اصول نگهداری از ایمپلنت دندان

اصول نگهداری از ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

ایمپلنت دندان راهکاری عالی برای بازگرداندن و بازسازی لبخند شماست. ظاهر، احساس و عملکرد این تکنیک همانند دندان واقعی بوده و می‌تواند مادام العمر دوام بیاورد. البته اگر اصول نگهداری از ایمپلنت دندان را بدانید و به خوبی از آنها مراقبت کنید.

مراقبت از ایمپلنت دندان بسیار شبیه مراقبت‌های ساده دندان‌های طبیعی است. شما موظف هستید دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

همچنین حین مسواک زدن به لبه‌های ایمپلنت توجه ویژه داشته باشید. البته طول عمر ایمپلنت دندان به دیگر عوامل مختلفی مانند سبک زندگی و رعایت مستمر بهداشت دهان بستگی دارد.

اگر دوست دارید این راهکار ارزشمند را برای جایگزین کردن دندان یا دندان‌های از دست رفته امتحان کنید و با هیچ مشکلی روبرو نشوید، حتما نکات مراقبتی این مطلب را به ذهن بسپارید.

اصول نگهداری از ایمپلنت دندان

چرا اصول نگهداری از ایمپلنت دندان مهم است؟

احتمالا شما هزینه زیادی برای کاشت ایمپلنت دندان پرداخت می‌کنید. بنابراین طبیعی است که بخواهید از آن در برابر عوامل مختلف محافظت کنید و آن را طی زمان طولانی قوی و سالم نگه دارید.

معاینات منظم و سلامت دهان و دندان یکی از بهترین راهکارها برای مراقبت و نگهداری ایمپلنت دندان است که کمک می‌کند این اقدام درمانی تا آخر عمر باقی بماند.

اما اگر غافل شوید و اجازه دهید سطح سلامت دهان و دندان کاهش پیدا کند احتمالا دچار درد و ناراحتی خواهید شد.

پس برای اطمینان از ماندگاری ایمپلنت دندان تا حد امکان مسواک‌زدن را انجام دهید و نخ دندان کشیدن را فراموش نکنید. تنها با رعایت این دو نکته بی‌شک ایمپلنت‌ بادوام مانده و زیبایی دندان‌ها، طبیعی به نظر رسیده و لبخندی زیبا را تجربه خواهید کرد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

ابزارهای لازم برای نگهداری از ایمپلنت دندان

یکی از سوالات رایج میان بیمارانی که تصمیم به کاشت دندان دارند این است که اصول نگهداری از ایمپلنت دندان چگونه است؟ چگونه از ایمپلنت دندانی مراقبت کنم؟

از آنجا که این روش همانند دندان طبیعی نیست، ممکن است تعجب کنید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای آن فایده‌ای دارد. در حالی که با رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان و مراجعه به دندانپزشک برای نگهداری این ابزار بسیار ضروری و کمک کننده است.

در موارد زیر با محصولات مناسب برای تمیز کردن و سالم ماندن ایمپلنت آشنا می‌شوید:

مسواک برقی

این ابزار برای از بین بردن پلاک و باکتری‌ها اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارد. حتما از این ابزار برای زیر و اطراف تاج ایمپلنت دندان استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از ایمپلنت

نخ دندان

ایمپلنت بدون نخ دندان کاملاً تمیز نمی‌شود و این ایده به از بین بردن پلاک‌های بین ایمپلنت و دندان‌های طبیعی کمک می‌کند.

مسواک بین دندانی

از این ابزار برای قسمت‌هایی که دسترسی به آنها سخت‌تر است، استفاده می‌شود.

مراقبت‌های بلافاصله بعد از جراحی کاشت دندان

برای اینکه ایمپلنت جدید با دندان‌های طبیعی سازگار باشد چه مراقبت‌هایی لازم است؟ پس از عمل جراحی دندان، تمیز نگه داشتن دهان تا حد ممکن به بهبود کامل استخوان کمک می‌کند و برای پیشگیری از عوارض بهتر است مراحل گفته شده در زیر را دنبال کنید:

نوشیدنی‌های سرد یا داغ ننوشید.

در روزهای اول جراحی از مسواک نرم استفاده کنید.

پس از ۲۴ ساعت اولیه ۲ الی ۳ بار در روز دهان خود را با آب نمک شستشو دهید.

در صورت نیاز از کمپرس یخ استفاده کنید.

در چند هفته اول از رژیم غذای نرم استفاده کنید. پس از آن می‌توانید به آرامی غذاهای سفت را امتحان کنید.

اصول نگهداری از ایمپلنت دندان

مراقبت‌های ناکافی باعث ایجاد پلاک در اطراف ایمپلنت‌های دندانی می‌شود و احتمال بروز بیماری‌های لثه و استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین منجر به از بین رفتن ایمپلنت می‌شود، اما با انجام اصول نگهداری از ایمپلنت دندان مطمئن باشید این اتفاق نمی‌افتد و از ماندگاری ایمپلنت‌های دندانی مادام العمر بهره‌مند می‌شوید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

نحوه مسواک زدن ایمپلنت‌های دندان

ایمپلنت دندان را به همان روشی که دندان‌های طبیعی را مسواک می‌زنید تمیز کنید و با مسواک نرم شروع کنید. نکته کلیدی که وجود دارد این است که برس با موهای سفت برای ایمپلنت دندان توصیه نمی‌شود، زیرا به بافت‌های لثه اطراف ایمپلنت و ترمیم آن آسیب وارد می‌کند.

نحوه نخ دندان کشیدن

اگرچه ایمپلنت‌های دندانی مانند دندان طبیعی دچار حفره و پوسیدگی نمی‌شود، اما همچنان رعایت نکات بهداشتی برای آن ضروری است. یکی از مواردی که برای نگهداری ایمپلنت دندان نادیده گرفته می‌شود نخ دندان کشیدن در طول روز است.

نخ دندان کشیدن

هنگام قرارگیری نخ دندان آن را به شکل C کنار تاج بپیچانید و چندین بار به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید. سپس نخ را روی بافت لثه بلند کرده و به سمت دندان بعدی حرکت دهید.

با استفاده از نخ سعی کنید محل تماس دندان‌ها را تمیز کنید. همچنین قرارگیری آن زیر لبه‌های لثه بسیار توصیه می‌شود. انجام این کار احتمال بروز عفونت‌های لثه را به شدت کاهش می‌دهد و از تجمع پلاک‌ها جلوگیری می‌کند. شاید احساس کنید نخ دندان چیزی بیرون نمی‌آورد ولی استفاده از آن به اندازه مسواک زدن اهمیت دارد.

مراجعات منظم به دندانپزشکی

عاقلانه است حداقل هر شش ماه یک بار جلسه‌ای برای بازبینی و تمیز کردن ایمپلنت دندان با دندانپزشک خود داشته باشید. با کمک دندانپزشک برنامه مناسبی برای مراقبت‌های دندان و دهان تنظیم می‌شود و دندانپزشک شرایط ایمپلنت شما را کاملا بررسی می‌کند تا از شل بودن و عملکرد اجزای مختلف ایمپلنت مطمئن شوید.

متخصصان با معاینات منظم از بروز مشکلات جدی پیشگیری می‌کنند و همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل آن را سریع‌تر شناسایی و درمان خواهند کرد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

رژیم غذایی مناسب

یکی دیگر از اصول نگهداری از ایمپلنت دندان، داشتن برنامه غذایی مناسب است. حتما مواد پروتئینی در رژیم غذایی خود قرار دهید. از خوردن غذاهای شیرین خودداری کنید. شکر رشد باکتری‌ها را تشدید کرده و می‌تواند باعث عفونت ایمپلنت‌های دندانی شود.

بهترین برنامه غذایی بعد از جراحی ایمپلنت، خوردن غذاهای آبکی مانند سوپ، فرنی سرد شده و آبمیوه‌های تازه است. دقت داشته باشید بعد از جراحی نیاز به برنامه غذایی کامل دارید و حتما سه وعده غذایی را در برنامه قرار دهید و نوشیدن مایعات فراوان را نیز فراموش نکنید. در هفته‌های دوم خوردن غذاهایی که نیازی به جویدن زیاد ندارد پیشنهاد می‌شود.

چندین اقدام پیشگیرانه اضافی؛ افزایش عمر ایمپلنت

انجام چند اقدام پیشگیرانه به طور جدی کمک می‌کند از ایمپلنت‌های دندانی خود محافظت کنید:

از کشیدن سیگار و استعمال تنباکو خودداری کنید. انجام این دسته از فعالیت‌ها برای سلامتی دهان و لثه اصلا مناسب نیست و زمینه‌ای برای ایجاد عفونت است.

ایمپلنت‌ها به استخوان کافی نیاز دارند و به این معناست که قوی نگه داشتن استخوان‌ها برای حفظ سلامت دهان و دندان حیاتی است.

از جویدن هر غذای سفتی که به ایمپلنت آسیب وارد می‌کند، پرهیز کنید.

بعد از جراحی ایمپلنت به مدت چند روز از انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی خودداری کنید. زیرا این کار احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مزایای ایمپلنت دندان + ۱۰ مزیت برتر

کلام آخر

تنها با توجه به اصول نگهداری از ایمپلنت دندان می‌توانید از این راهکار برای جایگزین کردن دندان از دست رفته استفاده کنید و حضور مادام العمر آن شما را از دغدغه فقدان دندان آسوده می‌کند.

ایمپلنت دندان راهکار ایمن و مؤثر است که در صورت اجرای با کیفیت آن به بهبود سلامتی کلی دهان و دندان کمک می‌کند و به خوبی عملکرد مشابه دندان طبیعی به اجرا در می‌آورد.

سوالات رایج اصول نگهداری از ایمپلنت دندان

1. طول عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟

این روش نسبت به دیگر راهکارهای درمانی دوام بیشتری دارد. اما با رعایت نکات مراقبتی و کمک گرفتن از دندانپزشک باتجربه می‌توان از دندان کاشته شده برای یک عمر استفاده کرد.

2. مهم‌ترین عوامل خطرساز ایمپلنت دندان چیست؟

بیماری‌های عفونی یکی از عوامل مؤثر بر سلامتی ایمپلنت دندان است که موجب خونریزی لثه و لق شدن آن می‌شود.

3. برای بهبود سریع جراحی ایمپلنت دندان چکار کنم؟

راهکارهای موثری مانند استفاده از کمپرس یخ، خوردن غذاهای نرم، سیگار نکشیدن، محدود کردن فعالیت‌های سنگین به بهبودی سریع‌تر دندان ایمپلنت شده کمک می‌کند.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =