مراحل ایمپلنت دندان + 0 تا 100 سه مرحله آن

مراحل ایمپلنت دندان- دکتر مهدی کریمی

اگر دندان‌هایتان را بر اثر حادثه یا پوسیدگی از دست داده‌اید، خوب است مراحل ایمپلنت دندان را  آغاز کنید و از دندان جایگزین استفاده کنید. ایمپلنت‌ها مانند دندان‌های طبیعی شما ظاهر، احساس و عملکرد آن‌ها را دوباره بر می‌گردانند و موجب افزایش اعتماد به نفس شما خواهند شد.

ایمپلنت‌های دندانی واقعی‌ترین راهکار برای جایگزینی دندان یا دندان‌های از دست رفته است که در دندانپزشکی نوین جایگاه ویژه‌ای دارد.

ایمپلنت دندان همانند دندان طبیعی است که توسط پایه‌ای تیتانیومی به نام فیکسچر در نقش ریشه دندان به استخوان فک متصل می‌شود و به‌صورت کاملا ثابت و محکم در جای خود می‌ماند. اگر نمی‌دانید ایمپلنت دندان چگونه انجام می‌شود، برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مراحل آن در این مطلب همراه ما باشید.

کاشت دندان چیست و مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

ایمپلنت دندانی یکی از تکنیک‌های دندانپزشکی است که جایگزین دندان کشیده شده یا از دست رفته می‌شود و با کمک پایه فلزی(فیکسچر) داخل استخوان پیچ می‌شود و سپس پروتز دندان(روکش دندان) به واسطه اباتمنت روی پایه قرار می‌گیرد. پروسه ایمپلنت دندان طی فرایندی سه مرحله‌ای انجام می‌شود که ممکن است برای هر فردی این فرایند متفاوت باشد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها به عنوان جایگزین دندان‌های واقعی، بسیار متقاعد کننده‌تر از پروتزهای متحرک (دندان مصنوعی کامل و پارسیل) هستند. این روش هم می‌تواند به صورت تک دندان و هم به شکل چند دندان و قوس کامل فک اجرا شود.

معمولا کسانی که دندان‌های خود را از دست می‌دهند و به دنبال راه حلی برای جایگزینی دندان‌های دائمی خود هستند، ایمپلنت دندانی بهترین گزینه برای انتخاب است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مراحل ایمپلنت دندان؛ گام به گام تا اجرای کامل!

در ادامه با مراحل کاشت دندان آشنا می‌شوید:

اولین قدم؛ ارزیابی توسط دندانپزشک

برای قرار دادن ایمپلنت دندان باید دارای استخوان سالم و قابل قبول در ناحیه فک باشید، زیرا استخوان فک قرار است از ایمپلنت دندان پشتیبانی کند.

مراحل ایمپلنت دندان

اگر استخوان فک توانایی پشتیبانی کافی از ایمپلنت را نداشته باشد، دندانپزشک پیوند استخوان را برای بهبود استخوان فک در محل توصیه می‌کند.

کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان

این مرحله از اجرای ایمپلنت با توجه به نوع ایمپلنت مشخص می‌شود. به طور کلی، کاشت ایمپلنت دندان به صورت اندوستئال و در موارد نادر به صورت زیگوماتیک قابل انجام است.

ایمپلنت اندوستئال

در صورت قوی و ضخیم بودن استخوان فک، نیازی به اضافه کردن استخوان اضافی نخواهد بود. اما در صورت نبودن استخوان به اندازه کافی، استخوان از ناحیه دیگری به فک اضافه می‌شود.

دندانپزشک ابتدا برشی در لثه محل تعیین شده برای کاشت، ایجاد می‌کند و با ابزارهای لازم پایه ایمپلنت(فیکسچر) را مستقیما در استخوان فک قرار می‌دهد. مدت زمان جراحی به تعداد ایمپلنت‌ها بستگی دارد که دوره بهبودی پس از آن معمولا دو هفته طول می‌کشد.

در طی این مدت باید به نکات مراقبتی توصیه شده توسط دندانپزشک خود توجه ویژه‌ای داشته باشید و در صورت بروز مشکلات احتمالی، حتما با دندانپزشک خود ارتباط داشته باشید.

بعد از اضافه شدن ایمپلنت به استخوان فک، استخوان فک در اطراف آن رشد می‌کند. طی کردن این فرآیند در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است بین 2 الی 3 ماه طول کشد.

ایمپلنت زیگوماتیک

قرار دادن اباتمنت(تکیه‌گاه روکش)

یکی دیگر از مراحل ایمپلنت دندان، نصب اباتمنت است. این ابزار همانند تکیه‌گاه عمل می‌کند و موجب برقراری اتصال میان تاج(روکش) و پایه فلزی(فیکسچر) می‌شود. اباتمنت باید محکم و مقاوم باشد تا هنگام غذا خوردن در جای خود محکم باشد.

اضافه شدن تاج (روکش)

بعد از به پایان رسیدن دوره بهبودی لثه و بافت استخوان، روکش یا همان تاج براساس جای خالی، توسط لابراتوار پروتز دندان طراحی شده و توسط دندانپزشک نصب می‌شود. ایمپلنت‌ها همانند دندان طبیعی داخل دندان حضور دائمی دارند و نیازی نیست برای تمیز کردن، آن‌ها را از دهان خارج کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
ایمپلنت دندان چیست؟ 5 دلیل محبوبیت ایمپلنت

سایر مراحل ایمپلنت دندان که باید بدانید!

انتخاب راهکار ایمپلنت دندان شاید به نظر گران‌قیمت باشد، اما میزان موفقیت آن خیلی بالا است. در اینجا موارد دیگری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:
بعد از قرارگیری پایه باید استخوان فک طی فرآیندی بهبود یابد. بنابراین ایمپلنت روشی نیست که بتوانید در یک جلسه یا دوره کوتاه مدت درمانی انجام داد.

تا زمانی که تاج دندان اضافه نشود، دندان نخواهید داشت که برای پر کردن جای خالی، باید از گزینه‌های موقتی مانند روکش موقت استفاده کنید.

طبیعی است که بعد از جراحی احساس ناراحتی تجربه کنید. احتمال ایجاد تورم در اطراف لثه و صورت، خونریزی جزئی و مقداری درد در محل وجود دارد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

انواع ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

1) ایمپلنت تک دندان

2) ایمپلنت چند دندان

3) ایمپلنت تمام فک

کاشت دندان جلویی(قدامی)

یکی از مهم‌ترین مراحل کاشت ایمپلنت دندان، ایمپلنت دندان جلو است. با کمک این روش، ظاهر دندان‌ها دوباره ترمیم و بازسازی می‌شود و ایمپلنت دقیقا زیر خط لثه قرار می‌گیرد. دندان‌های جلویی بر اثر عوامل مختلفی مانند خوردگی، عفونت و آسیب شدید ممکن است از دست بروند و کاشت آن برای حفظ زیبایی لبخند بسیار اهمیت دارد.

ایمپلنت دندان جلو

طی مراحل، دندانپزشک جراحی بسیار ظریفی انجام می‌دهد و ایمپلنت در قسمت دندان جلو جایگزین دندان از دست رفته می‌شود.

معمولا بعد از قرارگیری پایه ایمپلنت، دندان یا روکش موقت نصب می‌شود، سپس با اتمام مراحل ترمیم، روکش دائمی و ثابت در جای آن قرار می‌گیرد.

دندانپزشک باید برنامه‌ریزی دقیقی برای مراحل ایمپلنت دندان‌های جلویی یا قدامی در نظر بگیرد، زیرا جراحی دندان در قسمت جلو بسیار حساس است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

کاشت دندان  آسیاب(خلفی)

دندان‌های خلفی معمولا به علت پوسیدگی و مشکلات لثه‌ای که پیدا می‌کنند به مرور زمان از بین رفته و نهایتا کشیده می‌شوند. از آنجایی که دندان‌های خلفی نیروی زیادی را تحمل می‌کنند، برای جایگزینی دندان‌های خلفی از دست رفته، از ایمپلنت‌هایی با قطر بزرگتر و طول مناسب استفاده می‌شود.

بعد از کشیدن دندان خلفی، ایمپلنت موردنظر به جای آن قرار داده شده و بعد از طی مراحل ترمیم، روکش  مناسب روی ایمپلنت قرار می‌گیرد.

ایمپلنت دندان آسیاب

کاشت دندان کامل فک بالا و پایین

ایمپلنت دندان قوس فک بالا و پایین برای جایگزین کردن تمام دندان‌های از دست رفته انتخاب می‌شود. در حالی که نبود دندان‌ها در فک بالا و پایین موجب تحلیل استخوان فک می‌شود. ایمپلنت‌های دندانی داخل استخوان فک قرار می‌گیرند و از تغییر بافت لثه و استخوان فک به خوبی جلوگیری می‌کنند.

تعداد پایه‌هایی که قرار است داخل استخوان فک قرار گیرد نیز به نوع دندان‌ها، سلامت فک و ضخامت استخوان بستگی دارد. پس در اولین مرحله جراحی، قرار دادن پایه داخل فک انجام و سپس بعد از طی کردن دوره بهبودی کامل، دیگر مراحل پروسه درمانی اجرا می‌شود.

ایمپلنت کامل فک

در آخرین مرحله نیز روکش دندان روی اباتمنت نصب می‌شود که نقش شگفت انگیزی روی زیبایی ظاهری دندان‌ها دارد.

مراحل ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان کاشت دندان از اقدامات قبل از جراحی و مشاوره شروع می‌شود تا تکامل بهبودی و نصب تاج دندان ادامه دارد. این که تمام مراحل تا چند مدت زمانی طول می‌کشد به فرآیند ایمپلنت دندان و شرایط بیمار بستگی دارد.

در صورت بهره مندی از سلامت کلی دهان و دندان و عدم نیاز به پیوند استخوان یا کشیدن دندان، بی‌تردید این اقدام درمانی می‌تواند سریع‌تر انجام شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراحل ایمپلنت دندان + 0 تا 100 سه مرحله آن

کلام آخر

ایمپلنت دندان یک روش ترمیم دندان دائمی است که می‌تواند تا پایان عمر دوام بیاورد. برخلاف پروتزهای مصنوعی کامل و پارسیل، این روش در دهان ثابت است و ظاهر و عملکرد بسیار شبیه دندان طبیعی دارد.

سوالات رایج

1. ترتیب قرار دادن ایمپلنت دندان چگونه است؟

ترمیم ایمپلنت دندان طی سه مرحله اصلی: قرار دادن پایه، بهبود لثه و قرار دادن اباتمنت و نصب  تاج دندان یا روکش انجام می‌شود.

2. لثه‌ها بعد از کاشت چقدر طول می‌کشد تا بهبود یابند؟

بیشتر بیماران بعد از یک هفته بهبودی قابل توجهی را در لثه‌های خود مشاهده می‌کند و لثه طی دو هفته پس از جراحی کاملا بهبود می‌یابد.

3. درد ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

نوع جراحی مشخص می‌کند که چه میزان درد ایمپلنت را تجربه می‌کنید. معمولا اجرای این روش ساده با حداقل‌ترین ناراحتی همراه است.

4. ورم بعد از جراحی ایمپلنت دندان چقدر طول می‌کشد؟

ایجاد ورم بعد از کاشت دندان برای قرارگیری پایه ایمپلنت بسیار طبیعی است و معمولا حدود یک هفته طول می‌کشد تا بهبود یابد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

10 پاسخ

    1. با سلام و احترام
      کل پروسه جراحی و کاشت پایه یا فیکسچر ایمپلنت در استخوان فک بصورت بی حسی و بدون احساس هیچ دردی انجام می شود.

    1. با سلام و احترام
      معمولا برای هر فک 6 الی 8 پایه ایمپلنت در نظر گرفته می شود و در یک قوس دندانی 12 تاج دندان و برای هر دو فک بالا و پایین 24 دندان ایفای نقش می کند. البته در روش دیگری به نام All-on-4 از 4 پایه ایمپلنت برای هر فک می توان استفاده کرد.

  1. سلام آقای دکتر
    اگه بخواهیم ایمپلنت کنیم از زمان کاشت در استخوان تا مرحله استفاده چقدر زمان می بره؟

    1. با سلام و احترام
      این پروسه زمانی با توجه به شرایط افراد مختلف می تواند متفاوت باشد ولی به طور متوسط می تواند از دو الی سه ماه متغیر باشد.

  2. با سلام
    در مورد استخوان فک اگه شرایط طوری باشه که اجازه کاشت نده راهکاری داره یا نه؟ چون بنده خیلی وقته از دندان مصنوعی استفاده می کنم و الان مدتیه که احساس می کنم لق شده اند البته توی این مدت چندین بار جهت رفع این مشکل اقدام کرده ام

    1. با سلام و احترام
      جهت اعلام نظر دقیق بایستی از نزدیک ویزیت شوید تا وضعیت استخوان فک بررسی شود. در صورت وجود محدودیت در شرایط استخوان فک، به احتمال خیلی بالا اقدام به پیوند استخوان می شود.

    1. با سلام و احترام
      لطفا جهت اطلاع از تعرفه خدمات ارائه شده در مطب با شماره های اعلام شده در سایت، تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 6 =