عمر ایمپلنت دندان + موفقیت و موانع آن

عمر ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

ایمپلنت‌های دندانی به صورت یک راهکار درمانی دائمی اجرا می‌شوند و به ندرت دارای عوارض در طولانی مدت هستند بنابراین عمر ایمپلنت دندان برای زمان طولانی و حتی مادام العمر تضمین می‌شود. برای بیمارانی که از پوسیدگی شدید دندان، عفونت یا بیماری‌های لثه رنج می‌برند، دندان خود را در اثر سانحه از دست داده‌اند، یا از تحرک و ناراحتی ناشی از دندان مصنوعی خسته شده‌اند، ایمپلنت دندان راهکاری فوق‌العاده است.

در مقایسه با پروتزهای متحرک(در اصطلاح عام دندان مصنوعی یا دست دندان) که باید هر چند سال یکبار جایگزین شوند، ایمپلنت‌های دندانی راهکاری بسیار مطمئن‌تر و طولانی مدت است. آنها در دهان هیچ لغزشی ندارند، حرکت نمی‌کنند و به شما اجازه می‌دهند به طور طبیعی صحبت کنید، غذا بخورید و لبخند بزنید.

عمر ایمپلنت دندان

تقلید ایمپلنت‌های دندانی از دندان طبیعی

پروتزهای متحرک کامل و پارسیل که بر روی استخوان فک و لثه سوار می‌شوند، تا حدودی درمان بی‌دندانی را رفع می‌کنند. در حالی که ایمپلنت دندان، در راستای رفع این مشکل جایگزین واقعی برای دندان می‌شود و به استخوان فک شما متصل می‌شود و استخوان را مانند ریشه‌های دندان تحریک می‌کند.

با اتصال مستقیم ایمپلنت به استخوان فک، از تحلیل رفتن استخوان فک جلوگیری می‌شود. هنگامی که استخوان با پایه تیتانیومی ایمپلنت ترکیب می‌شود ساختار ایمپلنت بسیار مستحکم می‌شود. این همان چیزی است که ایمپلنت دندانی را بسیار بهتر از پروتزهای متحرک جلوه می‌دهد.

ایمپلنت در استخوان فک به حمایت از استخوان و ساختارهای بافت لثه کمک می‌کند و آن را قوی‌تر از قبل می‌کند و همچنین شکل طبیعی دندان را حفظ می‌کند.

ناگفته نماند که از دست دادن دندان، به مرور زمان باعث تحلیل رفتن استخوان فک شده و این موضوع روی شکل صورت و افزایش ظاهری سن تأثیر چشمگیری دارد. همچنین باعث مشکل در صحبت کردن و غذا خوردن می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

از طرفی، پروتزهای متحرک قرار گرفته بر روی لثه، فشار مداومی به استخوان فک وارد می‌کنند. این فشار باعث از دست دادن سریع استخوان می‌شود، استخوان فک تغییر شکل می‌دهد و مجبور می‌شوید هر چند وقت یکبار برای انجام تنظیمات یا تغییرات روی آن، به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

جایگزینی پروتزهای مصنوعی دندان با ایمپلنت، احساس شما و ظاهر لبخندتان را تغییر می‌دهد و باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود. به خاطر داشته باشید هرچه زودتر ایمپلنت‌های دندانی بعد از برداشتن دندان کاشته شوند، می‌توانند استخوان را حفظ کنند و پایه قوی برای ساختار دندان باشند.

در غیر این صورت قبل از اجرا، پیوند استخوان برای افزایش استحکام استخوان فک ضروری است که اغلب مواقع همزمان با کشیدن دندان، کاشت ایمپلنت دندان نیز پیشنهاد می‌شود.

رایج‌ترین روش‌های اجرای ایمپلنت

ایمپلنت تک دندانی: یک واحد ایمپلنت با اباتمنت و تاج جایگزین دندان از دست رفته می‌شود.

ایمپلنت پروتز کامل ثابت: یک پل ایمپلنت دندانی که پایه‌های آن در مکان‌های خاص در امتداد فک ثابت شده و سپس پلی از پروتز به پایه‌ها متصل می‌شود.

پروتز متحرک همراه با ایمپلنت: پایه ایمپلنت کاشته می‌شود، اما پروتز آن به گونه‌ای طراحی شده است که روی ایمپلنت‌ها بسته و جدا می‌شود.

دندانپزشک با توجه به تعداد دندان‌هایی که باید جایگزین شوند هر یک از گزینه‌های معرفی شده را انتخاب می‌کند.

افزایش عمر ایمپلنت دندان

بعد از کاشت دندان باید چند قدم ساده و آسان برای مراقبت از آن انجام دهید. در طول دوره بهبودی مراقب باشید غذا را با ایمپلنت گاز نگیرید و به آرامی آن را تمیز کنید. معمولا درد بسیار کمی در ناحیه تحت درمان احساس می‌شود که بیشتر مواقع، ظرف یک الی دو روز قابل رفع است.

هنگامی که دندان جدید در جای خود محکم می‌شود، مراقبت‌های جدی شما مانند رعایت نکات بهداشتی و بازدید منظم دندانپزشکی کمک می‌کند ایمپلنت دندانی تا سالیان طولانی و حتی مادامالعمر دوام بیاورد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از ایمپلنت

مزایای ایمپلنت دندان

• ظاهر بهبود یافته این روش بسیار شبیه دندان‌های طبیعی طراحی شده است و به عنوان یک راهکار دائمی محسوب می‌شود.

• ایمپلنت‌های دندانی برخلاف پروتزهای متحرک، داخل دهان تحرک و لغزش ندارند، باعث گویش بد کلمات نمی‌شود و بعد از اجرا بدون نگرانی می‌توانید صحبت کنید.

• ایمپلنت بخش ثابتی از دهان و فک شماست و چالش‌های پروتز متحرک(دندان مصنوعی) را ندارد.

• غذا خوردن بسیار راحت‌تر می‌شود زیرا همانند دندان‌های طبیعی عمل می‌کند. 

• ایمپلنت‌های دندانی می‌توانند لبخند ایده‌آل را به شما برگردانند و به شما کمک کنند احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید.

• ایمپلنت‌های دندانی مانند بریج‌ها، جهت تامین تکیه‌گاه نیاز به تراش دندان‌های دیگر ندارند و حتی به حمایت دندان‌های مجاور کمک می‌کنند.

• در طولانی مدت سلامت دهان را بهبود می‌بخشد.

• ایمپلنت‌ها بسیار با دوام هستند و سالیان طولانی دوام خواهند داشت. با مراقبت‌های توصیه شده، بسیاری از ایمپلنت‌ها مادام العمر دوام می‌آورند.

بریج یا پل دندانی

کاشت دندان چقدر موفقیت آمیز است؟

میزان موفقیت ایمپلنت دندان به عوامل زیادی بستگی دارد، اما به طور کلی، تمام واحدهای ایمپلنت حدود ۹۸ درصد موفقیت آمیز هستند که با انجام مراقبت‌های لازم می‌توانید از آنها به صورت دائمی استفاده کنید.

چه کسی می‌تواند کاشت ایمپلنت انجام دهد؟

هر فردی که به اندازه کافی دارای استخوان فک سالم باشد، می‌تواند تحت عمل کشیدن دندان و جراحی ایمپلنت قرار گیرد. بیماران باید لثه‌های سالم و استخوان کافی برای نگه داشتن این راهکار داشته باشند. همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینه منظم دندانپزشک ضرورت دارد.

افراد سیگاری شدید، افرادی که از اختلالات مزمن مانند دیابت و بیماری‌های قلبی رنج می‌برند ، باید شرایط‌شان مورد ارزیابی قرار گیرد. اگر شما هم به فکر کاشت ایمپلنت هستید در اولین مرحله با دندانپزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر؟

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دلایل عدم موفقیت ایمپلنت دندان

چند عامل وجود دارد که احتمال شکست و عدم موفقیت این راهکار را افزایش می‌دهد:

• از بین رفتن بافت استخوانی در فک. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که یک دندان برای مدت طولانی از بین رفته و بافت فک به طور طبیعی به عقب کشیده می‌شود.

• عدم رعایت نکات بهداشتی، سلامتی ایمپلنت و دندان‌ها را به خطر می‌اندازد. بنابراین پس از کاشت دندان،مراقبت‌های رایج مانند مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن روزانه برای نگهداری مداوم آن پیشنهاد می‌شود.

• دندان قروچه از دیگر عوامل مؤثر شکست این راهکار است که می‌توان با محافظ‌های شبانه(نایت گارد) تعبیه شده داخل دهان از آسیب دیدگی ایمپلنت جلوگیری کرد.

• سیگار کشیدن به راحتی سلامتی ایمپلنت و دندان‌های طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

• مصرف بسیاری از داروهای رایج مانند رقیق کننده‌های خون، سرکوب کننده‌های سیستم ایمنی، شرایط پزشکی زمینه‌ای مانند دیابت، پوکی استخوان، سیستم ایمنی ضعیف و بیماری‌های قلبی.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
علت لقی ایمپلنت دندان + علائم آن

کلام آخر

ایمپلنت‌ها تنها در صورتی موفق خواهند بود که بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. بنابراین برای سه نکته مهم، یعنی ویزیت‌های منظم دندانپزشکی، نخ دندان کشیدن و مسواک زدن‌های روزانه باید برنامه‌ریزی شود.

سوالات رایج عمر ایمپلنت دندان

1. ماندگاری ایمپلنت دندان چقدر است؟

این روش راهکاری طولانی مدت است و می‌تواند برای یک عمر دوام بیاورد. البته زمانی که نکات مراقبتی رعایت شود و هر 6 ماه یکبار معاینات دندانپزشکی را انجام دهید.

2. معایب ایمپلنت دندان چیست؟

میزان عوارض این روش تنها حدود 5 الی 10 درصد و بروز خطراتی همچون عفونت، آسیب عصبی، خونریزی و شکستگی فک گزارش شده است که با رعایت ملاحظات، قابل پیشگیری است.

3. آیا ایمپلنت دندان به طور دائمی در دهان قرار داده می‌شود؟

بله این روش در صورت رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی لازم، یک راهکار دائمی برای دندان‌های از دست رفته است.

4. آیا کاشت دندان دردناک است؟

هیچ دردی در طول جراحی احساس نمی‌شود. اما ممکن است بعد از رفع داروی بی‌حسی، کمی ناراحتی را تجربه کنید.

5. آیا ایمپلنت دندان بهتر از دندان مصنوعی است؟

ایمپلنت دندانی جایگزین دندان‌های دائمی است که نسبت به دندان‌های مصنوعی متحرک کامل و پارسیل محبوبیت بیشتری دارد. زیرا عمر آن طولانی مدت است.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.