مزایا و معایب لمینت دندان + 5 کاربرد آن

مزایا و معایب لمینت دندان - دکتر مهدی کریمی

دوست دارید لبخندی زیبا با دندان‌های درخشان را تجربه کنید؟ برای رسیدن به هدفتان لمینت دندان انتخاب کرده‌اید؟ این روش، راهکاری محبوب و جذاب برای ترمیم ظاهر دندان‌های جلویی است، اما کمتر کسی به مزایا و معایب لمینت دندان توجه می‌کند.

لمینت دندان یا ونیر همانند پوشش نازکی دندان‌ها را احاطه می‌کند و با توجه به سلیقه هر فردی در رنگ‌های متنوع قابل اجرا است.

تعیین رنگ لمینت دندان

همچنین قابلیت تغییر اندازه، شکل و طول دندان‌ها را نیز دارد و همانند معجزه‌ای باورنکردنی دندان‌های شکسته، زرد شده و بد شکل را به دندان‌های مرتب، سفید و هالیوودی تبدیل می‌کند، اما مانند دیگر روش‌های زیباسازی دندان دارای شرایط مختلفی است و دانستن مزایا و معایب لمینت دندان قبل از هر کاری ضرورت دارد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
لمینت دندان | 5 نوع + مزایا و معایب آن‌ها

کاندیداهای مناسب لمینت دندان؛ تست صلاحیت!

کاربرد لمینت دندان بر همگان ثابت شده است و کسانی می‌توانند از این راهکار استفاده کنند در دسته‌های زیر قرار دارند:

کسانی که از اندازه نامناسب و بد فرم دندان‌هایشان رنج می‌برند.

افراد دارای دندان‌های بدرنگ و زشت

افراد دارای دندان‌های ساییده شده و ترک خورده

کسانی که با مشکل شکستگی دندان مواجه شده‌اند.

افراد دارای دندان‌های فاصله‌دار

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مزایا و معایب لمینت دندان

مزایای لمینت دندان؛ لذت لبخندی مسحور کننده تا پایان عمر

در این قسمت به بررسی جوانب مثبت لمینت دندان می‌پردازیم. معمولا این راهکار بهترین گزینه برای بهبود لبخنده بوده است و بی‌تردید با شنیدن مزایای آن برای ساخت دندان‌های سفید و جذاب مصمم‌تر می‌شوید.

مزایا و معایب لمینت دندان

پوشش عالی لکه‌های سرسخت

لکه‌های سرسخت و عمیق دندانی حاصل از فلوراید و داروهای تجویزی که به روش‌های معمولی پاک نمی‌شوند، با کمک این روش قابل حل هستند. اگرچه این لکه‌های ناامیدکننده هستند، اما با اجرای لمینت روشن به راحتی پوشانده می‌شوند.

درمان بدشکلی دندان ها

برخی اتفاقات غیرمنتظره به شکستگی و ساییدگی دندان‌ها منجر می‌شود. اینجاست که لمینت دندان می‌تواند راه حلی سریع باشد و هر گونه آسیبی را پنهان کند. جالب است بدانید این نوع ترمیم یک یا چندین دندان را به طور همزمان برطرف می‌کند.

خلق دندان‌های به هم چسبیده

لمینت‌ها فاصله بین دندان‌ها را از بین می‌برند و به مرور زمان از ایجاد فواصل بیشتر و دیگر مشکلات دندانی جلوگیری می‌کنند. در حالی که عدم درمان شکاف موجب جابجایی دندان و تحلیل استخوان فک می‌شود.

در این روش محبوب، ناهمواری و نامرتب بودن دندان‌ها را ترمیم مشده و با تراش بسیار کم مینای دندان، پوسته نازک(لمینت) روی دندان نصب می‌شود.

دندان‌های به هم چسبیده با لمینت

سفید و درخشندگی دندان‌ها

این روش ترمیمی می‌تواند با رنگ طبیعی دندان‌ها مطابقت داشته باشد و بدون هیچ تغییر رنگی، روی دندان‌ها قرار گیرد، اما امکان اجرای سطح سفیدتر آن نیز وجود دارد و بدون هیچ تغییری باقی می‌ماند.

البته فراموش نکنید دوام رنگ تا حدود زیادی به رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بستگی دارد و پرهیز از نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و قهوه به سفید ماندن دندان‌ها بسیار کمک می‌کند.

درخشندگی دندان با لمینت

ماندگاری طولانی مدت

اگر از دندانپزشک ماهری در این زمینه کمک بگیرید، لمینت با ماندگاری عالی اجرا می‌شود و بیش از 10 الی 15 سال می‌توانید از زیبایی‌های آن بهره‌مند شوید. البته رعایت نکات بهداشتی بر مدت دوام آن اثرگذار است.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

معایب لمینت دندان

خوردن غذاهای سفت ممنوع!

حتی اگر محکم‌ترین روکش دندان انتخاب شود، باید نسبت به انتخاب‌های غذایی توجه ویژه داشته باشید. خوردن غذاهای ترد و سفت کمی مشکل ساز است و این دسته از مواد احتمال شکستگی روکش را به همراه دارد.

هزینه بسیار بالا

هنگام مقایسه مزایای لمینت دندان نسبت به کامپوزیت و دیگر روش‌ها به هزینه بالاتر آن پی خواهید برد. چراکه کیفیت و متریال این روش قابل مقایسه با دیگر روش‌های زیباسازی دندان نیست و ماندگاری و ثبات رنگ لمینت بسیار ایده‌آل است.

عدم قابلیت تغییر شکل دندان‌ها

قبل از اجرا، حتما دقت داشته باشید که ظاهر ونیرهای دندان دائمی است و بعد از چسباندن آن‌ها امکان تغییر شکل، رنگ و اندازه آن‌ها وجود ندارد. زیرا دندانپزشک لایه نازکی از مینای دندان را می‌تراشد و امکان استفاده از دندان‌های طبیعی ناممکن می‌شود.

ساخت طولانی مدت

لمینت نسبت به دیگر روش‌ها نیاز به آماده‌سازی دارد و روکش دندان به مدت 2 الی 3 هفته توسط لابراتورهای دندانپزشکی به صورت اختصاصی قابل ساخت است. درحالی که روش کامپوزیت طی یک جلسه اجرا می‌شود.

حال که با مزایا و معایب لمینت دندان آشنا شدید، بهتر است بدانید که احیانا اگر لمینت دندان به‌صورت غیر اصولی و غیر علمی کار شود ممکن است عوارض ناخواسته‌ای به دنبال داشته باشد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مزایا و معایب لمینت دندان + 5 کاربرد آن

عوارض احتمالی لمینت دندان

نیازی نیست نسبت به عوارض این راهکار زیبایی نگران باشید، زیراکه در صورت انجام کار حرفه‌ای و علمی، هیچگونه اثرات جانبی نخواهد داشت. در صورتی که نصب لمینت به‌صورت اصولی و توسط دندانپزشک حرفه‌‌ای انجام نگیرد، ممکن است با عوارض جانبی و احتمالی زیر بعد از نصب لمینت مواجه شوید:

احساس ناراحتی و کمی درد

قرارگیری نادرست ونیرها

احتمالی بریدگی و ترک روکش

کلام آخر

مزایا و معایب لمینت دندان روی تصمیم‌گیری اثرگذار است. همچنین بعد از اطمینان کامل نسبت به این که برای انجام لمینت در شرایط خوبی قرار دارید، تعهد به نگهداری و مراقبت از دندان‌ها اهمیت پیدا می‌کند. تنها از راه رعایت نکات بهداشتی می‌توانید به مزایای حداکثر برسید و از جنبه‌های منفی پیشگیری کنید.

سوالات رایج مزایا و معایب لمینت دندان

1. آیا ونیرهای لمینت به دندان آسیب می‌رساند؟

اگر لبخند خود را به هر دلیلی پنهان می‌کنید، احتمالا روکش دندان می‌تواند ظاهر و زیبایی آن را بهبود بخشد، اما نگرانی در مورد سلامتی دندان‌ها بعد از لمینت کاملا طبیعی است و این موضوع به رعایت نکات مراقبتی بستگی دارد.

2. آیا تراشیدن مینای دندان برای نصب لمینت مشکل ساز است؟

در صورتی که تراشیدن مینای دندان اصولی و نصب لمینت با مهارت کافی انجام شود، نیازی نیست نسبت به تراشیدن دندان‌ها نگران باشید.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

12 پاسخ

  1. سلام
    درست که میگن افرادی که لمینت میکنن دندونهاشون حساس میشه به دما؟

    1. با سلام و احترام
      اگر تراش لمینت اصولی و علمی انجام شود و ونیرها به‌طور اصولی طراحی، ساخته و نصب شوند به هیچ وجه حساسیتی روی دندان ها مشاهده نخواهد شد. بروز حساسیت به دما ناشی از اجرای یک کار غیرعلمی است.

  2. سلام
    اگه بعدا از لمینت خوشمون نیاد میتونیم برشداریم؟

    1. با سلام و احترام
      اگر از لمینت های سرامیکی روی دندان هایتان رضایت نداشته باشید صرفا می توانید آنها را تعویض کنید و اینطور نیست که بخواهید کلا آنها را کنار بگذارید. چون هر چند که سطح خیلی نازکی از دندان تراش داده می شود ولی راهکار زیبایی لمینت های سرامیکی حالت غیرقابل برگشت دارند.

  3. سلام و عرض ادب
    لمینت دندان را بعدا میتونیم تعویض و یا کلا حذفش کنیم؟

    1. با سلام و احترام
      لمینت دندان یک روش درمان زیبایی غیرقابل برگشت است یعنی به خاطر تراش(بسیار جزئی) سطح دندان ها تا آخر عمرتان باید از لمینت استفاده کنید. ولی در صورت شکستگی یا ترک برداشتن آن می توان آن را برداشت و مجددا لمینت جدید را جایگزین کرد. یعنی صرفا قابلیت تعویض دارد.

  4. بنده یکی از دندونای نیش بالایی ام پوسیدگی داره و کمی تغییر رنگ داده برای رفع بدرنگیش میتونم لمینتش کنم؟

    1. با سلام و احترام
      بله لمینت دندان یکی از راهکار مؤثر و تضمینی در بازیابی رنگ دندان های تغییر رنگ داده است. البته جهت پاسخگویی قطعی نیاز به ویزیت و معاینه از نزدیک می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نه =