علت لقی ایمپلنت دندان + علائم آن

لقی ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

آیا احساس شل شدن ایمپلنت دندان را دارید؟ در این مواقع چه کار باید کرد؟ هنگام بحث جایگزینی دندان از دست رفته، ایمپلنت دندان بهترین راهکار است. زیرا ظاهر طبیعی و کارایی عالی این روش درمانی کاملا ثابت شده است و سالیان طولانی ماندگار باقی می‌ماند. با این حال، مانند دندان طبیعی خطر لقی ایمپلنت دندان وجود دارد.

دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد “چرا ایمپلنت دندان شل شده است؟ چنین موقعیتی ممکن است ربطی به روند کاشت دندان نداشته باشد. پس قبل از اینکه نگران باشید، با استفاده از چند راهکار می‌توانید طی زمان انتظار برای مراجعات بعدی به دندانپزشک، از بروز عوارض ناگوار پیشگیری کنید.

عوامل مؤثر بر لقی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان سالم در دهان ثابت می‌ماند، زیرا درون استخوان فک قرار گرفته است و اصلا تکان نمی‌خورد. زیرا پایه به استخوان فک پیوند می‌خورد و محکم در جای اصلی خود نگه داشته می‌شود.

با این حال، در بیشتر مواقع یک ایمپلنت شل شده ربطی به پایه‌ای(فیکسچر) که داخل فک قرار گرفته، ندارد. این مشکل اغلب می‌تواند ناشی از پروتزی باشد که به واسطه اباتمنت به پایه ایمپلنت متصل شده یا ناشی از ضربه یا جویدن باشد.

نشانه‌های لقی ایمپلنت دندان

معمولا شکست کاشت دندان چه در مراحل اولیه و چه بعد از مدت طولانی، با نشانه‎‌های زیر معین می‌شود:

جویدن سخت‌تر می‌شود.

التهاب لثه‌های اطراف محل ایمپلنت

عقب نشینی غیرعادی لثه

تورم قابل توجه در اطراف ایمپلنت

شل شدن قابل‌توجه یا تکان خوردن جزئی ایمپلنت

احساس ناراحتی یا درد

اگر هر یک از نشانه‌های گفته شده در بالا را تجربه کردید، سریعا به دندانپزشک خود مراجعه کنید و در اسرع وقت برای معاینه اقدام کنید تا بررسی شود، آیا ایمپلنت دندان شل شده است یا خیر؟

اگرچه تمام این موارد، علائم قطعی شکست ایمپلنت نیستند اما رخ دادن هر کدام، نیاز به بررسی دارد. در صورت عدم توجه به این موضوع و شل شدن بیش از حد ایمپلنت، ممکن است با از دست دادن استخوان روبرو شوید.

گاهی اوقات علت این اتفاق می‌تواند عفونت باشد و روی کاشت دندان تاثیر بگذارد. هنگامی که ایمپلنت دندان شل می‌شود تشخیص زود هنگام آن نیز بسیار اهمیت دارد و درمان را راحت‌تر می‌کند.

موقع لقی ایمپلنت دندان، چه کار باید انجام دهم؟

ابتدا از دست زدن یا حرکت دادن آن خودداری کنید. مسواک نزنید و با اطراف آن غذا نجوید و فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. زیرا به تنهایی هیچ راهی برای درمان ایمپلنت ندارید. تنها با کمک دندانپزشک می‌توانید مطمئن شوید راهکاری برای درمان آن وجود دارد یا خیر؟

دندانپزشک ابتدا ناحیه آسیب دیده را معاینه کرده و مشکل را تشخیص می‌دهد. معمولا مراحل درمانی با برداشتن تاج مصنوعی و تمیز کردن ناحیه آغاز می‌شود، سپس عکس رادیوگرافی از دندان انجام می‌شود تا ساختار دهانی اطراف آن قابل مشاهده باشد.

رادیوگرافی ایمپلنت دندان

اگر مشکل صرفاً شل شدن تاج باشد، تاج یا جایگزین شده و یا بازیابی می‌شود. اما اگر یکپارچگی استخوان ضعیف شده باشد، نیاز به برداشتن ایمپلنت می‌باشد زیرا باقی ماندن ایمپلنت عوارض حاصل از آن را تشدید می‌کند.

کاشت دندان نیاز به نگهداری دارد و مشکلات حاصل از آن ممکن است حتی بعد از سالیان طولانی ظاهر شود. مراقبت و نگهداری مستمر به جلوگیری از آسیب دیدگی یا لقی ایمپلنت دندان بسیار کمک می‌کند.

اگر یکی از ایمپلنت‌ها شل شده باشد بهتر است در اولین مرحله با دندانپزشک خود تماس بگیرید تا وضعیت را بررسی کنند و در مورد آنچه که اتفاق افتاده است بهترین تصمیم را بگیرند.