کامپوزیت و بوی بد دهان + دلایل و راهکارها

کامپوزیت و بوی بد دهان- دکتر مهدی کریمی

کامپوزیت دندان یکی از محبوب‌ترین راهکارها برای زیباسازی لبخند است که خیلی‌ها قبل از اجرا، این سؤال برایشان پیش می‌آید: آیا رابطه‌ای بین کامپوزیت و بوی بد دهان وجود دارد یا خیر؟ البته که کامپوزیت به تنهایی عمل بروز این اتفاق نیست و نخواهد بود.

با این حال، اگر بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد یا به درستی کامپوزیت دندان نصب نشود، می‌تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد. برای این که بهتر بدانید کامپوزیت‌ها چگونه موجب بوی بد دهان می‌شوند و چه کارهایی می‌توانید انجام دهید که نفس بدبویی نداشته باشید در این مطلب ما را همراهی کنید.

کامپوزیت و بوی بد دهان

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان یکی از راهکارهای درمانی و زیبایی دندانپزشکی است که برای ترمیم دندان یا تغییر فرم، رنگ و سایز دندان‌ها پیشنهاد می‌شود.

این راهکار از ماده خمیری شکل از جنس رزین شاخته شده که به خوبی روی دندان قرار گرفته و به راحتی فرم داده می‌شود و در آخر نیز توسط نور مخصوص استحکام لازم را به دست می‌آورد. معمولاً افرادی که طرفدار لبخند زیبا و بدون نقص هستند، از کامپوزیت دندان استفاده می‌کند.

همچنین هنگامی که در ترمیم دندان‌ها قرار بر پر کردن کامل حفره‌های دندانی است، برای حفظ ظاهر دندان‌ها، کامپوزیت دندان می‌تواند کمک کننده باشد و فرایند پر کردن حفره‌ها توسط این راهکار به راحتی انجام می‌شود و دیگر اثری از پوسیدگی دندان نخواهد ماند.

کامپوزیت دندان- دکتر مهدی کریمی

در چه شرایطی استفاده از کامپوزیت مناسب نیست؟

قبل از اینکه با مشکلات احتمالی ناگواری مانند بوی بد دهان مواجه شوید بهتر است شرایط لازم برای انجام این راهکار را داشته باشید. معمولا افرادی که برای انجام روش کامپوزیت مناسب نیستند شامل موارد زیر است:

افراد که داراي بیماری لثه هستند.

افرادی که دارای پوسیدگی دندان یا دیگر مشکلات سلامتی دندان هستند.

افرادی که تمایل به رعایت عادات خوب بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشکی ندارند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

رابطه کامپوزیت و بوی بد دهان

هرگز کامپوزیت‌های دندان بوی بدی نمی‌دهند، اما اگر بهداشت دهان و دندان رعایت نشود و باکتری‌های موجود در دهان باعث التهاب لثه و بوی بد دهان می‌شود.

همچنین در صورت اجرای نادرست کامپوزیت دندان تجمع پلاک غذا و مواد مضر روی دندان افزایش پیدا کرده و باعث بوی بد دهان، لکه‌دار شدن، پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود. برای پیشگیری از این موضوع مسواک زدن دوبار در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و … نباید فراموش شود.

همچنین بسیار مهم است که کامپوزیت دندان را توسط دندانپزشک حرفه‌ای و با تجربه انجام دهید و از اجرای صحیح آن اطمینان کافی داشته باشید. با رعایت تنها چند نکته بهداشتی به راحتی می‌توانید هم لبخند زیبایی داشته و هم تنفس بی‌بویی داشته باشید.

چه عواملی باعث بوی بد دهان هنگام استفاده از کامپوزیت دندان می شود؟

موارد مختلفی موجب ایجاد بوی بد دهان هنگام استفاده از کامپوزیت می‌شود که در ادامه با آنها آشنا می‌شوید:

بهداشت ضعیف دندانی

یکی از شایع‌ترین دلایل بوی بد دهان عدم رعایت بهداشت دهان است. هنگامی که به طور مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید هرگز ذرات غذا و باکتری‌ها در دهان شما تجمع نمی‌یابند و بوی بد دهان ایجاد نمی‌شود.

علاوه بر مسواك زدن و نخ دندان کشیدن باید هر چند وقت یکبار برای بررسی وضعیت دندان‌ها به دندانپزشک حرفه‌ای مراجعه و در صورت وجود هرگونه پلاک یا عوامل آسیب‌زا مراحل درمانی را طی کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت از کامپوزیت دندان+بایدها و نبایدها

دهان خشک

خشکی دهان یکی دیگر از عوامل مؤثر بر ایجاد بوی بد دهان است. هنگامی که دهان شما خشک است، بزاق کمتری ترشح می‌شود و ذرات و باکتری‌های بیشتری داخل دهان شما وجود دارد. این موضوع می‌تواند روی بوی بد دهان تاثیر گذار باشد. برخی از عواملی که موجب خشکی دهان می‌شود عبارتند از:

کم آبی بدن

آسیب عصبی

سیگار کشیدن

مصرف داروهای خاص

اگر با این مشکل مواجه هستید با انجام موارد گفته شده در زیر علائم خشکی دهان را کاهش می‌دهید:

نوشیدن آب فراوان در طول روز

تولید بزاق بیشتر از راه جویدن آدامس یا آبنبات‌های بدون قند

اجتناب از مصرف محصولات تنباکو

محدود کردن مصرف کافئین و الکل

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

کامپوزیت دندان بسیار خاص و عالی به نظر می‌رسد، اما در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و سرباز زدن از مسواک زدن، پلاک‌ها روی دندان‌ها تجمع پیدا می‌کند و در نهایت پوسیدگی دندان رخ می‌دهد.

زمانی پوسیدگی دندان اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در پلاک‌های باقیمانده قندها و کربوهیدرات‌ها در دهان به اسید تبدیل شود. اسید تولید شده سلامتی مینای دندان را تهدید کرده و در نهایت باعث ایجاد حفره می‌شود. در مراحل اولیه پوسیدگی هيچ نشانه‌ای ندارد اما با پیشرفت آن، درد و حساسیت به  گرما و سرما و بوی بد دهان را تجربه می‌کنید.

اگر بعد از کامپوزیت دندان دچار پوسیدگی شدید، بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشک است. در صورت عدم درمان، پوسیدگی گسترش پیدا می‌کند و حتی احتمال بروز عفونت و آسیب دیدگی بیشتر دندان‌ها وجود دارد.

کامپوزیت نامناسب دندان‌ها

اگر كامپوزیت را توسط دندانپزشک حرفه‌ای و مجرب انجام دهید هیچ مشکلی اتفاق نمی‌افتد، اما در صورت عدم اجرای صحیح کامپوزیت، احتمال بروز مشکلات متعدد از جمله بوی بددهان افزایش پیدا می‌کند.

اجرای کامپوزیت نامناسب باعث تجمع باکتری‌ها و ذرات غذا می‌شود و علاوه بر این ممکن است سلامتی دهان و لثه را تهدید کند و باعث التهاب لثه شود.

اگر احساس می‌کنید کامپوزیت به درستی اجرا نشده است حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید. در اين مواقع دندانپزشک کامپوزیت جدید را جایگزین قبلی می‌كند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
عمر کامپوزیت دندان + 4 راهکار ماندگاری آن

بیماری لثه‌ای

از دیگر عوامل مؤثر بر ایجاد بوی بد دهان بیماری لثه است. این مشکل به دلیل تجمع پلاک و جرم روی دندان‌ها رخ می‌دهد و در صورت عدم درمان، شرایط بدتر می‌شود. همچنین عوامل خطر سازی که احتمال ابتلا به بیماری لثه را افزایش می‌دهد شامل موارد زیر است:

بهداشت ضعیف دهان و دندان

دندان‌های کج

مصرف داروهایی که موجب خشکی دهان می‌شود.

سیگار کشیدن

دیابت

تغییرات هورمونی در زنان مانند دوران بارداری

نقص ایمنی

ژنتیک

نشانه‌های بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه که به عنوان بیماری پریودنتال نیز شهرت دارد باعث التهاب لثه و دیگر ساختار‌های اطراف دهان می‌شود. زمانی این بیماری اتفاق می‌افتد که لایه چسبنده از مواد غذایی باکتری‌ها و بزاق ایجاد شود و پلاک‌ها به طور مداوم روی دندان‌ها باقی بماند.

در صورت عدم برداشت پلاک، باکتری‌های موجود موجب التهاب بیشتر می‌شود و حتی احتمال تخریب لثه و استخوان نیز وجود دارد. به مرور زمان، چسبندگی موجب لق شدن تدریجی دندان‌ها و در نهایت از دست دادن دندان می‌شود.

بیماری لثه ای

در زیر با علائم رایج بیماری لثه آشنا می‌شوید:

لثه‌های قرمز، متورم و حساس

لثه‌هایی که به راحتی دچار خونریزی می‌شوند.

لثه‌هایي که از دندان‌ها جدا شده است.

درد هنگام جویدن

لق شدن دندان‌ها

بوی بد دهان

دندان‌های حساس

آیا دندان‌ها زیر کامپوزیت می‌پوسد؟

کامپوزیت دندان راهکاری برای بهبود ظاهر لبخند است و مزایای فوق العاده‌ای دارد. اگرچه قوی و بادوام است، اما در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، همچنان احتمال بروز پوسیدگی دندان وجود دارد. به یاد داشته باشید پلاک و جرم می‌تواند روی دندان‌ها و اطراف کامپوزیت ایجاد شده و در آخر موجب پوسیدگی و بیماری لثه شود.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به صورت مرتب و مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن و ترمیم کامپوزیت را فراموش نکنید. بنابراین رعایت بهداشت دهان و دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفظ بهتر ظاهر کامپوزیت بسیار کمک می‌کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
تغییر رنگ کامپوزیت دندان+عوامل و پیشگیری

كلام آخر

مطمئنا با خواندن اين مطلب به راحتي می‌توانيد پاسخ دهيد آيا كامپوزيت دندان موجب پوسيدگي می‌شود يا خير؟ عوامل مختلفي روي اين موضوع اثر گذار است كه براي پيشگيري از بروز آن بايد تنها نكات بهداشتي رعايت شود و نزد متخصص حرفه‌ای در زمينه زيبايی دندان‌ها مراجعه كنيد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + چهارده =