پوسیدگی بعد از کامپوزیت دندان + مراقبت‌ها

پوسیدگی بعد از کامپوزیت دندان- دکتر مهدی کریمی

کامپوزیت دندان یکی از راهکارهای زیبایی برای حفظ ظاهر طبیعی دندان و رفع مشکلات آن است. اگرچه این روش معایب بسیار کمی دارد، اما گاهی اوقات موجب مشکلاتی همانند پوسیدگی دندان می‌شود و سلامتی دهان و دندان‌ها را به خطر می‌افتد.

حتما در ذهن‌تان سؤال می پرسید: آیا استفاده از این روش آسیب‌زا است؟ پوسیدگی بعد از کامپوزیت دندان به دلایل مختلفی رخ می‌دهد و به اشکال مختلفی می‌توان از بروز آن پیشگیری کرد.

در واقع، خود کامپوزیت دندان به خودی خود عامل پوسیدگی نیست و دلیل اصلی این اتفاق صرفا اجرای کامپوزیت نیست و در بیشتر مواقع به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی رخ می‌دهد!

پوسیدگی بعد از کامپوزیت دندان

همیشه داشتن لبخند زیبا روی ظاهر و اعتماد به نفس بسیار تاثیرگذار است. با رفع عیوب دندان مانند شکستگی، لکه‌ها و کج بودن می‌توان ظاهر خوشایندی به لبخند بخشید.

کامپوزیت‌ها یکی از بهترین راهکارها برای ترمیم و پوشش عیوب ظاهری دندان هستند که لبخند جذاب و گیرایی برای شما رقم می‌زنند. متریال مورد استفاده در این روش بر پایه رزین و پرکننده‌های مختلف است، طوری که استحکام بالایی دارند و به عنوان راهی سریع و مطمئن برای زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌شوند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دلایل پوسیدگی بعد از کامپوزیت دندان

متأسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند بعد از ترمیم، دندان‌هایشان نیاز به مراقبت ندارد که این موضوع موجب بروز برخی مشکلات از جمله پوسیدگی دندان می شود. عوامل می‌توانند باعث بروز مشکلات مذکور شوند:

تجمع ذرات بین دندان

اگر ذرات غذا بین کامپوزیت و دندان قرار گیرد و باکتری‌های مضر برای سلامتی دندان در آنجا رشد کنند، خطر پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد. پس برای کاهش احتمال پوسیدگی، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است و پیشنهاد می‌شود هر چند وقت یکبار برای بررسی شرایط دندان‌های کامپوزیت شده و سلامتی لثه به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
ونیر کامپوزیت + مزایا و اصول نگهداری آن

تمیز نکردن دندان قبل از کامپوزیت

از دیگر عوامل مؤثر بر بروز پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت دندان، تمیز و پالیش نکردن کامل دندان‌ها قبل از کامپوزیت است. دندان‌ها برای اینکه شرایط لازم برای اجرای کامپوزیت را داشته باشند، قبلا باید تمیز شوند و دندانپزشک موظف است جرم‌های انباشته شده روی دندان‌ها را کاملا از بین ببرد. پس مهارت و دقت دندانپزشک در اجرای کامپوزیت(مخصوصا ونیر کامپوزیت) روی کاهش احتمال پوسیدگی تاثیرگذار است.

ترمیم دیرهنگام

از آنجا که عمر کامپوزیت دندان دائمی  نیست، باید برای حفظ ظاهر آن هر چند وقت یکبار جهت ترمیم اقدام کنید تا باکتری‌های انباشته شده در زیر کامپوزیت کاملا از بین برود و تجمع آن موجب پوسیدگی نشود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
تغییر رنگ کامپوزیت دندان+عوامل و پیشگیری

مراقبت‌های لازم بعد از کامپوزیت دندان

همانطور که گفتیم، مراقبت بعد از کامپوزیت دندان می‌تواند از پوسیدگی جلوگیری کند. در این قسمت به برخی مراقبت‌های لازم پس از این روش زیبایی می پردازیم:

• حداقل در روز دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. رعایت این نکته به حذف مواد غذایی بین دندان ها کمک می‌کند و احتمال پوسیدگی را به حداقل می‌رساند.

• خوردن غذاهای سفت بعد از کامپوزیت دندان توصیه نمی‌شود. اینکار باعث سایش و افزایش خطر پوسیدگی دندان خواهد شد.

• بعد از خوردن خوراکی‌های حاوی رنگدانه حتماً مسواک بزنید.

• در فواصل زمانی منظم برای بررسی دقیق دندان‌های کامپوزیت شده به دندانپزشک زیبایی مراجعه کنید تا از سلامتی دندان‌ها مطمئن شوید.

• در صورتی که احساس کردید رنگ دندان‌ها بعد از کامپوزیت تغییر پیدا کرده است برای پالیش دوباره اقدام کنید.

• از دیگر نکات مراقبتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت دندان ترک سیگار است. مصرف سیگار با کاهش بزاق، احتمال پوسیدگی را به شدت افزایش می‌دهد و موجب بروز بسیاری از بیماری‌های لثه می‌شود.

کامپوزیت دندان- دکتر مهدی کریمی

کلام آخر

حال که درباره پوسیدگی بعد از کامپوزیت دندان آگاهی کسب کردید، برای استفاده از رزین کامپوزیت تردید نکنید! این روش می تواند لبخند زیبایی برای شما رقم بزند و موجب افزایش اعتماد به نفس شما شود. تنها کافی است به نکات مراقبتی و بهداشتی بعد از کامپوزیت دندان توجه و از سلامتی دندان‌هایتان به خوبی محافظت کنید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 1 =