مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی- دکتر مهدی کریمی

اولین قدم برای بهبود و زیباتر شدن دندان‌ها و به دست آوردن لبخندی جذاب که خواسته همه است، انتخاب لمینت مناسب برای دندان‌هاست. اینکه کدام لمینت را انتخاب می‌کنید کاملا به شرایط شما بستگی دارد.

اما با مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی که هر دو از محبوب‌ترین و خاص‌ترین روش‌های دندانپزشکی زیبایی شناخته می‌شوند، بی‌تردید انتخاب مطمئنی را تجربه خواهید کرد.

دندانپزشکان زیبایی از هر دو روش لمینت سرامیکی(ونیر پرسلن) و لمینت کامپوزیتی(ونیر کامپوزیت) برای تغییر و بازسازی ظاهر دندان‌ها استفاده می‌کنند تا مراجعین با بررسی کامل عوامل مؤثر بر انتخاب مانند هزینه، طول درمان، ماندگاری و اثربخشی براساس سلیقه‌شان، از روش ایده‌آل به بهترین نتیجه برسند.

بیایید برای انتخاب بهتر و مشاهده نتیجه موردنظرتان با برخی تفاوت‌های ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی آشنا شوید.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

برای مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی باید به ویژگی‌ها و مزایای هر کدام توجه کنید. در چه شرایطی بیماران از لمینت سرامیکی استفاده می‌کنند و در چه مواقعی ترجیح می‌دهند ونیرکامپوزیت برایشان انتخاب بهتری است؟

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

مهم‌ترین تفاوتی که میان این دو روش وجود دارد، نحوه اجرا و هزینه آن‌هاست. کامپوزیت روی مینای دندان قرار می‌گیرد و به تغییر شکل، رنگ و سایز دندان کمک می‌کند. همچنین نسبت به لمینت‌های سرامیکی کم تهاجمی‌تر است. زیرا معمولا بدون تراش سطح دندان روی آن چسبانده می‌شود. اما برای نصب لمینت سرامیکی باید مینای دندان کمی تراشیده شود تا لمینت به خوبی روی دندان قرار گیرد.

افرادی که لمینت سرامیکی و کامپوزیتی را انتخاب می‌کنند باید تا پایان عمر از این راهکار زیبایی بهره‌مند باشند و بدون حضور ونیر، امکان استفاده از دندان‌های طبیعی خود را ندارند. در واقع لمینت سرامیکی مشابه لمینت کامپوزیتی، حالت برگشت‌ناپذیر دارد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مزایای ونیر کامپوزیت

اولین مزیت، هزینه ارزان

ونیر کامپوزیت مزایای فوق‌العاده‌ای دارد که مهم‌ترین آن نسبت به لمینت سرامیکی هزینه کمترش است. به طور متوسط، لمینت‌های سرامیکی حداقل دو برابر گرانتر از ونیر کامپوزیت‌ها هستند که برای برخی از افراد این موضوع بسیار اهمیت دارد، زیرا اکثر روش‌های زیباسازی دندان تحت پوشش تعهدات شرکت‌های بیمه قرار نمی‌گیرد و به این معناست که شما هزینه کل اجرای آن را باید از جیب خود بپردازید.

هزینه ونیر کامپوزیت به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن برند انتخابی است. هر چه کامپوزیت از برندهای مشهور جهانی و با کیفیت‌تر باشد، برای اجرای هر واحد ونیر کامپوزیت دندان باید هزینه بیشتری بپردازید.

ونیر کامپوزیت

اجرای سریع تنها در یک جلسه

یکی از مسائل مهم هنگام مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی، سرعت اجرای ونیر نوع کامپوزیتی است. ونیر کامپوزیت تغییر اساسی در لبخند شما ایجاد می‌کند و نسبت به لمینت سرامیکی راحت‌تر و سریع‌تر اجرا می‌شود.

شما می‌توانید این روش زیباسازی را در یک روز انجام دهید و از تغییر رنگ، شکل و اندازه دندان‌ها بهره‌مند شوید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مزایا و معایب لمینت دندان + 5 کاربرد آن

مزایای لمینت سرامیکی

اولین مزیت؛ ماندگاری عالی بدون تغییر

ونیر کامپوزیت‌ها هرچند که مزایای بسیاری دارند، اما در زمینه‌هایی همچون دوام و استحکام نمی‌توانند با لمینت‌های سرامیکی رقابت کنند.

در واقع لمینت‌های سرامیکی به عنوان یکی از بارزترین روش‌های زیباسازی دندان انتخاب می‌شوند که طی سال‌های طولانی بدون تغییر باقی می‌مانند و در صورت انجام مراقبت‌های لازم و نگهداری اثربخش حدود ۱۰ الی ۱۵ سال دوام دارند، در حالی که میانگین عمر کامپوزیت حدود ۵ الی 7 سال می باشد.

پس هنگام تصمیم برای اجرای لمینت دندان حتما به این نکته دقت کنید: اگرچه قیمت ونیرکامپوزیت کمتر از لمینت سرامیکی است، اما دوام آن بسیار پایین‌تر از آن است.

لمینت سرامیکی- دکتر مهدی کریمی

مقاوم در برابر لکه پذیری

بیشتر دندانپزشکان اعتقاد دارند لمینت‌های سرامیکی، طبیعی‌تر بوده و شباهت زیادی با دندان‌های طبیعی دارند. هرچند که لمینت‌های کامپوزیتی نیز شفاف هستند و شبیه به دندان اجرا می‌شوند. همچنین لمینت سرامیکی به دلیل نوع ساختار موادش در برابر لکه پذیری بسیار مقاوم است.

از طرفی، ونیرهای کامپوزیت مستعد لکه هستند و ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی داشته باشند تا از برخی مواد غذایی لکه نپذیرند. همچنین کامپوزیت برای حفظ زیبایی دندان، نیاز به پالیش دارد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
لمینت سرامیکی + 4 مرحله تا زیبایی لبخند

قابل اجرای با کمک فناوری‌های جدید

از دیگر ویژگی‌های لمینت سرامیکی می‌توان به مراحل طولانی اجرای آن اشاره کرد که فرد مجبور است تا زمان آماده‌سازی لمینت توسط لابراتوار پروتزهای دندانی از لمینت موقتی استفاده کنند.

البته امروزه دندانپزشکان با کمک فناوری‌های جدید و مدرن مانند سیستم‌های طراحی دیجیتال و سیستم کدکم (CAD-CAM) امکان ساخت لمینت سرامیکی با سرعت و دقت بالا را فراهم کرده‌اند و در سریع‌ترین زمان این روش زیبایی را به مرحله اجرا می‌رسانند.

سیستم کدکم دندانپزشکی

برطرف کننده مشکلات جدی دندان

لمینت‌های سرامیکی راهکار مناسبی برای رفع مشکلات جدی دندان مانند ساییدگی مینای دندان، شکستگی و نقص‌های ژنتیکی، فواصل بین دندانی و غیره است که به خوبی نارسایی‌های جدی و نامطلوب دندانی را برطرف می‌کند.

همچنین در صورت عدم رفع فاصله بیش از حد میان دندان‌ها با کمک ونیرهای کامپوزیتی، امکان اجرای لمینت سرامیکی وجود دارد. دندانپزشک با ارزیابی کامل از سلامت دهان و شرایط دندان‌ها، تعیین می‌کند کدام روش را انتخاب کنید.

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی در یک نگاه

معیار مقایسه   لمینت کامپوزیتی لمینت سرامیکی
میزان هزینه  متوسط  بالا
تعداد جلسات درمان  معمولا یک جلسه  حداقل دو جلسه
برگشت‌پذیر نیست نیست
ماندگاری  5 الی 7 سال  بالای 10 سال
استحکام پایین‌تر بالاتر
نیاز به لابراتوار پروتز دندانی  ندارد  دارد
مقاومت در برابر لکه پذیری  خیلی کم خیلی زیاد
طیف درمانی قابل رفع مشکلات جزئی زیبایی دندان نارسایی‌های مطرح زیبایی دندان
قابلیت ترمیم دارد ندارد
نیاز به تراش دندان  معمولا ندارد  دارد
تغییر رنگ در طول زمان  دارد  ندارد

کامپوزیت یا سرامیک، کدام یک بهتر است؟

در پایان، تنها راه برای تعیین کننده برتری کامپوزیت یا لمینت سرامیکی این است که با دندانپزشک خود در مورد اهداف زیبایی صحبت کنید و ملاحظات شخصی را در نظر بگیرید. زیرا در مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی به این درک رسیدیم هر دو دارای مزایای بی‌نظیری هستند و نمی‌توان روشی را نسبت به دیگری برتر دانست.

به عبارت دیگر، باید به نتیجه برسید چه چیزی برای شما مهم است؟ اگر به دنبال راهکاری مقرون به صرفه هستید احتمالاً طرح درمان کامپوزیت مناسب است، اما اگر دوست دارید چالش‌های جدی زیبایی دندان برطرف شود و به دنبال راهکار طبیعی و ماندگار هستید لمینت‌های سرامیکی نتیجه فوق‌العاده برای شما خواهند داشت.

صرف نظر از این که کدام راهکار زیبایی را انتخاب می‌کنید مطمئن باشید هر دو، لبخندی فوق‌العاده برای شما خلق خواهند کرد و از تغییر اساسی دندان‌ها لذت می‌برید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

کاربرد لمینت سرامیکی و کامپوزیتی؛ تفاوت در پوشاندن عیوب

هر کدام از روش‌های زیباسازی مطرح شده کاربردهای متفاوتی دارند. پس برای انتخاب گزینه مناسب و مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی باید بدانید کدام یک برای رفع چه عیبی استفاده می‌شود. هر دو برای تغییر رنگ و رفع ظاهر بد دندان‌ها طراحی شده‌اند که هر فردی با توجه به سلیقه‌اش گزینه مناسب را انتخاب می‌کند، اما اثربخشی هر کدام متفاوت است.

در ادامه با کاربرد هر دو بیشتر آشنا می‌شوید:

کاربردهای لمینت سرامیکی دندان

• رفع کجی و بدشکلی دندان

• پر کردن فاصله زیاد میان دندان‌ها

• اصلاح کوتاهی دندان‌ها بر اثرساییدگی

• برطرف کردن دندان‌های ترک خورده یا شکسته

• اصلاح تغییر رنگ شدید دندان‌ها

کاربردهای لمینت کامپوزیتی دندان

• ترمیم لب پریدگی دندان‌ها

• تغییر رنگ دندان‌ها

• رفع فاصله کم میان دندان‌ها

• برطرف کردن دندان‌های کج

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از لمینت + 9 روش طلایی

کلام آخر

این روزها اصلاح طرح لبخند انتخاب خیلی‌هاست. زیرا باعث افزایش اعتماد بنفس و زیبایی لبخند می‌شود، اما بیشتر افراد قبل از اقدام به اصلاح طرح لبخند خود، بهتر است به مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی بپردازند.

اگرچه هر دو روش تغییرات شگفتی در ظاهر دندان‌ها و لبخند شما ایجاد می‌کنند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند و هر کدام برای اهداف خاصی بهترین نتیجه را ارائه می‌دهند.

اگر باز هم با خواندن تفاوت‌های لمینت سرامیکی و کامپوزیتی نمی‌توانید تصمیم قطعی بگیرید، بهترین راهکار مراجعه به دندانپزشک زیبایی است. او با بررسی شرایط و علایق شما بهترین راهکار را پیشنهاد می‌دهد.

سوالات رایج مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

1. چه کسانی می‌توانند از لمینت سرامیکی وکامپوزیتی استفاده کنند؟

افرادی که از نظر زیبایی، دندان‌هایشان دارای مشکلاتی است که به واسطه روش‌های طراحی لبخند و با استفاده از ونیرهای سرامیکی و کامپوزیتی قابل رفع است و از نظر سلامت دندان‌ها و لثه در سطح بالایی قرار داشته و التهاب شدید لثه و دندان‌های ضعیف نداشته باشند.

2. آیا تمام افراد می‌توانند از لمینت سرامیکی یا کامپوزیتی استفاده کنند؟

هر دو روش برای تمام افراد و هر دندانی مناسب نیست و دندانپزشک باید قبل از اجرای آن‌ها مشخص کند شرایط لازم را دارید یا خیر.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

4 پاسخ

    1. با سلام و احترام
      برای انجام لمینت نیاز به لمینت همه دندان ها نمی باشد و صرفا دندان هایی که در ناحیه زیبایی بوده و هنگام لبخند هر فرد دیده می شوند باید لمینت شوند.

  1. آقای دکتر انتخاب با شما باشه کدوم نوع لمینت را برای بیمارا پیشنهاد می کنید؟

    1. با سلام واحترام
      انتخاب نوع لمینت منوط به بررسی شرایط و وضعیت دندان های بیمار است. البته در مقام مقایسه قطعا که لمینت سرامیکی نسبت به ونیر کامپوزیت اولویت انتخاب بالایی دارد هم به لحظ زیبایی و هم از نظر مقاوت و استحکام و ماندگاری. ضمنا از دیگر معیارهای انتخاب نوع لمینت، بودجه در نظر گرفته شده توسط بیمار است چرا که هزینه لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی بالاتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − یک =