چه افرادی کاندیدای نامناسب ایمپلنت هستند؟

کاندیدای نامناسب ایمپلنت-دکتر مهدی کریمی

اگر دندان یا دندان‌های دائمی خود را بنا به هر دلیلی مانند سانحه، تصادف یا پوسیدگی از دست داده‌اید، احتمالا دندانپزشک‌تان ایمپلنت دندان را پیشنهاد می‌دهد. اگر کاندیدای نامناسب ایمپلنت دندان نباشید، این روش مزایای فوق‌العاده‌ای دارد و کمک می‌کند دوباره از نعمت دندان بسیار شبیه به دندان طبیعی بهره‌مند شوید.

بسیار کم پیش می‌آید فردی شرایط لازم برای اجرای ایمپلنت دندان را نداشته باشد، اما باز هم برخی شرایط شما را از رسیدن به موفقیت درمان کاشت دندان دور نگه می‌دارد.

زیرا بعد از کاشت دندان داخل استخوان فک، فرآیندی در راستای بهبودی اجرا می‌شود که شامل رشد کامل استخوان در اطراف پایه ایمپلنت و بهبود بافت لثه است. در این مطلب بررسی می‌کنیم چه کسانی برای ایمپلنت دندان مناسب نیستند و چگونه می‌توان شرایط لازم برای اجرای آن را مهیا ساخت.

کاندیدای نامناسب ایمپلنت

آشنایی با ایمپلنت دندان

اولین قدم این است که بدانیم ایمپلنت دندان چیست و چگونه از آن استفاده می‌شود. این راهکار به طور خاص برای دهان شما اجرا می‌شود و با کمک ریشه کاشته شده(پایه ایمپلنت یا فیکسچر) داخل فک، عملکردی مشابه دندان طبیعی را به نمایش می‌گذارد. معمولا تنها مورد چالشی آن، دوره بهبودی آن است که مجبور هستید برای مدتی مراحل آن را تحمل کنید.

ایمپلنت برای تقلید از دندان طبیعی طراحی شده است، اگرچه ریشه‌ای همانند دندان‌های طبیعی ندارد، اما دارای پایه تیتانیومی است که به خوبی با ساختار استخوان فک هماهنگی و سازگاری دارد و هیچ خطری برای بافت دهان ندارد. این پایه به خوبی با استخوان فک جوش می‌خورد و در آخر به عنوان فیکسچر دائمی به بخشی از ساختار فک و دهان تبدیل می‌شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
انواع ایمپلنت دندان+بهترین برندهای ایمپلنت

کاندیدای نامناسب ایمپلنت دندان

در این قسمت به معرفی چهار گروهی که شرایط لازم کاشت دندان را ندارند می‌پردازیم:

کودکان و نوجوانان

سن یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی اجرای ایمپلنت دندان است که بیمار نمی‌تواند دخالتی در تغییر آن داشته باشد. رشد فک دختران دارای سن 16 الی 17 سال و پسران 18 الی 19 سال هنوز کامل نشده است و تا زمان اتمام آن، قرار دادن ایمپلنت دندان با جراحی موجب ایجاد اختلال در رشد طبیعی فک می‌شود.

سالمندان با سن بسیار بالا

معمولا سالمندان کمتر از جوانان با مشکل عدم توانایی ایمپلنت دندان روبرو شده و کنتراندیکاسیون(عدم تجویز) مطلق برای افراد با سن بالا وجود ندارد.

ولی به خاطر شرایط جسمی ضعیف، کاهش آستانه درد و تحمل، وجود بیماری‌های سیستمتیک مختلف(مثل فشار خون بالا، دیابت و …) و داروهایی که معمولا افراد در سنین بسیار بالا با مصرف آنها مواجه هستند، سعی می‌شود حد الامکان از تجویز ایمپلنت و جراحی‌های وسیع اجتناب شود.

در شرایطی که همه ملاحظات پزشکی رعایت شود، جراحی ایمپلنت جزء موارد عدم تجویز مطلق حساب نمی‌شود و می‌توان اقدامات لازم را برای فرد شروع کرد.

یکی از مشکلات در افراد با سن بسیار بالا، کاهش قدرت ترمیم و فرایند جوش خوردن ایمپلنت می‌باشد که بایستی در نظر گرفته شود. چرا که می‌تواند نتیجه درمان را تحت تاثیر قرار دهد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

افراد با بهداشت ضعیف دهان و دندان

افرادی که عادات بهداشتی دهان و دندان را رعایت نمی‌کنند، کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند. بهداشت ضعیف دهان از عدم رعایت نکات مراقبتی دندان‌ها ناشی می‌شود و کسی که مرتب مسواک نمی‌زند و از نخ دندان استفاده نمی‌کند، با موفقیت کامل ایمپلنت روبرو نخواهد شد. ضمنا وجود هرگونه بیماری لثه، کیفیت و عملکرد ایمپلنت را تحت تاثیر قرار می‌دهد

افراد با عادات بد دهانی

بیشتر دندانپزشکان از کاشت دندان برای افرادی که دچار عادات بد مؤثر بر سلامتی دهان و دندان هستند، امتناع می‌کنند. این عادات مستقیما روی سلامت دهان و دندان تاثیر منفی می‌گذارد و جراحی ایمپلنت را با موانع بسیاری روبرو می‌کند.

از دیگر عادات بد می‌توان به دندان قروچه اشاره کرد. کسانی که با این مشکل مواجه هستند بهتر است قبل از کاشت دندان، برای درمان آن اقدام کنند. مشکل دندان قروچه فشار زیادی به دندان‌ها و ایمپلنت وارد و روند درمانی را دچار اختلال می‌کند.

دندان قروچه

البته وجود دندان قروچه جزء موارد عدم تجویز ایمپلنت نمی‌باشد و در صورتی که دندانپزشک با رعایت ملاحظات اکلوژنی برای فرد، ایمپلنت را انجام دهد و فرد بیمار هم از اپلاینس‌هایی نظیر محافظ یا گارد شبانه (Night Guard) استفاده کند، مشکل خاصی به‌وجود نمی‌آید.

عوامل خطرساز کاشت ایمپلنت دندان

دیگر موردی که دندانپزشک قبل از کاشت دندان بررسی می‌کند این است آیا عوامل خطرساز ذاتی وجود دارد یا خیر؟ برای مثال، اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید که ممکن است روند بهبودی را با مشکل مواجه کند، حتما به اطلاع دندانپزشک برسانید یا این که برخی بیماری شما را در خطر بیشتری همچون عفونت یا شکست ایمپلنت قرار می‌دهد.

در حقیقت دندانپزشک در کنار اجرای این، موظف است مراقب سلامتی کلی شما باشد و در صورتی که از موارد زیر رنج می‌برید، شما را کاندیدای نامناسب ایمپلنت دندان خطاب کند:

دیابت کنترل نشده

کسانی که مشکل دیابت خود را با مصرف انسولین کنترل نمی‌کنند، کاندیدای مناسبی برای کاشت دندان نیستند. زیرا احتمال بروز بیماری لثه و عفونت وجود دارد. اما کسانی که تحت درمان هستند و داروهای لازم برای کنترل قند خونشان را مصرف می‌کنند، می‌توانند تحت شرایط ایمن از این روش درمانی نیز بهره‌مند شوند.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مشکلات قلبی و ضربان قلب نامنظم

از دیگر عوامل خطرساز ایمپلنت دندان بیماری‌های قلبی مانند سکته قلبی است. افرادی که دچار این عارضه شده‌اند، باید تا زمان برگشت شرایط جسمانی و سلامتی کامل برای کاشت دندان صبر کرده و حتما قبل از آن با پزشک قلب و عروق خود مشورت کنند.

تنها در صورت آرام بودن و کنترل کردن استرس و اضطراب امکان طی کردن مراحل کاشت دندان برای بیماران قلبی وجود دارد. در حالی که اگر ضربان قلب نامنظم باشد و کنترل آن امکان‌پذیر نباشد بهتر است ایمپلنت دندان انجام نشود.

بیماری خود ایمنی

افرادی که با بیماری‌های خود ایمنی مواجه هستند، چون اکثرا از داروهای کورتون دار استفاده می‌کنند لذا فرایند ترمیم و بهبودی در این افراد با کمی مشکل انجام می‌شود.

در صورتی که این افراد در شرایط کنترل شده و پایدار باشند، امکان انجام ایمپلنت وجود دارد ولی اگر در شرایط حاد بیماری و ناپایدار باشند، انجام ایمپلنت منع تجویز دارد. همچنین در صورتی که نیاز به تعدیل یا افزایش دوز کورتون قبل از جراحی باشد، این کار حتما باید توسط پزشک معالج فرد انجام شود.

پوکی استخوان

از آنجا که پایه ایمپلنت داخل استخوان فک قرار می‌گیرد ترمیم آن بعد از جراحی روی موفقیت آمیز بودن کاشت تاثیرگذار است. پس کسانی که دچار پوکی استخوان هستند و داروهای حاوی بیس فسفونات مصرف می‌کنند، نمی‌توانند این روش درمانی را تجربه کنند.

پوکی استخوان مربوط به ساختار داخلی بافت استخوان‌ها می‌شود و می‌تواند به دلایلی از قبیل افزایش سن، کمبود یا از دست رفتن مواد معدنی و ویتامین‌ها و بروز برخی بیماری‌های سیستمتیک(مثل فشار خون بالا و دیابت) و…. رخ دهد.

از آنجایی که در پوکی استخوان، تراکم استخوان کم می‌شود بنابراین میزان موفقیت درمان ایمپلنت می‌تواند کم شود. از طرفی به خاطر مصرف داروهایی بیس فسفونات در این افراد، روند ترمیم استخوان به مشکل بر می‌خورد.

مخصوصا در بیمارانی که بیس فسفونات تزریقی استفاده می‌کنند، منع تجویز مطلق ایمپلنت وجود دارد چراکه احتمال استئو نکروز(نکروز استخوان) به دنبال انجام جراحی وجود دارد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مزایای ایمپلنت دندان + ۱۰ مزیت برتر

دوران بارداری

از آنجایی که انجام جراحی ایمپلنت جزء درمان‌های اورژانسی محسوب نمی‌شود و از طرفی در دوران بارداری، سلامت مادر و جنین حائز اهمیت بوده و استفاده از برخی داروها منع تجویز دارد بنابراین به هیچ عنوان در دوران بارداری، انجام جراحی ایمپلنت قابل توجیه و منطقی نمی‌باشد و باید به بعد از دوران بارداری موکول شود.

شیمی درمانی و پرتو درمانی

در بیماران سرطانی که در مرحله حاد بیماری بوده و در حالت ناپایدار قرار دارند، انجام ایمپلنت منع تجویز دارند. بعد از کنترل بیماری سرطان در بیمارانی که شیمی درمانی و رادیوتراپی انجام داده‌اند باید میزان گلبول‌های قرمز، سفید و پلاکت‌های خون بررسی شود که در محدوده نرمال باشند.

همچنین مدت و دوز اشعه تراپی بررسی شده و در صورتی که در محدوده ایمن باشد، امکان انجام ایمپلنت وجود دارد. چون در بیماران شیمی درمانی و رادیو تراپی، هم سیستم ایمنی تضعیف شده و هم استخوان دارای شرایط طبیعی نمی‌باشد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

کمبود استخوان

یکی از موارد رایجی که موجب می‌شود به شما بگویند کاندیدای مناسب کاشت دندان نیستید، کمبود استخوان در فک است.

البته برای رفع کمبود استخوان راه حل‌های زیادی وجود دارد و دندانپزشکان برای رفع آن پیوند استخوان را پیشنهاد می‌دهند، مگر این که عوامل دیگری در روند درمانی وجود داشته باشد که فرآیند آن را پیچیده‌تر کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از ایمپلنت

کلام آخر

اگر تصمیم به کاشت ایمپلنت دندان دارید باید بدانید چه کسانی نمی‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند. اگرچه ایمپلنت دندان فرایندی ساده است، اما دوره بهبودی چالش برانگیزی دارد و سلامتی کامل دهان و دندان روی موفقیت آمیز بودن آن تاثیر می‌گذارد.

به طور کلی، میزان موفقیت جراحی ایمپلنت دندان بسیار بالاست و در صورت داشتن شرایط لازم و سلامتی کامل دهان دندان با موفقیت 95 درصدی روبرو خواهید بود.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.