اوردنچر یا دنچر بر پایه ایمپلنت دندان

اوردنچر بر پایه ایمپلنت- دکتر مهدی کریمی

امروزه ایمپلنت دندان بهترین راهکار درمانی برای همه حالت‌های بی‌دندانی از یک واحد تا تمام فک(قوس دندانی) و حتی دو فک کامل دهان می‌باشد و در صورت رعایت اصول و نکات بهداشتی و مراقبتی می‌تواند ماندگاری مادام‌العمر داشته باشد.

یکی از انواع ایمپلنت دندان برای رفع بی‌دندانی کامل یک یا دو فک با بازیابی کامل عملکرد دندان‌ها، اوردنچر یا دنچر(پروتز) بر پایه ایمپلنت دندان می‌باشد. اگر تمایل به آشنایی بیشتر با اوردنچر دندان و مزایا و کارآمدی آن دارید در این مطلب ما را همراهی کنید.

اوردنچر یا دنچر بر پایه ایمپلنت دندان چیست؟

اوردنچر (Overdenture)یا پروتز بر پایه ایمپلنت یک درمان جایگزین برای پروتزهای متحرک کامل(دست دندان یا دندان مصنوعی) هستند که در آن پروتز دندانی به جای اینکه بر روی لثه و بافت آن تیکه کند، بر روی چند پایه ایمپلنت دندان(4 تا 6 ایمپلنت) سوار می‌شود و از حمایت آنها برخوردار شده و مشکلات پروتزهای متحرک کامل از قبیل لقی، مشکل در جویدن، عدم استحکام کافی و اختلال در تکلم را مرتفع می‌کند.

اگر همه دندان‌های یک فک یا دو فک خود را به صورت کامل از دست داده‌اید، اوردنچر یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما خواهد بود. اوردنچر‌ها که حالت ارتقاء یافته دست دندان‌های سنتی هستند، مزایا و کارایی ایمپلنت‌های دندانی را با پروتزهای متحرک کامل ادغام کرده و می‌توانند به دو صورت ثابت و متحرک وجود داشته باشد.

اوردنچر بر پایه ایمپلنت

 

تفاوت اوردنچر با ایمپلنت دندان

معمولا ایمپلنت‌های دندانی برای زمانی کاربرد دارد که نیاز به جایگزینی یک، دو یا چند دندان محدود دارید. اما اوردنچر زمانی استفاده می‌شود که قوس کامل فکی نیاز به جایگزینی دندان داشته باشند.

در صورتی که تک‌تک دندان‌های شخص در قوس فکی ایمپلنت شده و یا از بریج استفاده شود نیاز به پایه ایمپلنت(فیکسچر) زیادی خواهد بود و این هزینه درمان را بالا خواهد برد ولی در صورت استفاده از اوردنچر یا دنچر بر پایه ایمپلنت به پایه‌های کمتری نیاز خوهد بود و پروتز موردنیاز می‌تواند نهایتا با 4 یا 6 پایه ایمپلنت بر روی استخوان فک نصب شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

تفاوت اوردنچر با پروتز متحرک کامل(دست دندان)

پروتزهای متحرک کامل(دست دندان یا دندان مصنوعی) بدون تکیه‌گاه در دهان و بروی بافت لثه قرار می‌گیرند و ممکن است هنگام غذا خوردن یا صحبت‌کردن لیز خورده و احساس لق بودن به شخص بدهند. اما اوردنچر دندان توسط چند پایه ایمپلنت روی استخوان فک ثابت شده و تکان نمی‌خورد و استحکام بالایی دارد.

همچنین در صورت استفاده از دست دندان به مرور زمان استخوان فک دچار تحلیل شده و این مشکل زمینه را برای لقی پروتز در دهان فرد فراهم می‌کند در حالیکه در اوردنچر دندان به خاطر کاشت ایمپلنت‌ها در استخوان فک علاوه بر استحکام بالا از تحلیل رفتن استخوان جلوگیری می‌شود.

استحکام و عدم لقی اوردنچر دندان که ویژگی بارز آن نسبت به دست دندان است، باعث می‌شود که در جویدن غذا و تکلم مشکلی نداشته باشید و در کنار آن از جنبه‌های زیبایی و آسایش آن نیز بهره‌مند شوید.

پروتز متحرک کامل

سالمندان و یا افرادی که به دلایل مختلف دندان‌های طبیعی و زیبای خود را از دست داده‌اند، معمولاً از دندان‌های مصنوعی(دست دندان) یا پروتزهای متحرک استفاده می‌کنند. امروزه دیگر دندان‌های مصنوعی برای بیشتر افراد رضایت‌بخش نیست زیرا این افراد در هنگام غذا خوردن یا صحبت کردن با مشکلات زیادی روبرو هستند. اوردنچر روش جدیدی است که می‌تواند این مشکلات را کاملاً برطرف نماید.

آخرین تفاوتی که بین دست دندان و اوردنچر دندان می‌توان قائل شد، هزینه بالای اوردنچر نسبت به دست دندان به علت ایمپلنت‌های بکار رفته در آن است. چنانچه قبلا گفته شد دست دندان برای افرادی که شرایط انجام ایمپلنت را بنا به دلایلی ندارند راهکار نهایی خواهد بود.

مزایای اوردنچر نسبت به دست دندان

همانطور که قبلا اشاره شد اوردنچر جایگزینی کارآمد برای دست دندان‌ است که می‌تواند اغلب مشکلات پروتزهای متحرک کامل را رفع کند. اوردنچر علاوه بر داشتن مزایای دست دندان، از مزایای دیگری نیز برخوردار است که برخی از آنها عبارتند از :

استحکام بالا

ماندگاری بالا

قدرت جویدن بالا

عدم لقی

تکلم خیلی بهتر

حفظ لثه و جلوگیری از تحلیل استخوان فک

تجمع کمتر غذا در زیر و اطراف پروتز

نگهداری و مراقبت آسان‌تر

حفظ زیبایی چهره

عدم نیاز به ریلاین دوره‌ای و تعویض پروتز

عدم فشار و آسیب به بافت نرم(لثه)

البته اوردنچر همانند هر راهکار درمانی در کنار مزایای خود می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. هزینه بالا، نیاز به جراحی لثه و طولانی بودن دوره درمان را می‌توان از معایب اوردنچر نام برد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مزایای دست دندان نسبت به اوردنچر 

هزینه درمانی پائین

دوره درمان کوتاه‌تر

عدم نیاز به جراحی لثه

مراحل ساخت اوردنچر

نحوه جراحی لثه در اوردنچر مشابه کاشت یک واحد ایمپلنت است. بعد از مرحله مشاوره و بررسی شرایط توسط دندانپزشک، معمولا برای تعیین تراکم استخوان فک و تعیین محل کاشت‌ها نیاز به رادیوگرافی دهان و دندان می‌باشد. در حالت کلی برای انجام اوردنچر مراحل زیر طی می‌شوند:

مراجعه به ایمپلنتولوژیست و بررسی شرایط

انجام رادیوگرافی دهان و دندان

ارائه طرح درمان توسط دندانپزشک

کشیدن دندان‌ها در صورت نیاز

انجام جراحی لثه و کاشت ایمپلنت‌ها در نقاط تعیین شده

جوش خوردن پایه ایمپلنت‌ها با استخوان فک

انجام قالب‌گیری از دهان

ساخت اوردنچر توسط لابراتوار پروتز دندانی به سفارش دندانپزشک

استفاده از پروتز موقت تا زمان نصب پروتز نهایی

قرار دادن پروتز نهایی بر روی ایمپلنت‌ها با استفاده از اباتمنت

تست اوردنچر در دهان بیمار و انجام اصلاحات در صورت نیاز

انواع اوردنچر

بسته به حالت اتصال یا ابزار مورد استفاده جهت اتصال، اوردنچر(دنچر بر پایه‌ ایمپلنت دندان) به دو نوع تقسیم می‌شود:

اوردنچر میله‌ای

در این نوع اوردنچر، میله‌ای فلزی روی ایمپلنت‌ها قرار داده می‌شود. قسمت داخلی دنچر طوری طراحی شده است که وقتی روی میله قرار می‌گیرد با آن چفت شود. هنگام تمیزکردن پروتز یا موقع خوابیدن می‌توان آن را از دهان خارج کرد.

اوردنچر میله‌ای

اوردنچر توپی

این نوع اوردنچر بیشتر برای فک پائین استفاده می‌شود و در آن انتهای هر ایمپلنت دارای قسمت توپی شکل(نری) است(تعداد ایمپلنت‌ها 2 تا 4 تا است). سطحی از دنچر هم که باید روی ایمپلنت قرار گیرد دارای سوکت‌هایی(مادگی) است که قسمت توپی داخل آن‌ها قرار می‌گیرد و دنچر محکم و ثابت می‌شود.

اوردنچر توپی

 

 

کاندیدای مناسب برای اوردنچر

افراد دارای بی‌دندانی کامل فک

افراد دارای لثه‌های سالم

افراد دارای استخوان فک کافی برای اوردنچر

عمر اوردنچر

عوامل مؤثر زیادی بر روی عمر اوردنچر وجود دارند که مهم‌ترین آنها میزان رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی، برند و کیفیت ایمپلنت استفاده شده، میزان تجربه و تخصص دندانپزشک و… می باشند.

البته ممکن است در برخی موارد پروتز اوردنچر با مشکلاتی مواجه شود، که در این شرایط آن را با پروتز جدیدی جایگزین می‌کنند و این به معنی اتمام عمر اوردنچر نخواهد بود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
عمر ایمپلنت دندان + موفقیت و موانع آن

مراقبت‌های بعد اوردنچر

اوردنچر و دندان ایمپلنت شده به مراقبت‌های خاصی به مراتب بیشتر از دندان طبیعی نیاز دارد. مراقبت‌هایی که باعث افزایش ماندگاری و بهبود عملکرد آن می‌شوند. برخی از این مراقبت‌ها عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان ودندان جهت جلوگیری از مشکلات لثه و دندان‌ها

استفاده از مسواک نرم و کشیدن نخ دندان

مراجعه منظم به دندانپزشک جهت انجام معاینات دوره‌ای

عدم اعمال فشار زیاد در هنگام جویدن غذا

خارج کردن دنچر از دهان هنگام خواب شبانه

هزینه اوردنچر

هزینه‌ی کلی اوردنچر به عوامل متعددی مانند: کیفیت و برند ایمپلنت‌ها، وسعت ناحیه‌ تحت درمان، تعرفه خدمات دندانپزشکی ایمپلنتولوژیست، کیفیت پروتز ساخته شده توسط لابراتوار و درمان‌های جانبی مثل جراحی فک یا پیوند استخوان و … بستگی دارد. طبیعتا با گسترش ناحیه درمان، هر چه تعداد بیشتری ایمپلنت با کیفیت بالاتر نیاز باشد، هزینه اوردنچر نیز بیشتر می‌شود.

کلام آخر

اگر یک دندان، چند دندان یا کل دندان‌هایتان را از دست داده باشید، ایمپلنت دندان می‌تواند درمان مناسبی برای شما باشد.

اوردنچرها به عنوان یکی از پیشرفت‌های بزرگ در زمینه دندان‌پزشکی به ما این امکان را می‌دهند که عملکرد دندان‌های از دست رفته خود را با یک حالت طبیعی، ثابت و با استحکام بالا بازیابی کنیم. اوردنچرها نه تنها جامعه دندان‌پزشکی را به سمت راحتی و ایمنی در درمان‌های پروتز دندان هدایت می‌کنند، بلکه به بیماران امید و اعتماد به نفسی ارائه می‌دهند که در اثر از دست رفتن دندان‌ها از دست داده‌اند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از ایمپلنت

سوالات متداول اوردنچر

1. اوردنچر دندان چقدر طول می‌کشد؟

مراحل درمان اوردنچر بستگی زیاد به شرایط استخوان فک و لثه دارد می‌تواند زمانی 3 تا 6 ماه طول بکشد.

2. برای اوردنچر دندان چه تعداد پایه ایمپلنت نیاز است؟

تعداد پایه ایمپلنت وابسته به استخوان فک شما بوده و در این مورد نظر تخصصی را دنداپزشک می‌دهد و می‌تواند برای هر فک 2، 4 یا 6 ایمپلنت را در نظر بگیرد.

3. من استخوان کافی برای حمایت از اوردنچر ندارم. چه روش‌هایی برای من وجود دارد؟

اگر دچار تحلیل استخوان فک شده‌اید، می‌توانید با نظر دندانپزشک و به کمک پیوند استخوان، می‌توانید ایمپلنت دندان انجام دهید.

4. در صورت استفاده از اوردنچر چه غذاهایی می‌توانم بخورم؟

با اوردنچر، می‌توانید اکثر غذاهای سفت و چسبنده‌ای که در زمان استفاده از دندان مصنوعی معمولی باید از آن‌ها اجتناب می‌کردید را بخورید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × سه =