درمان عفونت دندان

درمان عفونت دندان- دکتر مهدی کریمی

عفونت دندان یا همان آبسه دندان به دلیل پوسیدگی ایجاد می‌شود و دندانپزشکان از آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت دندان به عنوان اولین راهکار استفاده می‌کنند.

این عفونت، حاصل رشد بیش از حد باکتری‌ها است که با درد، حساسیت و تورم همراه است و در صورت عدم درمان به موقع، ممکن است به مناطق مجاور نیز سرایت کند.

اگر عفونت دندان دارید و به دنبال درمان مناسبی هستید، بهتر است در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا از گسترش عفونت پیشگیری کند. دندانپزشک مناسب‌ترین آنتی بیوتیک را برای کمک به از بین بردن باکتری‌ها برای شما تجویز می‌کند.

درمان عفونت دندان

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع قرص‌های مناسب برای درمان عفونت دندان و گزینه‌های بدون نسخه برای تسکین درد، در این مطلب همراه ما باشید.

آنتی بیوتیک‌های مناسب برای درمان عفونت دندان

کدام آنتی بیوتیک‌ها برای درمان عفونت دندان مناسب است؟ در واقع همه عفونت‌ها برای درمان به آنتی بیوتیک نیاز دارند. در برخی موارد دندانپزشک مجبور به تخلیه عفونت شده و گاهی اوقات عصب کشی دندان یا کشیدن آن ضروری است.

مواقعی که آنتی بیوتیک اثربخش است شامل موارد زیر می‌باشد:

عفونت شدید دندان

گسترش عفونت

ضعیف بودن سیستم ایمنی

پیشگیری از عفونت دندان بعد از جراحی

آنتی بیوتیک مصرفی به نوع باکتری گسترش یافته بستگی دارد. به همین خاطر، انواع مختلفی از آنتی بیوتیک‌ها در بازار موجود است که با تشخیص دندانپزشک مناسب‌ترین آن برای درمان عفونت تجویز می‌شود.

از جمله رایج‌ترین مدل آنتی بیوتیک‌ها می‌توان به پنی‌ سیلین، آموکسی‌ سیلین و کوآموکسی کلاو اشاره کرد. برخی موارد مصرف مترونیدازول نیز همراه با پنی سیلین تجویز می‌شود که به خوبی انواع مختلفی از باکتری‌ها را از بین می‌برد.

آنتی بیوتیک

اگرچه اثربخشی پنی‌سیلین و آموکسی‌سیلین بسیار زیاد است، اما برخی افراد به آن‌ها حساسیت دارند. اگر شما جزء همان دسته از افراد هستید، حتما این موضوع را با دندانپزشک خود درمیان بگذارید. در این مواقع دندانپزشک آنتی بیوتیک دیگری برای درمان تجویز می‌کند.

انواع آنتی بیوتیک‌ها و نحوه مصرف آنها

بیش از 700 مدل باکتری در دهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها به راحتی می‌توانند موجب رشد و ایجاد عفونت شوند. اگرچه آنتی‌ بیوتیک‌ها برای پاکسازی عفونت مناسب هستند، اما استفاده از هر نوع در هر موقعیتی پیشنهاد نمی‌شود و شیوه درمان به نوع باکتری‌های عفونت بستگی دارد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان + 6 راهکار

پنی سیلین‌ها

پنی سیلین‌ها رایج‌ترین نوع آنتی‌بیوتیک برای رفع عفونت هستند که آموکسی سیلین نیز جزء همین دسته قرار می‌گیرد. دوز رایج آموکسی سیلین برای رفع عفونت دندان 500 میلی‌گرم در هر 8 ساعت است.

کوآموکسی کلاو

این دارو ترکیبی از دو ماده دارویی آموکسی سیلین و کلاوینیک اسید می‌باشد و برای افرادی که عفونت‌های شدید و مقاوم به پنی سیلین دارند و یا سینوس آنها درگیر می‌باشد، تجویز می‌شود.  دوز این دارو به صورت 375 میلی‌گرم تا 625 میلی‌گرم در هر 8 ساعت تجویز می‌شود.

کلیندامایسین

این دارو توانایی درمان طیف وسیعی از باکتری‌های عفونی را دارد. بیشتر دندانپزشکان مصرف این دارو را توصیه می‌کنند، زیرا باکتری‌ها نسبت به این دارو مقاومت کمتری از خود نشان داده‌اند.

یک دوز معمولی کلیندامایسین 150 میلی‌گرم یا 300 میلی‌گرم در هر 6 ساعت پیشنهاد می‌شود.

آزیترومایسین

آزیتروماسین با طیف وسیعی از باکتری‌ها مبارزه می‌کند و موجب متوقف شدن رشد آن‌ها می‌شود. البته دندانپزشکان این دارو را برای افراد دچار حساسیت به داروهای پنی سیلین، توصیه می‌کند.

آزیترومایسین

دوز مناسب آزیترومایسین 500 میلی‌گرم در هر 24 ساعت برای 5 روز متوالی است.

مترونیدازول

مترونیدازول آنتی بیوتیکی مناسب برای درمان برخی از عفونت‌های دندان‌هاست که ممکن است دندانپزشکان آن را به عنوان اولین انتخاب توصیه نکنند. دوز مناسب این دارو حدود 250 الی 500 میلی‌گرم در هر 8 ساعت است.

روش‌های خانگی درمان عفونت دندان کدام است؟

توصیه می‌شود هنگام مواجه با عفونت دندان به دندانپزشک مراجعه کنید. از انجا که دندان‌ها نزدیک به مغز هستند، احتمال گسترش عفونت به دیگر قسمت‌ها وجود دارد. آنتی بیوتیک‌های بدون نسخه همیشه دردسترس نیستند، اما موارد زیر به تسکین این درد در خانه کمک می‌کند:

مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

شستشوی دهان با آب نمک گرم

جویدن غذا با طرف مقابل دهان

استفاده از مسواک نرم در اطراف دندان آسیب‌دیده

پوسیدگی دندان روکش شده

چه مدت طول می‌کشد آنتی بیوتیک اثر کند؟

مدت زمانی که طول می‌کشد آنتی بیوتیک اثر کند، به عوامل مختلف مانند شدت عفونت و نوع دارو و دوز مصرف آن بستگی دارد. بسیار مهم است که آنتی بیوتیک در طی یک دوره مصرف شود و طبق دستور مصرفی پیش رود.

معمولا فرد پس از مصرف چند دوز متوجه کاهش علائم می‌شود، اما نباید از ادامه دادن دوره درمانی خودداری کند. براساس مشاهدات، بیشتر عفونت‌های حاد طی 3 الی 7 روز رفع می‌شود.

بهترین راهکار برای جلوگیری از عفونت دندان

اگر عفونت بدون درد و تورم را تجربه می‌کنید، دندانپزشک با کمک روش‌های بدون مصرف آنتی بیوتیک این مشکل را درمان می‌کند. اما با مشاهده علائمی همچون درد، تورم و تب مصرف آنتی بیوتیک بخشی از درمان شما خواهد بود. بهترین راه پیشگیری از عفونت دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت بهداشت دهان و دندان است. استفاده از نخ دندان نیز بسیار توصیه می‌شود.

عوارض جانبی آنتی بیوتیک‌ها

اگرچه آنتی بیوتیک‌ها عفونت را درمان یا از ایجاد و گسترش عفونت پیشگیری می‌کند، اما مانند هر داروی دیگری با کمی عوارض احتمالی همراه هستند. مثل:

سرگیجه

حالت تهوع

اسهال

عفونت قارچی

هنگام مشاهده علائمی همچون درد مداوم، حساسیت به سرما و گرما، تورم و احساس فشار در ناحیه دهان و دندان حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت تجویز آنتی بیوتیک، حتما دستورالعمل‌ها را با دقت رعایت کنید. مراجعه منظم به دندانپزشک نیز کمک می‌کند تا در صورت خفیف بودن عفونت، خیلی سریع مشکل را رفع کنید.