تسکین درد بعد از عصب کشی

درد بعد از عصب کشی- دکتر مهدی کریمی

پر کردن دندان و عصب کشی یکی از اقدامات رایج در حوزه دندانپزشکی است. دندانپزشک با برداشتن قسمت آسیب دیده و ترمیم کانال ریشه، دندان را برای استفاده دوباره آماده می‌کند، اما خیلی‌ها از درد بعد از آن احساس ناخوشایندی دارند.

حتی ممکن است به دلیل دردناک بودن، از پر کردن و عصب کشی دندان امتناع کنند. تسکین درد بعد از عصب کشی و پر کردن دندان بسیار راحت است و تنها با رعایت نکات بهداشتی و مصرف داروهای تجویز شده می‌توان به خوبی این مشکل را رفع کرد.

بیشتر مواقع پرکردن و عصب کشی دندان بسیار سریع و ساده انجام می‌شود و هدف از اجرای آن مراقبت از حفره و ساختار دندان است. این که تنها چند ساعت بعد از درمان حساسیت دندانی و درد را تجربه کنید، جای تعجب ندارد. پس برای این که این روش را با خیال آسوده و بدون دردی تجربه کنید و احساس بهتری بعد از جراحی داشته باشید در این مطلب همراه ما باشید.

درد بعد از عصب کشی

آشنایی با پر کردن دندان و عصب کشی

مراحل پر کردن دندان

پرکردن دندان ایمن‌ترین راهکار برای درمان پوسیدگی است. هنگام پر کردن مقداری درد جزئی و حساسیت در ناحیه دندان را تجربه می‌کنید. معمولاً پس از چند ساعت این احساس از بین می‌رود، اما ممکن است حساسیت به مایعات سرد و گرم تا چند روز ادامه داشته باشد.

طی این روش درمانی حفره‌ها و سوراخ‌های ایجاد شده روی دندان پر می‌شود و دندانپزشکان از موادی که در برابر پوسیدگی مقاوم هستند استفاده می‌کنند.

حفره‌های متعدد ممکن است طی یک جلسه درمانی کاملا پر شوند و از مواد مختلفی برای اجرای این روش درمانی استفاده می‌شود.

ابتدا دندانپزشک از بی حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه اطراف دندان استفاده می‌کنند. سپس دندانپزشک به از بین بردن بخش پوسیده دندان می پردازد و با کمک مواد پرکننده حفره ایجاد شده را پر می‌کند.

ترمیم دندان

در آخر نیز، سطح دندان شکل داده و پرداخت می‌شود تا مواد پرکننده روی بایت بیمار تاثیری نداشته باشد. بعد از اتمام درمان بیمار می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد و نیازی به ویزیت بعدی ندارد.

مراحل عصب کشی دندان

درمان ریشه دندان نیز یکی دیگر از اقدامات رایج دندانپزشکی است که بیشتر اوقات همراه با پرکردن دندان انجام می‌شود. طی این روش متخصص با کمک ابزارهای کوچک پالپ دندان را خارج و عصب دندان را از بین می‌برد.

ناحیه ریشه‌ها کاملا تمیز شده و حفره دندان با پرکننده مناسب، پر می‌شود. برای پرکردن ریشه از ماده‌ای به نام گوتاپرکا استفاده می‌کنند و سپس تا اتمام دوره بهبودی مواد پرکننده موقت روی دندان قرار می‌گیرد. در جلسه بعدی، مواد موقت کنار زده و از مواد ترمیمی مناسب برای پرکردن تاج دندان استفاده می‌شود.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

علت درد بعد از عصب کشی و پر کردن

احساس درد و ناراحتی بعد از پرکردن دندان، مخصوصاً در زمان‌های اولیه کاملاً طبیعی است، زیرا با از بین رفتن ماده بی‌حسی درد در ناحیه درمان شده احساس می‌شود.

این درد حدود چند ساعت ادامه دارد و برای رفع آن ممکن است به مصرف دارو نیاز داشته باشید، اما اگر همچنان ادامه داشته باشد احتمال این که روند درمانی به طور کامل طی نشده باشد زیاد است.

در ادامه با دیگر دلایل ایجاد درد بعد از عصب کشی و پر کردن دندان آشنا می‌شوید:

تورم و التهاب

درمان عصب کشی با التهاب زیادی در ناحیه ریشه دندان همراه است. به دلیل عفونت پالپ دندان، درد و التهاب شدید می‌شود و دندانپزشک با رفع آلودگی پالپ آن مصرف داروهای لازم را تجویز می‌کند، اما گاهی اوقات عفونت به بافت اطراف دهان انتقال پیدا کرده و بعد از درمان عصب‌کشی همچنان تورم در اطراف دهان وجود دارد.

احساس درد بعد از عصب کشی دندان عفونی بسیار رایج است و برای رفع این مشکل باید داروهای ضد التهاب مصرف شود. همچنین پیش رفتن مطابق دستورالعمل‌های دندانپزشکی ضرورت دارد.

آسیب دیدگی بافت اطراف ریشه

گاهی ممکن است به بافت اطراف آسیب وارد ‌کند. بروز این اتفاق موجب ادامه‌دار بودن درد می‌شود. برای رفع آن باید صبور باشید تا بافت آسیب دیده بهبود یابد و کم‌کم درد کاهش پیدا کند.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مواد ترمیمی دندان + 5 تا از محبوب‌ترین‌ها

پر کردن زیاد از حد

از دیگر عوامل درد بعد از درمان پرکردن و عصب‌ کشی دندان، بلندی ترمیم است. زمانی که دندانپزشک از مواد پرکننده بیش از حد استفاده می‌کند، با احساس درد در این ناحیه روبه‌رو می‌شوید که برای رفع این مشکل می‌توانید دوباره به مطب مراجعه کنید و از دندانپزشک بخواهید میزان پرکنندگی را کاهش دهد.

چگونه باید درد پس از درمان دندان را رفع کرد؟

چندین راهکار وجود دارد که بیماران برای آرام شدن درد بعد از عصب کشی و پر کردن دندان باید انجام دهند که در موارد زیر به آنها می‌پردازیم:

مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

امتحان کمپرس یخ روی کاهش درد بسیار اثرگذار است.

هنگام خوردن و آشامیدن نسبت به دندان آسیب‌دیده و ترمیم شده توجه بیشتری داشته باشید.

حتماً بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و روزانه 2 بار مسواک بزنید. این کار به کاهش درد بسیار کمک می‌کند.

اما اگر درمان‌های خانگی برای درد بعد از عصب کشی دندان فایده چندانی نداشت باید با دندانپزشک‌تان مشورت کنید. در این مرحله دندانپزشک روند درمانی را بررسی می‌کند یا از روش‌های دیگر برای کنترل درد استفاده خواهد کرد.

اگر بعد از پر کردن دندان درد شدیدی را تجربه کردید مطمئنا زمان آن فرا رسیده به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت احساس هر گونه نگرانی کمک گرفتن از دندانپزشک بی‌تردید ضرورت دارد.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

چه زمانی نیاز به درمان ریشه مجدد داریم؟

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و آسیب دیدگی عصبی رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی در سنین نوجوانی و جوانی بسیار اهمیت دارد، اما اگر توجهی به این موضوع نداشته باشید، دیر یا زود با خرابی دندان‌ها مواجه می‌شوید.

در درمان پوسیدگی دندان و عصب‌کشی، اگر دندانپزشک نتواند کانال ریشه دندان را به خوبی تمیز کند، احتمال عصب کشی مجدد دندان افزایش پیدا می‌کند. عصب کشی ناموفق دندان به این معناست که دندانپزشک تا انتهای کانال را تمیز نکرده است و یا کانال‌های ریشه‌ای بدون درمان باقی مانده است.

عصب کشی مجدد

کلام آخر

رفع درد بعد از عصب کشی و پر کردن دندان بسیار ساده و راحت است و تنها با رعایت نکات مراقبتی و دقت به توصیه‌های دندانپزشک بعد از مدتی کاملا از حساسیت ناحیه تحت درمان خلاص می‌شوید، اما اگر درد همچنان ادامه داشته باشد، مراجعه به دندانپزشک و بررسی شرایط دندان ضرورت دارد.

بروز عفونت و گسترش پوسیدگی بعد از درمان نیز با انتخاب دندانپزشک حرفه‌ای و مسواک زدن به راحتی قابل پیشگیری است و جای نگرانی ندارد.

مطلب پیشنهادی برای مطالعه
مراقبت های بعد از عصب کشی + 4 راهکار موثر

سوالات رایج تسکین درد بعد از عصب کشی

1. علت درد دندان عصب کشی شده بعد از یک هفته چیست؟

احساس درد بعد از یک هفته از درمان، نشان دهنده کامل نشدن دوره درمانی است که باید نکات مراقبتی را طی کنید و از ایجاد حساسیت بیشتر جلوگیری کنید.

2. علت درد دندان عصب کشی شده بعد از چند ماه چیست؟

دلایل مختلفی باعث احساس درد بعد از چند ماه می شود که برای مشخص شدن آن باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

3. چند روز بعد از عصب کشی دندان می‌توانم دندان را پر کنم؟

برنامه ریزی دقیق برای درمان دندانی که ریشه آن درمان شده، به نظر دندانپزشک بستگی دارد.

4. آیا امکان عصب کشی و پر کردن دندان به طور همزمان وجود دارد؟

در برخی مواقع بله این امکان وجود دارد.

5. چرا دندان بعد از عصب کشی تیر می‌کشد؟

از آنجا که عصب کشی دندان درمانی حساس است و نیاز به دقت بالایی دارد، احتمال آسیب دیدگی بافت اطراف و افزایش حساسیت بعد از درمان افزایش می یابد.

اگر در مورد مقاله بالایی سؤال یا دیدگاهی دارید، لطفا آن را از طریق فرم ارتباطی زیر کامنت کرده و با دیگر بازدیدکنندگان سایت دکتر مهدی کریمی به اشتراک بگذارید.

راههای ارتباطی برای دریافت مشاوره، هماهنگی وقت ویزیت، استعلام قیمت و سایر خدمات دندانپزشکی زیبایی مطب دکتر مهدی کریمی 

دکتر مهدی کریمی- دندانپزشک زیبایی و ایمپلنتولوژیست

دکتر مهدی کریمی دندانپزشک زیبایی، ایمپلنتولوژیست، فلوشیپ زیبایی از دانشگاه جنوا (Geneova) ایتالیا و فلوشیپ لیزر دندانپزشکی از دانشگاه آخن (Aachen) آلمان می باشند و از سال 1389 به صورت حرفه‌ای در زمینه دندانپزشکی زیبایی مشغول به فعالیت بوده و در جهت افزایش دانش و تخصص خود در اکثر دوره‌های زیبایی و ایمپلنت دندانی شرکت نموده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − چهار =