مقایسه لمینت و ارتودنسی

مقایسه لمینت و ارتودنسی- دکتر مهدی کریمی

خیلی‌ها تصمیم دارند لبخندی زیبا و بدون نقص داشته باشند، اما با راهکارهای مختلفی مانند لمینت دندان و ارتودنسی روبرو می‌شوند. اگر شما هم چنین تصمیمی دارید، اما از تفاوت ارتودنسی و لمینت دندان بی‌خبر هستید، پیشنهاد می‌کنیم در این مطلب حتماً همراه ما باشید. با بررسی و مقایسه لمینت و ارتودنسی راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید کدام روش برای شما انتخاب بهتری است؟

هر دو روش لمینت و ارتودنسی برای رفع ناهنجاری‌ها و اصلاح بی‌نظمی دندان‌ها طراحی شده است که با روند متفاوتی انجام می‌شوند. افرادی که به دلایل مختلفی مانند ژنتیک، کوچک بودن ناحیه فک، بروز سانحه و یا ضربه خوردن با مشکلات زیبایی دندان‌ها مواجه شدند می‌توانند به کمک روش‌های ارتودنسی و لمینت بسیاری از مشکلات را رفع کنند.

مقایسه لمینت و ارتودنسی

ارتودنسی چیست؟

قبل از این که تشخیص دهید ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان، باید بدانید هر کدام از روش‌ها چه اهدافی برای اجرا دارند و دقیقا چکار می‌کنند.

ارتودنسی یکی از زمینه‌های تخصصی دندانپزشکی است که به رفع ناهماهنگی‌های دندان و اصلاح قرارگیری آنها در کنار یکدیگر می‌پردازد. بعد از اتمام این روش، دندان‌ها به زیبایی تمام در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و لبخند فرد بهبود می‌یابد. همچنین این روش روی سلامتی دهان و دندان تاثیرگذار است.

اگر از وضعیت دندان‌ها ناراضی هستید یا با مشکلات رشد استخوان فک روبرو شده‌اید، ارتودنسی بهترین راهکار است. از آنجا که اختلالات ایجاد شده در رشد دندان‌ها موجب بروز مشکلات مختلفی مانند پوسیدگی، درد در ناحیه فک و لق شدن دندان‌ها می‌شود، با کمک ارتودنسی از بروز بسیاری از این مشکلات می‌توان جلوگیری کرده و سلامت دهان و دندان را حفظ نمود.

متخصصان دندانپزشکی با کمک ابزارهای متحرک یا ثابت، فشار خفیفی در طولانی مدت به دندان‌ها وارد می‌کنند تا آنها در جای اصلی خود قرار گیرند. اگر احساس می‌کنید نامرتبی دندان‌ها بیش از حد است و پیچیدگی‌های خاصی در ترتیب دندان‌ها مشاهده می‌شود نیاز به درمان ارتودنسی دارید.

ارتودنسی

نحوه اجرای ارتودنسی دندان

قبل از شروع درمان، دندانپزشک متخصص در مورد نحوه اجرا و شرایط لازم با شما صحبت می‌کند. سپس با معاینه فیزیکی، دهان و دندان را بررسی می‌کند. گاهی اوقات نیاز است با کمک رادیوگرافی دهان موقعیت‌های دندان و وضعیت فک بررسی شود.

بعد از معاینه نوبت به قالب‌گیری دندان‌ها می‌رسد تا براساس ابعاد و وضعیت دندان‌ها، پلاک و ارتودنسی ساخته و نحوه حرکت دندان‌ها برنامه‌ریزی شود. حال نوبت به نصب ابزارهای ارتودنسی می‌رسد، این ابزارها به دندان‌ها و مرتب‌سازی آنها کمک می‌کند و باعث می‌شود موقعیت آنها تغییر پیدا کند.

در هر جلسه دوره‌ای، ابزارها طبق برنامه تنظیم می‌شود و تا پایان دوره درمان باید به طور منظم برای بررسی وضعیت‌های دندان‌ها به مطب مراجعه کنید. در آخرین جلسه ابزارهای ارتودنسی از روی دندان‌ها برداشته می‌شود و شما از دندان‌هایی هماهنگ و مرتب بهره‌مند می‌شوید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

لمینت دندان چیست؟

لمینت لایه بسیار نازک و ظریفی است که روی سطح خارجی دندان‌ها را می‌پوشاند و بدین صورت ظاهر و رنگ آنها را تغییر می‌دهد. معمولا جنس لمینت‌ها از سرامیک است و براساس ابعاد و اندازه‌های دندان سفارش داده می‌شود. البته نوعی از لمینت دندان نیز وجود دارد که با کامپوزیت اجرا می‌شود و با نام ونیر کامپوزیت شناخته می‌شود.

با اجرای لمینت ظاهر دندان‌های جلویی(دندان‌های ناحیه زیبایی) بسیار تغییر می‌کند و دندان‌ها درخشش و زیبایی خاصی از خود نشان می‌دهند. همچنین ظاهر کلی دندان‌ها بهبود بخشیده و آنها را در برابر لکه‌پذیری مقاوم می‌کند.

ساختار لمینت سرامیکی در برابر لکه بسیار مقاوم است و درخشندگی خاصی دارد. همچنین بر اثر گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهد و در برابر عوامل مختلفی مانند مصرف مواد غذایی و مصرف دارو زیبایی خود را حفظ می‌کند. به همین خاطر، برای اصلاح دندان‌های لب‌پر شده، بی‌نظمی‌های جزئی، فواصل کم بین دندان‌ها و دندان‌های تغییر رنگ داده، انتخاب مناسبی است.

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

اجرای لمینت چگونه است؟

از دیگر مواردی که به مقایسه لمینت و ارتودنسی کمک می‌کند، آشنایی با مراحل اجرایی آنها است. برای شروع راهکار لمینت ، ابتدا دندانپزشک مقدار بسیار کمی از مینای سطح جلویی دندان را تراش می‌دهد تا فضای کافی برای قرارگیری ونیر(لمینت) وجود داشته باشد.

برای ساخت لمینت دندان لازم است از دندان‌های تراش داده شده قالب‌گیری انجام شود. همچنین انتخاب رنگ لمینت با توجه به نظر شخص و مشاوره دندانپزشک از مراحل قبل از ساخت و نصب آن است.

قالب‌های گرفته شده توسط لابراتوار پروتزهای دندانی بررسی شده و لمینت سفارشی با توجه به آن طراحی و ساخته می‌شود. معمولا چند روز الی دو هفته طول می‌کشد تا کار نهایی شود و طی این مدت دندانپزشک از ونیر موقت استفاده می‌کند.

بعد از قرارگیری لمینت‌های اصلی، اندازه و شکل آنها بررسی می‌شود و در صورت نیاز تغییرات لازم اعمال خواهد شد. دقت داشته باشید توجه به شرایط لازم قبل از اجرای لمینت بسیار اهمیت دارد که یکی از موضوعات مهم، سلامتی دندان‌ها و لثه‌هاست.

دندانپزشک باید قبل از شروع کار این موارد را به طور کامل بررسی کند و در صورت نیاز اقدامات درمانی لازم قبل از نصب لمینت انجام شود.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

مقایسه لمینت و ارتودنسی از نظر مزایا

برای مقایسه و بررسی تفاوت این دو روش خوب است با مزایا و کاربرد آنها آشنا شوید:

مزایای لمینت:

موثرترین راه برای بهبود شکل و رنگ دندان‌ها

قابل اجرا تنها طی چند جلسه

مقاوم در برابر لکه پذیری و آسیب دیدگی

ظاهر طبیعی، زیبا و با ظرافت همانند دندان‌ها

مزایای ارتودنسی:

بهترین راه برای اصلاح بد شکلی و بدفرمی دندان‌ها

حفظ ظاهر طبیعی دندان‌ها

عدم نیاز به تراش مینای دندان

تغییرات دائمی و حفظ نتایج تا پایان عمر

پیشگیری از بروز اختلالات فک در آینده

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

مقایسه لمینت و ارتودنسی از نظر معایب

هر روش زیبایی و درمان دندانپزشکی دارای معایبی نیز است. برای انتخاب راحت‌تر خوب است با معایب این دو روش آشنا شوید.

معایب لمینت دندان:

انجام تراش دندان‌ها(هر چند حداقل تراش برای دندان‌ها انجام می‌شود) 

تنها قابل استفاده برای نامنظمی‌های خفیف دندانی

مادام العمر نبودن لمینت‌ها

نیاز به مراقبت‌های رژیم غذایی و بهداشتی 

معایب ارتودنسی:

دوره درمانی طولانی مدت(یک تا دو سال)

نامناسب بودن و مشکل سازی پلاک‌ها و سیم‌ها روی دندان

امکان برگشت و ریلپس نامنظمی‌های دندانی

عدم کارایی ارتودنسی در بیماران با فاصله‌های بین دندانی متعدد

ایجاد مشکل در خوردن و آشامیدن طی دوره درمانی

آسان نبودن نگهداری پلاک‌ها

احتمال پوسیدگی دندان‌ها

عدم تغییر رنگ دندان‌ها

عدم تغییر اندازه دندان‌ها

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از لمینت + 9 روش طلایی

مقایسه هزینه لمینت و ارتودنسی

اگر بخواهیم بگوییم لمینت بهتر است یا ارتودنسی و کدام یک هزینه کمتری دارد، به بررسی‌های دقیق نیاز است، زیرا ارتودنسی هزینه ثابتی ندارد و با توجه به شرایط دندان‌ها و دستمزد دندانپزشک مشخص می‌شود.

هزینه لمینت دندان به ازای هر واحد دندانی بیان می‌شود که در صورت نیاز به اجرای آن برای کل واحدها باید هزینه بالایی پرداخت کنید.

کلام آخر

هر فردی که از وضعیت دندان‌های خود ناراضی است به کمک روش‌های زیباسازی دندانپزشکی لبخند خود را بهبود می‌بخشد. دو روش لمینت و ارتودنسی برای تغییر ظاهر دندان‌ها پیشنهاد می‌شود، اما هر کدام با هدف خاصی قابل اجراست. برای اینکه بگوییم ارتودنسی بهتر است یا لمینت دندان؟ باید شرایط دندانی بررسی و با توجه به مشکلات و ظاهر نامناسب بهترین روش انتخاب شود.

ارتودنسی با تغییر و جابجایی دندان‌ها ظاهری مرتب به لبخند می‌بخشد، در حالی که لمینت دندان به طور کلی ظاهر دندان‌ها را تغییر می‌دهد و درخشش و رنگ آنها را بهبود می‌بخشد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.