کاربرد لمینت دندان

کاربرد لمینت دندان- دکتر مهدی کریمی

هنگامی که صحبت از راهکارهای اثربخش برای نافرمی‌های ناچیز دندانی و زرد شدگی آن می‌شود، لمینت سرامیکی (ونیر پرسلن) بهترین پیشنهاد است. کاربرد لمینت دندان برای زیباسازی و درخشندگی لبخند بسیار گسترده است و هنوز هم این روش به عنوان محبوب‌ترین درمان زیباسازی دندانپزشکی شناخته می‌شود.

به بیانی ساده‌تر، لمینت دندان همانند روکش دندانی به راحتی روی سطح دندان قرار می‌گیرد و با پوشاندن عیوب ظاهری به زیبایی و جذاب کردن لبخند می‌پردازد. با این حال، کاربرد این گزینه دندانپزشکی زیبایی فراتر از آن است که در این مطلب می خوانید.

پس اگر دوست دارید بیشتر با انواع کاربرد لمینت دندان آشنا شوید، خواندن ادامه مطلب را از دست ندهید.

انواع کاربرد لمینت دندان؛ از درخشش تا اصلاح نافرمی‌ها

لمینت برای پوشاندن سطح آسیب دیده دندان و بهبود ظاهر آن توصیه می‌شود. این روش با جذاب کردن ظاهر دندان‌ها به حل مشکلات زیبایی کمک می‌کند. به همین خاطر، همیشه برای خلق لبخندی زیبا و اثربخش مورد توجه قرار گرفته است.

کاربرد لمینت دندان

در ادامه به کاربردهای گسترده این روش پرطرفدار دندانپزشکی در زمینه زیبایی به طور مفصل می‌پردازیم:

شفافیت و درخشان کردن دندان‌ها

اولین پاسخی که هنگام مواجه شدن با سؤال “کاربرد لمینت دندان چیست؟” به ذهن می‌آید، روشن و سفید‌ شدن دندان‌ها است. بیشتر کسانی که این روش را انتخاب می‌کنند، تصمیم دارند دندان هایشان چند درجه روشن‌تر شود و درخشندگی قبلی را دوباره بدست آورند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

عوامل مختلفی مانند افزایش سن، عدم رعایت نکات بهداشتی، خوردن مکرر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های رنگی، مصرف برخی داروها و … کم‌کم روی زرد شدن دندان‌ها تاثیر می‌گذارد. در این مواقع، دندانپزشک زیبایی تشخیص می‌‌دهد، لمینت برای رفع مشکلات و زیبایی دندان‌ها انتخاب شود.

اصلاح فرم دندان‌ها

یکی دیگر از موارد کاربرد لمینت دندان، می‌توان به رفع بد فرمی و نامنظم بودن دندان‌ها اشاره کرد. برخی نامرتبی‌ها با استفاده از لمینت دندان قابل رفع است و می‌توان ظاهر دندان‌ها را تا حدودی بهبود بخشید. اما در صورت زیاد بودن ناهماهنگی‌ها و نامنظمی‌ها امکان رفع آن ها با کمک لمینت وجود ندارد. چنین مواقعی انجام ارتودنسی توصیه می شود.

درمان بدشکلی دندان با لمینت

اصلاح دندان‌های شکسته

حضور دندان‌های لب پر شده و شکسته تاثیر بدی روی لبخند افراد می‌گذارد و این مشکل به دلایل مختلفی مانند ضربه، خوردن غذاهای سفت و … اتفاق می‌افتد. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید می‌توانید با کمک لمینت به راحتی ساختار دندان را ترمیم کرده و ساختار اولیه آن را بازیابی کنید.

حذف فاصله کم میان دندان‌ها

درمان فاصله میان دندان‌ها یکی دیگر از کاربردهای لمینت است. این مشکل نه تنها روی ظاهر دندان‌ها، بلکه روی سلامت دندان‌ها و استخوان فک تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر با این مشکل مواجه هستید بهتر است هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنید.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
لمینت سرامیکی + 4 مرحله تا زیبایی لبخند

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

قرار دادن ونیرهای سرامیکی لمینت طی چند مرحله درمانی انجام می‌شود. ابتدا لایه بسیار نازکی از سطح جلویی دندان برداشته شده تا فضای مناسب برای نصب ونیر ایجاد شود. در صورت لزوم نیز دندانپزشک از ماده بی‌حس کننده برای بی‌حس کردن ناحیه تحت درمان استفاده می‌کند.

رنگ لمینت نیز براساس سلیقه بیمار قابل انتخاب است که بهتر است با رنگ دندان‌های مجاور مطابقت داشته باشد لذا مشاوره و راهنمایی‌های دندانپزشک کمک بسزایی به انتخاب بیمار می‌کند.

ساخت ونیر لمینت نیز نیاز به قالبگیری دارد که قالب برداشته شده از روی دندان به لابراتوار پروتزهای دندانی ارسال شده و ساخت و تحویل آن حدود یک الی دو هفته زمان‌بر است. تا زمان ارسال ونیر، ونیر موقت روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و در آخرین مرحله، لمینت با کمک مواد چسبنده(سمان) روی دندان‌ها نصب می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مزایا و معایب لمینت دندان

حال که با موارد کاربرد لمینت دندان آشنا شدید، بد نیست در مورد مزایا و معایب آن نیز اطلاعات بدست آورید. انجام این روش مزایای بیشماری دارد و قرار دادن این ونیر نازک می‌تواند زیبایی فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

جوانب مثبت

انجام لمینت سرامیکی موجب درخشش دندان‌ها و برخورداری از لبخندی جذاب می‌شود و به رفع لکه‌های ناخوشایند روی دندان‌ها کمک می‌کند.

وینرهای سرامیکی استحکام و مقاومت بالایی دارند و به سادگی دچار شکستگی نمی‌شوند.

گاهی اوقات انتخاب این روش شما را از پرداخت‌های زیاد برای انجام درمان های اصلاح فرم مانند ارتودنسی یا جراحی فک بی‌نیاز می‌کند.

بسیاری از مشکلات ساختاری دندان به راحتی با لمینت پوشش داده می‌شود.

از دیگر مزایای لمینت دندان می‌توان به بهره‌مندی سریع و در کمترین زمان از دندان‌های زیبا اشاره کرد.

جوانب منفی

مهمترین جنبه منفی این روش، هزینه بالای آن است. البته بدست آوردن هر زیبایی و کیفیتی، بهایی دارد.

لمینت به دلیل چسبندگی دائمی غیرقابل حذف است و امکان حذف دائمی آن وجود ندارد.

این روش مراحل ساخت نسبتا طولانی دارد و لمینت دندان حدود یک الی دو هفته طول می کشد تا ساخته شود.

امکان ترمیم لمینت در صورت شکستگی یا لب پریدگی وجود ندارد و باید کاملا تعویض گردد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از لمینت + 9 روش طلایی

لمینت دندان برای شما مناسب است یا خیر؟

حال با دانستن موارد کاربرد لمینت دندان، می‌توان حدس زد با چه شرایطی می‌توانید این روش را امتحان کنید:

بهداشت دهان و دندان

اولین نکته مهم و مورد توجه برای این که آیا شما کاندیدای مناسبی برای لمینت دندان هستید یا خیر؟، بهداشت دهان و دندان است. پس قبل از انجام این روش دندان‌های خود را از هر گونه پوسیدگی، بیماری لثه یا تجمع پلاک درمان کنید.

تغییر رنگ و لکه دندان

معمولا افرادی که دندان‌های به شدت لکه دار دارند، کاندیدای مناسب لمینت دندان نیستند. این راهکار تنها برای رفع لکه‌های خفیف تا متوسط مناسب است.

رفع لکه‌های دندان با لمینت

عیوب ظاهری

لمینت دندان بهترین راه برای پوشاندن عیوب ظاهری دندان ها مانند ترک خوردگی و بدشکلی است.

کلام آخر

با آگاهی از موارد کاربرد لمینت دندان متوجه می‌شویم که این روش به خوبی می‌تواند ظاهر دندان‌ها را به طور چشمگیری تغییر دهد. جالب است بدانید در صورت رعایت نکات بهداشتی و نصب اصولی ونیرهای سرامیکی، به مدت 10 الی 20 سال قابل استفاده هستند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

سوالات رایج کاربرد لمینت دندان

1. آیا لمینت دندان برای همه مناسب است؟

اگر دندان‌هایی با فواصل کوچک، نامرتبی کم، لبه‌های ناهموار دارید، این روش می‌تواند برای شما مناسب باشد.

2. برای چه کسانی لمینت کاربرد ندارد؟

موارد کاربردی لمینت دندان برای کسانی که شرایط زیر را دارند، بی فایده است:

• افراد ابتدا به بیماری‌های دهان و دندان

• افراد ابتلا به عفونت‌های لثه‌ای

• کسانی که دندان‌های به شدت نامرتب دارند.

• کسانی که با مشکل دندان قروچه مواجه هستند.

3. آیا لمینت دندان بوی بد می‌دهد؟

خیر، لمینت‌ها هرگز بوی بد ایجاد نمی‌کنند، اما اگر از بهداشت دهان و دندان غافل شوید، بوی ناخوشایند در اطراف لمینت‌ها ایجاد می‌شود.

4. آیا لمینت دندان برای دندان‌های خراب کاربرد دارد؟

در صورتی که هنوز مشکلات دندان‌هایتان درمان نشده است، امکان اجرای این روش زیبایی وجود ندارد.

5. آیا لمینت دندان برای دندان‌های ترمیم شده کاربرد دارد؟

لمینت می‌تواند روی دندان های ترمیم شده انجام شود، اما میزان پر شدگی دندان‌ها اهمیت بالایی دارد. در صورت بالا بودن حجم ترمیم شدگی، به جای لمینت اجرای روکش دندان گزینه بهتری است.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.