عوارض لمینت دندان + روش‌های پیشگیری

عوارض لمینت دندان- دکتر مهدی کریمی

لمینت دندان که گاهی به آن ونیر نیز می‌گویند، لایه ظریف و بسیار نازکی است که همرنگ دندان طراحی و ساخته می‌شود و برای بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی دندان‌ها بهترین انتخاب است.

زمانی که واحدهای لمینت دندان روی دندان‌های طبیعی قرار می‌گیرد، رنگ، شکل، اندازه یا سایز دندان‌ها به دلخواه شخص تغییر می‌یابد.

آیا از معایب و عوارض لمینت دندان آگاه هستید؟ آیا لمینت دندان باعث آسیب دندان‌ها می‌شود؟ آیا ضرری برای سلامتی دندان‌ها دارد یا خیر؟ این راهکار درمانی علاوه بر زیبایی، مزایای دیگر مانند پوشاندن ناهماهنگی و دیگر عیوب دندان را به همراه دارد و موجب مرتب و یکنواخت دیده شدن دندان‌ها می‌شود.

برخی افراد به دلیل مقاومت لمینت‌های سرامیکی دندان در برابر لکه‌پذیری، به اجرای این روش زیبایی نسبت به ونیر کامپوزیت(لمینت کامپوزیتی) علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

عوارض لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

با وجود مزایای فوق‌العاده، این روش اصلاح طرح لبخند با برخی مضرات نیز همراه است. در موارد زیر با اثرات ناخوشایند حاصل از لمینت دندان آشنا می‌شوید:

پوسیدگی

اگر محافظت از دندان‌های لمینت شده را جدی نگیرید و مراحل نصب توسط دندانپزشک ماهر و باتجربه انجام نشود، احتمال پوسیدگی دندان‌ها افزایش می‌یابد. تجربه و مهارت دندانپزشک روی پیشگیری از بروز این اتفاق مؤثر است و شخص نیز باید نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از نصب را به خوبی رعایت کند.

بیماری‌های لثه

بیماری‌های لثه شامل عفونت، لقی دندان و تحلیل بافت لثه است. البته اگر شرایط دهان و دندان بیمار به خوبی بررسی شده و نصب لمینت با دقت بالا انجام شود، هیچ‌گاه دچار این مشکل نخواهید شد.

جدا شدن ونیر از دندان

یکی دیگر از مشکلات احتمالی این روش زیبایی، کنده شده یا افتادن لمینت از روی دندان است. این اتفاق به دلیل نداشتن تجربه و مهارت دندانپزشک در حوزه اجرای لمینت و عدم رعایت اصول علمی رخ می‌دهد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

آیا لمینت به دندان‌ها آسیب وارد می‌کند؟

اگر این روش به کمک دندانپزشک حرفه‌ای و ماهر انجام شود، احتمال به خطر افتادن سلامت دندان‌ها به حداقل می‌رسد. این روش دندانپزشکی زیبایی هیچ‌گاه به دندان‌های شما آسیب وارد نمی‌کند و قبل از نصب آن، دندانپزشک از سلامت کامل دندان‌ها مطمئن می‌شود. اما اگر انجام لمینت به درستی انجام نشود یا از متریال باکیفیت استفاده نشود، مشکلات مختلفی ممکن است رخ دهد.

دلیل حساسیت بعد از لمینت دندان

این حساسیت بعد از نصب لمینت طبیعی است و بعد از مدتی از بین می‌رود. زیرا اقدامات مختلفی روی دندان‌ها انجام شده است. اما اگر برای مدت طولانی با حساسیت همراه هستید و این حساسیت به سرما یا گرمای شدید از بین نمی‌رود، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید و برای رفع آن چاره‌ای بیندیشید.

احساس درد بعد از لمینت دندان

درد بعد از لمینت دندان طی مدت زمان کوتاهی کاملا طبیعی است و کم‌کم از بین می‌رود. اما اگر در مدت زمان طولانی‌تری ادامه پیدا کند، برای بررسی دقیق‌تر باید نزد دندانپزشک بروید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از لمینت + 9 روش طلایی

مزایا و معایب لمینت دندان

گزینه‌های درمانی مختلفی برای رفع نازیبایی‌های دندان وجود دارد که برای انتخاب راحت‌تر خوب است با مزایا و معایب لمینت آشنا شوید.

مزایای لمینت

بسیار شبیه دندان‌های طبیعی است.

لمینت‌ها در کمترین زمان، بهترین اصلاح طرح لبخند را برای شما رقم می‌زنند.

لمینت با رعایت بهداشت دهان و دندان حدود 20 سال دوام می‌آورد.

لمینت‌های سرامیکی(پرسلن ونیر) مقاوم هستند و هیچ لکه‌ای نمی‌پذیرند.

معایب لمینت

این درمان غیرقابل برگشت است، زیرا بخشی از مینای دندان تراش داده می‌شود.

برای افراد مبتلا به بیماری‌های لثه مناسب نیست.

کسانی که دچار عادت‌های بد مانند دندان قروچه هستند، ممکن است به لمینت‌ها فشار وارد کنند و احتمال آسیب دیدگی افزایش یابد.

در صورت عدم رعایت مراقبت‌ها، دندان‌ها در معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

جلوگیری از عوارض لمینت دندان

برای پیشگیری از عوارض لمینت دندان، لازم است برخی نکات را رعایت کنید و برای مهیا کردن بهترین شرایط بدون هیچ دغدغه‌ای از زیبایی‌های این روش بهره‌مند شوید:

توجه کامل به بهداشت دهان و دندان

برای این که همیشه دندان‌های سالمی داشته باشید باید روزانه مسواک زدن را جدی بگیرید و از نخ دندان استفاده کنید. برخی افراد تصور می‌کنند، اجرای لمینت، آنها را از انجام فعالیت‌های بهداشتی خلاص می‌کند. اما این تصور کاملا اشتباه است و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مهم‌ترین نکات بهداشتی است که از آسیب دندان‌ها پیشگیری می‌کند.

انتخاب دندانپزشک حرفه‌ای و مجرب

هیچ‌گاه نباید به خاطر تبلیغ قیمت‌های ارزان به سراغ دندانپزشکان بی‌تجربه بروید. برای جلوگیری از بروز عوارض ناخوشایند، تخصص و مهارت دندانپزشک بسیار مهم است. همچنین استفاده از بهترین متریال‌ها شما را از نتیجه کار مطمئن می‌سازد.

انجام درمان‌های مورد نظر

اگر دچار پوسیدگی دندان یا عفونت لثه هستید قبل از نصب لمینت باید برای درمان این مشکلات اقدام کنید. عدم رعایت این موضوع بی‌تردید موجب بروز مشکلات و عوارض ناگوار می‌شود.

عدم استعمال سیگار و دخانیات

افراد سیگاری نسبت به دیگران بیشتر در معرض خطر بیماری‌های دهان و دندان قرار دارند و احتمال بروز عفونت‌های لثه حین درمان و بعد از آن افزایش می‌یابد. پس اگر علاقه‌مند به زیبایی لبخند هستید، از دخانیات دوری کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
کاربرد لمینت دندان

کلام آخر

لمینت دندان هیچ خطری برای دندان‌های طبیعی ندارد. تنها موضوع مهم برای اجرای آن تراش مینای دندان است. بنابراین برای حفظ و ماندگاری آن و پیشگیری از بروز خطرات ناگوار باید نکات مراقبتی را رعایت کنید و از متخصص حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

دندانپزشکی که سالیان طولانی در زمینه روش‌های زیبایی فعالیت دارد و استفاده از بهترین متریال را تضمین می‌کند، بهترین گزینه برای انتخاب است.

سوالات متداول عوارض لمینت دندان

1. آیا تراش دندان‌ها باعث آسیب به دندان می‌شود؟

میزان تراش دندان‌ها بسیار مهم است و اگر این تراش بیش از حد باشد، به مینای دندان آسیب وارد می‌شود در غیر اینصورت مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

2. آیا لمینت موجب پوسیدگی دندان می‌شود؟

لمینت به تنهایی دلیل پوسیدگی دندان‌ها نیست. در صورت عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و رعایت نکردن نکات بهداشتی، احتمال به خطر افتادن سلامتی دندان‌ها افزایش می‌یابد.

3. آیا برای اجرای لمینت نیاز به دندان‌های طبیعی داریم؟

بله، لمینت بر روی دندان‌های طبیعی نصب می‌شود.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.