ارتباط لمینت و پوسیدگی دندان؛ یک باور اشتباه

لمینت و پوسیدگی دندان- دکتر مهدی کریمی

لمینت دندان یکی از روش‌های محبوب و پرکاربرد دندانپزشکی زیبایی است که در طراحی لبخند و اصلاح طرح لبخند از آن استفاده می‌شود. اگر قصد انجام لمینت دندان را دارید، شاید یکی از سوالات و نگرانی‌های شما این باشد که آیا لمینت و پوسیدگی دندان باهم ارتباط دارند؟ یا آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

بسیاری از افراد برای داشتن لبخند زیبا و دندان‌های مرتب، لمینت دندان را انتخاب می‌کنند. لمینت‌ها یا ونیرهای دندانی غالبا در دو حالت لمینت سرامیکی(پرسلن ونیر) و لمینت کامپوزیتی(ونیر کامپوزیت) اجرا شده و علاوه بر زیباسازی و مرتب کردن دندان‌های شما، باعث افزایش اعتماد بنفس‌تان نیز می‌شوند.

با توجه به این که برای نصب لمینت باید مقدار بسیار کمی از سطح جلویی دندان تراش داده شود، برای برخی از مخاطبان این راهکار زیبایی، این سؤال پیش می‌آید که آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟ در پاسخ به این باور اشتباه باید گفت که اگر نصب لمینت دندان به صورت اصولی و علمی انجام شود، به هیچ وجه نقشی در پوسیدگی دندان زیر آن نخواهد داشت. جهت آشنایی بیشتر با این موضوع و چالش‌های پیش روی آن، در این مطلب ما را همراهی کنید.

رابطه لمینت و پوسیدگی دندان

برای پاسخ به این سؤال که آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان می‌شود یا نه؟، بهتر است که ابتدا نگاهی به نحوه نصب لمینت بر روی دندان بیندازیم. لمینت دندان در واقع پوسته بسیار نازکی از سرامیک یا لایه‌ای از کامپوزیت دندان است که به صورت مستقیم بر روی دندان قرار گرفته و باعث تغییرات چشمگیری در زیبایی و ظاهر دندان‌ها می‌شود.

چه متریال مورد استفاده در ساخت لمینت و چه سمانی که توسط آن ونیر بر روی دندان چسبانده می‌شود، هیچکدام با ساختار طبیعی دندان ناسازگاری نداشته و عامل آسیب‌زا نیستند و به خودی خود نقشی در پوسیدگی دندان ندارند.

لمینت و پوسیدگی دندان

همچنانکه که در بالا هم اشاره شد لمینت دندان یک راهکار زیبایی برای دندان‌ها است و این تصور هم اشتباه است که با لمینت بخواهیم از دندان‌های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنیم.

لمینت همچنان که عامل پوسیدگی دندان نیست، هیچ نقشی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها نیز ندارد. بلکه جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های لمینت شده حتما باید نکات بهداشتی و مراقبتی را به صورت اصولی و مستمر رعایت کنید.

البته توجه به این نکته هم بسیار اهمیت دارد که در پروسه لمینت دندان قالب‌گیری، طراحی، ساخت و نصب لمینت هم باید به درستی انجام گیرد. وجود هرگونه فاصله‌ای بین دندان و لمینت، فاصله قسمت خط لثه و لمینت می‌تواند باعث گیر کردن ذرات ریز غذایی و تجمع باکتری‌ها شده و محیط را مستعد پوسیدگی کند.

عوارض عدم نصب صحیح لمینت دندان

شل شدن و نهایتا جدا شدن لمینت از دندان‌ها

حساس شدن دندان‌ها

آسیب به لثه‌ها، تورم و خونریزی آنها

مشکل در جویدن و خوردن غذا

بروز عفونت‌های دندانی

نصب صحیح لمینت احتمال عوارض بالایی را به صفر می‌رساند. با این وجود در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید در سریع‌ترین زمان ممکن به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

روند پوسیدگی دندان‌ها

ذرات ریز و کوچک مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم، در قسمت‌های میانی، جلویی و پشت دندان‌ها تجمع کرده و محیط را برای فعالیت باکتری‌های تجزیه کننده در‌ داخل دهان مساعد می‌کنند. منبع غذایی این باکتری‌ها از همین مواد غذایی تجمع یافته است. فعل و انفعالات حاصل از این باکتری‌ها موجب ایجاد حفره‌ و پوسیدگی در دندان‌ها و تخریب آنها می‌شود.

بنابراین چه برای دندان‌های طبیعی و چه برای دندان‌های لمینت شده اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنیم محیط دهان را مستعد فعالیت باکتری‌های عامل پوسیدگی خواهیم کرد.

علت گسترش پوسیدگی زیر لمینت دندان، عدم امکان مشاهده کامل دندان و تشخیص پوسیدگی از ظاهر آن است. به همین دلیل افرادی که اقدام به لمینت دندان‌های خود کرده‌اند ظاهر دندان‌های اصلی خود را نمی‌بینند از پوسیدگی احتمالی دندان زیر لمینت آگاه نمی‌شوند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

این افراد معمولاً زمانی به دندانپزشک مراجعه می‌کنند که عمق پوسیدگی زیاد شده و به عصب دندان رسیده و در این شرایط دندانپزشک مجبور است ونیر را برداشته و به درمان ریشه(عصب‌کشی دندان) اقدام کند. گاهی اوقات اگر پوسیدگی خیلی شدید باشد، ممکن است روش درمانی دیگری مانند روکش دندان برای شما تجویز گردد.

عوامل پوسیدگی دندان لمینت شده

عدم طراحی، ساخت و نصب صحیح لمینت

پروسه اجرای لمینت باید به درستی و با ظرافت تمام انجام شود. اگر مرحله قالب‌گیری از دندان‌های تراش خورده، ساخت لمینت توسط لابراتوار پروتزهای دندانی و نصب آن در مطب توسط دندانپزشک زیبایی به درستی انجام نشود ممکن است در آینده عوارض را به دنبال داشته باشد.

یکی از شایع‌ترین عوارض، پوسیدگی دندان زیر لمینت است که منشاء آن گیر کردن ذرات ریز غذا و تجمع و فعالیت باکتری‌های مضر در آن ناحیه است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان در هر شرایطی لازم‌الاجرا است. مخصوصا در افرادی که اقدام به لمینت دندان، روکش دندان یا ایمپلنت دندان کرده‌اند اهمیت این موضوع مضاعف است.

مسواک زدن مستمر روزانه، نخ دندان کشیدن، و مراجعات منظم شش ماه یکبار به دندانپزشک نه‌تنها جزء اصول مراقبتی بعد از لمینت است؛ بلکه برای جلوگیری از آسیب‌های دندانی احتمالی در آینده برای همه ضروری است. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، زمینه را برای تجمع باکتری و ذرات غذا در محیط دهان و اطراف دندان‌ها فراهم کرده و خطر پوسیدگی و تخریب دندان‌ها را بالاتر می‌برد.

عدم درمان پوسیدگی‌های قبلی دندان

قبل از نصب لمینت‌ها بایستی شرایط دندان‌ها از نظر سلامتی و نداشتن پوسیدگی توسط دندانپزشک بررسی شده و در صورت وجود هرگونه پوسیدگی احتمالی در جهت رفع و ترمیم آن اقدام کند.

در غیر این صورت اگر لمینت روی دندان‌های با پوسیدگی(حتی جزئی) نصب شود، موجب پیشرفت و گسترش پوسیدگی در آینده می‌شود و از آنجایی که این پوسیدگی از دید بیمار دور می‌ماند، فرد زمانی متوجه پوسیدگی دندان‌هایش می‌شود که دیر شده و سلامت دندان‌هایش به خطر افتاده است.

بنابراین دندانپزشک زیبایی حتما باید قبل از اقدام به لمینت از سلامت دندان‌های فرد مطمئن شده و بعد از آن پروسه لمینت را شروع کند.

عدم مهارت کافی دندانپزشک

مهارت دندانپزشک یکی از عوامل مهم در پوسیدگی دندان لمینت شده است. اگر دندانپزشک شما تجربه و مهارت کافی نداشته باشد و نصب لمینت به طور صحیح انجام نشود، ممکن است پس از انجام لمینت، پوسیدگی دندان‌های لمینت شده را تجربه کنید که تجربه ناخوشایندی برای شما خواهد بود. لذا جهت پیشگیری از این موضوع توصیه می‌شود برای‌ لمینت به دندانپزشک زیبایی صاحب تجربه و علم در این زمینه مراجعه کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از لمینت + 9 روش طلایی

پیشگیری از پوسیدگی دندان لمینت شده

همچنان که قبلا اشاره کردیم، لمینت دندان به خودی خود عامل پوسیدگی دندان نیست بلکه عواملی در طول مسیر اجرای این راهکار زیبایی اثر مخرب خود را گذاشته و زمینه پوسیدگی دندان را فراهم می‌کنند.

مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان لمینت شده عبارتند از:

مسواک‌زدن منظم روزانه با مسواک نرم

استفاده از نخ دندان

مراقبت از لمینت‌ها در برابر فشار و ضربه

کاهش مصرف مواد غذایی قندی

کاهش مصرف نوشیدنی‌های رنگی

عدم مصرف یا کاهش مصرف سیگار و دخانیات

داشتن مراجعات منظم به دندانپزشک جهت ویزیت‌های دوره‌ای

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

لمینت کردن دندان پوسیده

لمینت دندان یکی از محبوب‌ترین راهکارهای زیبایی در دندانپزشکی است که امروزه برای طراحی لبخند و اصلاح آن بسیار رایج است. برای لمینت دندان، نیاز به رفع آسیب‌های دندانی از جمله پوسیدگی دندان است، معمولا دندانی که قرار است لمینت گردد، باید نخست درمان پوسیدگی بر روی آن انجام شود، سپس اقدام به لمینت شود. در واقع لمینت دندان برای افرادی مناسب است که دارای دندان‌های سالمی هستند.

در حالت ایده‌آل، لمینت‌های دندانی نباید روی دندان‌های پوسیده یا خراب قرار گیرند. بدون درمان پوسیدگی دندان، لمینت کردن آن فرایندی کاملا اشتباه و غیرعلمی است و انجام این کار ممکن است باعث آسیب بیشتر به دندان و گسترش سطح پوسیدگی گردد. اگر دندان پوسیده دارید و قصد لمینت آن را دارید باید در گام نخست، پوسیدگی دندان را مرتفع کنید.

البته گاهی نیاز به درمان‌های دیگری خصوصا برای دندان‌های پوسیده وجود دارد، به عنوان مثال دندان‌های با سطح پوسیدگی بالا را بیشتر روکش می‌کنند. زیرا روکش دندان طوری طراحی شده است که کل سطوح دندان را پوشش می‌دهد.

پوسیدگی دندان لمینت شده در زنان باردار

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، احتمال پوسیدگی دندان لمینت شده برای زنان باردار را افزایش می‌دهد. بنابراین، برای زنان باردار ضروری است که بهداشت دهان و دندان، معاینه منظم دندانپزشکی و رژیم غذایی کم قند را برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفظ سلامت دندان‌های لمینت شده در اولویت قرار دهند.

کلام آخر

لمینت‌های دندانی به خودی خود برای دندان‌ها تهدید محسوب نمی‌شوند بلکه در صورتی که خود دندان‌ها از سلامت کافی برخوردار نبوده و یا فرد به بیماری پریودنتال و … دچار باشد و قبل از درمان این موارد تصمیم به انجام لمینت بگیرد احتمال بروز مشکلات زیادی در آینده برایش وجود دارد.

مثلا ممکن است با پیشرفت پوسیدگی دندان زیر لمینت، نیاز به برداشتن آن، درمان ریشه و استفاده از روکش دندان به جای لمینت باشد. لذا عواملی نظیر رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی دهان و دندان، عدم تجربه و مهارت کافی دندانپزشک، پوسیدگی قبلی دندان‌ها و … ممکن است پس از لمینت دندان، مشکل‌ساز شوند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
عمر لمینت دندان + راهکار افزایش آن

سوالات متداول لمینت و پوسیدگی دندان

1. آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟

خیر. لمینت به خودی خود موجب پوسیدگی نمی‌شود.

2. چگونه می‌توان از پوسیدگی دندان پس از لمینت جلوگیری کرد؟

با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک جهت انجام ویزیت‌های دوره‌ای می‌توان از پوسیدگی دندان لمینت شده جلوگیری کرد.

3. آیا پوسیدگی دندان لمینت شده در افراد سیگاری بیشتر است؟

بله معمولا پوسیدگی لمینت دندان برای افراد سیگاری بیشتر از سایر افراد دیده می‌شود. مصرف دخانیات با کاهش تولید بزاق دهانی و به تبع آن خشکی دهان زمینه را برای پوسیدگی دندان‌ها فراهم می‌کند.

4. آیا می‌توان دندان پوسیده را لمینت کرد؟

از نظر علمی لمینت کردن دندان پوسیده درست نیست و قبل از آن باید حتما در جهت رفع پوسیدگی دندان اقدام شود.

5. برای درمان پوسیدگی دندان لمینت شده باید لمینت را برداشت؟

تصمیم‌گیری در این مورد بستگی به میزان پوسیدگی دارد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =