کاربرد لیزر در دندانپزشکی + مزایا و معایب

کاربرد لیزر در دندانپزشکی- دکتر مهدی کریمی

لیزر دندان یکی از تکنیک‌های جدید دندانپزشکی است که برای برخی از بیماری‌های دهان و دندان پیشنهاد می‌شود. این راهکار در سال ۱۹۸۹ وارد حوزه دندانپزشکی شد و در راهکارهای درمانی مربوط به بافت دندان مورد استفاده قرار گرفت. لیزر در دندانپزشکی نسبت به دیگر ابزارهای غیرلیزری گزینه درمانی راحت‌تری است و برای انواع بافت دهان چه سخت و چه نرم استفاده می‌شود.

لیزر یک روش درمانی مدرن می‌باشد که در بسیاری از موارد انجام درمان را نسبت به روش‌های سنتی، آسان‌تر و کم تهاجمی‌تر کرده و به دو نوع لیزر بافت نرم و لیزر بافت سخت تقسیم می‌شود.

در واقع LASER ، نور تقویت شده توسط محرک تابش می‌باشد که در برخورد با بافت نرم و سخت، بر اساس نوع بافت، نوع لیزر تابش شده و شدت تابش آن باعث ایجاد تغییرات خاصی می‌شود.

لیزر از پرتو بسیار باریک و متمرکزی ساخته شده است که هنگام برخورد به بافت مورد نظر، واکنش ایجاد می‌کند. هنگام برخورد لیزر با بافت، جداسازی و تغییر شکل امکان‌پذیر است. برای آشنایی بیشتر کاربرد لیزر در دندانپزشکی در این مطلب همراه ما باشید.

لیزر در دندانپزشکی، درمانی ساده و مؤثر

این روش بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی را ساده می‌کند و موجب کاهش هزینه‌های احتمالی می‌شود. سازمان غذا و دارو، درمان لیزر را به عنوان راهکاری اثربخش برای مشکلات دندان پیشنهاد می‌کند و اعلام کرده است هنوز اثربخشی‌های زیادی مانده است که از خود نشان دهد. در واقع آینده روشنی برای درمان‌های دندانپزشکی با لیزر در پیش است.

کاربرد لیزر در دندانپزشکی

مزایای لیزر در دندانپزشکی

با حضور این ابزار، بسیاری از آثار ناخوشایند مانند تزریق بی‌حسی، خونریزی‌های پس از جراحی، بروز عفونت، احساس درد بعد از جراحی و … از بین می‌رود.

لیزر به خوبی بافت نرمی که نیاز به جراحی دارد را درمان کرده، و از خونریزی و احساس درد حین جراحی پیشگیری می‌کند. پس از جراحی نیز، بهبودی در سریع‌ترین زمان به پایان می‌رسد.

یکی دیگر از مزایای لیزر در دندانپزشکی، ساده‌سازی برخی مراحل دشوار مانند ترمیم‌های عمیق و انجام روکش دندان است، زیرا احتمال نیاز به تراش دندان در  زیر لثه وجود دارد. چنین جراحی‌هایی با کمک لیزر بدون خونریزی و درد انجام می‌شود، در حالی که به هیچ بخیه‌ای نیاز نخواهد بود.

معرفی چندین کاربرد لیزر در دندانپزشکی

استفاده از لیزر در دندانپزشکی کاملا اختصاصی است و دستگاه آن را براساس نیازهای این حوزه طراحی شده است. این دسته از دستگاه‌های لیزر در صورت رعایت اصول محافظتی، کاملا بی‌خطر هستند.

لیزر بافت نرم

ساده‌سازی حرکات ارتودنسی

ارتودنسی یکی از درمان‌های مهم و طولانی دندانپزشکی است که حدود 2 سال طول می‌کشد. برخی افراد به دلیل طولانی بودن این درمان و تحت نظر بودن دوره‌های درمانی مختلف از انجام آن صرف نظر می‌کنند.

لیزر به طور مستقیم باعث انجام درمان ارتودنسی نمی‌شود بلکه با تابش لیزر، نیروهای وارد شده به دندان توسط سیم و براکت‌های ارتودنسی، موثرتر عمل کرده و پروسه درمان کوتاه‌تر می‌شود.

لیزر با اثر بر روی سلول‌های استخوانی و ترشح شدن فاکتورهایی توسط آنها، باعث تسریع پروسه تحلیل و تشکیل استخوان و در نهایت باعث افزایش سرعت حرکت دندان‌ها در حد محدود می‌شود.

لیزر در ارتودنسی

فرنکتومی

فرنوم در قسمت‌هایی از دهان فرد، لب و زبان را به بافت‌های زیرین متصل می‌کند و در برخی مواقع در صورت اتصال قوی و بیش از حد، باعث محدودیت‌ها و مشکلاتی می‌شود. مثلا در مواردی زبان با فرنوم به کف دهان متصل می‌شود و محدودیت حرکتی به‌وجود می‌آورد.

در کودکان نیز این عارضه به صورت مادرزادی اتفاق می‌افتد و باعث می‌شود، نوزاد به راحتی شیر ننوشد. دیگر مشکلات حاصل از آن شامل سوء هاضمه، اختلال در گفتار، مسدودسازی مجرای هوا، فاصله‌دار شدن دندان‌ها، پوسیدگی دندان‌ها و … است که با استفاده از لیزر فرنکتومی بدون درد و خونریزی رفع خواهد شد.

بلیچینگ دندان

در مواردی که دندان‌ها از نظر شکل و طرز قرار گیری مشکلی نداشته و فقط از لحاظ رنگ، تیره‌تر یا زردتر به نظر برسند با بلیچینگ می‌توان رنگ دندان‌ها را چندین درجه روشن‌تر کرد.

در مطب دندانپزشکی بعد از ایزوله کردن دندان‌ها، از ژل بلیچینگ که از ترکیبات هیدروژن پراکساید یا کارباماید پراکساید ساخته شده، استفاده می‌شود. در این روش ژل موردنظر بعد از قرار داده شدن روی دندان‌ها، توسط نور یا گرما فعال شده و باعث روشن شدن رنگ دندان می‌شود.

امروزه برای فعال کردن ژل از لیزر دایود هم می‌توان استفاده کرد. در اصل خود ژل نقش سفید کننده و لیزر دایود صرفا نقش فعال کننده ژل و آغازگر این پروسه را دارد.

بلیچینگ در مطب

البته معمولا دستگاه مورد استفاده برای فعال سازی ژل، لایت کیور است. اما در صورت استفاده از لیزر دایود، به آن بلیچینگ دندان با لیزر گفته می‌شود.

اصلاح لبخند لثه‌ای

لبخند لثه‌ای تاثیر ناگواری روی ظاهر لبخند و زیبایی چهره دارد. خیلی‌ها به خاطر این مشکل از لبخند زدن و دیده شدن لثه هراس دارند. اصلاح لبخند لثه‌ای با کمک لیزر بهترین ایده است و موجب می‌شود خط لثه کمی عقب‌تر قرار گیرد.

اصلاح خط لثه با لیزر

انجام مرحله Un Covering ایمپلنت

بعد از مرحله کاشت اولیه ایمپلنت دندان و قرار دادن پایه(فیکسچر) ایمپلنت در زیر لثه، بعد از چند ماه نیاز به جراحی مجدد برای Un Cover کردن ایمپلنت می‌باشد.

در این موارد در صورت وجود لثه کافی، می‌توان توسط لیزر و بدون نیاز به برش و خونریزی، لثه روی ایمپلنت را برداشت و قطعه موردنظر را برای فرم دادن لثه روی فیکسچر ایمپلنت قرار داد. در این حالت ترمیم لثه خیلی سریع اتفاق می‌افتد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

تغییر رنگ لثه

برخی افراد از تیرگی رنگ لثه خود احساس ناخوشایندی دارند و از وجود لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای ناراحت هستند. این لکه‌ها به دلایل مختلفی مانند مصرف داروها، بیماری یا ژنتیک رخ می‌دهند و ممکن است نازیبایی ایجاد کند. با کمک لیزر بافت نرم، لثه تغییر رنگ می‌دهد و رنگدانه‌های سیاه یا قهوه‌ای لثه کاملا رفع می‌شود.

رفع تجمعات باکتریایی

رفع تجمعات باکتریایی در پاکت پریودنتال زیر خط لثه، سلامتی دندان‌ها و بافت نرم دهان را به خطر می‌اندازد. در حالی که تاباندن پرتو لیزر در این ناحیه، قبل و بعد از جرمگیری، موجب حذف باکتری‌های زیر خط لثه می‌شود. با تاباندن این پرتو از بروز بسیاری از بیماری‌های مجدد لثه جلوگیری شده و موجب حفظ سلامتی بافت لثه می‌شود و همچنین به اتصال بهتر لثه کمک می‌کند.

درمان پوسیدگی در کلاس v دندان

پوسیدگی در قسمت‌های مختلف دندان رخ می‌دهد و همیشه سطح جونده را درگیر نمی‌کند. دندانپزشکان با در نظر گرفتن محل پوسیدگی دندان، ترمیم آن را شروع می‌کنند.

پوسیدگی در 6 کلاس مختلف رخ می‌دهد که به زبان یونانی از I تا VI تقسیم بندی شده است. کلاس V شامل طوق یا گردن دندان است که ترمیم آن به سختی انجام می‌شود. با استفاده از لیزر دسترسی به این ناحیه راحت‌تر است. زیرا با ایجاد برش روی قسمتی از بافت لثه، دسترسی به جهت ترمیم ایجاد می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

درمان حساسیت دندان

در حالت طبیعی مینای دندان از حساس شدن دندان در برابر سرما، گرما و تماس مراقبت می‌کند. در مواقعی که به هر دلیلی مینای دندان از بین رفته، یا تحلیل لثه اتفاق افتاده و عاج دندان مشخص و نمایان شده، دندان به نغییرات سرما، گرما و تماس حساس می‌شود.

در این موارد لیزر با بستن کوبول‌های عاج، باعث کاهش حساسیت دندان می‌شود. برای درمان حساسیت دندان، هم از لیزر دایود و هم از لیزر اربیوم می‌توان استفاده کرد.

درمان ریشه دندان‌های عفونی

از آنجا که عمق نفوذ تمیز کننده‌های مکانیکی و شیمیایی در دیواره‌های کانال ریشه کمتر از 0/5 میلی‌متر و عمق نفوذ باکتری‌ها در دیواره‌های کانال حدود 1 میلی‌متر می‌باشد، لذا عملا درمان‌های روتین قادر به حذف کامل باکتری‌ها نمی‌باشند.

در این مواقع استفاده از لیزر دایود به همراه لیزر اربیوم قادر به هدف قرار دادن باکتری‌ها و نابودی آنها هستند. البته درمان لیزر یک درمان تکمیلی می‌باشد و تمامی مراحل درمان ریشه باید کامل انجام شود. یعنی درمان لیزر به عنوان یک درمان کمکی به درمان اصلی اضافه می‌شود.

لیزر بافت سخت

نوع دیگری از لیزر وجود دارد که روی بافت سخت تاثیر می‌گذارد. در واقع پرتوهای حاصل از دستگاه تنها روی بافت‌های سخت مانند دندان اثرگذارند. در ادامه به موارد دیگری از استفاده لیزر در دندانپزشکی می پردازیم:

ساده‌سازی فرآیند اچینگ

اچینگ فرآیندی ساده در اقدامات مهم همچون نصب لمینت یا ونیر کامپوزیت است. با کمک این مرحله سطح صاف مینای دندان نسبتا خشن و نامنظم می‌شود. در غیر این صورت امکان چسبیدن مواد دندانپزشکی وجود ندارد و استحکام و ماندگاری مواد به مرور زمان از دست می‌رود.

فرآیند اچینگ به صورت سنتی با کمک ماده‌ای به نام اسید اچ انجام می‌شود. اما برای تاثیرگذاری بیشتر، از لیزر دندانپزشکی هم می‌توان بهره گرفت.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

عصب کشی دندان

روت کانال تراپی یا همان عصب کشی(درمان ریشه دندان) یکی از فرآیندهای رایج دندان است که به ترمیم و درمان ریشه دندان کمک می‌کند. درمان ریشه زمانی نیاز است که ریشه دندان موجب عفونت شده و درد آن غیرقابل تحمل است.

برای رفع این مشکل دسترسی به ناحیه پالپ ضروری است تا عفونت حذف شود. با کمک روش رایج و ابزارهای کاربردی مانند دریل این کار امکان‌پذیر است. اما دستگاه لیزر دسترسی را راحت‌تر می‌کند.

مزایای استفاده از لیزر در دندانپزشکی

کاربرد لیزر دندانپزشکی بسیار گسترده است و به ساده‌سازی فرآیندهای درمانی کمک می‌کند. در اینجا چند مزیت لیزر در دندانپزشکی را بررسی می‌کنیم:

• مراحل مختلف دندانپزشکی با حداقل‌ترین تهاجم انجام می‌شود.

• استفاده از پرتوهای لیزری هیچ آسیبی به دندان، لثه و دیگر بافت‌های داخل دهان نمی‌رساند.

• با کمک لیزر تورم، ناراحتی و درد کمتری احساس می‌شود.

• احتمال عفونت‌های باکتریایی کاهش پیدا می‌کند، زیرا لیزر کار استریل ناحیه درمان را انجام می‌دهد و زخم‌ها سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند.

• اثری از خونریزی نیست و نیازی به بخیه بافت نرم نخواهد بود.

• برای کسانی که نسبت به جراحی ترس و دلهره دارند، بهترین انتخاب است.

• دوره بهبودی پس از لیزر بسیار کوتاه‌تر است.

• احتمال ترمیم بافت‌های دهان بیشتر است.

• خونریزی بافت‌های نرم درمان شده کاهش پیدا می‌کند، زیرا لیزر موجب تقویت لخته شدن خون می‌شود.

• امکان بازسازی بافت وجود دارد و آسیب کمتری به بافت‌های اطراف وارد می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

معایب استفاده از لیزر در دندانپزشکی

• لیزر برای دندان‌هایی که از قبل ترمیم شده و دارای پر کننده‌هایی همچون آمالگام فلزی هستند غیرقابل استفاده است.

• احتمال آسیب دیدگی پالپ دندان هنگام استفاده از لیزر وجود دارد.

• از آنجا که دستگاه‌های لیزر گران‌قیمت هستند، لذا درمان‌های لیزر نسبت به درمان‌های روتین هزینه بالایی دارند.

کلام آخر

استفاده از لیزر در دندانپزشکی بسیاری از اقدامات درمانی را ساده می‌کند و احتمال بروز خطرات احتمالی را کاهش می‌دهد. درمان‌هایی که با کمک لیزر انجام می‌شوند، نسبت به درمان‌های معمولی بسیار ساده‌تر است و خطرات کمتری را به همراه دارد.

سوالات رایج کاربرد لیزر در دندانپزشکی

1. عصب کشی دندان با لیزر انجام می‌شود؟

لیزر به تنهایی قادر به انجام درمان ریشه دندان نمی‌باشد و فقط به عنوان یک درمان تکمیلی همزمان با درمان روتین ریشه است که میزان باکتری‌ها و عفونت را به خاطر خاصیت ضد میکروبی خود کاهش می‌دهد.

2. قیمت لیزر دندان چقدر است؟

قیمت لیزر دندان به هدف اجرای آن بستگی دارد. زیرا این ابزار برای درمان‌های مختلف پیشنهاد می‌شود.

3. درمان پوسیدگی دندان با لیزر امکان‌پذیر است؟

درمان پوسیدگی با لیزر بافت سخت به این صورت است که از لیزر اربیوم برای تراش دندان و درمان پوسیدگی‌ها استفاده می‌شود و در نهایت با روش‌های روتین، ناحیه تمیز شده ترمیم می‌شود.

4. امکان کشیدن دندان با لیزر وجود دارد؟

معمولا از لیزر برای کشیدن دندان استفاده نمی‌شود و فقط مورد استفاده آن در جراحی‌هایی که کشیدن دندان نیاز به برش و برداشت بافت نرم و استخوان دارد، می‌باشد. بنابراین در کشیدن‌های ساده و روتین دندان که نیاز به جراحی با لیزر ندارند، استفاده از لیزر کارایی ندارد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.