مراقبت از کامپوزیت دندان+بایدها و نبایدها

مراقبت از کامپوزیت- دکتر مهدی کریمی

اگر از کامپوزیت دندان برای بهبودی و بازسازی لبخند خود استفاده کرده‌اید، بهتر است با اصول مراقبت‌ از کامپوزیت دندان برای حفظ هرچه بهتر  آن آشنا شوید.

کامپوزیت دندان به عنوان راهکاری سریع و مقرون به صرفه شناخته می‌شود که به راحتی دندان‌های شما را اصلاح می‌کند و در پایان راه نیز درخشش فوق‌العاده‌ای به دندان‌ها می‌بخشد.

مراقبت از کامپوزیت دندان

کامپوزیت نوعی روش دندانپزشکی زیبایی است که با استفاده از متریال رزینی، رنگ دندان‌های شما را سفید می‌کند. همچنین برای ترمیم دندان‌های پوسیده با سطح تخریب  کم تا متوسط، بهترین راهکار است.

مواد استفاده شده در این روش به خوبی روی دندان قرار می‌گیرد؛ طوری که با ساختار اصلی دندان غیرقابل تشخیص است.

کامپوزیت دندان چیست؟ 

کامپوزیت یکی از روش‌های محبوب دندانپزشکی زیبایی است که ابتدا دندانپزشک زیبایی رنگ مناسب دندان‌ها را انتخاب و مطابق با لبخند بیمار بهترین شکل رزین کامپوزیت را روی دندان‌ها قرار می‌دهد. در آخر، دندانپزشک نور را برای سفت شدن مواد و تکمیل درمان روی دندان‌ها می‌تاباند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
کامپوزیت دندان + 4 نوع آن + مزایا و معایب

دلایل مختلفی وجود دارد که بیشتر افراد این روش درمانی و زیبایی را برای تغییر حالات دندان و بهبود ظاهر آن استفاده می کنند:

  • بهبود و تغییر رنگ دندان
  •  ترمیم دندان شکسته شده

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مراقبت‌ از کامپوزیت دندان؛ بایدها

اولین و مهم‌ترین مراقبت؛ مسواک زدن

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که بعد از اجرای کامپوزیت بسیار توصیه می‌شود رعایت بهداشت روزانه است. مسواک زدن به عنوان یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های روزانه دندان به حساب می‌آید که باید در اجرای آن نهایت دقت را داشته باشید. هیچ‌گاه مسواک زدن را سریع و با شتاب انجام ندهید.

حداقل برای هر فک حدود یک دقیقه مسواک بزنید. تمیز نگه داشتن دندان‌ها کمک می‌کند ترمیم‌ها و ونیر‌های کامپوزیتی ماندگاری بیشتری داشته باشند و خیلی سریع تغییر رنگ ندهند.

مسواک زدن صحیح

استفاده از نخ دندان

از دیگر نکات مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان، استفاده از نخ دندان در طول روز است که موجب می‌شود مواد غذایی گیر کرده میان دندان‌ها تخلیه شوند. خیلی‌ها تصور می‌کنند با مسواک زدن دیگر نیازی به نخ دندان ندارند، در حالی که برخی قسمت‌ها از دسترس مسواک خارج است و تنها با نخ دندان تمیز می‌شود.

بنابراین با کمک این ابزار مانع فعالیت باکتری‌ها و تجمع آنها شوید.

مراجعه منظم به دندانپزشک 

برای حفظ سلامتی دندان‌های کامپوزیت شده بسیار ضروری است هر چند ماه یکبار به دندانپزشکی مراجعه کنید تا دندانپزشک با بررسی شرایط دهان و دندان سلامتی کامپوزیت را تضمین کند و در صورت بروز هرگونه مشکل سریعاً برای درمان آن اقدام نماید.

 رعایت رژیم غذایی مناسب

داشتن رژیم غذایی مناسب موجب افزایش عمر کامپوزیت دندان می‌شود و از احتمال آسیب دیدگی آنها بر اثر مصرف مواد غذایی مضر جلوگیری می‌کند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مراقبت‌ از کامپوزیت دندان؛ نبایدها

هر چه در رعایت نکات مراقبتی بعد از کامپوزیت دندان دقت و توجه بیشتری داشته باشید، نتیجه بهتری را مشاهده می‌کنید. در این قسمت به نبایدهای بعد از این روش زیبایی می‌پردازیم:

پرهیز از غذاهای ناسالم

یکی از نکات مهم بعد از کامپوزیت دندان، عدم مصرف غذاهای ناسالم است. کسانی که کامپوزیت را انتخاب می‌کنند  تا حد امکان از خوردن نوشیدنی‌های رنگی و  الکلی خودداری کنند.

تاثیر نوشیدنی رنگی بر دندان

علاوه براین، جویدن غذاهای سفت مانند آجیل و دیگر غذاهایی که فشار زیادی به دندان وارد می‌کند اصلا توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال شکستگی و لب پر شدن دندان کامپوزیت شده را افزایش می‌دهد. برای مصرف این دسته از مواد غذایی بهتر است آنها را به تکه‌های کوچکتر خرد کنید.

سیگار ممنوع

سیگار و دیگر دخانیات به تغییر رنگ کامپوزیت دندان کمک می‌کند و موجب کاهش طول عمر آنها می‌شود. همچنین روی زیبایی دندان‌ها تاثیر منفی دارد و باید به طور کامل متوقف شود.

تاثیر دخانیات بر دندان

ترک عادات بد

عادات بد مانند جویدن ناخن و… موجب آسیب دیدگی دندان‌ها و ترک خوردن و شکستگی کامپوزیت می‌شود. کامپوزیت به صورت لایه بسیار نازک و ظریف روی دندان‌ها قرار گرفته و در صورت ایجاد هرگونه فشار بیش از حد، آسیب جدی به آنها وارد می‌شود.

درمان دندان قروچه

از عادات بد تاثیرگذار روی کامپوزیت دندان قروچه است که این عامل بر اثر استرس بیش از حد رخ می‌دهد و هنگام خواب فشار زیادی به دندان‌ها وارد می‌کند. در صورتی که با این مشکل مواجه هستید حتما برای اجرای کامپوزیت آن را درمان کنید، زیرا باعث لب پریدگی و شکستگی دندان‌ها می‌شود.

دندان قروچه

کلام آخر

کامپوزیت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که با رفع پوسیدگی و عیوب ظاهری دندان‌ها لبخندی زیبا برای شما به ارمغان می‌آورد. مراقبت‌ از کامپوزیت دندان مانند دیگر روش‌ها کمک می‌کند این روش را در بهترین شکل تجربه کنید و از دندان‌های سفید و کاملا یکدست لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
ونیر کامپوزیت + مزایا و اصول نگهداری آن

سوالات رایج مراقبت از کامپوزیت دندان

1. کامپوزیت دندان چقدر دوام دارد؟

عمر مفید کامپوزیت دندان 5 تا 7 سال است، اما با کمک مراقبت‌های روزانه و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توان طول عمر آن را افزایش داد.

2. هر چند وقت یک بار دندان‌ها به تجدید کامپوزیت نیاز دارند؟

کامپوزیت به سختی دندان‌های طبیعی نیست و ممکن است فرسوده و لکه‌دار شود. پس در صورتی که احساس کردید زیبایی قبل را ندارد، می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید.

3. آیا آسیب دیدگی دندان کامپوزیت شده ترمیم می‌شود؟

در صورت هرگونه آسیب دیدگی، کامپوزیت دندان قابل ترمیم است.

4. آیا دندان‌ها بعد از کامپوزیت دندان حساس می‌شوند؟

ممکن است دندان‌ها برای چند روز بعد از اجرای این روش دچار حساسیت نسبت به سرما و گرما می‌شود که این مشکل بعد از چند روز الی چند هفته رفع خواهد شد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 5 =