کاندیدای مناسب لمینت دندان

کاندیدای مناسب لمینت دندان- دکتر مهدی کریمی

لمینت دندان یک راهکار رایج و محبوب زیبایی در دندانپزشکی برای طراحی لبخند یا اصلاح طرح لبخند می‌باشد. اگر می‌خواهید بدانید که شما نیز کاندیدای مناسب لمینت دندان هستید بهتر است در مورد این راهکار زیبایی و شرایط لازم برای اجرای آن، اطلاعاتی را کسب کنید.

لمینت‌ها یا ونیرهای دندانی پوسته‌های بسیار نازکی هستند که عمدتا از جنس سرامیک(پرسلن) بوده و به سفارش دندانپزشک و توسط لابراتوارهای پروتز دندانی ساخته می‌شوند و در مطب توسط دندانپزشک بر روی دندان‌ قرار داده می‌شود.

لمینت دندان معمولاً روی سطح جلویی(باکال) دندان‌های قدامی یا جلویی(ناحیه زیبایی) قرار داده می‌شود تا زیبایی لبخند و دندان‌های شما را به طور چشمگیری افزایش دهد، اما لزوما این تکنیک زیبایی برای همه کاربرد ندارد. تشخیص اینکه شما شرایط لازم برای انجام لمینت را دارید، بر عهده دندانپزشک زیبایی و آنهم بعد از انجام ویزیت و بررسی شرایط دهان و دندان‌های شماست.

لمینت برای افرادی که از ظاهر بد و نامناسب دندان‌های خود رضایت ندارند روشی عالی و مناسب است و ماندگاری آن در عین اینکه بالا است تا حد زیادی به نحوه مراقبت شما هم بستگی دارد. البته در کنار لمینت دندان روش‌های زیبایی دیگری مثل ونیرکامپوزیت(لمینت کامپوزیتی) و بلیچینگ دندان(سفید کردن دندان‌ها) نیز وجود دارند که هیچکدام تاثیر و ماندگاری لمینت سرامیکی(ونیر پرسلن) را ندارند.

کاندیدای مناسب لمینت دندان

قابل ذکر است که برخی از ناهنجاری‌های دندانی(مثل فاصله بین دندانی شدید) که با لمینت قابل رفع نیستند با درمان‌های ارتودنسی قابل انجام هستند.

موارد کاربرد لمینت دندان

لمینت دندان می‌تواند در موارد متعددی کاربرد داشته و مورد استفاده قرار بگیرد که در زیر به آنها اشاره شده است:

طراحی و اصلاح طرح لبخند

ترمیم دندان‌های با ترک خوردگی یا شکستگی جزئی

ترمیم دندان‌های لب‌پر شده

بستن فاصله کم بین دندان‌ها

هم اندازه کردن آنها

تغییر رنگ و سفید کردن دندان‌ها

رفع به هم ریختگی‌های جزئی دندان‌ها

شرایط کاندیدای مناسب لمینت دندان

در حالت کلی، برای انجام لمینت دندان باید شرایط لازم را داشته باشید. برخی از شرایطی که شما را قادر به انجام لمینت دندان می‌کند عبارتند از:

سلامت دندان‌ها و لثه

اولین شرط لازم برای لمینت دندان این است که فرد از سلامت کامل دندان‌ها و لثه خود برخوردار باشد. اگر دندان‌های فرد دارای پوسیدگی بوده یا لثه دارای التهاب و عفونت باشد باید قبل از هرکاری اقدام به رفع آنها کرده و در مرحله بعدی در صورت تایید دندانپزشک اقدام به لمینت دندان کند.

اهمیت به بهداشت دهان و دندان

از شرایط مهم دیگر برای مخاطبان راهکار زیبایی لمینت دندان، پایبندی و توجه ویژه به بهداشت دهان و دندان و رعایت کامل و مستمر نکات مراقبتی و بهداشتی است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

وجود دندان‌های لکه‌دار و بدرنگ و زرد

لمینت دندان برای افرادی که دندان‌های ناحیه زیبایی بدرنگ و لکه‌های خفیف تا متوسط دارند گزینه مناسبی است. استفاده از لمینت دندان در این شرایط نسبت‌ به سایر روش‌های سفید کردن تاثیر و ماندگاری بالایی دارد.

داشتن دندان‌های با ناهنجاری‌های زیبایی جزئی

برای رفع ناهنجاری‌ها و بدفرمی‌های دندانی مثل آسیب‌ها، ترک‌ها، لب پریدگی و شکستگی‌های کوچک، ونیرهای دندانی بهترین و موثرترین گزینه هستند.

وجود فاصله کم بین دندان‌ها

اگر فاصله بین دندان‌ها به صورت جزئی باشد با استفاده از لمینت می‌توان آن را رفع کرد ولی در موارد شدیدتر باید راهکارهای دیگری مثل ارتودنسی دندان را جایگزین آن کرد. البته قابل ذکر است که پروسه درمانی روش‌های ارتودنسی نسبت به لمینت، طولانی‌تر است.

داشتن دندان‌های کوتاه یا کوچک

افرادی که دارای دندان‌های کوتاه‌تر یا کوچک هستند هم کاندیدای مناسب لمینت دندان محسوب می‌شوند. چون با این روش می‌توان تا جای ممکن ارتفاع و سایز دندان‌ها را افزایش داد.

نداشتن عادات بد دهانی

عادات نامناسب دهانی مانند دندان قروچه که به ساییدن و فشار دادن دندان‌ها بر روی یکدیگر در هنگام خواب گفته می‌شود، از موانع بهره‌مندی از تکنیک زیبایی لمینت دندان هستند. البته برای افراد دارای این عادت، توصیه می‌شود که از نایت گارد(محافظ شبانه) در هنگام خواب شبانه استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
عمر لمینت دندان + راهکار افزایش آن

برخورداری از سن مناسب برای لمینت

در حالت کلی افراد می‌توانند پس از سن بلوغ و کامل شدن رشد فک و دندان‌هایشان، از این روش استفاده کنند. تا زمانی که دندان‌های دائمی به طور کامل رشد نیافته باشند، نمی‌توان لمینت دندان انجام داد. در غیر این صورت، به احتمال خیلی زیاد پروسه درمان با شکست مواجه خواهد شد.

چه کسانی نباید از لمینت دندان استفاده کنند؟

پیشتر هم اشاره شد که این تکنیک دندانپزشکی زیبایی برای همه مناسب نیست و همه نمی‌توانند کاندیدای مناسبی برای بهره‌مندی از آن باشند. افرادی که شرایط زیر را دارند قادر به استفاده از این روش و بهره‌مندی از مزایای آن نیستند.

وجود آسیب‌ها و شکستگی‌های شدید دندانی

داشتن بدرنگی‌های شدید دندانی

داشتن دندان‌های پوسیده و حساس

داشتن بیماری‌های دهان، دندان و لثه

بهداشت ضعیف دهان ودندان

وجود فاصله زیاد بین دندان‌ها

داشتن دندان‌های شدیدا نامرتب‌

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

نکات مراقبتی لمینت دندان

پایبندی به اصول بهداشتی دهان و دندان

مسواک زدن منظم روزانه و استفاده از نخ دندان

مراجعه منظم به دندانپزشک زیبایی جهت انجام معاینات دوره‌ای

کلام آخر

همچنانکه در این مطلب اشاره شد لمینت دندان یکی از پرطرفدارترین و موثرترین راهکارهای دندانپزشکی زیبایی برای بازسازی لبخند مورد علاقه فرد است. ولی هر فرد قبل از اقدام به لمینت دندان بایستی معاینات تشخیصی لازم برای اینکه شرایط لازم برای لمینت دندان دارد یا نه را انجام دهد.

برای اینکه فرد کاندیدای مناسب لمینت دندان باشد شرایط مختلفی لازم است که یکی از مهم‌ترین آنها سلامت دهان و دندان و نداشتن آسیب‌های دندانی مثل پوسیدگی است. لذا در صورت وجود مشکل در سلامتی دهان و دندان باید ابتدا نسبت به رفع آنها اقدام شود و در مرحله بعد سراغ لمینت دندان برود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
بهترین سن برای لمینت دندان

سوالات متداول کاندیدای مناسب لمینت دندان

1. آیا افرادی که لمینت دندان برایشان مناسب نیست، می‌توانند از سایر روش‌های ترمیمی دندان استفاده کنند؟

پاسخ به این سؤال به شرایط دهان و دندان فرد بستگی دارد و پس از انجام معاینات توسط دندانپزشک زیبایی، ممکن است استفاده هرکدام از روش‌های کامپوزیت دندان، بلیچینگ، روکش دندان، ایمپلنت دندان و یا ارتودنسی تجویز شود.

2. آیا لمینت برای افرادی که دچار کجی دندان هستند، مناسب است؟

مناسب بودن لمینت برای دندان‌های کج با معاینه و تشخیص دندانپزشک زیبایی است. اما به طور کلی کجی‌های جزئی دندان‌ها را می‌توان با استفاده از این روش مرتفع کرد.

3. لمینت دندان برای چه سنی مناسب است؟

به طور کلی سن مناسب لمینت کردن دندان بعد از ۱۸ سالگی و اتمام رشد استخوان فک و دندان‌ها می‌باشد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 9 =