تاثیر سیگار بر دهان و دندان

تاثیر سیگار بر دهان و دندان- دکتر مهدی کریمی

وقتی صحبت از سیگار و استعمال دخانیات می‌شود در وهله اول ذهن اکثر افراد به سمت نارسایی‌ها و بیماری‌های ریوی- قلبی و در مرحله بعدی به انواع سرطان ریه سوق داده می‌شود و سیگار را عامل اصلی ناراحتی‌های مزمن ریوی و قلبی می‌دانند.

اگر تاثیر سیگار بر دهان و دندان را به‌صورت همه‌جانبه بررسی کنیم، علیرغم درست بودن این تصور نباید فراموش کنیم که مجرای ورود دود سیگار و سایر محصولات دخانی به بدن، دهان است و دندان‌ها، لثه و بافت دهان در خط مقدم این آسیب بوده و در معرض شدیدترین آثار سوء آن هستند.

مصرف دخانیات علاوه بر ضرر جانی و آسیب‌هایی که بر سلامتی دارد، تاثیر منفی زیادی هم بر زیبایی چهره شخص خصوصا لبخند و زیبایی آن دارد و رفع این آثار و بازیابی ظاهر اولیه آن هزینه‌های مالی زیادی را برای فرد تحمیل خواهد کرد.

در این مطلب همراه ما باشید تا تاثیر سیگار بر دهان و دندان را برای شما ارائه دهیم.

تاثیر سیگار بر دهان و دندان

عوارض تاثیر سیگار بر دهان و دندان

تغییر رنگ دندان‌ها و لثه(به علت نیکوتین موجود در سیگار)

آسیب به آنزیم‌ها و غدد بزاقی کام(سقف دهان)

بروز بیماری‌های لثه(پریودنتال)

خشکی دهان و افزایش پوسیدگی

کاهش خون رسانی به بافت دهان

افزایش زمان بهبودی کشیدن دندان و سایر جراحی‌های دهانی

کاهش ضریب موفقیت برخی روش‌های درمانی مثل ایمپلنت دندان

افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

بلیچینگ دندان | روش‌ها، مزایا و معایب آن

تاثیر سیگار بر دندان‌ها

مصرف سیگار تاثیر منفی بر روی سیستم ایمنی بدن دارد و به تبع آن توانایی سیستم دفاعی دهان را برای مقابله با عوامل عفونت‌زا کاهش می‌دهد و فرد را در مقابل باکتری‌هایی که از طریق آثار سیگار کشیدن تکثیر می‌شوند، بی‌دفاع می‌کند.

در حضور سیستم دفاعی منفعل، پلاک و باکتری‌های مضر زیاد می‌شوند. ادامه این روند باعث بروز مشکلات مختلفی از قبیل تغییر رنگ و زرد شدن دندان‌ها شده و می‌تواند تا افتادن دندان‌ها هم پیش رود.

همچنان که در بالا هم اشاره شد مصرف دخانیات فرایند خون‌رسانی در دهان را هم مختل کرده و به نحوی آن را کاهش می‌دهد و خون که بزرگترین پایگاه دفاعی بدن است در زمینه دفاعی با مشکل مواجه می‌شود.

نتیجه حاکم شدن این شرایط در دهان، زمینه را برای پوسیدگی دندان‌ها فراهم کرده و به مرور زمان دندان‌ها از دست می‌روند و در آینده باید با روش‌های درمانی بی‌دندانی مثل روکش دندان، ایمپلنت و یا دندان مصنوعی(پروتزهای متحرک پارسیل یا کامل) جایگزین شوند و در صورت تغییر رنگ دندان‌ باید دنبال روش‌های زیبایی دندان مانند لمینت و بلیچینگ(سفید کردن دندان‌ها) رفت.

تاثیر سیگار در بروز بیماری لثه

منظور از بیماری لثه یا پریودنتال، همان عفونت لثه‌ها است که بر اثر تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها در زیر لثه به‌وجود می‌آید که یکی از عوامل این تجمع ، مصرف سیگار و دخانیات است. ادامه دار بودن این تجمع، باعث التهاب لثه خواهد شد.

با توجه به مطالب گفته شده، اگر مصرف خود دخانیات هم عامل مؤثر در بیماری لثه نباشد، در تشدید آن می‌تواند نقش زیادی داشته باشد.

همچنین به علت کاهش خون‌رسانی و کمبود انتقال اکسیژن در عروق خونی ناحیه دهان، روند ترمیم بافت لثه در افراد سیگاری با مشکل مواجه می‌شود.

قابل ذکر است که سیگار کشیدن می‌تواند در افرادی که اقدام به کاشت دندان می‌کنند، پروسه درمان را با شکست مواجه کند و فرایند جوش خوردن پایه ایمپلنت(فیکسچر) با استخوان فک را مختل کند.

در صورت تشدید این التهاب، بافت همبند لثه‌ها به همراه استخوان فک که در پشتیبانی از دندان‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کنند، در اثر توکسین‌های باکتریایی تخریب شده و از دندان‌ها فاصله می‌گیرند و ایجاد فاصله و عدم حمایت لثه و بافت همبند اطراف آن از دندان به مرور زمان، باعث لق شدن دندان‌ها و در ادامه از دست دادن آنها می‌شود.

روش های بلیچینگ دندان

علائم بیماری لثه

وجود هر یک از علائم زیر می‌تواند دلیلی بر بیماری لثه باشد. بنابراین با شناختن و مشاهده آنها می‌توانید به دندانپزشک خود مراجعه کرده و اقدامات لازم را در وقت مقتضی انجام دهید.

التهاب لثه‌ها(شایع‌ترین علامت)

قرمز شدن لثه‌ها

تحلیل لثه

خونریزی لثه‌ها هنگام مسواک زدن

احساس درد هنگام جویدن غذا

لق شدن دندان‌ها

راه‌های پیشگیری از بیماری لثه در افراد سیگاری

ترک سیگار یا اقدام برای کاهش مصرف آن

رعایت بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن مستمر

نخ دندان کشیدن

تمیز کردن سطح زبان با یک مسواک نرم

مراجعه به دندانپزشک در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در لثه

تاثیر سیگار بر سلامتی دهان

سرطان دهان و علائم آن

یکی از دلایل اصلی جهش سلولی و بروز سرطان‌ در ناحیه دهان، زبان، گلو، گونه و لب‌ها مصرف دخانیات و مشتقات آن است. افراد سیگاری نسبت به افراد غیرسیگاری استعداد بیشتری در ابتلا به این نوع سرطان‌ها دارند.

معمولا ابتلا به این سرطان‌ها دارای علائمی هستند که در مراحل اولیه توسط دندانپزشک متخصص و انجام آزمایش‌های تشخیصی لازم قابل شناسایی و تشخیص هستند. هرچه تشخیص در مراحل اولیه اتفاق افتد، درمان نیز با موفقیت بالایی می‌تواند نتیجه دهد.

برخی از علائمی که نیاز است آنها را بشناسیم عبارتند از:

احساس درد در ناحیه دهان

خونریزی‌های بدون علت در دهان

احساس درد در هنگام جویدن یا بلعیدن غذا

شروع خونریزی‌های بدون علت در دهان

بروز ورم یا برآمدگی در ناحیه دهان

احساس بی‌حسی در ناحیه دهان

وجود لکه‌های رنگی در ناحیه دهان

ایجاد زخم‌هایی که بدون علت در دهان ایجاد شده و ترمیم نمی‌شوند

جرم گیری دندان چیست؟

افراد سیگاری در صورت مشاهده هریک از علایم بالایی در خود باید در اولین فرصت به دندانپزشک متخصص مراجعه کرده و بعد از ویزیت، اقدامات لازم درمانی را انجام دهند.

توجه به بهداشت دهان و دندان و رعایت اصول و نکات مراقبتی در کنار پرهیز از مصرف سیگار و دخانیات می‌تواند در دراز مدت و حتی به صورت مادالعمر سلامتی دهان و دندان‌های شما را تضمین کرده و از هزینه‌های درمانی و شاید زیبایی شما در آینده به‌صورت فزاینده‌ای بکاهد.