اصلاح لمینت دندان + دلایل آن

اصلاح لمینت دندان- دکتر مهدی کریمی

چگونه لمینت دندان را اصلاح کنیم؟ برخی مواقع، شخص از لمینت اجرا شده بر روی دندان‌هایش رضایت کامل ندارد. به همین دلیل، تصمیم می‌گیرد لمینت را حذف یا اصلاح کند. اما آیا این کار قابل انجام است؟ آیا امکان حذف کامل لمینت دندان وجود دارد یا صرفا می‌توان آن را اصلاح کرد؟ لمینت یک راهکار زیبایی عالی و دائمی برای اصلاح بدفرمی‌ها، بدشکلی‌ها و فاصله جزئی بین دندان‌ها است ولی بعضی اوقات شرایط و مشکلات غیرمنتظره‌ای پیش می‌آید که فرد باید زیر نظر دندانپزشک اقدام به اصلاح لمینت دندان بکند.

اصلاح لمینت دندان

آیا می‌توانم لمینت دندان را بردارم؟

شما امکان و اجازه برداشتن لمینت را ندارید. دندانپزشکان این ونیرها(لمینت‌ها) را با استفاده از سمان(چسب مخصوص) به دندان‌های شما می‌چسبانند و برداشتن آنها به تجهیزات حرفه‌ای و مهارت دندانپزشک زیبایی نیاز دارد. اگر خودتان برای این کار اقدام کنید، احتمالا خطر آسیب‌دیدگی لثه یا دندان‌هایتان افزایش می‌یابد.

دندانپزشکان با استفاده از فرزهای مخصوص یا لیزر دندانپزشکی برای برداشتن ونیرها اقدام می‌کند. برداشتن خودسرانه لمینت‌ها از روی دندان، موجب آسیب دیدگی ساختار دندان یا پالپ شده و حتی ممکن است ریشه دندان آسیب ببیند. توجه داشته باشید که اگر دندانپزشک لمینت‌های شما را بردارد، باز هم به ونیرهای جدید نیاز خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
کاربرد لمینت دندان

دلایل حذف یا اصلاح لمینت دندان

دلایل مختلفی موجب اصلاح یا حذف لمینت دندان می‌شود که در صورت مواجه با هر یک این شرایط باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. در موارد زیر با رایج‌ترین دلایل آشنا می‌شوید:

مهم‌ترین موضوعی که موجب برداشتن لمینت دندان می‌شود، پوسیدگی دندان‌ها است. برای رفع پوسیدگی، نیاز است لمینت برداشته شود.

گاهی اوقات ونیرها به دلیل ضربه یا تصادف دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند و به همین خاطر باید لمینت به طور کامل برداشته شود.

تغییر رنگ لمینت دندان در نوع کامپوزیت یا ناهمخوانی رنگ آن با دندان‌های طبیعی موجب عدم رضایت می‌شود و نیاز است ونیرها برداشته شوند. تغییر رنگ به دلایل مختلفی مانند مصرف زیاد نوشیدنی‌های رنگی، کشیدن سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی رخ می‌دهد.

ممکن است جدا شدن لمینت به دلیل نصب نادرست آن رخ دهد که در این مواقع باید لمینت مجددا نصب شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

اصلاح لمینت دندان چگونه است؟

ونیر یا لمینت دندان پوسته‌ای نازک و ظریف از جنس سرامیک است که برای اصلاح طرح لبخند و تغییر ظاهر دندان‌ها پیشنهاد می‌شود. با اجرای این روش دندان‌ها از نظر شکل، ظاهر و اندازه تغییر می‌کنند و تمام این موارد به نظر بیمار و دندانپزشک بستگی دارد.

اگر تصمیم به اجرای لمینت دارید، قبل از آن در مورد شرایط و مراقبت‌ها با دندانپزشک صحبت کنید و از متخصص حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. با در نظر گرفتن این نکته دیگر نگرانی بابت اصلاح آن ندارید، اما اگر به دلیل بروز مشکلات در لمینت مخصوصا برای دندان‌های جلویی، نیاز به ترمیم داشته باشید، دندانپزشک با بررسی شرایط و میزان آسیب دیدگی، بهترین روند ترمیم را آغاز می‌کند.

آیا حذف لمینت دندان دردناک است؟

میزان درد برداشتن لمینت دندان به شرایط دندان‌ها و میزان تراش خوردگی مینای دندان بستگی دارد. اگر دندان‌ها در وضعیت سالمی قرار داشته باشند، حذف لمینت با کمترین احساس درد انجام می‌شود. ضمنا برای رفع درد ناگوار نیز دندانپزشکان از تزریق داروهای بی‌حسی کمک می‌گیرند.

عوارض برداشتن لیمنت دندان

لمینت از سرامیک یا کامپوزیت ساخته می‌شود که برای اجرای آن نیاز است بخشی از سطح جلویی دندان تراشیده شود. به همین دلیل، اگر شرایط برای برداشتن آن فراهم باشد، بعد از برداشتن آن با ظاهر نامناسب دندان‌ها مواجه می‌شوید و احتمال پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد بنابراین مجددا باید لمینت شود.

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
بهترین سن برای لمینت دندان

کلام آخر

برداشتن یا اصلاح لمینت دندان در شرایط ایده‌آل و توسط دندانپزشک حرفه‌ای بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. همچنین اگر از سلامت دندان‌ها مطمئن باشید، درد حاصل از برداشت یا اصلاح به حداقل می‌رسد. اما در صورت آسیب دیدگی دندان‌ها، برداشت یا اصلاح کمی مشکل ساز است و به اقدامات درمانی نیاز دارد.

سوالات رایج اصلاح لمینت دندان

1. طول عمر لمینت سرامیکی(پرسلن ونیر) دندان چقدر است؟

لمینت دندان دارای طول عمر بالایی است. اگر از آنها به خوبی مراقبت کنید، 15 سال بدون تغییر می‌مانند.

2. علت شکستگی لمینت دندان چیست؟

دلایل مختلفی مانند ضرب دیدگی، پوسیدگی، نصب نادرست، عادات نادرست غذایی، کیفیت پایین ونیر و … موجب شکستن لمینت می‌شود.

3. مراقبت‌های بعد از لمینت دندان چیست؟

بعد از نصب باید روزانه دو بار مسواک بزنید، نخ دندان را فراموش نکنید و به طور منظم برای بررسی شرایط به دندانپزشک مراجعه کنید.

4. چه زمانی باید لمینت دندان برداشته یا تعویض شود؟

در مواقع پوسیدگی زیر لمینت دندان، ضرب دیدگی، شکستگی و آسیب دیدگی لمینت، نیاز است برای تعویض و برداشتن آن اقدام کنید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =