عفونت ایمپلنت دندان

عفونت ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

احتمالا هنگام نصب اولین ایمپلنت دندانی فکر می‌کنید همه چیز تمام شده و از دندانی سالم و بدون نیاز به نگهداری استفاده خواهید کرد. اما اگر بعد از چند ماه، متوجه عفونت ایمپلنت دندان یا عوارض دیگری شدید، اصلا تعجب نکنید! ایمپلنت دندان مانند دندان‌های واقعی نیاز به مراقبت دارند و در صورت رعایت مراقبت‌ها از بروز بسیاری از مشکلات مثل عفونت ایمپلنت دندان پیشگیری می‌شود.

به لطف روکش‌های دندانی و پروتزهایی که توسط ایمپلنت دندانی پشتیبانی می‌شود، افراد می‌توانند با اعتماد به نفس صحبت کنند، غذا بخورند و لبخند بزنند. اما لازم است برای دستیابی به بهترین نتیجه، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

اگر فردی دارای ایمپلنت دندانی است، احتمال بروز بیماری لثه یا هرگونه التهابی وجود دارد و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی مشکلات جدی رخ می‌دهد.

عفونت ایمپلنت دندان

خطر از دست دادن ایمپلنت دندان به دلیل عفونت

اگر پس از انجام جراحی ایمپلنت دندان از عفونت رنج می‌برید، این می‌تواند کل درمان را در معرض خطر قرار دهد چرا که عفونت منجر به تضعیف ناحیه دندان می‌شود.

در ماه‌های بعد از جراحی دندان یا سال‌های بعد از آن، عفونت خودش را در قالب بیماری لثه و … نشان داده و هر زمان که رخ دهد ایمپلنت دندان و سلامت عمومی دهان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

از عفونت‌های رایج بعد از جراحی ایمپلنت می‌توان به پری ایمپلنتیت اشاره کرد که در ناحیه ایمپلنت کاشته شده احساس التهاب لثه را تجربه می‌کنید. همچنین عفونت می‌تواند منجر به آسیب دیدگی استخوان فک و مشکلات اساسی برای سلامتی ایمپلنت شود.

علائم و نشانه های عفونت ایمپلنت دندان(پری ایمپلنتیت)

شایع‌ترین علائم پری ایمپلنتیت که بسیار شبیه به بیماری لثه است شامل موارد زیر می‌باشد:

قرمزی لثه

تحلیل استخوان

لثه‌های متورم

خونریزی لثه

افرادی که به دلیل بیماری‌های جدی لثه مانند پریودنتیت، دندان‌های خود را از دست داده‌اند احتمال بیشتری دارد که با عفونت بعد از ایمپلنت دندان نیز مواجه شوند.

نکات لازم برای پیشگیری از عفونت ایمپلنت دندان

بهترین راه برای جلوگیری از عفونت بعد از کاشت دندان رعایت نکات اولیه در دوره بهبودی است. حتماً مراقبت‌های دهان و دندان و رعایت نکات بهداشتی آن را جدی بگیرید و از استعمال دخانیات و محصولات تنباکو خودداری کنید؛ زیرا مصرف این مواد خطر عفونت را افزایش می‌دهد. همچنین در معاینات بعدی حتما شرکت کنید تا دندانپزشک دهان شرایط شما را از تمام لحاظ بررسی کند.

دلایل بروز عفونت ایمپلنت دندان

قطعا متوجه شدید که ایمپلنت‌های دندانی نیز دچار عفونت می‌شود. این عفونت در مراحل اولیه التهاب در لثه را به وجود می‌آورد، سپس منجر به تحلیل استخوان و عفونی شدن دندان‌ها می‌شود و به راحتی می‌تواند ایمپلنت‌هایی که سالیان دراز باقی می‌مانند را تحت تاثیر قرار دهند.

برخی از افراد به دلیل اینکه ایمپلنت خود را مادام العمر می‌دانند بهداشت دهان را نادیده می‌گیرند و این موضوع روی بروز عفونت بعد از کاشت دندان بسیار تاثیرگذار است.

در ادامه با رایج‌ترین دلایل بروز عفونت ایمپلنت‌ دندان آشنا می‌شوید:

آب کافی دریافت نمی‌کنید.

هیدراته ماندن برای دفع مواد زائد و دیگر مواردی که در دهان شما یافت می شود بسیار مهم است.

از دندانپزشک دوری می‌کنید.

اگر برای معاینه منظم به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنید در این صورت در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به عفونت ایمپلنت دندان هستید.

به طور روزانه از دندان‌هایتان مراقبت نمی‌کنید.

شما باید هر روز دو بار مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. با مراقبت و تغذیه مناسب دندان‌های شما سالم باقی می‌ماند، اما با نادیده گرفتن مراقبت‌های آن احتمال آلودگی دندان دو چندان می‌شود.

اصول نگهداری از ایمپلنت دندان

نحوه تشخیص عفونت ایمپلنت دندان

شناسایی عفونت ایمپلنت دندان قبل از این که درد غیرقابل تحمل را تجربه کنید و احساس ناراحتی در ناحیه آن بسیار اهمیت دارد. با کمک نشانه‌های زیر می‌توانید عفونت ایجاد شده را شناسایی و سریعتر برای درمان آن اقدام نمایید:

مراجعه منظم به دندانپزشک

اولین راهکار برای شناسایی عفونت، مراجعه به دندانپزشک است. با مراجعه به دندانپزشک می‌توانید تشخیص دهید دندان‌های شما سلامت کافی دارند یا خیر. این کار می‌تواند از ابتلا به عفونت جلوگیری کند.

طعم و بوی نامطبوع دهان

بوی نامطبوع دهان ممکن است نشانه‌های عفونت دندان باشد. عفونت‌ها بوی نامطبوعی ایجاد می‌کنند که حتی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هرگز از بین نمی‌روند.

خونریزی لثه یا لثه‌های چرکی

اگر هنگام مسواک زدن دندان‌ها با خونریزی مواجه می شوید باید به احتمال بروز عفونت پی ببرید. زمانی که لثه شروع به ترشح چرکی می‌کند هشدار بزرگی است.

عفونت ایمپلنت دندان را چه کار باید کرد؟

هنگام مشاهده علائم عفونت بسیار مهم است که از دندانپزشک خود کمک بگیرید. درمان عفونت کاشت دندان با صبر و مسواک زدن امکان‌پذیر نیست، تنها راهکار درمانی آن توسط دندانپزشک ارائه می‌گردد. به خاطر داشته باشید با مراجعه منظم به دندانپزشک از ابتلا به عفونت جلوگیری می‌کنید.

مزایای ایمپلنت دندان + ۱۰ مزیت برتر

ایمپلنت‌های دندانی روشی کارا و پایدار برای دندان‌های از دست رفته یا به شدت پوسیده است. کسانی که در معرض مشکلات یا عوارض این راهکار قرار می‌گیرند، انجام درمان آنها کمی پیچیده می‌شود.

عفونت ایمپلنت دندان یکی از مشکلات اساسی است که لثه، استخوان و دیگر بافت‌های اطراف را آلوده و درگیر می‌کند. شدت آن می‌تواند متغیر باشد. اگر درمان نشود، موجب از دست دادن ایمپلنت می‌شود و دیگر مشکلات جدی را به همراه دارد.