کامپوزیت دندان + 4 نوع آن + مزایا و معایب

کامپوزیت دندان- دکتر مهدی کریمی

کامپوزیت دندان گزینه عالی برای احیای لبخند شماست، چه بین دندان‌هایتان فاصله داشته باشید و چه بخواهید شکل کلی دندان‌هایتان را تغییر دهید این روش می‌تواند به راحتی مشکلات شما را درمان کند.

با این حال هنگامی که برای اولین بار برای مشاوره دندانپزشکی زیبایی مراجعه می‌کنید، بی‌تردید با وجود روش‌های مؤثر بر تغییر ظاهر دندان‌ها شگفت زده می‌شوید.

کامپوزیت دندان

اگر به فکر استفاده از کامپوزیت دندان هستید، آشنایی با انواع آن و مقایسه روش‌های مختلف زیبایی می‌تواند به شما کمک کند بهترین تصمیم را بگیرید.

ترمیم‌های کامپوزیتی

همیشه هنگام صحبت از روکش‌های دندانی، کامپوزیت دندان به عنوان رایج‌ترین مواد دندانپزشکی پیشنهاد می‌شود که برای بازسازی زیبایی دندان‌ها و پرکردن دندان‌های خلفی(دندان‌های آسیاب) انتخاب ایده‌آل است.

انواع متعددی از کامپوزیت‌های دندان در دسترس است که با ویژگی‌ها و نحوه استفاده متفاوت ارائه می‌شوند و گاهی اوقات انتخاب مناسب‌ترین کامپوزیت برای هر فردی کمی گیج کننده به نظر می‌رسد.

ترمیم کامپوزیتی دندان

کامپوزیت‌های دندانی، در صورت نیاز به کارهای جزئی و درمان‌های کوچک در دندانپزشکی استفاده می‌شود و همچنین برای رفع مشکلات زیبایی بهترین انتخاب هستند.

این متریال دندانپزشکی از رزین یا ترکیبی از شیشه و پلاستیک ساخته می‌شود و به دلیل پایداری و ایمنی بالا بسیار محبوب است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

برخلاف پرکننده‌های فلزی، کامپوزیت مزیت زیبایی‌شناختی زیادی دارد و تقریباً به طور یکسان با رنگ طبیعی دندان تطبیق پیدا می‌کند طوری که پس از قرار گرفتن بر روی دندان، تقریباً غیرقابل تشخیص است.

نحوه استفاده از کامپوزیت دندانپزشکی

در بیشتر مواقع از این متریال برای پر کردن حفره‌ها استفاده می‌شود، اما برای بهبود ظاهر دندان‌ها و تغییر رنگ آنها نیز، این متریال مناسب است.

کامپوزیت در لایه نازکی روی دندان‌ها به صورت تخصصی اعمال می‌شود و با شکل‌دهی و صیقل دادن آن به راحتی می‌توان بهترین فرم را برای دندان در نظر گرفت.

کامپوزیت از ساختار طبیعی دندان پشتیبانی می‌کند و به محافظت از آن در برابر شکستگی، تغییرات دما و ضربه می‌پردازد.

انواع کامپوزیت‌های دندانی و کاربرد آنها در دندانپزشکی

کامپوزیت قدامی

کامپوزیت‌های قدامی که به عنوان کامپوزیت‌های زیبایی نیز شناخته می‌شود برای ترمیم‌های دندانی قابل استفاده است که نتیجه آن اهدای زیبایی خاصی به دندان‌های قدامی یا جلویی است.

کامپوزیت دندان های قدامی

مزیت اصلی این دسته از کامپوزیت‌ها، ماندگاری بالا و درخشندگی عالی آنهاست که امکان تغییر رنگ، شکل و اندازه دندان را با نیاز به تراشیدگی کم فراهم می‌کند.

کامپوزیت خلفی

کامپوزیت خلفی مخصوص ترمیم دندان‌ها در ناحیه خلفی(دندان‌های آسیاب) طراحی شده‌اند که با در نظر گرفتن افزایش فشار جویدن استفاده می‌شوند.

این متریال نتیجه بسیار قابل اطمینان و طولانی مدت را ارائه می‌دهد و امروزه با طیف وسیعی از متریال‌ها در بازار موجود است.

کامپوزیت دندان های خلفی

 کامپوزیت Flow

کامپوزیت‌های مایع با سازگاری بالایی ساخته می‌شوند که به راحتی قابل استفاده هستند و برای پر کردن حفره‌های کوچک دندان مانند منافذ یا پوسیدگی‌های کوچک پیشنهاد می‌شوند.

معمولا دندانپزشکان طیف گسترده‌ای از کامپوزیت‌ها را تهیه می‌کنند و از عملکرد عالی‌شان نهایت استفاده را می‌برند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

معمولا از کامپوزیت‌های مایع برای نقاطی که تحت برخورد و فشار کمتری قرار دارد استفاده می‌کنند. از جمله رایج‌ترین نقاط برای این مدل کامپوزیت می‌توان به پوشش شکاف، حفره‌های خطی و حفره‌های کوچک اشاره کرد.

کامپوزیتهای پرطرفدار جهانی(یونیورسال)

یکی دیگر از انواع کامپوزیت دندان، کامپوزیت‌های مناسب برای ترمیم زیبایی دندان‌های قدامی و خلفی است که برای رفع رنگ نامطلوب احتمالی مینای دندان و طیف گسترده‌ای از لکه‌ها استفاده می‌شود.

معمولا دندانپزشکان از این مدل برای درمان‌های تخصصی زیبایی استفاده می‌کنند و تنها مناسب درمان‌های سطحی است. در صورت بروز حفره‌های بسیار عمیق این متریال گزینه مناسبی نخواهد بود.

کامپوزیت دندانی یونیورسال

مزایا و معایب کامپوزیت دندان؛ لبخند خود را در کمترین زمان بسازید!

مزایای کامپوزیت دندان

کامپوزیت همانند روکش‌های دندان نیازی به تغییر ساختار ندارد و با کمترین آسیب دیدگی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

از دیگر فواید کامپوزیت دندان، می‌توان به اجرای آن در کمترین زمان اشاره کرد. دندان‌های شما طی یک جلسه کامپوزیت می‌شود و بلافاصله از زیبایی‌های آن شگفت زده می‌شوید.

قیمت مناسب کامپوزیت موجب شده است بیشتر کسانی که به فکر زیبایی و خلق طراحی لبخند هستند از این روش استفاده کنند.

امکان ترمیم و تعویض این روش نیز به عنوان مهم‌ترین مزیت شناخته شده است. دندانپزشکان به راحتی می‌توانند در صورت وجود هر گونه مشکل لایه‌های کامپوزیت را جدا کنند و به ترمیم یا تعویض آن اقدام نمایند.

اجرای کامپوزیت نسبت به دیگر روش‌های زیباسازی بسیار راحت است و نیازی به بیهوشی ندارد. همچنین بدون هیچ درد و خونریزی انجام می‌شود.

طول عمر بالای کامپوزیت از دیگر مزایای این روش است که در صورت رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی می‌توانید برای سالیان طولانی از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

معایب کامپوزیت دندان

مهم‌ترین عیب کامپوزیت، زرد شدن و تغییر رنگ دادن آن است که مخاطبین برای رفع این موضوع باید سالی یکبار برای ترمیم آن اقدام کنند.

طرفداران این روش زیباسازی باید بدانند رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بسیار اهمیت دارد و در صورت عدم توجه کافی به این موضوع، احتمال پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد.

افزایش التهاب و تورم لثه نیز یکی از رایج‌ترین مشکلات بعد از کامپوزیت دندان است که در صورت مواجه شدن با آن بهتر است به متخصص حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید.

چه زمانی از ونیر کامپوزیت دندان می‌توان استفاده کرد؟

زمانی که دندان‌ها به دلایل مختلفی، مینا و عاج دندان خود را از دست می‌دهند یا دچار آسیب دیدگی در این ناحیه می‌شوند، کامپوزیت دندان بهترین انتخاب است.

همچنین این روش به عنوان راهکاری ایده‌آل برای اصلاح طرح لبخند شناخته می‌شود و برای رفع مشکلاتی که در ادامه ذکر می‌شود، قابل استفاده است.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
ونیر کامپوزیت + مزایا و اصول نگهداری آن

در واقع کاربرد کامپوزیت دندان بسیار گسترده است و امروزه دندانپزشکان برای طیف وسیعی از مشکلات دهان و دندان از این متریال اثربخش استفاده می‌کنند:

ترمیم کامپوزیت از قبل انجام شده

تغییر رنگ دندان

تیره شدن ترمیم‌های قبلی انجام شده

فاصله میان دندان‌ها

شکستگی دندان

در برخی مواقع فرد دارای مینای سالم است و ظاهر دندان‌های او کاملا ایده‌آل بنظر می‌رسد، اما دوست دارد برای اصلاح طرح لبخند اقدام کند که کامپوزیت ونیر به صورت سطحی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

بهترین نوع کامپوزیت دندان

این روش ظاهری متفاوت به دهان و لبخند شما می‌بخشد و بسیار راحت در دسترس قرار دارد.براساس مشاهدات، پرکننده‌های کامپوزیت ساخته شده از رزین، یکی از بهترین راهکارهای دندانپزشکی است که به سادگی فرم داده می‌شود و به دندان‌ها محکم می‌چسبد.

همچنین خاصیت عایق بندی مناسبی دارد و به دلیل همرنگ بودن با دندان‌های طبیعی طرفداران فراوانی دارد؛ مخصوصا اگر دندان‌های جلویی آسیب دیده باشند و یا به خاطر رشد نامناسب کج شوند، ظاهر نامناسبی در لبخندتان ایجاد می‌کنند.

متریال کامپوزیتی به دلیل انعطاف پذیری بالا برای ترمیم دندان‌ها مناسب است؛ طوری که حفره‌های ایجاد شده در دندان را به خوبی پر می‌کند.

بهترین برند کامپوزیت دندان کدام است؟

این روزها با وجود برندهای مختلف، انتخاب از میان مدل‌ها کمی سخت است، اما با در نظر گرفتن برخی ویژگی‌ها راحت‌تر می‌توان براساس بودجه گزینه مناسب را انتخاب کرد.

از جمله رایج‌ترین برندهای کامپوزیت می‌توان به برندهایی همچون توکویامای ژاپن، IPS و برندهای مشهور آمریکایی مانند 3M، Cosmedent و … اشاره کرد که دندانپزشکان با توجه به مهارت و تکنیک دندانپزشکی نوع برند را انتخاب می‌کنند.

زیرا بیشتر برندهای پرطرفدار براساس استانداردهای روز دنیا طراحی شده و از نظر کیفیت به اثبات رسیده‌اند. بنابراین در کنار انتخاب برند مناسب باید به نحوه اجرای آن توسط دندانپزشک توجه ویژه‌ای داشته باشید.

در صورت عدم اجرای کامپوزیت به صورت اصولی، ممکن است با مشکلات جدی و شدید لثه یا دندان مواجه شوید.

هزینه کامپوزیت ونیر چقدر است؟

قیمت کامپوزیت دندان براساس برندی که انتخاب می‌کنید مشخص می‌شود. همچنین کلینیک دندانپزشکی مورد انتخابتان با توجه به کیفیت خدمات و تجهیزات تهیه شده قیمت مشخصی برای مخاطبین در نظر می‌گیرد.

کلام آخر

کامپوزیت دندان با هدف زیبایی دندان‌ها و لبخندی جذاب اجرا می‌شود که طی مراحل آن، رنگ دندان‌ها تغییر می‌کند و هر گونه خرابی یا پوسیدگی قابل رفع است.

برای انجام این روش پیشنهاد می‌کنیم از متخصصین کاربلد در این زمینه کمک بگیرید و هرگز کیفیت را فدای هزینه‌های ارزان برندهای نامرغوب نکنید.

سوالات رایج کامپوزیت دندان

1. آیا کامپوزیت دندان دائمی است؟

این روش دائمی نیست، اما با کمک مراقبت‌های روزانه و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان طول عمر آن را افزایش داد.

2. آیا کامپوزیت دندان دردناک است؟

طبیعی است بعد از اجرای کامپوزیت دندان با حساسیت مواجه شوید. همچنین احتمال ایجاد زخم در لثه وجود دارد که برای کنترل آن، نکات مراقبتی دندانپزشک را رعایت کنید.

3. آیا کامپوزیت به دندان آسیب می‌زند؟

یکی دیگر از مزایای دندان‌های کامپوزیت شده این است که به دندان‌ها هیچ آسیبی وارد نمی‌کند. برخلاف روکش‌ها، در کامپوزیت دندان نیاز به تراش کم است.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =