تغییر رنگ کامپوزیت دندان+عوامل و پیشگیری

تغییر رنگ کامپوزیت دندان- دکتر مهدی کریمی

تغییر رنگ کامپوزیت دندان یکی از موضوعات چالشی برای طرفداران این روش زیبایی لبخند است که آن‌ها را نسبت به از دست دادن ظاهر و درخشش دندان‌هایشان نگران می‌کند، اما آیا این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر؟

دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان گسترده است و عوامل مختلفی می‌تواند روی این موضوع اثرگذار باشد که معمولا دندانپزشکان زیبایی برای حفظ و ماندگاری سفیدی دندان‌ها توصیه‌های مختلفی را گوشزد می‌کنند.

اگر شما هم دوست دارید کامپوزیت دندان را به عنوان راهکاری مؤثر و خاص برای اصلاح طرح لبخند امتحان کنید، بهتر است در مورد تغییر رنگ آن کمی آگاهی کسب کنید.

تغییر رنگ کامپوزیت

دلایل تغییر رنگ کامپوزیت دندان

ماندگاری کامپوزیت دندان به نگهداری از آن بستگی دارد و اینطور نیست رنگ آن برای سالیان دراز ثابت بماند. البته تغییر رنگ دادن آن ناگهانی نیست و طی مدت زمان کوتاهی دچار تیره‌گی و کدر شدن می‌شود.

در بیشتر مواقع سطح همه ونیرکامپوزیت‌ها همانند دندان‌های طبیعی، زرد به نظر می‌رسد و گاهی اوقات این تغییر رنگ تنها برای چند دندان رخ می‌دهد. در ادامه با  عوامل مؤثر بر تغییر رنگ کامپوزیت بیشتر آشنا می‌شوید تا بتوانید تا حدودی از آن جلوگیری کنید:

نوع متریال کامپوزیت

انتخاب مواد کامپوزیت روی کیفیت رنگ آن بسیار تاثیرگذار است و اگر برند انتخابی کیفیت ایده‌آل را نداشته باشد، خیلی زود زیبایی ظاهری دندان‌هایتان را از دست می‌دهید. این روزها برندهای مختلفی در ارائه متریال این روش زیبایی فعالیت می‌کنند که کیفیت و عملکرد هر کدام متفاوت است.

پس برای جلوگیری از تغییر رنگ زود هنگام و بروز احساس نارضایتی، بهتر است انتخاب درست را انجام دهید و از موادی استفاده کنید که مقاومت لازم در برابر عوامل مؤثر بر تغییر رنگ را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
ونیر کامپوزیت + مزایا و اصول نگهداری آن

بی توجهی به بهداشت دهان و دندان

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

کامپوزیت دندان مانند دندان‌های طبیعی تحت تاثیر مواد غذایی انباشته شده در اطراف آن قرار می‌گیرد و اگر به طور مداوم از مسواک، نخ دندان استفاده نکنید، خیلی سریع با تغییر رنگ و زرد شدن کامپوزیت دندان مواجه می شوید، اما برای افزایش عمر آن بهتر است نسبت به بهداشت دهان و دندان توجه ویژه داشته باشید و سطح کامپوزیت را تمیز نگه دارید.

تجربه کافی دندانپزشک

کامپوزیت بیشتر با هدف زیبایی و سفید کردن دندان‌ها انتخاب می‌شود و مهارت و تجربه کافی دندانپزشک زیبایی روی اجرای باکیفیت آن بسیار مؤثر است. در صورت عدم اجرای کامپوزیت براساس اصول علمی و زیبایی، احتمال این که بیمار خیلی زود از ظاهر دندان‌هایش احساس ناخوشایندی را تجربه کند، زیاد است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

آسیب دیدگی کامپوزیت

چون ونیرهای کامپوزیتی ورقه نازکی می‌باشند که روی دندان قرار گرفته‌اند، پس طبیعی می‌باشد در صورت شکستن لایه کامپوزیت رویی، هم سطح پالیش شده کامپوزیت از بین می‌رود و هم امکان دارد که رنگ دندان زیرین مشخص شود. لذا رنگ کامپوزیت ونیر شده تغییر رنگ می‌دهد و نیاز به ترمیم مجدد دارد.

مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی رنگدانه

نکته‌ای که کمتر کسی به آن توجه می‌کند، برنامه غذایی نامناسب است. مصرف بیش از حد برخی مواد غذایی و نوشیدنی‌های دارای رنگدانه مانند چای، قهوه، نوشابه، رنگ‌های خوراکی و … موجب تغییر رنگ خیلی سریع کامپوزیت دندان می‌شود و احتمال زرد شدن دندان‌ها بسیار افزایش می‌یابد.

مصرف سیگار و دخانیات

همه از تاثیر منفی سیگار و دخانیات روی ظاهر دندان خبردار هستند و کدر شدن و نازیبایی دندان‌های افراد سیگاری، زیبایی لبخند و در ادامه زیبایی چهره آن‌ها را به  خطر می‌اندازد. این عامل روی دندان‌های کامپوزیت شده نیز بی تاثیر نیست و به راحتی موجب ظهور لکه‌های ماندگار روی آن می‌شود.

تاثیر دخانیات بر دندان

تحلیل لثه

تحلیل لثه و دیده شدن ساختار دندان از دیگر عواملی می‌باشد که انجام مجدد ونیر کامپوزیت را می طلبد. از دلایل تحلیل لثه می‌توان به افزایش سن، نخ کشیدن و مسواک زدن شدید و التهاب لثه اشاره کرد.

راهکارهای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان

برای پیشگیری از کدر شدن رنگ کامپوزیت باید از عوامل گفته شده در قسمت قبل دوری کنید.

اولین راهکار این است که به متخصص با تجربه و حرفه‌ای در این زمینه مراجعه کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان روی ماندگاری و سفید ماندن دندان‌ها بسیار تاثیرگذار است.

پرهیز از مواد غذایی رنگی، نوشیدنی‌هایی همچون چای یا قهوه و … به ماندگاری رنگ دندان‌های کامپوزیت شده بسیار کمک می‌کند.

تا حد امکان از استعمال دخانیات دوری کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت از کامپوزیت دندان+بایدها و نبایدها

برنامه غذایی مناسب برای حفظ رنگ کامپوزیت ونیر

شاید فکر کنید بعد از اجرای ونیر کامپوزیت دیگر نمی‌توانید غذا بخورید یا از خوردن برخی مواد غذایی محروم هستید، اما تمام مواد غذایی اثربخش، قابلیت این را دارند که رنگ طبیعی دندان‌ها را تغییر دهند. تنها پیشنهاد مفید برای جلوگیری از تغییر رنگ کامپوزیت دندان، کاهش مصرف چنین مواد غذایی است و در صورت مصرف آن‌ها، سریعا دندان‌های خود را شستشو داده و از خمیر دندان مناسب و نخ دندان به طور مستمر استفاده کنید. همچنین بهترین راهکار برای مصرف نوشیدنی‌های رنگی، استفاده از نی است.

در زیر با این دسته از مواد غذایی آشنا می شوید:

زردچوبه

آبمیوه‌های صنعتی

قهوه

نوشابه

مشروبات الکلی

شکلات

چای

قهوه

و …

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

آیا رفع تغییر رنگ کامپوزیت دندان امکان‌پذیر است؟

اولین کاری که باید برای تغییر رنگ بیش از حد کامپوزیت انجام دهید، پیدا کردن دلیل اصلی آن است. برای مثال، نگاهی به برنامه غذایی‌تان بیندازید و نسبت به موادی که در طول روز می‌خورید تجدید نظر کنید. همچنین نکات بهداشتی و مراقبتی دهان و دندان را جدی‌تر بگیرید و حتما از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

اگر احساس ناخوشایند نسبت به رنگ دندان‌های خود دارید، بهترین راهکار پولیش کامپوزیت دندان است. شما برای حفظ ظاهر و زیبایی دندان‌هایتان باید هر چند وقت یکبار پولیش را انجام دهید.

بهترین رنگ کامپوزیت دندان؛ کدام است؟

برای انتخاب بهترین رنگ ونیر کامپوزیت باید به نکات مختلفی توجه کنید. زیرا رنگ‌های این روش محبوب زیبایی بسیار متنوع است و محدودیتی برای سلایق مختلف ندارد. معمولا بیشتر مخاطبین با مشورت متخصص دندانپزشک زیبایی خود، رنگ مناسب برای خود را انتخاب می‌کنند.

نکته مهم این است که رنگ انتخابی باید با رنگ پوست هم‌خوانی داشته باشد و برخی مواقع اجرای رنگ‌های خاص با ساختار رنگدانه دندان‌ها تناسب ندارد. همچنین باید با توجه به عوامل مؤثر بر تغییر رنگ کامپوزیت دندان، بهترین رنگ با حداکثر ماندگاری انتخاب شود.

در راهنمای انتخاب رنگ(شید گاید) کامپوزیت دندان، با انواع سایه‌های رنگی دندان که در چهار دسته اصلی A, B, C, D  قرار می‌گیرند، آشنا می‌شوید.

تعیین رنگ کامپوزیت

این دسته‌بندی به ترتیب شامل رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز، قهوه‌ای مایل به زرد، خاکستری و خاکستری مایل به قرمز هستند که هر کدام‌شان از نظر روشنایی و شفافیت به 4 شماره تقسیم می‌شوند. از رایج‌ترین رنگ‌های ونیر کامپوزیت می‌توان به رنگ‌های A1، B3، A2، A3 و … اشاره کرد.

اگر از رنگ کامپوزیت دندان راضی نباشم چه کنم؟

از آنجایی که بعد از ونیر کامپوزیت، تغییر رنگ توسط دندانپزشک غیر ممکن می‌باشد و تنها با برداشت لایه کامپوزیت قبلی و جایگزینی ونیر کامپوزیت جدید امکان‌پذیر است، لذا حتما قبل از انجام ونیر کامپوزیت در تعیین رنگ آن دقت کافی داشته باشید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
عمر کامپوزیت دندان + 4 راهکار ماندگاری آن

کلام آخر

تغییر رنگ کامپوزیت دندان برای هر فردی می‌تواند آزاردهنده باشد، اما نمی‌توانید از این موضوع جلوگیری کنید و دیر یا زود باید برای رفع آن چاره‌ای بیندیشید. در این مطلب سعی کردیم عوامل مؤثر بر این اتفاق را بیان کنیم و راه‌های پیشگیری از آن را پیش روی شما قرار دهیم.

امیدواریم با انتخاب دندانپزشک زیبایی حرفه‌ای رضایت کافی از رنگ دندان‌های کامپوزیت شده کسب کنید و لبخندی زیبا و سفید داشته باشید.

سوالات رایج تغییر رنگ کامپوزیت دندان

1. هزینه درمان رنگ کامپوزیت دندان چقدر است؟

برای اصلاح رنگ کامپوزیت می‌توانید از راهکارهای مختلفی استفاده کنید و انتخاب دندانپزشک و متریال مصرفی روی هزینه آن بسیار تاثیرگذار است.

2. آیا خودمان می‌توانیم زرد شدن دندان های کامپوزیت شده را درمان کنیم؟

اصلاح زردی کامپوزیت دندان در خانه امکان‌پذیر نیست و روش‌های خانگی تاثیر چندانی در تغییر رنگ آن ندارد. حتی ممکن است با بدرنگ شدن دندان‌ها مواجه شوید.

3. آیا بلیچینگ دندان روی سفید شدن ونیر کامپوزیت تاثیرگذار است؟

روش بلیچینگ تنها برای دندان‌های طبیعی اثرگذار است و امکان درمان تغییر رنگ دندان‌های کامپوزیت شده با کمک این روش وجود ندارد.

4. چرا قهوه باعث تغییر رنگ کامپوزیت می‌شود؟

با توجه به اینکه قهوه دارای رنگدانه‌های تیره می‌باشد بنابراین طبیعی است که بعد از نوشیدن آن، احتمال تغییر رنگ کامپوزیت وجود داشته باشد. لذا بهتر است بعد از نوشیدن قهوه حتما دهان چند بار با آب شستشو داده شود.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × چهار =