخص شدن قیمت جرم گیری دندان باید به مطب مراجعه کنید. دندانپزشک با توجه به میزان مشکلات و بیماری‌های ایجاد شده بر اثر تجمع پلاک‌ها هزینه انجام این روش را مشخص می‌کند.

همچنین مهارت و تجربه دندانپزشک روی هزینه این روش درمانی بسیار تاثیرگذار است و دندانپزشکانی که از ابزارها و تجهیزات پیشرفته‌تری استفاده می‌کنند قطعاً هزینه بالاتری برای رفع جرم‌ها و مشکلات لثه در نظر می‌گیرند.

کلام آخر

امیدواریم با خواندن این مطلب بدانید دقیقا جرم‌ گیری دندان چیست و چرا به انجام آن توصیه می‌شود. جرم‌ گیری دندان روشی رایج برای مراجعین مبتلا به بیماری لثه است.

تقریبا نیمی از بزرگسالان به بیماری لثه مبتلا هستند، بنابراین اگر دندانپزشک این روش را توصیه می‌کند، باید انجام آن را جدی بگیرید و برنامه‌ریزی دقیقی برای مبارزه با پلاک‌های دیده نشده یا تمیز کردن عمیق دندان‌ها داشته باشید.

سوالات رایج جرم گیری دندان

1. جرم‌ گیری دندان دردناک است؟

این روش تا حدودی دردناک است و بعد از اتمام آن، کمی احساس ناراحتی می‌کنید و در حین اجرا هم، می‌توان با تزریق بی‌حسی استفاده کرد.

2. دوره بهبودی بعد از جرم‌گیری دندان چقدر طول می‌کشد؟

بعد از اتمام جرم گیری، فقط برای مدت کوتاهی ناراحتی جزئی را در اطراف دندان و حساسیت به گرما و سرما را تجربه می‌کنید.

3. جرم گیری دندان چقدر طول می‌کشد؟

فرآیند جرم گیری با یک بار ویزیت قابل انجام است و تکمیل فرآیند حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد.

4. آیا بعد از جرم گیری باید مسواک بزنم؟

معمولا پس از جرم گیری، شاهد حساسیت و احیانا مقداری خونریزی می‌شوید. پس باید تا مدت کوتاهی دندان‌ها را با استفاده از مسواک نرم تمیز کنید.

5. آیا جرم گیری موجب سفیدتر شدن دندان‌ها می‌شود؟

بله پس از جرم گیری، دندان‌ها براق و سفیدتر می‌شوند.

6. جرم گیری دندان ارزشش را دارد؟

هدف از اجرای آن، درمان یا پیشگیری از بیماری‌های لثه است. انجام این کار بدون نیاز به جراحی برای درمان بیماری لثه اثرات مفیدی دارد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دو =